Przyciemnienie szyb to najprostszy sposób na wyróżnienie auta z tłumu, ale nie tylko. Niektórym zależy na prywatności bądź zasłonięciu tego, co jest transportowane w bagażniku lub z tyłu pojazdu, inni "ściemniają" szyby, aby wnętrze auta wolniej się nagrzewało i chroniło przed słońcem pasażerów podróżujących na tylnej kanapie
Nie jest wielkim odkryciem, że auto z profesjonalnie przyciemnionymi szybami wygląda lepiej niż pojazd z roletami przeciwsłonecznymi "made in China" lub odklejającymi się osłonkami przeciwsłonecznymi. Wydawałoby się, że oklejenie szyb folią to nic trudnego. Niestety, ta pozornie prosta czynność w przypadku pojazdów z mocno profilowanymi szybami wymaga sporych umiejętności.
Trzeba znać sposoby na to, aby jeszcze przed przyklejeniem folii odpowiednio ją wyprofilować. Ponadto w sklepie z akcesoriami trudno kupić porządną folię, która po kilku miesiącach nie zacznie się odklejać. Jeśli nie mamy wprawy, musimy się liczyć z kilkukrotnym oklejaniem szyb, a to kosztuje. Dlatego tę usługę warto zlecić profesjonaliście, od którego mamy prawo wymagać jakości. Za oklejenie szyb zapłacimy ok. 450-500 zł.
Oklejamy tylko tył! Przyciemniając szyby przednią oraz przednie boczne, możemy być pewni, że prędzej czy później policjant zatrzyma nasz dowód rejestracyjny. W świetle obowiązujących przepisów jedynie szyby niemające wpływu na pole widzenia kierowcy, czyli te rozmieszczone za środkowym słupkiem, mogą być przyciemnione. Stopień przyciemnienia jest dowolny.
Samodzielne przyciemnienie szyb jest możliwe, ale wymaga dużego doświadczenia. Dlatego osoby, którym bardzo zależy na profesjonalnym "ściemnieniu", powinny poszukać doświadczonego specjalisty, który szybko i zgodnie z wszelkimi zasadami przewidzianymi przez producenta folii profesjonalnie oklei nią szyby. Tylko w ten sposób będziemy zadowoleni z osiągniętego efektu.
Zanim pojedziemy do fachowca, sprawdźmy w internecie, czy jest polecany przez innych.
Przyciemnianie szyb krok po kroku
Demontaż: przyciemnienie szyb w drzwiach wymaga zdemontowania tapicerki oraz wyciągnięcia szyb.
Dokładny pomiar: kolejnym etapem jest ściągnięcie miary z szyb w celu wstępnego pocięcia folii.
Mycie szyby: podstawą sukcesu jest porządne umycie szyb z obu stron. W ten sposób nie uszkodzimy folii podczas montażu i wstępnego pasowania.
Dopasowywanie folii: jedną z najtrudniejszych czynności jest dopasowanie folii do wygiętej szyby. Od tej czynności zależy wysoka jakość usługi.
Docinanie: przed przyklejeniem folii na szybę docina się ją tak, aby idealnie pasowała do niej od środka. Pomocne będzie dodatkowe oświetlenie.
Przyklejanie: po docięciu folii spryskuje się szybę płynem i pewnym ruchem nakłada się folię na szkło.
Suszenie: kolejnym krokiem jest wstępne osuszenie oraz pozbycie się płynu naniesionego na szybę.
Siły przyrody w służbie człowieka: jeśli świeci słońce, szyby możemy wysuszyć w naturalny sposób, wystawiając je na działanie promieni słonecznych.
Montaż: po wyschnięciu montujemy szyby w drzwiach i składamy w całość tapicerkę.
Uwaga: warto mieć w zapasie spinki do tapicerki.
Blenda na szybę: przedniej szyby nie można przyciemniać w całości, ale kto zabroni nam naklejenia efektownie wyglądającego pasa w jej górnej części?