Auto ŚwiatPoradyRanking opon letnich 2024. Już wiemy, których opon w tym roku nie warto kupować
Wielki test opon letnich 2024. Które wypadły najlepiej, a które najgorzej?
Wszystkie opony wyglądają niemal tak samo. Wiele modeli ma tak podobne bieżniki, że nawet fachowcy nie potrafią ich na pierwszy rzut oka rozróżnić, to jednak nie znaczy, że różnice pomiędzy poszczególnymi modelami opon są niewielkie. Jest zupełnie inaczej, czego dowodem są nasze testy. Oto lista modeli, które w rozmiarze 205/55 R16 sprawdziliśmy podczas wielkiego testu opon letnich 2024.
Prezentujemy wyniki rundy kwalifikacyjnej Wielkiego Testu Opon Letnich 2024
Wiemy już, których opon, naszym zdaniem, na pewno kupować nie warto – ich wyniki w próbach hamowania nie spełniają naszych wymagań
Podajemy listę modeli opon, które w próbach hamowania wypadły tak dobrze, że spośród nich wybierzemy zwycięzców Wielkiego Testu Opon Letnich 2024
Nawet najlepsze wyniki w próbach hamowania nie dają jeszcze gwarancji wygranej w teście – modele wybrane podczas rundy kwalifikacyjnej poddamy kolejnym, intensywnym próbom
Z wyborem opon z roku na rok jest coraz trudniej. Nie, wcale nie dlatego, że na rynku nie ma dobrych produktów. Jest ich naprawdę dużo, więcej niż kiedykolwiek! W dodatku, choć trudno w to uwierzyć, cały czas mamy do czynienia z szybkim postępem w dziedzinie ogumienia, z roku na rok pojawiają się na rynku nowe, coraz lepsze modele. Problem polega na tym, że z jednej strony nasze auta mają też coraz większe wymagania wobec opon, a z drugiej strony, coraz trudniej wyszukać te naprawdę godne uwagi oferty z coraz większej oferty rynkowej.
Oczywiście, można pójść na łatwiznę i wybierać tylko spośród markowych opon z segmentu premium – to sposób, który pozwala do minimum ograniczyć ryzyko wpadki i zakupu opon o niedostatecznych parametrach. Tyle że w ten sposób niepotrzebnie skreślamy modele mniej znanych w Europie marek (choć często popularnych w innych regionach świata), które coraz częściej mają sporo do zaoferowania, często za naprawdę korzystną cenę. W naszych testach nie ulegamy uprzedzeniom, dla nas liczą się fakty, czyli wyniki pomiarów.
Test opon letnich 2024. Testujemy opony w najpopularniejszym rozmiarze
Tak jak robimy to już od wielu lat, również tym razem najlepsze opon, jakie możecie dziś kupić na sezon letni 2024 (i oczywiście kilka kolejnych lat) wyszukujemy w dwóch etapach. Zaczynamy od pozyskania z rynku jak największej liczby modeli opon – począwszy od produktów renomowanych marek, aż po opony rynkowych debiutantów. Tym razem wybraliśmy opony w rozmiarze 205/55 R16. Nie bez przyczyny, bo to najlepiej sprzedający się rozmiar opon w Europie. Jeździ na nim wiele popularnych samochodów kompaktowych, takich jak Skoda Octavia, VW Golf, Seat Leon, Opel Astra, Audi A3 czy Peugeot 308.
Każdy model opon ma u nas równie szanse. Na początku jednak poddajemy wszystkie pozyskane do testu opony próbom hamowania na suchej i na mokrej nawierzchni. Tylko te, które najlepiej poradzą sobie w tych próbach, mają u nas szanse na wysokie oceny i rekomendację z naszej strony.
Foto: Auto Bild
Zaczynamy zawsze od prób hamowania. Opon, które z tym sobie nie radzą, nie warto testować dalej, i tak nie mają szans na naszą rekomendację.
Dwadzieścia modeli, które osiągnęły najlepsze wyniki w próbach hamowania (tzn. takich, w przypadku których sumy dróg hamowania na suchej i na mokrej drodze były najmniejsze) poddajemy kompletnemu zestawowi prób, dzięki którym możemy wybrać te, które są, naszym zdaniem, najlepsze. Nie ma na rynku opon, które byłyby idealne pod każdym względem. Jedne są trochę lepsze w dziedzinie hamowania na suchym, ale gorsze w kwestii prowadzenia po mokrym, inne mogą być świetne na mokrym, za to nieco głośniejsze, albo też generujące wyraźnie wyższe opory toczenia czy też znacznie mniej trwałe. Tyle że dla kogoś, kto jeździ 15 tys. km rocznie, ta trwałość ma drugorzędne znaczenie. Dla kierowcy diesla hałas emitowany przez opony ma mniejsze znaczenie niż dla kierowcy auta elektrycznego. To dlatego, przy naszych dokładnych, pełnych testach zawsze podajemy wyniki dla poszczególnych prób, żeby każdy mógł wybrać takie opony, jakie najlepiej pasują do jego auta i do konkretnych warunków eksploatacji. Tym razem jednak ograniczymy się do wstępnej selekcji. Na kompromisy nie idziemy tylko w kwestiach związanych z bezpieczeństwem – niskie opory toczenia czy rekordowa trwałość nie mają dla nas znaczenia w sytuacji, kiedy wyposażone w danym model opon auto, podczas awaryjnego hamowania nie jest się w stanie zatrzymać na rozsądnym dystansie.
W dalszej części tekstu znajdziesz szczegółową punktację i ranking opon letnich, będące wynikiem naszych obiektywnych, bardzo dokładnych testów. To część artykułu dostępna dla prenumeratorów Onet Premium.
Ranking opon letnich 2024. Markowe opony także wśród najgorszych
Tym razem nie odpowiemy wam jeszcze na pytanie, które opony letnie będą najlepszym zakupem w 2024 roku, ale wiemy już, których na pewno nie możemy polecić, które w rundzie kwalifikacyjnej naszego testu wypadły najwyżej znośnie, a które poradziły sobie podczas prób hamowania tak dobrze, że mają szanse na zwycięstwo w naszym teście.
Zła wiadomość na początek: wśród modeli opon, których zakup w tym roku musimy odradzić, obok produktów marek niemal nieznanych, pojawiły się też dwa modele opon marek w Europie co najmniej rozpoznawalnych. Jedne z nich to opony marki budżetowej należącej do jednego z najbardziej znanych i cenionych producentów opon na świecie – to, że marka ma cenionego właściciela, wcale nie znaczy, że jej budżetowe produkty różnią się od topowych modeli tylko znaczkiem. Co ciekawe, kiedy zaczniemy sprawdzać w internecie opinie o oponach, które odpadły w rundzie kwalifikacyjnej naszego testu, to wiele z nich zostało przez użytkowników ocenionych naprawdę pozytywnie. Nic w tym dziwnego – akurat w przypadku opon, oceny użytkowników, zamieszczane na stronach sklepów internetowych czy platform sprzedażowych, mają ograniczoną wartość. Bo przeciętny użytkownik opon porównuje nowe opony z oponami zużytymi i to w dodatku starszymi o generację, na których jeździł wcześniej. Nie porównuje ich z innymi, nowymi oponami! W dodatku rzeczywiste możliwości opon można ocenić przede wszystkim w sytuacjach awaryjnych – a te, na szczęście zdarzają się rzadko. Dlatego, akurat w przypadku opon, radzimy zaufać wynikom testów, a nie anonimowym komentarzom w sieci. Od tego może zależeć wasze zdrowie i życie.
Tych opon nie polecamy: mają za długie drogi hamowania
Droga hamowania to tylko cyferki? Najlepsze z opon testowanych podczas rundy kwalifikacyjnej pozwalały na zatrzymanie auta jadącego z prędkością 80 km/h po mokrej nawierzchni na dystansie 25,8 m. Na najgorszych w tej próbie oponach dystans wydłużał się do 39,7 metra. To różnica ponad 2,5 długości samochodu – przy hamowaniu przed pieszym, który wtargnął na drogę, albo przed autem stojącym na końcu autostradowego korka to metry decydujące nawet o życiu i zdrowiu, o pogiętej blasze nawet nie wspominając. Kiedy samochód na dobrych oponach już stoi, ten na marnym ogumieniu wciąż porusza się z prędkością kilkudziesięciu kilometrów na godzinę!
Marka i model opon
Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h, w metrach)
Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach)
Suma dróg hamowania (w metrach)
Opona referencyjna (najlepsza w próbach hamowania)
25,8
35,4
61,2
Triangle AdvanteX TC101 (91 V)
39,7
42,1
81,8
DoubleCoin DC-99 (91 V)
42,4
36,9
79,3
Arivo Premio Arzero (91 V)
38,0
40,1
78,1
Berlin Tires Summer HP 1 (94 V)
35,6
41,1
76,7
Nordexx NS9000 (91 V)
36,1
38,8
74,9
Superia Tires Ecoblue HP (91 W)
34,7
39,7
74,4
Atlas Green HP (91 V)
35,1
39,3
74,4
Lassa Driveways (91 V)
34,7
39,5
74,2
Fortuna Ecoplus HP (91 V)
34,9
39,1
74,0
Ceat SecuraDrive (91 V)
33,3
40,6
73,9
Radar RPX800 (91 V)
33,3
40,2
73,5
Firemax FM601 (91 V)
34,9
38,4
73,3
Matador Hectorra 5 (91 V)
32,9
40,1
73,0
Te opony nie dostały się do finału. Wśród nich opona polskiej marki
Nie możemy wykluczyć, że wśród tych modeli są takie, które – pod pewnymi warunkami – mogą być dobrym zakupem. Podczas rundy eliminacyjnej tegorocznego testu opony te uzyskały zadowalające wyniki – nie takie złe, żeby odradzać ich zakup, ale też nie tak dobre, żeby miały jakiekolwiek szanse na zwycięstwo w tegorocznym teście. Tym razem do finału nie zakwalifikowały się opony marki Dębica.
Marka i model opon
Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h, w metrach)
Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach)
Suma dróg hamowania (w metrach)
Sava Intensa HP2 (91 V)
30,0
37,2
67,2
Debica Presto HP2 (91 V)
30,2
37,4
67,6
Semperit Speed-Life 3 (91 V)
28,8
39,0
67,8
Goodride ZuperEco Z-107 (91 V)
30,5
37,6
68,1
Apollo Aspire 4G + (94 W)
30,7
37,6
68,3
Kenda Kenetica Pro KR210 (91 V)
31,2
38,6
69,8
Westlake ZuperEco Z-107 (91 V)
31,5
38,6
70,1
Petlas Imperium PT 515 (91 V)
31,4
39,0
70,4
Minerva F209 (91 V)
31,6
39,3
70,9
Leao Nora-Force HP100 (91 V)
33,1
38,0
71,1
Tristar EcoPower 4 (94 V)
32,1
39,5
71,6
Tracmax X-Privilo TX-1 (91 V)
32,5
39,2
71,7
Cooper Zeon CS8 (91 V)
33,0
38,9
71,9
Tomket Sport (91 V)
33,3
38,6
71,9
Linglong Comfort Master (91 V)
33,5
38,6
72,1
Ovation Eco-Vision VI-682 (91 V)
32,5
39,6
72,1
Sumitomo BC 100 (91 V)
33,2
39,2
72,4
Imperial EcoDriver 5 (91 V)
32,6
40,1
72,7
Tourador Wonder TH1 (91 V)
33,2
39,5
72,7
Zeta Tyres Alventi (91 W)
33,1
39,6
72,7
Tigar High Performance (91 V)
34,5
38,3
72,8
Milestone Green Sport GS05 (91 V)
33,7
39,2
72,9
Najlepsze opony letnie 2024: spośród tych modeli wybierzemy zwycięzcę testu
Tylko te opony, które radzą sobie dobrze w próbach hamowania, mają szansę na zwycięstwo w teście. Warto jednak mieć świadomość tego, że dobre wyniki w próbach hamowania, to stanowczo za mało, żeby stwierdzić, że dany model jest godny polecenia. Gdyby było to takie proste, to dalsze czasochłonne i pracochłonne testy nie miałyby sensu.
Marka i model opon
Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h, w metrach)
Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach)