Przewidziana w przepisach minimalna głębokość bieżnika, wynosząca 1,6 mm, to w przypadku opon zimowych kpina – poniżej 3-4 mm zimowe możliwości większości zimówek o klasycznej konstrukcji gwałtownie spadają. Nie bez przyczyny, w wielu krajach minimalna wysokość bieżnika dla zimówek i opon całorocznych używanych zimą jest inna niż w przypadku opon letnich i wynosi np. 4 mm. Opony uczestniczące w teście startują oczywiście z niemal pełną wysokością bieżnika (po lekkim dotarciu), więc na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach radzą sobie z reguły świetnie.
Test opon zimowych 205/55 R16 – wygrywają te, które radzą sobie nie tylko na śniegu
Tyle tylko, że w naszym klimacie to stanowczo za mało, żeby zapewnić bezpieczną jazdę późną jesienią, zimą, ale też i wiosną – bo przecież w listopadzie, styczniu czy marcu, czyli w miesiącach, w których większość aut ma na kołach zimówki – nie jeździmy wyłącznie po ośnieżonych drogach. Śnieg to w skali roku w Polsce zwykle tylko ok. 15 proc. opadów, dobre opony zimowe muszą więc u nas radzić sobie także na nawierzchniach mokrych i suchych. Nie wszystkie spośród 20 modeli opon, które trafiły do finału, okazały się wystarczająco wszechstronne, żeby móc je bez zastrzeżeń polecić.
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - testujemy prawdziwe zimówki
Symbol „3PMSF” (trzy szczyty i płatek śniegu, ang.: three-peak mountain snowflake) to jedyne oficjalne oznaczenie opon zimowych. W przeciwieństwie do używanego wcześniej oznaczenia „M+S”, symbolem tym oznaczane są tylko te opony, które spełniają co najmniej minimalne wymagania dla zimówek. Mogą to być także opony całoroczne!
Prawdziwe opony zimowe muszą mieć oznaczenie 3PMSF – samo oznaczenie M+S nie wystarczy!Źródło: Auto Świat
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - zasady testu
Opony do testów zostały zakupione na rynku anonimowo. W przypadku nowych modeli, dostępnych w chwili rozpoczęcia testu tylko z serii próbnych, przed opublikowaniem wyników sprawdziliśmy, czy opony, które trafiły później do sprzedaży były identyczne jak te testowane. Testy na śniegu zostały przeprowadzone w -12 stopniach Celsjusza w północnej Szwecji (Arctic Falls), próby na mokrej i suchej nawierzchni odbyły się na torze Contidrom w Niemczech (w temperaturach od 5 do 10 stopni). Testy zużycia wykonano na stanowisku badawczym.
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - runda kwalifikacyjna
Tak robimy od lat – wszystkie opony trafiają najpierw na testy hamowania. Te, które uzyskują w tej koronnej dyscyplinie przyzwoite wyniki, trafiają do kolejnych etapów i przechodzą kompletną procedurę testową. W przypadku opon zimowych runda kwalifikacyjna obejmuje hamowanie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni.
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej
W tabeli poniżej prezentujemy 20 modeli opon, które trafiły do finału. Warunkiem przejścia pełnej procedury testowej było uzyskanie możliwie dobrych wyników w próbach hamowania na śniegu i na mokrej nawierzchni – dobre parametry w tych dziedzinach traktujemy jako warunek dla opon zimowych wykorzystywanych w naszym klimacie. Gdybyśmy szukali najlepszych zimówek do jazdy na Alasce czy w Północnej Szwecji, próby hamowania na mokrej drodze nie miałyby sensu.
|
1. | Bridgestone Blizzak LM 005 | 32,1 | 28,1 | 60,2 |
2. | Dunlop Winter Sport 5 | 33,6 | 27,3 | 60,9 |
3. | Hankook Winter i*cept RS2 | 33,4 | 28,2 | 61,6 |
4. | Continental WinterContact TS 870 | 34,2 | 27,7 | 61,9 |
5. | Firestone Winterhawk 4 | 33,5 | 28,6 | 62,1 |
6. | Goodyear UltraGrip 9+ | 35,2 | 27,5 | 62,7 |
7. | BFGoodrich G-Force Winter 2 | 35,6 | 27,9 | 63,5 |
8. | Semperit Speed-Grip 3 | 35,1 | 28,5 | 63,6 |
9. | Vredestein Wintrac | 33,5 | 30,3 | 63,8 |
10. | Laufenn i-Fit+ | 35,2 | 28,6 | 63,8 |
11. | Kleber Krisalp HP3 | 35,6 | 28,4 | 64,0 |
12. | Michelin Alpin 6 | 34,9 | 29,1 | 64,0 |
13. | Sava Eskimo HP2 | 36,5 | 28,0 | 64,5 |
14. | Uniroyal MS Plus 77 | 36,1 | 28,6 | 64,7 |
15. | Barum Polaris 5 | 36,1 | 28,8 | 64,9 |
16. | Nexen Winguard Snow G3 | 35,6 | 29,4 | 65,0 |
17. | Yokohama BluEarth-Winter V906 | 35,9 | 29,2 | 65,1 |
18. | Fulda Kristall Control HP2 | 36,8 | 28,6 | 65,4 |
19. | Falken Eurowinter HS01 | 36,2 | 29,5 | 65,7 |
20. | Nokian Snowproof | 36,5 | 29,2 | 65,7 |
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - przegrani rundy kwalifikacyjnej
|
21. | Matador MP92 Sibir Snow | 37,4 | 28,6 | 66,0 |
22. | Cooper Weather-Master SA2+ | 35,9 | 30,2 | 66,1 |
23. | Avon WV 7 Snow | 36,4 | 29,8 | 66,2 |
24. | General Altimax Winter 3 | 37,7 | 28,6 | 66,3 |
25. | Radar Dimax Alpine | 37,7 | 28,6 | 66,3 |
26. | Tyfoon Eurosnow II | 37,7 | 28,7 | 66,4 |
27. | Pirelli Cinturato Winter | 37,3 | 29,2 | 66,5 |
28. | Giti GitiWinter W2 | 38,0 | 29,1 | 67,1 |
29. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 38,0 | 29,1 | 67,1 |
30. | Apollo Alnac 4G Winter | 38,0 | 29,5 | 67,5 |
31. | Kumho WinterCraft WP51 | 37,8 | 29,8 | 67,6 |
32. | CST Medallion Winter WCP1 | 37,6 | 30,5 | 68,1 |
33. | Landsail Winter Lander | 35,3 | 37,9 | 73,2 |
34. | Mastersteel Winter plus | 36,1 | 37,2 | 73,3 |
35. |
36. |
|
|
37. |
|
|
38. |
|
|
39. |
|
|
40. |
|
|
41. |
|
|
42. |
|
|
43. |
|
|
44. |
|
|
45. |
|
|
46. |
|
|
47. |
|
|
48. |
|
|
49. |
|
|
50. |
|
|
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - opony mało znanych marek
W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja na rynku opon zmienia się naprawdę dynamicznie – renomowanym markom rośnie z roku na rok coraz większa konkurencja. Wśród opon nowych i wciąż słabo rozpoznawalnych marek są zarówno takie, które mają całkiem przyzwoite parametry, jak i opony, które w wielu sytuacjach mogą być wręcz niebezpieczne. Rekomendacje sprzedawców opon („nie miałem reklamacji”, „klienci są zadowoleni”) czy internetowe sondy i rankingi niewiele mówią o rzeczywistej jakości i parametrach ogumienia – tu wątpliwości rozwiać mogą tylko niezależne profesjonalne testy.
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 - podsumowanie
Wybierając opony zimowe zamiast coraz bardziej modnego ogumienia całorocznego, oczekujemy jak najlepszych osiągów na śniegu i na oblodzonych nawierzchniach. Tyle że w naszym klimacie nawet najbardziej srogie zimy od dawna nie są już tylko śnieżne – przez znaczną część chłodniejszych miesięcy roku jeździmy też po mokrych i suchych nawierzchniach. Dobre opony zimowe muszą sobie radzić również w takich warunkach – a jak widać po wynikach naszego testu, niektóre modele wciąż mają z tym niemały problem. A jeśli już o problemach mowa – w tym roku trzeba się liczyć z ograniczoną podażą opon zimowych i coraz wyższymi cenami, wynikającymi m.in. z ogólnoświatowych skutków pandemii COVID-19 i z najwyższej od 20 lat inflacji w Polsce. Z zakupem ogumienia lepiej nie zwlekać zbyt długo, żeby się nie okazało, że upatrzony model jest niedostępny albo... droższy niż jeszcze niedawno.