Auto Świat Testy Porównania samochodów Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger

Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Audi kontra BMW? To już znamy. Tym razem jednak napięcie rośnie, bo do gry wkracza fantastyczna i niespodziewana Kia Stinger. Producent popularnych samochodów wśród klasy premium? Dokładnie. Czas się przyzwyczaić!

Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger
  • Kia beztrosko wkracza na salony klasy premium, a rywale mogą tylko stać, czekać i patrzeć?
  • Nie z nimi te numery - Audi i BMW są na to za dobre!
  • Szczególne słowa uznania dla Kii: grasz teraz z uznanymi rywalami i naprawdę trzymasz poziom

Zawsze tylko Audi i BMW? Przewidywalny mecz ciągle tych samych drużyn? Jak to dobrze, że zdarzają się jeszcze niespodzianki. Jest nią na przykład Kia Stinger. I każdy zaczyna się zastanawiać: skąd ona się nagle tutaj wzięła? Co to za bezczelny przybysz, który chce podważyć dominację starych wyjadaczy boiska klasy premium?

Jeśli ktoś regularnie śledzi nasze porównania, ten pamięta, że Kia Stinger raz już nastrzelała bramek w starciu z Audi S5 Sportbackiem i Jaguarem XE. Wówczas miała pod maską sześciocylindrowy silnik o mocy 370 KM. Teraz walka będzie się toczyć w lidze 250-konnej: Kia Stinger ma 2-litrową jednostkę 4-cylindrową, moc 255 KM i napęd na tylną oś. BMW 430i – tak samo, tyle że o trzy konie mniej. Natomiast Audi A5 Sportback jest mocowo identyczne z BMW, ale rozdziela ciąg między obie osie.

Zanim ruszymy, musimy je pochwalić: są naprawdę praktyczne. Producenci nazywają je limuzynami w stylu coupe, ale mówiąc wprost, są to elegancko narysowane liftbacki z ogromnymi klapami bagażnika. Niemieckie auta mieszczą po 480 litrów, „koreanka” ma do zaoferowania odczuwalnie mniej, bo 406 l pojemności. We wszystkich oparcia kanapy się składają, wówczas BMW i Audi mieszczą ex aequo 1300 litrów, a Kia – 1114 l.

Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger
Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia StingerAuto Bild

I jest jeszcze jedna różnica: Niemcy mają bagażnik wyłożony wykładziną, która nieźle by wyglądała nawet w salonie, podczas gdy kufer Kii zdobi znacznie tańszy filcowy, biurowy materiał. No ale – podobnie jak w piłce nożnej – to co dzieje się w szatni, jest nieważne, liczą się wydarzenia na boisku, a ono jest bardziej z przodu.

Wsiadamy do Audi. I proszę, meksykańska fala! Za jakość, wykończenie, poczucie przestrzeni z przodu i za samą pozycję na tylnej kanapie należy się aplauz. Usiądą tu wygodnie nawet pasażerowie o wzroście 190 cm.

Wirtualny kokpit jest piękny i dobry, ma bardzo wiele trybów wskazań, ale potem przesiadasz się do BMW, w którym dzierżysz tę wspaniałą 3-ramienną kierownicę, patrzysz na proste analogowe zegary i myślisz sobie: hej, Audi, kiedyś bez elektronicznych systemów weryfikacji gola itp. wcale nie było źle. Naprawdę! „Tabletoidyzacja” kokpitów nie zawsze przynosi wyłącznie korzyści!

W BMW wszystko jest przemyślane i znane, budzi zaufanie. Sportowe fotele z dobrym trzymaniem bocznym, pokrętło iDrive na tunelu samo wpada w dłoń i daje się logicznie obsługiwać. Tyle że potem próbujesz usiąść z tyłu i cieszysz się, że masz tylko 180 cm wzrostu, a nie 190 cm, no i że jednak czasem się gimnastykujesz, bo zajęcie miejsca wymaga lekkiego zgięcia.

Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger
Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia StingerAuto Bild

I mówisz: hej, Audi, czy mogę jechać z tobą? Bo podróżowanie na tylnej kanapie w Stingerze też nie daje tyle frajdy. To przede wszystkim wina nisko osadzonych przednich foteli – pasażer siedzący z tyłu nie wciśnie pod nie swoich stóp. Szkoda, bo gdyby nie to, ten najdłuższy samochód w porównaniu byłby też najlepszy.

Zajmowanie miejsca, ilość przestrzeni, poczucie przestronności – w każdym najmniejszym szczególe czuć talent boga designu Petera Schreyera, któremu zawdzięczamy tak kultowe modele, jak Audi TT czy ponadczasowo piękny Volkswagen Golf IV. Już sama pozycja za kierownicą – baaardzo niska, kierowca zrasta się z samochodem – zachwyca, bowiem Stinger jest maszyną frajdy, przyspieszaczem tętna, fabryką szczęścia.

Zapinamy pasy. Jedziemy!

Pierwszy puchar wkładamy Kii do schowka już po przejechaniu zaledwie kilku metrów: to brzmienie! BMW i Audi nawet w trybie Sport nie mogą się z tym równać. Stinger ma silnik z Hyundaia i30 N, tej torowej rakiety. I tak samo jak w Hyundaiu, także nad Stingerem pieczę sprawował Albert Biermann, który większość swojej kariery spędził w BMW M. Miejscami jednak trochę przesadził.

W mieście Stinger okazuje się zbyt twardy, szczególnie na pozimowych pęknięciach asfaltu. Przednia oś czasem telepie, próbując okiełznać wielkie koła. A gdy prowadzisz go poza miastem, musisz traktować go w zgodzie z tym, jakim jest samochodem – po sportowemu, czyli częściej korygować tor jazdy kierownicą.

Musisz też przyznać, że z tylnym napędem i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu prowadzi się go nieco bardziej nerwowo, częściej merda tyłem. Albo to lubisz, albo jeździsz Jettą TDI. Nam się taka charakterystyka bardzo podoba, ale trzeba też pamiętać, że jest to okupione niemałym zużyciem paliwa: 10,3 l/100 km w teście i ponad 15 l, gdy mocniej ciśnie się gaz.

BMW i Audi mają lepsze maniery. 430i zużyło na pętli pomiarowej średnio o prawie 2 l mniej niż Kia, „A-piątce” wystarczyło 8,7 l/100 km. Oba jednak potrafią też podniecająco działać. Na przykład BMW w nieco dyskusyjnej kombinacji kolorystycznej Snapper Rocks Blue z niebieską skórą.

Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia Stinger
Atak na klasę premium - Audi A5, BMW serii 4 i Kia StingerAuto Bild

OK, przednia oś także tu reaguje mało łagodnie na zapadnięte studzienki, ale gdy wjedziesz na krętą lokalną drogę i dasz gazu, czujesz ją – słynną frajdę z jazdy, wyróżniającą BMW.

ESP jest zestrojone po mistrzowsku, wkracza do akcji bardzo, bardzo późno, ośmiostopniowy „automat” ZF wbija biegi błyskawicznie i jednocześnie pracuje najbardziej harmonijnie ze wszystkich przekładni w tym porównaniu. O tym, że BMW jeździ bardzo, bardzo dobrze – z tym, że jest jednak jeszcze potencjał do poprawy – przekonujesz się dopiero, gdy przesiadasz się do Audi.

Mówiąc krótko: samochód bliski perfekcji. Tylko tutaj charakterystyka każdego podzespołu daje się niezależnie konfigurować – układ kierowniczy, twardość amortyzatorów, reakcja silnika na gaz i jego brzmienie. Tutaj odnajdujemy najlepszy kompromis między sportem a komfortem. Tylko tu dzięki napędowi na wszystkie koła możesz w jednej chwili szaleć, a w drugiej elegancko sobie płynąć. Jedynie tu układ kierowniczy naprawdę precyzyjnie pracuje, nawet BMW ma drobne problemy w środkowym położeniu.

Czy z tego wynika, że nabywcy Kii i BMW powinni zatęsknić za napędem na cztery koła? W BMW można go nawet dokupić do silnika, który testujemy (dopłata do wersji xDrive wynosi 10 400 zł), w Kii napęd 4x4 wymaga zamówienia turbodoładowanego potwora z silnikiem V6. To jak z tym tylnym napędem, dobrze to czy niekoniecznie? Naszym zdaniem perfekcja Audi jest przyjemna i godna podziwu, ale...

Gdyby Stingerowi zaaplikować napęd na obie osie przy niezmienionej mocy (czysto teoretycznie, bo takiej wersji nie ma w cenniku), spacyfikowalibyśmy chyba całą dzikość, za którą tak doceniliśmy ten sportowy, pełen emocji samochód.

Jeżeli chodzi o BMW, to zdarzało nam się już testować mocne wersje jego modeli, które więcej frajdy sprawiały z napędem tylko na tył, a na torze potrafiły być wręcz szybsze od swoich odpowiedników 4x4. Zostańmy więc przy tym, co jest. Audi zdominowało rozgrywkę, Kia ma co poprawiać, a BMW musi być solidnie zaskoczone finalną klasyfikacją.

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

AudiBMWKIA
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s2,3 s2,5 s
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h5,6/8,9 s6,0/9,5 s6,7/10,5 s
Przyspieszenie 0-160/0-200 km/h13,5/23,7 s14,2/24,1 s15,7/26,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)2,9 s3,2 s3,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)3,7 s3,9 s4,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1624/506 kg1618/482 kg1731/454 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.48/52 proc.51/49 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,7 m11,2/11,3 m12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,9 m36,5 m37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,3 m34,7 m36,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe8,7 l/100 km8,4 l/100 km10,3 l/100 km
Zasięg660 km710 km580 km

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Audi A5 SportbackBMW 430i Gran CoupeKia Stinger
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116011601170
Szerokość wnętrza z przodu(mm)150014801500
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1005995985
Zakres regulacji fotela(mm)230220230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)750770790
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)146514551475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)930900920
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335320335

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierującemu o przeciętnym wzroście.

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - dane katalogowe (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników):

A5430iStinger
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)198419981998
Moc maksymalna (KM/obr./min)252/5000252/5200255/6200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)370/1600350/1450353/1400
Prędkość maksymalna (km/h)250250240
Skrzynia biegówautomatyczna 2-sprzęgłowa, 7-biegowaautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napęd4x4na tylne kołana tylne koła
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)480-1300480-1300406-1114
Pojemność zbiornika paliwa (l)586060
Marka i model opon testowanego autaHankook Ventus S1 evo2Michelin Pilot Super SportContinental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta255/35 R 19 (przód i tył)225/45 R 19 (przód), 255/45 R 19 (tył)225/40 R 19 (przód), 255/35 R 19 (tył)
Emisja CO2 (g/km)/norma emisji spalin147/Euro 6c136/Euro 6b181/Euro 6b
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1700/7501600/7451500/750

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

A5430iStinger
Wersja wyjściowaSportback 2.0 TFSI quattro SportGran Coupé Sport Line2.0 T-GDi GT Line
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/NS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory ksenonowe/LED/LED-y matrycoweS/5780/9230 złN/S/5327 złS/S/N
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa/3-strefowaS/3330 złS/NS/N
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składaneS/1100 złS/2193 złS/S
System multimedialny z dotykowym ekranem/nawigacjaS/13 140 złS/10 973 złS/S
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/1630 złS/S/1432 złS/S/S
Adaptacyjne zawieszenie4 760 zł4 924 zł3 500 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary4760/1220 zł4387/1746 złS/S
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowyS/2770 złS/2641 złS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat1460/7240 zł (pakiet)S/3536 złN/S
Czujniki parkowania tylne oraz przednie3 790 zł3 089 złS
Kamera cofania/system automatycznego parkowania2190/5110 zł1880/1567 zł5000 zł(pakiet)/N
Podgrzewane/wentylowane fotele przednie1760/3960 zł1656 zł/NS/S
Podgrzewana tylna kanapa/kierownica1600/920 zł1656/850 złS/S
Skórzana tapicerka/elektrycznie sterowany fotel kierowcy8740/6000 zł8729/5372 złS/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchuS/2190 zł2507 (pakiet)/2328 złS/S
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych3940/ 7240 zł (pakiet)2507 (pakiet)/1432 zł5000 zł (pakiet)/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie4330/8500 zł (19-calowe)4029/5148 zł (19-calowe)3000 zł/S (19-calowe)

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane):

A5430iStinger
Cena wyjściowa215 200 zł210 100 zł174 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)47,3 proc.49 proc.47,8 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata7 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazań komputerawg wskazań komputeraco 10 tys. km
Cena po doposażeniu301 190 zł276 657 zł*183 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena BMW zawiera także sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 895 zł i zmienny sportowy układ kierowniczy za 1119 zł.

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. punktówAUDIBMWKIA
Przestronność z przodu40302830
Przestronność z tyłu30222122
Pojemność bagażnika25181816
Ładowność15101011
Widoczność20151414
Fotele, pozycja kierowcy30282827
Ergonomia obsługi20161814
Jakość wykończenia20181716
Suma punktów200157154150
Napęd i zawieszenieMaks. punktówAUDIBMWKIA
Przyspieszenie25212019
Elastyczność25252423
Poziom hałasu15121112
Skrzynia biegów15141513
Zachowanie na drodze30272624
Komfort jazdy30252423
Układ kierowniczy15141313
Średnica zawracania5453
Skuteczność hamulców40333126
Suma punktów200175169156
KosztyMaks. punktówAUDIBMWKIA
Cena po doposażeniu50232637
Utrata wartości15121112
Zużycie paliwa30171814
Wyposażenie – komfort40333133
Wyp. – bezpieczeństwo30262324
Ubezpieczenia10568
Gwarancja1510815
Przeglądy10663
Suma punktów200132129146
Wynik końcowy600464452452
Miejsce w teście 1.2.2.

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie palia (różnica nie jest oceniana):

Żródło: Auto Świat

Niech wreszcie w katalogach pojawią się dane o spalaniu według procedury WLTP, bo... Przecież tego się już nie da czytać! O 45 proc. wyższe spalanie testowe od katalogowego – jak w przypadku BMW – to wstyd, tylko nie wiadomo, dla kogo większy: legislatora cyklu NEDC czy producenta samochodu. Kia i Audi notują znacznie mniejsze różnice. Jednak zwycięzcą jest A5, bo Stinger w teście wysysa benzynę jak smok.

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro, BMW 430i Gran Coupe, Kia Stinger 2.0 T-GDI - podsumowanie:

Gratulacje dla inżynierów Audi! Zasłużone zwycięstwo dla A5 Sportback. Najnowsza technika plus świetne zawieszenie dają najlepszą limuzynę w stylu coupé. Czapki z głów także przed BMW, które po 4 latach od premiery nadal utrzymuje świeżość.

I szczególne słowa uznania dla Kii: grasz teraz z uznanymi rywalami i naprawdę trzymasz poziom! Oczywiście, że cena koreańskiego auta mocno zaważyła na klasyfikacji. Ale kto nie skusiłby się na taką frajdę z jazdy, oferowaną o... tak: o około sto tysięcy złotych taniej niż w BMW? No właśnie...

Zapraszamy do komentowania - które auto najbardziej Wam się podoba?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków