- Retro wygląd przykuwa uwagę, a nowoczesna technika zapewnia przyjemną jazdę
- Układ napędowy Kawasaki Z650RS wyposażony jest w sprzęgło antyhoppingowe
- Lekkość Z650RS zapewnia innowacyjna rama kratownicowa ważąca tylko 13,5 kg
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Nowoczesność motocykli już dawno przestała być wyrażana wyłącznie poprzez ostre kształty czy dużą liczbę plastików. W modzie są także pojazdy w stylu retro, które stylem nawiązują do jednośladów z lat 70. Tak też jest z nowością Kawasaki – modelem Z650RS – motocyklem o średniej pojemności silnika przewidzianym do miejskiej jazdy. W Z650RS uwagę przechodniów i kierowców przykuwają klasyczne linie nawiązujące do kultowego "baby-Z1", czyli Z650-B1 w 1977 r. oraz zielone lakierowanie. W stylu retro utrzymane są także wskaźniki prędkości i obrotów silnika, choć między nim udanie wkomponowano cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego (informuje m.in. o stanie paliwa w zbiorniku, dystansie dziennym, średnim i chwilowym zużyciu paliwa oraz aktualnie wykorzystywanym biegu).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Kawasaki Z650RS – równowaga akcentów retro i nowoczesnej stylistyki
Do protoplasty z lat 70. nawiązuje także kultowy "kaczy ogon", charakterystyczny kształt siedzenia z ciekawymi przeszyciami oraz znajdujące się pod nim panele boczne. Także klasyczny wygląd ma reflektor, choć ten oczywiście wyposażony jest w nowoczesne oświetlenie LED. Styl retro w Z650RS widać również za sprawą wieloramiennych felg pokrytych złotym lakierem, mających wzór imitujący szprychy.
Kawasaki Z650RS – nie dla wysokich kierowców
Jak przystało na motocykl o miejskim przeznaczeniu, pozycja na nim jest mocno wyprostowana. Zapewnia ją oczywiście odpowiednia geometria ramy, ale także szeroka kierownica, umieszczone na wysokości 820 mm siedzisko (dostępne akcesoryjne z wys. 800 mm) i mocno wysunięte do przodu podnóżki. Uzyskana przez wysokiego kierowcę (o wzroście powyżej 180 cm) pozycja nie zachęca do pokonywania dalszych tras, ale z drugiej strony gwarantuje łatwość manewrowania na zatłoczonych miejskich ulicach (waga motocykla wynosi 187 kg).
Zobacz też: Najdziwniejszy elektryk, jakiego spotkacie na mieście
Kawasaki Z650RS – komfortowa jazda
Zawieszenie o komfortowej charakterystyce cicho i miękko połyka nierówności drogi, a jednocześnie przy większych prędkościach i na szybko pokonywanych łukach zapewnia pewność prowadzenia. Podwójne dwutłoczkowe zaciski z przodu i tarcze o średnicy 300 mm (utrzymane w stylu retro) i jednotłoczkowy zacisk znajdujący się na tylnej osi wraz z tarczą o średnicy 220 mm zapewniają łatwe dozowanie hamulców podczas wytracania prędkości. Hamulce są skuteczne, a o bezpieczeństwo przy ostrym hamowaniu i na śliskich nawierzchniach dba seryjny układ ABS (Bosch).
Kawasaki Z650RS – cicha i miękka praca "dwucylindrowca"
Do napędu Kawasaki Z650RS przewidziano znaną z trwałości i dobrych osiągów dwucylindrową jednostkę chłodzoną cieczą o pojemności 649 ccm. Znany z modeli Z650 Ninja 650 silnik zestrojono w tym modelu tak, by w niskim i średnim zakresie obrotów gwarantował świetną elastyczność, a przy wysokich obrotach zadowalał kierowców lubiących nieco ostrzejszą jazdę. Jak na "dwucylindrowca" silnik Z650RS dostarcza mało wibracji i pracuje dość cicho, co uprzyjemnia podróżowanie, ale niektórzy testujący narzekali, że jednostka i układ wydechowy emitują za mało rasowych dźwięków. Ciekawostką techniczną w napędzie Z650RS jest sprzęgło antyhoppingowe – działa jako ogranicznik momentu obrotowego i serwo wspomagające pracę dźwigni sprzęgła. Dużym atutem 68-konnej jednostki Kawasaki jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Przy średnim spalaniu wynoszącym 4,3 l/100 km jesteśmy po zatankowaniu zbiornika (12 l) do pełna przejechać prawie 280 km!
Kawasaki Z650RS – w cenie od 41 800 zł
Cenę zakupu Kawasaki Z650 RS (od 41 800 zł, o 2000 zł więcej zapłacimy za wersję 50th Anniversary) trudno uznać za okazyjną, tym bardziej że klasowy rywal – Yamaha XSR700 z nieco mocniejszym silnikiem (73,4 KM) – dostępny jest w nieco niższej cenie (38 700 zł). Na Z650 RS, podobnie jak na pozostałe modele Kawasaki, udzielana jest 2-letnia gwarancja mechaniczna z możliwością wydłużenia okresu ochronnego (Kawasaki Plus).
Kawasaki Z650RS – dane techniczne
Wymiary (dł./szer./wys.) | 2065/800/1115 mm |
Rozstaw osi/prześwit | 1405/125 mm |
Wysokość siedziska | 820 mm |
Zawieszenie przednie/tylne | Przód: widelec teleskopowy 41 mm/Tył: poziome typu Back-link z bezstopniowym tłumieniem |
Masa własna | 187 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 12 litrów |
Silnik | rzędowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą |
Pojemność | 649 ccm |
Moc maksymalna | 68 KM przy 8000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 64 Nm przy 7700 obr./min |
Skrzynia biegów | man. 6-biegowa |
Średnie zużycie paliwa wg WLTP/w teście | 4,3/4,3 l/100 km |
Cena | od 41 800 zł |