• Im żarówka świeci mocniej, tym krócej - jest to reguła
  • Żarówki dające blade naśladujące „ksenonowe” światło również mają skróconą żywotność
  • O optymalnym wyborze rodzaju żarówek do reflektorów decyduje napięcie w instalacji elektrycznej samochodu mające zasadniczy wpływ na trwałość żarówek
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeśli mamy w aucie reflektory z żarówkami, można spróbować zoptymalizować ich osiągi, zmieniając żarówki samochodowe - osiągi różnych żarówek mocno różnią się pomiędzy sobą. A zatem załóżmy, że już wiesz, że do twojego samochodu pasują np. żarówki typu H7, H4 albo inne, ale nie wiesz jeszcze, czy lepsze będą żarówki dające białe „ksenonowe” światło, zwykłe żarówki czy też takie, które zapewniają wydłużony zasięg świateł. W czym można wybierać?

Żarówki samochodowe standardowe

Zwykła żarówka samochodowa z bańką bez niebieskiego filtra - dla wielu tani, niedrogi i optymalny wybór Foto: materiały producenta
Zwykła żarówka samochodowa z bańką bez niebieskiego filtra - dla wielu tani, niedrogi i optymalny wybór

Markową standardową żarówkę typu H7 czy H4 kupimy już za ok. 10 zł. Taka żarówka wytwarza „tradycyjne” żółtawe w odbiorze światło, powinna spełniać wymagania normy (strumień świetlny na poziomie 1000 lm w przypadku żarnika świateł mijania żarówki H4 i 1500 lm w przypadku żarówki H7). Jeśli chodzi o trwałość, to teoretycznie wynosi ona 800-900 godzin (włókno mijania H4) i 400-600 godzin (H7), ale to teoria. Trwałość żarówki samochodowej mierzona jest w laboratorium przy napięciu 13,2 V.

W samochodzie napięcie jest wyższe - od ok. 13,8 do nawet 14,4 V (14,5 V to też nie jest jeszcze usterka). Tymczasem trwałość żarówki samochodowej maleje o połowę wraz ze wzrostem napięcia zasilania o 5 proc., co oznacza, że już przy 13,8 V teoretyczną trwałość żarówki „Tc” należy podzielić przez dwa. Jednocześnie - wraz ze wzrostem napięcia - rośnie strumień świetlny, czyli żarówka daje więcej światła. Ta właściwość żarówek samochodowych ma decydujący wpływ na odpowiedni wybór rodzaju żarówek do auta.

Żarówki samochodowe niebieskie

Markowa żarówka samochodowa dająca chłodniejsze światło - niestety atrakcyjny kolor światła okupiony jest niską trwałością żarówki Foto: materiały producenta
Markowa żarówka samochodowa dająca chłodniejsze światło - niestety atrakcyjny kolor światła okupiony jest niską trwałością żarówki

Niebieski filtr na bańce żarówki „wybiela” światło, czyli zmienia jego temperaturę barwową. Jeśli standardowa żarówka samochodowa ma temperaturę barwową na poziomie 3000-3200 Kelvinów (K) i świeci „żółtawo”, to żarówka z sensownym niebieskim filtrem na bańce daje światło o temperaturze barwowej ok. 4000 K, ale ciemny niebieski filtr może „wyciągnąć” temperaturę barwową do nawet 4700 K - i wtedy światło jest w odbiorze niebieskie.

Ale uwaga: każdy filtr zabiera światło i żeby zmieścić się w normie, producenci żarówek z niebieskim filtrem muszą nieco „wyżyłować” żarnik, co skraca jego żywotność o połowę lub bardziej (w przypadku chińskich, ciemnoniebieskich produktów „no name” żywotność żarnika to np. 60 godzin). A zatem dobrej marki żarówka do samochodu dająca „ksenonowe” światło świeci w praktyce np. 200 godzin (H4) lub 100-120 godzin (H7). Krótko! Jednocześnie ilość światła na drodze może być niższa niż w przypadku standardowej żarówki albo taka sama.

Żarówki samochodowe wydłużające zasięg świateł

Charakterystyczny niepełny filtr na bańce żarówki samochodowej ogranicza całkowitą emisję światła Foto: materiały producenta
Charakterystyczny niepełny filtr na bańce żarówki samochodowej ogranicza całkowitą emisję światła

Choć norma mówi, że tolerancja wysokości strumienia świetlnego (po ludzku: ilości emitowanego światła) to w zależności od typu żarówki samochodowej zaledwie 10-15 proc., to producenci deklarują wzrost osiągów „wyżyłowanych” żarówek nawet o 150 proc. Jak to możliwe? Trik polega na tym, że żarnik w takich żarówkach jest cieńszy i rozgrzewa się do wyższej temperatury, świeci duuużo jaśniej niż zwykły. Żeby jednak utrzymać całkowitą emisję światła w normie, na część bańki żarówki trafia niebieski filtr, który zatrzymuje część światła (i „wybiela” je) z obszaru, który ma najmniejszy (potencjalnie) wpływ na osiągi reflektorów.

W jednej żarówce filtr znajduje się w górnej części bańki, w innej częściowo u dołu i częściowo u góry. W rezultacie zdarzają się reflektory, które wyposażone w wybrany „wyżyłowany” model żarówki świecą o 150 proc. dalej niż wyposażone w żarówkę zwykłą, bo korzystają głównie z „odsłoniętej” części żarówki. Ale może być i tak, że korzyść jest mniejsza, np. tylko 10-20 proc. Ale zwykle jakaś korzyść jest. Wada tego rozwiązania to trwałość żarnika, która - tak jak w przypadku żarówek z niebieskim filtrem - spada, powiedzmy o połowę, ale często nawet do jednej czwartej.

Żarówki samochodowe Heavy Duty o zwiększonej trwałości

Żarówka samochodowa „wzmocniona” wygląda jak standardowa, ale ma wyższą trwałość Foto: materiały producenta
Żarówka samochodowa „wzmocniona” wygląda jak standardowa, ale ma wyższą trwałość

Masz problem z przepalaniem się żarówek w aucie? Potrzebujesz żarówek z grubszym żarnikiem rozgrzewającym się mniej niż w standardowej żarówce. Takie żarówki samochodowe mają 3-4-krotnie wydłużoną trwałość, w praktyce nawet do 1500 godzin i więcej (H4) lub 600-800 godzin (H7). Wadą tego rozwiązania jest to, że żarówka zwykle zapewnia nieco gorsze oświetlenie niż markowa, standardowa żarówka. Ale - jeśli problem z przepalaniem się żarówek wynika z podwyższonego napięcia w instalacji auta - wyższe napięcie kompensuje wyjściowo słabsze osiągi żarówek.

Żarówki samochodowe odporne na wstrząsy

Żarówki samochodowe o zwiększonej odporności na wstrząsy i wibracje Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Żarówki samochodowe o zwiększonej odporności na wstrząsy i wibracje

Są też żarówki o zwiększonej odporności na wstrząsy, które zasadniczo skierowane są do użytkowników aut sportowych, ale sprawdzą się w każdym aucie, które dużo jeździ po nierównych drogach albo ma twarde zawieszenie, co powoduje uszkadzanie żarówek zanim ulegną one naturalnemu zużyciu. Warto przetestować je w samochodach, w których żarówki przestają świecić po krótkim czasie, choć nie wynika to z podwyższonego napięcia w instalacji elektrycznej.

Żarówki samochodowe tuningowe o wyższej mocy albo „superniebieskie”

Dajcie sobie spokój - takie żarówki słabo świecą, wystarczają na krótko i marnie udają oświetlenie diodowe czy ksenonowe, nie mówiąc już o fatalnej często geometrii żarnika produktów „no name”, co przekłada się na jazdę po ciemku. Dodatkowo wyższa temperatura bańki takich żarówek samochodowych przyspiesza zużycie reflektorów.

Żarówki samochodowe - co więc wybrać?

Słabo świeci, bo „ten typ tak ma”? Wybierz żarówki samochodowe o zwiększonej wydajności, no chyba, że wymieniasz żarówki co 2 miesiące - te starczą na jeszcze krócej. Dobrze i długo świeci, ale nie dość „modnie”? Załóż markowe żarówki o chłodnej barwie światła! Przepalają się żarówki? Weź te o zwiększonej wytrzymałości - na pewno będzie lepiej. Nie masz zdania? Kup po 10-15 zł markowe żarówki standardowe i zapewne będziesz zadowolony. Ważna uwaga: w zużytym reflektorze nawet najlepsza żarówka niewiele zdziała - tu pomoże tylko regeneracja lamp albo ich wymiana na nowe.