Auto Świat Skoda Octavia Scout: rodzinny długodystansowiec

Skoda Octavia Scout: rodzinny długodystansowiec

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Na trasie ponad 32 tys. km sprawdziliśmy Octavię Scout w różnych sytuacjach drogowych, notując przy tym tylko dwie drobne usterki. W ciągu trwającego sześć miesięcy testu Škoda potwierdziła, że jest autem uniwersalnym i komfortowym.

Skoda Octavia Scout
Zobacz galerię (10)
Auto Świat / Rafał Sękalski
Skoda Octavia Scout

Muszę przyznać, że już dawno nie mieliśmy w redakcji na długim dystansie samochodu, który zebrał tak zgodne i pozytywne opinie wszystkich testujących. Octavia Scout zdała egzamin na medal i przez pół roku okazała się dzielnym towarzyszem naszych redakcyjnych wypraw. Czas zatem na podsumowanie.

Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia ScoutŻródło: Auto Świat / Rafał Sękalski

Auto przejechało ogółem ponad 32 tys. km, goszcząc w różnych regionach Polski oraz Niemiec, Francji i Szwajcarii. Większość dystansu Scout poruszał się po normalnych drogach i autostradach, a od czasu do czasu zjeżdżał na odcinki szutrowe czy polne przecinki. W obu przypadkach czuł się doskonale, zapewniając z jednej strony wysoki poziom komfortu, z drugiej – dużą swobodę przy wybieraniu skrótów czy objazdów zazwyczaj niedostępnych dla aut osobowych. Duża w tym zasługa powiększonego o 3 cm prześwitu w porównaniu ze zwykłą odmianą, dodatkowych osłon podwozia i oczywiście napędu na 4 koła, który nie tylko umożliwiał bezproblemowe pokonywanie kałuży czy piaszczystych nawierzchni, lecz także poprawiał zachowanie samochodu na trasie, zwłaszcza na zakrętach i śliskich drogach podczas ulewnych deszczy.

Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia ScoutŻródło: Auto Świat / Rafał Sękalski

Pozytywne opinie zebrał silnik 1.8 TSI, który dysponując mocą 180 KM i momentem 280 Nm, umożliwiał dynamiczną jazdę, niejednokrotnie zawstydzając modele o bardziej sportowej charakterystyce. Na niemieckich autostradach przekroczenie prędkości 200 km/h nie stanowiło żadnego wyzwania, a co ważne dynamiczna jazda nie wiązała się z dramatycznym wzrostem zużycia paliwa. Owszem, na tamtejszych autostradach notowaliśmy 10,2 l/100 km, ale już np. we Francji, gdzie obowiązują ograniczenia do 130 km/h, udało się poprawić ten wynik na 7,8 l, w Szwajcarii zaś nawet zejść poniżej 7 l na setkę. Podczas całego testu średnie zużycie paliwa wyniosło 9 l/100 km, co uznajemy za bardzo dobry rezultat.

Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia ScoutŻródło: Auto Świat / Rafał Sękalski

Słowa uznania należą się również pracy 6-biegowej skrzyni DSG. Zdarzało się jej szarpnąć przy niskich przełożeniach, ale generalnie działała płynnie i szybko, dopasowując styl pracy do życzeń kierowcy. Niezastąpionym dodatkiem na długich trasach okazał się aktywny tempomat, dzięki któremu rola kierowcy ograniczała się do kontrolowania drogi i kierownicy. Auto samo utrzymywało prędkość, a kiedy było trzeba, zwalniało lub przyśpieszało.

Podczas całego testu nie wystąpiły żadne poważne awarie, które wymagałyby natychmiastowej wizyty w serwisie. Usterkę zaliczył spryskiwacz reflektora, któremu zdarzało się nie schować po wykonaniu swojego zadania i konieczna była ręczna interwencja. Podczas powrotu z Francji doszło też do drobnego wycieku płynu chłodniczego – przyczyną okazała się nieszczelność w pompie wody. Naprawy dokonano w ramach gwarancji podczas przeglądu po 30 tys. km, którego standardowy koszt wynosi 840 zł.

Notatnik

Wersja: 1.8 TSI Scout

Cena: 114 550 zł, 155 700 zł (testowana)

Silnik: 1798 cm3, 180 KM, 280 Nm

Napęd: 4x4

Osiągi: 216 km/h, 0-100 km/h – 7,8 s

Przebieg: 32 400 km

Skoda Octavia Scout plusy:

- czteroosobowa rodzina ma dużo miejsca, również na bagaże

- mocny silnik potrafi przekształcić rodzinne kombi w żwawego zawodnika

Skoda Octavia Scout minusy:

- brak trybu offroadowego w opcjach wyboru pracy układu napędowego

- dynamiczna jazda na autostradzie wyraźnie ogranicza zasięg, powodując konieczność tankowania nawet co 400 km

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków