• Prezentujemy wyniki rundy kwalifikacyjnej Wielkiego Testu Opon Letnich 2024
  • Wiemy już, których opon, naszym zdaniem, na pewno kupować nie warto – ich wyniki w próbach hamowania nie spełniają naszych wymagań
  • Podajemy listę modeli opon, które w próbach hamowania wypadły tak dobrze, że spośród nich wybierzemy zwycięzców Wielkiego Testu Opon Letnich 2024
  • Nawet najlepsze wyniki w próbach hamowania nie dają jeszcze gwarancji wygranej w teście – modele wybrane podczas rundy kwalifikacyjnej poddamy kolejnym, intensywnym próbom

Z wyborem opon z roku na rok jest coraz trudniej. Nie, wcale nie dlatego, że na rynku nie ma dobrych produktów. Jest ich naprawdę dużo, więcej niż kiedykolwiek! W dodatku, choć trudno w to uwierzyć, cały czas mamy do czynienia z szybkim postępem w dziedzinie ogumienia, z roku na rok pojawiają się na rynku nowe, coraz lepsze modele. Problem polega na tym, że z jednej strony nasze auta mają też coraz większe wymagania wobec opon, a z drugiej strony, coraz trudniej wyszukać te naprawdę godne uwagi oferty z coraz większej oferty rynkowej.

Oczywiście, można pójść na łatwiznę i wybierać tylko spośród markowych opon z segmentu premium – to sposób, który pozwala do minimum ograniczyć ryzyko wpadki i zakupu opon o niedostatecznych parametrach. Tyle że w ten sposób niepotrzebnie skreślamy modele mniej znanych w Europie marek (choć często popularnych w innych regionach świata), które coraz częściej mają sporo do zaoferowania, często za naprawdę korzystną cenę. W naszych testach nie ulegamy uprzedzeniom, dla nas liczą się fakty, czyli wyniki pomiarów.

Test opon letnich 2024. Testujemy opony w najpopularniejszym rozmiarze

Tak jak robimy to już od wielu lat, również tym razem najlepsze opon, jakie możecie dziś kupić na sezon letni 2024 (i oczywiście kilka kolejnych lat) wyszukujemy w dwóch etapach. Zaczynamy od pozyskania z rynku jak największej liczby modeli opon – począwszy od produktów renomowanych marek, aż po opony rynkowych debiutantów. Tym razem wybraliśmy opony w rozmiarze 205/55 R16. Nie bez przyczyny, bo to najlepiej sprzedający się rozmiar opon w Europie. Jeździ na nim wiele popularnych samochodów kompaktowych, takich jak Skoda Octavia, VW Golf, Seat Leon, Opel Astra, Audi A3 czy Peugeot 308.

Każdy model opon ma u nas równie szanse. Na początku jednak poddajemy wszystkie pozyskane do testu opony próbom hamowania na suchej i na mokrej nawierzchni. Tylko te, które najlepiej poradzą sobie w tych próbach, mają u nas szanse na wysokie oceny i rekomendację z naszej strony.

Zaczynamy zawsze od prób hamowania. Opon, które z tym sobie nie radzą, nie warto testować dalej, i tak nie mają szans na naszą rekomendację. Foto: Auto Bild
Zaczynamy zawsze od prób hamowania. Opon, które z tym sobie nie radzą, nie warto testować dalej, i tak nie mają szans na naszą rekomendację.

Dwadzieścia modeli, które osiągnęły najlepsze wyniki w próbach hamowania (tzn. takich, w przypadku których sumy dróg hamowania na suchej i na mokrej drodze były najmniejsze) poddajemy kompletnemu zestawowi prób, dzięki którym możemy wybrać te, które są, naszym zdaniem, najlepsze. Nie ma na rynku opon, które byłyby idealne pod każdym względem. Jedne są trochę lepsze w dziedzinie hamowania na suchym, ale gorsze w kwestii prowadzenia po mokrym, inne mogą być świetne na mokrym, za to nieco głośniejsze, albo też generujące wyraźnie wyższe opory toczenia czy też znacznie mniej trwałe. Tyle że dla kogoś, kto jeździ 15 tys. km rocznie, ta trwałość ma drugorzędne znaczenie. Dla kierowcy diesla hałas emitowany przez opony ma mniejsze znaczenie niż dla kierowcy auta elektrycznego. To dlatego, przy naszych dokładnych, pełnych testach zawsze podajemy wyniki dla poszczególnych prób, żeby każdy mógł wybrać takie opony, jakie najlepiej pasują do jego auta i do konkretnych warunków eksploatacji. Tym razem jednak ograniczymy się do wstępnej selekcji. Na kompromisy nie idziemy tylko w kwestiach związanych z bezpieczeństwem – niskie opory toczenia czy rekordowa trwałość nie mają dla nas znaczenia w sytuacji, kiedy wyposażone w danym model opon auto, podczas awaryjnego hamowania nie jest się w stanie zatrzymać na rozsądnym dystansie.

W dalszej części tekstu znajdziesz szczegółową punktację i ranking opon letnich, będące wynikiem naszych obiektywnych, bardzo dokładnych testów. To część artykułu dostępna dla prenumeratorów Onet Premium.