Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Wszystko o silniku > Silnik 1.5 VTEC Turbo Hondy – miał być przełomowy i... jest, ale czy też trwały i niezawodny?

Silnik 1.5 VTEC Turbo Hondy – miał być przełomowy i... jest, ale czy też trwały i niezawodny?

Benzyniak 1.5 VTEC Turbo to jeden z najczęściej spotykanych silników z doładowaniem montowanych pod maskami modeli Hondy w ostatnich latach. Jak wypada w codziennej eksploatacji i czy warto na niego postawić?

Silnik 1.5 VTEC Turbo HondyŹródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
  • Silnik 1.5 VTEC Turbo cechuje kompaktowa budowa – jest mały, lekki i wydajny. Świetnie sprawdza się pod maską Hondy Civic i HR-V
  • Do trwałości silnika 1.5 VTEC Turbo nie mamy zastrzeżeń. Solidna mechanika, stabilnie pracująca elektronika, brak problemów z osprzętem. Także ogólne koszty serwisu i eksploatacji wypadają korzystnie, choć benzyniak ten ma jedną przypadłość
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Honda długo opierała się downsizingowi. I nie ma się czemu dziwić, bo przecież od wielu lat wizytówką tej japońskiej marki są proste i wolnossące, ale też wydajne i solidne benzyniaki, które "kręcą się" wyżej niż konkurenci, a po zadziałaniu systemu VTEC dostają takiego "kopa" (np. 240-konna 2-litrówka z Hondy S2000), że na twarzy maluje się mieszanka satysfakcji, emocji i niedowierzania. Niestety, wymogi rynku i... ekologii sprawiły, że inżynierowie Hondy zaczęli pracować nad benzyniakami z turbo. Efektem tych prac były trzy jednostki: 1.0T R3 oraz 1.5T i 2.0T R4. Najwcześniej zadebiutowała 310-konna 2-litrówka (2015 r.), ale trafiła tylko pod maskę Civica Type R. Silniki 1.0 i 1.5 na europejskim rynku pojawiły się później, a spośród nich właśnie większy znalazł szersze zastosowanie – znajdziecie go pod maskami Civica X, HR-V II i CR-V 5. generacji.

1.5 VTEC Turbo – typ efektywny

Przeczytaj też:

Jak motor 1.5 VTEC Turbo wypada w codziennej eksploatacji? Jeśli silnik oceniamy przez pryzmat osiągów i spalania, to nie ma się do czego przyczepić. Szczególnie w modelu HR-V i Civicu 182-konna jednostka sprawdza się doskonale. Wydaje się złotym środkiem między osiągami a zużyciem paliwa. Silnik szybko reaguje na pedał gazu, energicznie się wkręca, sprawia wrażenie bardzo elastycznego, a przy tym nie pali przesadnie dużo. Podczas pomiarów na odcinku testowym 182-konny Civic z manualną przekładnią średnio zużył 7 l/100 km. Owszem, to o 0,9 l/100 km więcej niż obiecuje producent, ale to też rozbieżność w granicach zdrowego rozsądku, tym bardziej że u niektórych konkurentów bywa większa. Nieco gorzej silnik spisuje się w modelu CR-V. Swoje robi masa własna auta, nie bez znaczenia jest też konfiguracja modelu, bo trzeba wiedzieć, że słabsza wersja, 173-konna, występuje ze skrzynią manualną i napędem 2WD bądź 4WD, ale już mocniejszy, 193-konny wariant oferowany jest z napędem 4WD i seryjną skrzynią CVT, która skutecznie tłumi temperament silnika.