• Fordowskie silniki EcoBoost to świetny przykład downsizingu
  • W silnikach EcoBoost Ford przekombinował z układem chłodzenia
  • Auta z silnikiem EcoBoost wzywane są do serwisów w celu naprawy

Warto zaznaczyć, że w Fordzie pod określeniem „EcoBoost” nie kryje się tak naprawdę jedna rodzina silników. To bardziej zestaw rozwiązań technicznych zaszczepionych do różnych jednostek. Dlatego spotkacie zarówno EcoBoosty 1.0 (rzędowe, trzycylindrowe), R4, jak i potężne, naprawdę mocne V6. 

Czego można się spodziewać, decydując się na używanego Forda z silnikiem EcoBoost?

To nowocześnie zbudowane motory benzynowe. Wszystkie dysponują turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, wszystkie mają po 4 zawory na cylinder i regulację faz rozrządu. Różnic też nie brakuje, np. większość silników 1.0, 1.5 oraz 1.6 ma wałek rozrządu napędzany paskiem, zaś pozostałe – łańcuchem. Zależnie od wersji różny jest też np. materiał kadłuba. Ciekawostką może być dodatkowy wtrysk benzyny do kanału dolotowego (niektóre wersje; jako uzupełnienie bezpośredniego). Na niskich obrotach i przy niewielkim obciążeniu używanie wysokociśnieniowej pompy paliwa i układu wtrysku bezpośredniego prowadzi do niepotrzebnych strat, więc jest on wyłączany. 

Co ciekawe, idea silników EcoBoost nie narodziła się w Europie, lecz w USA. Wstrzeliła się w kryzys z 2008 r. – w 2007 r. Ford pokazał koncepcyjnego Lincolna MKR z podobnym silnikiem, ale nazwanym TwinForce. W 2008 r. kolejny koncept zapowiadał już erę EcoBoost. Jednostki 3.5 V6 zaczęto wytwarzać w maju 2009 r. Kolejne na rynku (2010 r.) pojawiły się silniki 1.6 i 2.0 EB. Było to o tyle łatwe, że wszystkie te motory bazują na zmodernizowanych jednostkach stosowanych wcześniej. Całkowicie nowe są np. EcoBoosty o pojemności 1.0, debiutujące w 2012 r. Zależnie od wersji silniki produkowane są też na całym świecie (od Rumunii po USA). Najmocniejsze są wersje 3.5. W różnych odmianach oferowały 320-450 KM, a w GT – nawet 656 KM! 

Pod względem użytkowym seria silników EcoBoost wypada naprawdę dobrze. Litrówka to jeden z najlepszych silników trzycylindrowych, zapewnia akceptowalną kulturę pracy i dynamikę. W redakcyjnym teście Focusa na dystansie 100 tys. km wpisy, takie jak: nie ma turbodziury podczas ruszania, brzmi jak typowy trzycylindrowiec, ale łatwo wkręca się na obroty, nie należały do rzadkości. Spalanie? Jeśli kierowca będzie powściągliwy, wystarczy 5,5-6 l/100 km, jeśli nie – zużyje 8 l, a to już marna oszczędność. Jeszcze lepiej wypadają większe silniki. Również testowane na długim dystansie Mondeo 1.5 EcoBoost potrafiło zadowolić się wartością poniżej 7 l/100 km i nikt nie narzekał na brak dynamiki.

Pod względem użytkowym silniki EcoBoost zdają egzamin na 5. Czy tak samo jest z niezawodnością?

Przywołany wcześniej Focus swój test zaliczył na 6-. Drobne problemy z przechodzeniem silnika w tryb awaryjny wyeliminowała zmiana oprogramowania. Większą wpadkę zanotowało Mondeo. Mając na liczniku niespełna 60 tys. km, zaskoczyło kierowcę białym dymem z wydechu, po czym zniknął cały płyn chłodzący. Choć wyglądało to źle, po demontażu silnika okazało się, że przyczyna nie była aż tak groźna – pojawił się przeciek w intercoolerze. 

O opinię na temat silników EcoBoost poprosiliśmy Grzegorza Zarzyckiego, mechanika ze specjalistycznego serwisu Solid Garage, zajmującego się Fordami. Tu opinia nie była już tak dobra. Nasz rozmówca wskazuje na problemy: Zarówno wersje 1.0, jak i 1.6 mają kłopoty z wydajnością układu chłodzenia. W trzycylindrówce najczęściej kończy się pęknięciem głowicy, w 1.6 – pęknięciem bloku. Podczas próby spawania głowicy łatwo jeszcze ograniczyć przepływ cieczy i usterka szybko powróci – radzimy więc głowicę wymienić na nową. Oryginalna nie oznacza dużego wydatku (około 2000 zł), ale żeby utrzymać gwarancję, Ford wymaga zakupu kompletu uszczelnień itp. Cała operacja zamyka się kwotą 6000 zł.

Doświadczenie mechanika potwierdzają akcje prowadzone przez Forda. W biuletynie UOKiK-u czytamy: Może wystąpić miejscowe przegrzewanie głowicy silnika, co może skutkować jej pęknięciem i wyciekiem oleju pod ciśnieniem. Wystąpienie takiego zdarzenia może wywołać pożar w komorze silnika. Wszystkie sprawdzone VIN-y wskazują, że chodzi o EcoBoosta 1.6. Liczba aut? W Polsce ponad 3 tys., na świecie – na pewno ponad 350 tys.

W autach z silnikami EcoBoost (od Focusa po Galaxy, wersje 1.0, 1.5 i 1.6) i 6-biegową przekładnią może pękać tarcza sprzęgła. Tylko w Polsce do serwisów wezwano ponad 16 tys. aut! W USA w silnikach 2.7 wymieniano… głowice (powód: nadmierne zużycie oleju).

Jeśli już ktoś upiera się na LPG (odradzamy ze względu na niezłą oszczędność benzyny i opisane problemy), radzimy sięgnąć po naprawdę zaawansowaną instalację do wtrysku bezpośredniego (np. Prince), dedykowaną do konkretnego modelu.

Dane techniczne 1.0 1.0 1.0 1.5 1.5 1.5 1.5
Okres produkcji od 2012 r. od 2012 r. od 2014 r. od 2018 r. od 2018 r. od 2018 r. od 2014 r.
Rodzaj silnika t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R4/16
Pojemność (ccm) 999 999 999 1497 1497 1497 1499
Moc maks. (KM/obr./min) 100/6000 125/6000 140/6000 150/6000 182/6000 200/6000 150/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 170/1400-4000 170/1400-4500 180/1400-4500 240/1600 240/1600 290/1600-4000 240/1600-4000
Stopień sprężania 10 10 10 11 11 9,7 10
Napęd rozrządu pasek pasek pasek łańcuch łańcuch pasek pasek
Osiągi dla modelu Fiesta Fiesta Fiesta Focus Focus Fiesta Focus
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,2 9,4 9 8,8 8,3 6,5 8,9
Prędkość maks. (km/h) 180 196 210 210 222 232 210
Spalanie miasto/trasa/średnie (l/100 km) 5,3/3,7/4,3 5,3/3,7/4,3 5,6/3,9/4,5 6,9/4,5/5,3 7,0/4,6/5,5 7,6/5,1/6,0 7,0/4,6/5,5
Modele Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, EcoSport, Tourneo Courier Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, EcoSport, Mondeo, Transit Courier Fiesta, EcoSport, Focus Focus Focus Fiesta ST Focus, C-Max, Kuga
EcoSport, Mondeo, Transit Courier
Dane techniczne 1.5 1.5 1.6 1.6 1.6 1.6
Okres produkcji 2014-18 2014-18 2010-15 2010-14 2010-17 2016-17
Rodzaj silnika t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność (ccm) 1499 1499 1596 1596 1596 1596
Moc maks. (KM/obr./min) 160/6000 182/6000 150/5700 160/5700 182/5700 200/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 240/1500-4500 240/1600-5000 240/1600-4000 240/1600-2400 240/1600-5000 290/2500-4000
Stopień sprężania 10 10 10 11 10 bd.
Napęd rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Osiągi dla modelu Mondeo Focus Focus S-Max Focus Fiesta
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,2 8,6 8,7 8,4 8 6,7
Prędkość maks. (km/h) 222 222 212 204 224 230
Spalanie miasto/trasa/średnie (l/100 km) 7,8/4,6/5,8 7,0/4,6/5,5 7,6/4,9/5,9 9,4/5,7/7,0 7,6/4,9/5,9 śr. 6,1
Modele Mondeo, Galaxy, S-Max Focus, C-Max,Kuga Focus, C-Max, Kuga,Volvo V40, S/V60 Mondeo, Galaxy, S-Max Fiesta ST, Focus, C-Max, Kuga,różne modele Volvo: 180 KM Fiesta ST
Dane techniczne 2.0 2.0 2.0 2.3 2.3 2.3
Okres produkcji 2010-18 2010-18 2012-18 od 2017 r. 2014-17 2016-18
Rodzaj silnika t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność (ccm) 1999 1999 1999 2264 2264 2261
Moc maks. (KM/obr./min) 203/6000 240/6000 250/5500 290/5300 317/5500 350/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 300/1750-4500 340/1900-3500 340/2000-4500 440/3000 432/3000 440/2000-4500
Stopień sprężania 10 10 9,3 9,5 9,5 9,4
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Osiągi dla modelu Mondeo Mondeo Focus Mustang Mustang Focus
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,9 7,5 6,5 5,8 5,8 4,7
Prędkość maks. (km/h) 232 246 248 233 233 266
Spalanie miasto/trasa/średnie (l/100 km) 10,7/6,0/7,7 10,9/6,0/7,7 9,9/5,6/7,2 12,2/7,2/9,0 10,1/6,8/8,0 10,0/6,3/7,7
Modele Mondeo, Galaxy, S-Max, Volvo S/V60, V70, S80 Mondeo, Galaxy, S-Max, LR Discovery Sport, Volvo S/V60, V70 Focus ST Mustang Mustang Focus RS