Auto Świat Testy Land Rover Discovery 3.0 TD6 - Lord, który nie boi się błota

Land Rover Discovery 3.0 TD6 - Lord, który nie boi się błota

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Już nie ma ramy ani seryjnego reduktora. Mimo to nadal wyróżnia się ponadprzeciętnymi właściwościami terenowymi i oferuje 7 pełnowymiarowych miejsc. Testujemy wersję First Edition z 258-konnym dieslem.

Land Rover Discovery 3.0 TD6 First Edition
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Adam Mikuła
Land Rover Discovery 3.0 TD6 First Edition

Na rynku nie brakuje dużych SUV--ów, które są dostępne w 7-miejscowych wersjach, np. Audi Q7 (od 312 700 zł), Volvo XC90 (258 100 zł) czy Toyota Land Cruiser (od 199 000 zł). I w zasadzie każdy z nich mógłby być rywalem debiutującego właśnie LR Discovery 5. generacji, ale tak do końca nie jest. Żadne z tych aut nie ma bowiem w trzecim rzędzie pełnowymiarowych foteli, czyli takich, które pozwoliłyby na dłuższą podróż dorosłej osobie o wzroście ponad 180 cm. Ta cecha wyróżniała Discovery już w poprzednich generacjach i mimo zmiany konstrukcji nadwozia z ramowej na samonośną w nowym modelu ją zachowano.

Rezygnacja z klasycznej ramy była podyktowana obniżeniem masy samochodu. Zastosowanie aluminiowego nadwozia typu monocoque, elementów wykonanych z magnezu i poszycia z lekkich kompozytów miało sprawić, że auto będzie lżejsze nawet o 0,5 t. Gdy wjechaliśmy nowym Discovery na wagę, okazało się waży ono prawie 2,5 t! I o ile podczas szybkiej jazdy na zakrętach kierowca nie odczuwa dużej masy, o tyle podczas hamowania – już tak. Nadwozie mocno nurkuje, a droga hamowania jest o wiele dłuższa niż w przypadku Q7 czy XC90.

W Discovery pojawiły się czterocylindrowe silniki 2.0. Dzięki nim można ominąć wysoką akcyzę i ceny pojazdu zaczynają się od 236 200 zł. Do SUV-a premium pasują jednak bardziej większe jednostki i nam spodobał się właśnie 6-cylindrowy turbodiesel o mocy 258 KM – kosztowny i niezbyt oszczędny, ale za to elastyczny i dobrze wyciszony. Doskonale dogaduje się z 8-stopniowym „automatem” ZF. Idealny do holowania przyczep, zwłaszcza że uciąg auta wynosi 3,5 t.

Land Rover Discovery 3.0 TD6 - mocny w terenie

Znakomita geometria nadwozia (prześwit 283 mm w wersji z pneumatycznym zawieszeniem), napęd 4x4 z reduktorem oraz 5 gotowych trybów jazdy układu Terrain Response 2 sprawiają, że niewiele SUV-ów może dotrzymać kroku Discovery na bezdrożach.

Land Rover Discovery 3.0 TD6 - to nam się podoba

Możliwości offroadowe, 7 pełnowymiarowych miejsc, dobra dynamika, znakomite nagłośnienie, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, 5 lat gwarancji.

Land Rover Discovery 3.0 TD6 - to nam się nie podoba

Wysoka cena, słaba widoczność do tyłu, mimo szerokiego zastosowania aluminium nadal wysoka masa (2,5 t), mały bagażnik podczas jazdy z kompletem pasażerów.

Land Rover Discovery 3.0 TD6 - nasza ocena

Discovery jest praktyczne, luksusowe, nieźle radzi sobie na asfalcie, w terenie nie ma na nie mocnych. Cechy te czynią je wyjątkowym. Pytanie tylko: kto SUV-em za 500 000 zł będzie taplał się w błocie?

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/V6/24
Pojemność skokowa2993 cm3
Moc maksymalna258 KM/3750 obr./min.
Maks. moment obrotowy600 Nm/1750-2250 obr./min
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h3,1 s/9,0 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h4,8 s (aut.)/6,5 s (aut.)
Prędkość maksymalna209 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (z/g)39,4 m/39,9 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h57 dB/63 dB/68 dB
Średnie spalanie testowe11,1 l/100 km
Skrzynia biegów/napędaut. 8b/4x4
Pojemność bagażnika 7/6/5/2 miejsca258-698-1137-2406 l
Długość/szerokość/wysokość4970/2073/1888 mm
Rozstaw osi2923 mm
Masa rzeczywista/ładowność2449 kg/721kg
Prześwit/głębokość brodzenia283 mm/900 mm
Kąty natarcia/rampowy/zejścia34,0/27,5/30,0 stopni
Gwarancja mech./perforacyjna5 lata(150 tys. km)/6 lat
Przeglądyco 26 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji445 900 zł
Cena egz. po doposażeniu460 040 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków