Kiedy ksenony pojawiły się na rynku, producenci reklamowali je jako znacznie trwalsze od standardowych żarówek. Brzmiało to prawie tak, jakby te montowane fabrycznie miały wystarczać do końca życia auta. Teraz już wiemy, że to nieprawda.
Lampy ksenonowe w optymalnych warunkach wytrzymują ok. 3 tys. godzin pracy – świetny wynik w porównaniu z normalnymi żarówkami halogenowymi, które przepalają się już po kilkuset godzinach. Mimo to producenci świetnie zarabiają na wymianie ksenonów. Najpopularniejsze są lampy D1S oraz D2S, często stosowane są też D3S i D4S.
Litera „D” w nazwie to skrót od „Discharge” (ang. wyładowanie). Oznacza to, że w tym przypadku źródłem światła nie jest żarnik, lecz wyładowanie elektryczne w malusieńkiej bańce wypełnionej gazem. Między elektrodami lampy panuje napięcie sięgające nawet 35 tys. woltów! To ze względu na to wysokie napięcie producenci aut zalecają, żeby prace przy światłach ksenonowych wykonywali wykwalifikowani mechanicy.
Na szczęście jednak nikt nie każe robić tego w ASO. Ceny ksenonów w autoryzowanych serwisach potrafią być oszałamiające. Na wolnym rynku można to zrobić z reguły znacznie taniej. Warto jednak się zastanowić, czy te oszczędności nie uzyskuje się kosztem bezpieczeństwa.
W naszym teście postanowiliśmy sprawdzić jakość lamp D2S. Na miejsce badań wybraliśmy laboratorium oświetlenia firmy Dekra w Arnheim. Wśród przetestowanych lamp były wyroby najbardziej renomowanych marek, czyli Philipsa i Osrama (po trzy modele – od standardowych, przez „niebieskie”, aż po wersje premium).
Sprawdziliśmy również, jak świecą produkty mniej popularnych marek (General Electric, Cartechnic) oraz zupełnie nieznanych, takich jak: Alpha Lights, Kiwitecc, Super Vision czy Limastar. Wszystkie, z wyjątkiem lamp Super Vision, mają europejską homologację, czyli przynajmniej w teorii powinny spełniać obowiązujące wymogi. Podkreślmy – w teorii!
Z naszych testów wynika, że oferowane głównie w internecie ksenony Kiwitecc i Limastar nie spełniają norm! Jedyną dobrą informacją w przypadku tych lamp jest to, że dają tak mało światła, że przynajmniej nie mogą oślepiać osób jadących z przeciwka. Co ciekawe, takich problemów nie sprawiają też najlepiej świecące Osramy Night Breakery, które w punkcie pomiarowym, znajdującym się na wysokości oczu kierowcy auta jadącego z naprzeciwka, osiągają wartość 439 kandeli, podczas gdy maksymalna dopuszczalna wartość to 625 kandeli.
Z testu jednoznacznie wynika, że reklamowe obietnice na opakowaniach typu „o 70 proc. więcej światła” nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości, chyba że producenci renomowanych lamp za punkt odniesienia przyjmują najtańsze niemarkowe ksenony.
Galeria zdjęć Sprawdzamy, czy droższe lampy lepiej świecą? 1/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
W przypadku najgorszych lamp złą geometrię elektrod widać było gołym okiem. Precyzyjny sprzęt ujawnił nawet drobne niedoskonałości.
Liczą się ilość oraz rozkład światła 2/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
To, jak dobrze jest oświetlana droga przed autem, zależy nie tylko od tego, ile światła daje konkretna lampa, lecz także od tego, jak z jego rozłożeniem radzi sobie reflektor. Rzecz w tym, że światła samochodu są dostosowane do geometrii prawidłowo wykonanych lamp. Drobne odstępstwa można oczywiście skorygować ustawieniem świateł.
O tym, jak wiele zależy od jakości lamp, świadczą kolejne zdjęcia. Pokazujemy, jak na białej ścianie wyglądają rozkład i natężenie światła z takiego samego reflektora marki Valeo (wymontowanego z Renault Mégane’a), ale wyposażonego w różne lampy ksenonowe – po lewej: zwycięski Osram, po prawej: najgorszy Limastar.
Liczą się ilość oraz rozkład światła 3/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Po lewej - Osram wzorcowy rozkład światła z bardzo wyraźnie zaznaczoną granicą światła i cienia
Po prawej - Limastar i to mają być ksenony? W praktyce okazuje się, że lampy Limastar świecą gorzej od żarówek!
Liczą się ilość oraz rozkład światła 4/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Tak testowaliśmy ksenony 5/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Testy lamp ksenonowych zostały wykonane w laboratorium firmy Dekra w Arnheim, według normy ECE R99. Zbadano m.in. strumień świetlny oraz rozkład światła, czyli to, jak są oświetlone określone, zdefiniowane obszary pomiarowe. Szczególnie ważny jest punkt 75R (75 m przed autem, przy prawej krawędzi jezdni). Pozostałe punkty to 50R (50 m, po prawej) i 50V (50 m przed autem). Podane w tabeli natężenie światła zostało wyliczone według wzoru: 2 x 75R + 50R + 50V. Skontrolowano też poziom olśnienia (oślepiania).
Osram Night Breaker Unlimited
Xenarc 6/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 554 zł
Miejsce zakupu - hurtowanie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 10 (3431)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 10 (101)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 10 (130 563)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 10 (439)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 45
Ocena końcowa - Bardzo dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Osram Cool Blue
Intense
Xenarc 7/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 518 zł
Miejsce zakupu - hurtownie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 10 (3361)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 10 (102)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 10 (117 902)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 6 (511)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 41
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Philips X-treme
Vision 8/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 696 zł
Miejsce zakupu - hurtownie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 10 (3371)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 9 (100)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 10 (118 875)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 4 (565)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 38
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Osram Original
Xenarc 9/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 390 zł
Miejsce zakupu - hurtownie sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 10 (3434)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 9 (100)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 9 (109 188)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 4 (554)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 37
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Philips Vision 10/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 510 zł
Miejsce zakupu - hurtownie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 10 (3220)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 3
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 10 (101)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 10 (114 000)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 4 (559)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 37
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
General Electric Xensatioin 11/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 260 zł
Miejsce zakupu - hurtownie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 10 (3389)
Geometria maksymalnie 5 pkt. -5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 9 (100)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 9 (105 500)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 3 (578)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 36
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Car
technic Xenon D2S 12/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 375 zł
Miejsce zakupu - hurtownie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 9 (3159)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 9 (100)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 10 (111 188)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 2 (603)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 35
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Philips BlueVision Ultra 13/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 696 zł
Miejsce zakupu - hurtowanie, sklepy
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 8 (3087)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 5 (91)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 7 (89 125)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 10 (377)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 35
Ocena końcowa - Dobra
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Alpha-Lights LaserWhite Ultra 5000K 14/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E11
Cena kompletu (2 szt.) - 240 zł
Miejsce zakupu - sklepy internetowe
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 6 (2802)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 5
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 2 (84)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 6 (78 813)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 4 (559)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 23
Ocena końcowa - Dostateczna
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Kiwitecc D2S 6000K Xenon 15/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E1
Cena kompletu (2 szt.) - 70 zł
Miejsce zakupu - sklepy internetowe
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 2 (2492)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 0
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 0 (70)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 4 (58 544)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 5 (543)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 11
Ocena końcowa - Niedostateczna
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Super Vision Xenon Super Vision HID 16/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - brak
Cena kompletu (2 szt.) - 40 zł
Miejsce zakupu - sklepy internetowe
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 1 (2311)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 0
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 0 (70)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 4 (57 456)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 6 (513)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 11
Ocena końcowa - Niedostateczna
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Limastar Superwhite
Vision 17/18 Źródło: Auto Bild / Archiwum
Oznaczenie homologacyjne - E11
Cena kompletu (2 szt.) - 105 zł
Miejsce zakupu - sklepy internetowe
Strumień świetlny (lm)* maksymalnie 10 pkt. - 3 (2547)
Geometria maksymalnie 5 pkt. - 3
Zasięg (m) maksymalnie 10 pkt. - 0 (40)
Natężenie światła w punkcie pomiarowym (cd)** maksymalnie 10 pkt. - 0 (16 950)
Olśnienie (oślepianie) (cd) maksymalnie 10 pkt. - 2 (602)
Punkty razem maksymalnie 45 pkt. - 8
Ocena końcowa - Niedostateczna
*strumień świetlny 3200 lm +/- 450 lm, ** natężenie: suma wartości w zmierzonych punktach, wg wzoru 2 x 75R + 50R + 50V
Podsumowanie - taniocha źle świeci! 18/18 Źródło: Auto Świat / Archiwum
Porządne lampy nie muszą być drogie. Dowodem na to są niezłe wyniki ksenonów General Electric i Cartechnic. Droższe produkty klasy premium okazują się jeszcze lepsze, za to najtańszych lamp od internetowych sprzedawców nie polecam.