REKLAMA
Logo
PoradyEksploatacjaPrzekładnia kierownicza - jak działa, co się psuje?

Przekładnia kierownicza - jak działa, co się psuje?

Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Współczesne auta mają różne rodzaje aktywnego wspomagania, które współpracują z systemami stabilizacji toru jazdy, potrafią same zaparkować, a teraz będą nas nawet wyręczać podczas jazdy w korku i (lub) autostradą. Mimo tych wszystkich bajerów typowy układ kierowniczy nie różni się pod względem czysto mechanicznym od tych sprzed lat: mamy z grubsza nadal te same rodzaje przekładni kierowniczych - przede wszystkim zębatkowe, a także śrubowo-kulkowe i ślimakowe - na sztywno podłączone do kolumny kierowniczej. Wyjątek stanowią układy typu steer-by-wire, czyli takie, w których kąt skrętu kierownicy odczytany przez czujniki jest przetwarzany przez centralkę, a następnie wysłany, np. „przez kabel”, do aktuatorów przesuwających drążki kierownicze.

Udostępnij:
Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium