Auto Świat Testy Nie za mocny, ale stylowy motocykl do miasta

Nie za mocny, ale stylowy motocykl do miasta

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Kawasaki Z650RS to idealna propozycja dla osób, które szukają do jazdy miejskiej niezbyt mocnego, ale za to stylowego jednośladu. Jego dwucylindrowy, 68-konny silnik zapewnia nie tylko sprawną, ale i oszczędną jazdę, a układ jezdny gwarantuje przyjemne i komfortowe prowadzenie.

Kawasaki Z650RS 2022 1. generacja
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / andrzej kondratczyk
Kawasaki Z650RS 2022 1. generacja

Nowoczesność motocykli już dawno przestała być wyrażana wyłącznie poprzez ostre kształty czy dużą liczbę plastików. W modzie są także pojazdy w stylu retro, które stylem nawiązują do jednośladów z lat 70. Tak też jest z nowością Kawasaki – modelem Z650RS – motocyklem o średniej pojemności silnika przewidzianym do miejskiej jazdy. W Z650RS uwagę przechodniów i kierowców przykuwają klasyczne linie nawiązujące do kultowego "baby-Z1", czyli Z650-B1 w 1977 r. oraz zielone lakierowanie. W stylu retro utrzymane są także wskaźniki prędkości i obrotów silnika, choć między nim udanie wkomponowano cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego (informuje m.in. o stanie paliwa w zbiorniku, dystansie dziennym, średnim i chwilowym zużyciu paliwa oraz aktualnie wykorzystywanym biegu).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kawasaki Z650RS – równowaga akcentów retro i nowoczesnej stylistyki

Do protoplasty z lat 70. nawiązuje także kultowy "kaczy ogon", charakterystyczny kształt siedzenia z ciekawymi przeszyciami oraz znajdujące się pod nim panele boczne. Także klasyczny wygląd ma reflektor, choć ten oczywiście wyposażony jest w nowoczesne oświetlenie LED. Styl retro w Z650RS widać również za sprawą wieloramiennych felg pokrytych złotym lakierem, mających wzór imitujący szprychy.

Kawasaki Z650RS – nie dla wysokich kierowców

Jak przystało na motocykl o miejskim przeznaczeniu, pozycja na nim jest mocno wyprostowana. Zapewnia ją oczywiście odpowiednia geometria ramy, ale także szeroka kierownica, umieszczone na wysokości 820 mm siedzisko (dostępne akcesoryjne z wys. 800 mm) i mocno wysunięte do przodu podnóżki. Uzyskana przez wysokiego kierowcę (o wzroście powyżej 180 cm) pozycja nie zachęca do pokonywania dalszych tras, ale z drugiej strony gwarantuje łatwość manewrowania na zatłoczonych miejskich ulicach (waga motocykla wynosi 187 kg).

Zobacz też: Najdziwniejszy elektryk, jakiego spotkacie na mieście

Kawasaki Z650RS – komfortowa jazda

Zawieszenie o komfortowej charakterystyce cicho i miękko połyka nierówności drogi, a jednocześnie przy większych prędkościach i na szybko pokonywanych łukach zapewnia pewność prowadzenia. Podwójne dwutłoczkowe zaciski z przodu i tarcze o średnicy 300 mm (utrzymane w stylu retro) i jednotłoczkowy zacisk znajdujący się na tylnej osi wraz z tarczą o średnicy 220 mm zapewniają łatwe dozowanie hamulców podczas wytracania prędkości. Hamulce są skuteczne, a o bezpieczeństwo przy ostrym hamowaniu i na śliskich nawierzchniach dba seryjny układ ABS (Bosch).

Kawasaki Z650RS – cicha i miękka praca "dwucylindrowca"

Przeczytaj też:

Do napędu Kawasaki Z650RS przewidziano znaną z trwałości i dobrych osiągów dwucylindrową jednostkę chłodzoną cieczą o pojemności 649 ccm. Znany z modeli Z650 Ninja 650 silnik zestrojono w tym modelu tak, by w niskim i średnim zakresie obrotów gwarantował świetną elastyczność, a przy wysokich obrotach zadowalał kierowców lubiących nieco ostrzejszą jazdę. Jak na "dwucylindrowca" silnik Z650RS dostarcza mało wibracji i pracuje dość cicho, co uprzyjemnia podróżowanie, ale niektórzy testujący narzekali, że jednostka i układ wydechowy emitują za mało rasowych dźwięków. Ciekawostką techniczną w napędzie Z650RS jest sprzęgło antyhoppingowe – działa jako ogranicznik momentu obrotowego i serwo wspomagające pracę dźwigni sprzęgła. Dużym atutem 68-konnej jednostki Kawasaki jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Przy średnim spalaniu wynoszącym 4,3 l/100 km jesteśmy po zatankowaniu zbiornika (12 l) do pełna przejechać prawie 280 km!

Kawasaki Z650RS – w cenie od 41 800 zł

Cenę zakupu Kawasaki Z650 RS (od 41 800 zł, o 2000 zł więcej zapłacimy za wersję 50th Anniversary) trudno uznać za okazyjną, tym bardziej że klasowy rywal – Yamaha XSR700 z nieco mocniejszym silnikiem (73,4 KM) – dostępny jest w nieco niższej cenie (38 700 zł). Na Z650 RS, podobnie jak na pozostałe modele Kawasaki, udzielana jest 2-letnia gwarancja mechaniczna z możliwością wydłużenia okresu ochronnego (Kawasaki Plus).

Kawasaki Z650RS – dane techniczne

Wymiary (dł./szer./wys.)2065/800/1115 mm
Rozstaw osi/prześwit1405/125 mm
Wysokość siedziska820 mm
Zawieszenie przednie/tylnePrzód: widelec teleskopowy 41 mm/Tył: poziome typu Back-link z bezstopniowym tłumieniem
Masa własna187 kg
Pojemność zbiornika paliwa12 litrów
Silnikrzędowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność649 ccm
Moc maksymalna68 KM przy 8000 obr/min
Maks. moment obrotowy64 Nm przy 7700 obr./min
Skrzynia biegówman. 6-biegowa
Średnie zużycie paliwa wg WLTP/w teście4,3/4,3 l/100 km
Cenaod 41 800 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: