REKLAMA
Auto Świat Testy Opel Astra 1.0 Turbo - finał testu długodystansowego

Opel Astra 1.0 Turbo - finał testu długodystansowego

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Astrą z benzyniakiem 1.0 przejechaliśmy ponad 32 tys. km. Choć silnik nigdy nas nie zawiódł, a zapewniana dynamika była zadowalająca, to jednak nie stał się naszym ulubieńcem. Astrę doceniliśmy za to z innych powodów.

Opel Astra 1.0 Turbo
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Opel Astra 1.0 Turbo

Świętowanie wyprodukowania ćwierćmilionowej Astry w gliwickich zakładach zbiegło się z podsumowaniem półrocznego testu redakcyjnego tego modelu. Z tą różnicą, że jubileuszowy kompakt Opla miał czterocylindrowy silnik 1.4 Turbo/150 KM, a my sprawdzaliśmy trzycylindrowego benzyniaka 1.0 T/105 KM. Celowo wybraliśmy do testu downsizingową jednostkę, bowiem silniki tego typu stają się coraz bardziej popularne, a jednocześnie ich zakup budzi wiele obaw. Nasz test miał dać odpowiedź na pytanie: czy słusznie?

Zaczniemy od dynamiki. Zmierzone przez nas przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 11,3 s to dobra wartość jak na 105-konny silnik. Pozwala na szybki start spod świateł i płynne włączenie się do ruchu. Największą zaletą jednostki jest jednak elastyczność. Po przekroczeniu 1500 obr./min silnik z łatwością wchodzi na obroty, czemu towarzyszy charakterystyczny dźwięk trzycylindrowca. Poniżej tej wartości musicie liczyć się ze zjawiskiem turbodziury, odczuwalnym zwłaszcza podczas toczenia się na drugim biegu w korku. W trasie jednostka zapewnia dobrą dynamikę, choć ze względu na 5-biegową skrzynię na autostradzie w kabinie robi się głośno.

Trzycylindrowiec jest wrażliwy na styl jazdy oraz na to, czy podróżujemy w pojedynkę, czy z kompletem pasażerów. Po obciążeniu dynamika wyraźnie się pogarsza, znacząco również rośnie zużycie paliwa. Wysokie spalanie to jedna z największych wad tej jednostki napędowej. Średnie zużycie na dystansie 32 tys. km wyniosło 6,9 l/100 km (o ponad 50 proc. więcej niż fabryczne).

Opel Astra 1.0 Turbo - przyjemnie i bezpiecznie

Kierowcy testowi chwalili Astrę za precyzję prowadzenia, a komfort uznali za zadowalający. Pewnie byłby lepszy, gdyby nie 17-calowe koła, seryjne w wersji Dynamic. Docenili także skuteczne działanie systemów bezpieczeństwa, skupionych w pakiecie zawierającym kamerę Opel Eye. Wzorowe okazały się także hamulce!

Opel Astra 1.0 Turbo - to nam się podoba

Przestronne wnętrze, wygodny fotel kierowcy, dopracowany system aut. hamowania, wzorowe prowadzenie, działanie systemu Opel OnStar.

Opel Astra 1.0 Turbo - to nam się nie podoba

Silnik wcale nie jest oszczędny, słaba dynamika z kompletem pasażerów, zbyt wrażliwe czujniki parkowania, za małe przyciski klimatyzacji.

Opel Astra 1.0 Turbo - nasza ocena

Astra – tak, ale z 1.4 Turbo .Gdyby ktoś zapytał mnie, czy polecam Astrę, bez wahania odpowiedziałbym, że tak, gdyż jest to nowoczesny i funkcjonalny kompakt, który przyjemnie się prowadzi. Doradziłbym jednak tylko inny silnik.

Opel Astra 1.0 Turbo Dynamic - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa999 cm3
Moc maksymalna105 KM/4300-6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy170 Nm/1800-4300 obr./min
Skrzynia biegówmanualna 5-biegowa
Napędna przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta225/45 R 17
Długość/szerokość/wysokość4370/1871/1485 mm
Masa własna/ładowność1251 kg/529 kg
Pojemność bagażnika370-1210 l
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h10,9 s (4. bieg)/16,2 s (5. bieg)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h59 dB/67 dB/7- dB
Prędkość maksymalna200 km/h
Hamowanie ze 100 km/h35,6 m (zimne)/35,7 m (gorące)
Średnie spalanie testowe6,9 l/100 km
Średnie spalanie fabryczne4,4 l100 km
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji73 700 zł
Cena testowanego egzemplarza98 200 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski