Jak sprawdzić, czy dany element w aucie wytrzyma długoletnią eksploatację?
Można stosować metodę testowania na klientach – jeśli jakiś element często zawodzi i jest reklamowany, wymienia się go, albo ogłasza akcję serwisową. Ale ta metoda może poderwać zaufanie klientów do marki. Dlatego większość firm przeprowadza testy detali i mechanizmów już na etapie prototypów, zanim model trafi do salonów sprzedaży.
Np. w Seacie procedura testowa przewiduje, że drzwi muszą bez problemów wytrzymać cykl 30 tysięcy zamykania. Oczywiście nie robią tego ludzie tylko odpowiednio przygotowane automaty, które działają non stop 24 godziny na dobę. Co ciekawe, chodzi nie tylko o sam mechanizm, lecz także o dźwięk, jaki wydają zamykane drzwi – charakterystyczne kliknięcie musi brzmieć tak samo na początku i na końcu testu.
Jeśli idzie o fotele to mechanizm ich oparć musi wytrzymać cykl 20 tysięcy złożeń. Fotele badane są także pod kątem obciążeń i wytrzymałości tapicerki na zużycie. W tym teście cykl wynosi 20 tys. Ruchy odtwarzane są przez maszyny symulujące zajęcie miejsca przez kierowcę i pasażerów.
Już na 3 lata przed uruchomieniem seryjnej produkcji modelu, przeprowadzane są badania wszelkich pokręteł i przycisków rozlokowanych w kabinie. Przełączniki radia, klimatyzacji, sterowania szyb itp. muszą przejść cykl 5 tysięcy włączeń.
W Seacie prototypy nowych modeli testuje 50 kierowców – przejeżdżają oni rocznie ok. 1,2 miliona kilometrów po specjalnie dobranych trasach w strefie tropikalnej i zimowej, gdzie temperatury wahają się od minus 50 stopni do plus 50 stopni Celsjusza.
Samochody sprawdza się na nawierzchniach asfaltowych, brukowanych, betonowych, szutrowych.
Jednym z ważniejszych testów jest próba wody – auto sprawdzane na szczelność karoserii oblewane jest w czasie 10 minut 2500 litrami wody.
Bardzo ważnym testem, ale już przeprowadzanym na seryjnym aucie, niezależnie od producenta, jest crash test, czyli próba zderzeniowa. W Europie przeprowadza je niezależna organizacja Euro NCAP, która kupuje seryjne auta w salonie dilerskim, a następnie poddaje je próbie zderzenia czołowego offsetowego (z przesunięciem), całą szerokością przodu, zderzeniom bocznym i od tyłu. Euro NCAP co roku zaostrza kryteria swoich prób, wprowadza nowe testy (np. zderzenie auta z pieszym lub rowerzystą). Ocena maksymalna to 5 gwiazdek.
W galerii zdjęcia z testowania prototypów Seatów.