Auto Świat Porady Eksploatacja Przekładnia kierownicza - jak działa, co się psuje?

Przekładnia kierownicza - jak działa, co się psuje?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Gdy psuje się przekładnia kierownicza, wydatki na naprawę zazwyczaj małe nie będą. Wyjaśniamy, na czym przeważnie polega problem, co się najczęściej psuje i jak rozpoznać objawy usterki. Ważne aby nie bagatelizować problemu bo może się to nawet skończyć zablokowaniem kierownicy i utratą panowania nad samochodem

przekładnia kierowniczaŻródło: Auto Świat
  • Stukanie, wycieki płynu, odgłosy przy pokonywaniu nierówności – wszystko może świadczyć o usterce przekładni
  • Naprawa polega na regeneracji lub wymianie przekładni na nową

Współczesne auta mają różne rodzaje aktywnego wspomagania, które współpracują z systemami stabilizacji toru jazdy, potrafią same zaparkować, a teraz będą nas nawet wyręczać podczas jazdy w korku i (lub) autostradą. Mimo tych wszystkich bajerów typowy układ kierowniczy nie różni się pod względem czysto mechanicznym od tych sprzed lat: mamy z grubsza nadal te same rodzaje przekładni kierowniczych - przede wszystkim zębatkowe, a także śrubowo-kulkowe i ślimakowe - na sztywno podłączone do kolumny kierowniczej. Wyjątek stanowią układy typu steer-by-wire, czyli takie, w których kąt skrętu kierownicy odczytany przez czujniki jest przetwarzany przez centralkę, a następnie wysłany, np. „przez kabel”, do aktuatorów przesuwających drążki kierownicze.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel