Logo
PoradyOrganizacja oponiarska pokazuje, że Polska to dziwny kraj. Słusznie?

Organizacja oponiarska pokazuje, że Polska to dziwny kraj. Słusznie?

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego po raz kolejny domaga się wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy w okresie zimowym na oponach zimowych albo całorocznych. Tym razem jednak nie wprost, a za pomocą mapki, która pokazuje, że... Polska pod względem wymogu jazdy na oponach zimowych mocno odstaje od innych państw na kontynencie europejskim.

Grafika PZPO pokazuje, że Polska z brakiem obowiązku jazdy na oponach zimowych należy do wyjątków
Continental/PZPO
Grafika PZPO pokazuje, że Polska z brakiem obowiązku jazdy na oponach zimowych należy do wyjątków
  • W Polsce opony zimowe nie są obowiązkowe
  • W większości krajów na naszym kontynencie opony zimowe są obowiązkowe, przynajmniej w ograniczonym zakresie

"W odpowiedzi na często pojawiające się pytania dotyczące obowiązku posiadania opon zimowych w poszczególnych krajach przygotowaliśmy dla Was mapkę oraz zestawienie – mini ściągawkę na ferie – zaczyna PZPO swój wpis na Facebooku. – We wszystkich państwach wokół Polski występuje obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową."

"Taki wymóg jest w 29. europejskich państwach, a przepisy precyzyjnie wskazują okres lub warunki ich używania" – pisze PZPO.

Ze swej strony dodajmy, że w Polsce opony zimowe nie są obowiązkowe.

Na czym polega obowiązek jazdy na oponach zimowych w poszczególnych krajach?

W krajach oznaczonych kolorem niebieskim występuje obowiązek jazdy na oponach zimowych –PZPO
W krajach oznaczonych kolorem niebieskim występuje obowiązek jazdy na oponach zimowych –PZPOPZPO

Różne państwa przyjęły różne rozwiązania związane z obowiązkiem jazdy na oponach zimowych:

  • obowiązek wynikający z kalendarza, tzn. mamy obowiązek mieć na kolach opony zimowe w określonym przedziale czasowym, np. od 15 listopada do końca lutego, przy czym w każdym państwie wymagającym jazdy na zimówkach przedział czasowy jest inny;
  • obowiązek wynika z warunków drogowych; tak jest np. w Niemczech, gdy podczas opadów lub zalegania śniegu trzeba mieć opony zimowe; w takim wypadku policjant na podstawie swojego doświadczenia stwierdza, czy warunki drogowe wymagają użycia opon zimowych i dzieje się to zwykle w sytuacji, gdy ktoś swoją jazdą stwarza widoczne zagrożenie lub utrudnia ruch, np. nie może ruszyć;
  • obowiązek wynika ze znaków drogowych. Tak jest np. we Włoszech, co ma sens o tyle, że w północnych, górzystych regionach kraju zimą warunki bywają naprawdę zimowe, podczas gdy na południu opony zimowe są zdecydowanie zbędne.

PZPO wyjaśnia przy tym, jak to wygląda w poszczególnych krajach:

W efekcie dla 16 krajów terminy te są konkretnie ustalone (Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwecja, Finlandia, Białoruś, Rosja, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja). W zaledwie dwóch państwach obowiązek ten jest doprecyzowany za sprawą warunków drogowych (Niemcy, Luksemburg). Istnieją również kraje, gdzie wymóg jest mieszany i obejmuje zarówno kalendarz, jak i warunki pogodowe (Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja) lub wymaga się go od kierowców za pomocą znaków drogowych (Hiszpania, Francja, Włochy).

Opony całoroczne to opony zimowe

Oznaczenie 3PMSF
Oznaczenie 3PMSFAuto Świat

W Polsce obecnie coraz popularniejsze są opony całoroczne, co powoduje, że niektórzy ich użytkownicy odczuwają niepokój, słysząc o ewentualnym obowiązku jazdy na zimówkach. Nie ma powodu do niepokoju, gdyż praktycznie każda opona całoroczna formalnie jest oponą zimową. Świadczy o tym symbol 3PMSF wytłoczony na boku opony – to tzw. symbol alpejski, śnieżynka na tle trzech górskich szczytów. Obecność takiego symbolu na boku opony jest wystarczającym dowodem "zimowości" opony w każdym kraju widocznym na grafice.

Ciekawostka: symbol M+S (Mud&Snow, po polsku "błoto i śnieg" wytłoczony na boku opony nie jest formalnym potwierdzeniem, że opona jest zimowa.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: