• Nowe BMW serii 1 faktycznie ma nieco więcej miejsca z tyłu i o 20 l większy bagażnik
  • Nowa twarz w klasie kompaktów: w serii 1 „nerki” są większe, a reflektory ustawiono bardziej skośnie
  • To porównanie wygrałby Mercedes klasy A, gdyby nie był taki drogi

Dla BMW serii 1 nastała nowa era. Bawarski kompakt zadebiutował w 2004 r. i przez dwie generacje miał tylny napęd. Takie rozwiązanie umożliwiało wzdłużny montaż silników, i to nawet rzędowych, sześciocylindrowych. Teraz to już historia, bo BMW przestawiło „jedynkę” na przednionapędową platformę z poprzecznie montowanymi silnikami – tak jak serię 2 Active Tourer, X1, X2 czy MINI. Efekt skali robi swoje, dzięki temu produkcja staje się tańsza.

Kolejna korzyść, którą obiecuje BMW: w kabinie nowa „jedynka” ma mieć więcej miejsca niż do tej pory, szczególnie z tyłu. Takie było nawet wyraźne życzenie klientów, przedkładane nad przyjemność prowadzenia auta z tylnym napędem... Inna sprawa, że większość właścicieli serii 1 nawet nie była świadoma, że posiada auto z tylnym napędem. Argumentów za taką, a nie inną decyzją BMW miało zatem dość.

W pierwszym porównaniu zestawiamy nową serię 1 z mocnymi rywalami: Fordem Focusem, Mercedesem klasy A i VW Golfem. Wszystkie są napędzane przez dwulitrowe diesle o mocy 150 KM, ale różnią się skrzyniami biegów. BMW ma klasyczny „automat” z 8 przełożeniami. Mercedes też ma 8 biegów, ale przekładnię dwusprzęgłową. DSG Volkswagena z kolei ma o jeden bieg mniej, a Focus jako jedyny występuje z 6-stopniową skrzynią manualną – niestety, Ford nie był w stanie dostarczyć innego egzemplarza, w dodatku jest to wersja Active z podniesionym zawieszeniem i crossoverową stylistyką karoserii.

Kiedy BMW zacznie mówić po polsku? Przy opracowaniu nowej serii 1 BMW położyło też ciężar na multimedia. Bawarczycy zawsze byli dobrzy w te klocki, ale system MBUX w Mercedesie z bardzo sprytnym sterowaniem głosowym to wysoko ustawiona poprzeczka. BMW nadrobiło zaległości techniczne, jednak inteligentne sterowanie głosowe jeszcze nie jest dostępne w języku polskim i na razie nie wiadomo, kiedy będzie.

Próbkę jego możliwości mogliśmy jednak już poznać w języku niemieckim. Sterowanie aktywuje się komendą: „Hey BMW!” i poza poważnymi funkcjami potrafi też opowiadać... dowcipy. Problem w tym, że żadnego z nich nie da się przetłumaczyć na język polski, bo wszystkie bazują na grze słów. Być może dlatego też przygotowanie systemu w języku polskim tak długo trwa... A co na to Mercedes? Próbowaliśmy, bo MBUX od samego początku rozumie po polsku: „Hej, Mercedes, opowiedz dowcip!” Przykro mi, ale zostałam stworzona przez niemieckich inżynierów, a oni nie słyną z poczucia humoru. Wyborne!

Pośmieszkowaliśmy, przejdźmy teraz do sedna. Awansem możemy wam już zdradzić, że nowa „jedynka” faktycznie oferuje (nieco) więcej miejsca w kabinie niż poprzedniczka, a bagażnik mieści o 20 litrów więcej. Cudu przestrzeni jednak nie doświadczyliśmy. Czy klienci go dostrzegą? Naszym zdaniem – nie. Jeśli ktoś nie wie, że ma tylnonapędowy samochód, to też nie odczuje kilku centymetrów czy litrów z tyłu. Ale ci, którzy świadomie lubili „jedynkę” za tylny napęd, mają niestety czego żałować...

Wyniki testu Volkswagen Golf Mercedes klasa A Ford Focus BMW serii 1
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 2,8 s 3,1 s 2,9 s
0-100 km/h 8,8 s 8,2 s 9,2 s 8,6 s
0-130 km/h 14,5 s 13,7 s 15,4 s 14,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,9 s 4,5 s 5,3 s 4,8 s
80-120 km/h 6,3 s 6,0 s 6,7 s 6,2 s
Masa rzeczywista/ładowność 1463/487 kg 1553/442 kg 1503/517 kg 1525/454 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 62/38 proc. 63/37 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,0 m 11,1/11,2 m 11,2/11,3 m 11,4/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,6 m 34,3 m 34,7 m 34,2 m
ze 100 km/h (gorące) 35,1 m 33,9 m 33,5 m 32,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km
Zasięg 860 km 740 km 820 km 870 km
Dane techniczne Volkswagen Golf Mercedes klasa A Ford Focus BMW serii 1
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/pasek common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1950 1997 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 150/4400 150/3500 150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 320/1400 370/2000 350/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 214 220 206 218
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowa aut. 2-sprzęgłowa, 8-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 380-1270 335-1200 375-1354 380-1200
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l) 50/12,0 43/23,8 47/10,5 50/20,5
Marka i model opon testowanego auta Dunlop Sport Maxx RT Michelin Pilot Sport 4 Hankook Ventus Prime 3 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 17 225/45 R 18 215/50 R 18 225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/norma 141/Euro 6d-Temp Evap ISC 148/Euro 6d-Temp Evap ISC 137/Euro 6d-Temp Evap ISC 138/Euro 6d-Temp Evap ISC
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/720 1600/745 1800/745 1600/720
Wyposażenie Volkswagen Golf Mercedes klasa A Ford Focus BMW serii 1
Wersja wyjściowa Highline Style Active Sport Line aut. sport.
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/S S/S/S/S S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory LED/matrycowe LED 2290 zł/N S/2061 zł 2650/7250 zł* S/2238 zł
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogowe S/700 zł N/883 zł S/2000 zł* S/716 zł
Klimatyzacja aut./czujniki światła/deszczu S (2-stref.)/S/S S (1-stref.)/S/S 2800* (2-stref.)/2800*/2800 zł* S (1-stref.)/S/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/780 zł S/1791 zł* S/2800 zł* S/1119 zł
Elektrochromatyczne: lusterko wewn./boczne S/N 1791*/1791 zł* 2800 zł*/N 761 zł/N
System multimedialny/nawigacja S/4810 zł S/2699 zł S/4300 zł* S/4476 zł*
Bluetooth/złącze USB/radio DAB 3310*/3310*/3310 zł* 982/S/982 zł S/S/800 zł S/S/1119 zł
CarPlay i Android Auto 3310 zł* S S 851 zł (tylko CarPlay)
Kluczyk zbliżeniowy 1740 (3700 zł*) 1 963 zł 2800 zł* 2 238 zł
Podgrz. fotele przednie/kanapa/kierownica/szyba 640/N/570/1270 zł 1423/N/785 zł/N 900 (1750*)/N/1750*/1750 zł* 1567/N/895 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/2945 zł S/2000 zł* S/2014 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/aut. parkujący 3310*/3310*/950 zł* 3313*/3313*/3313 zł* 4300*/4300*/1750 zł* S/S/1343 zł*
Kamera cofania/360 stopni 1250 zł/N S/6576 zł* 1750 zł*/N 1343 zł*/N
System unikania kolizji/wykr. zmęczenia kierowcy S/S S/S S/2000 zł* S/S
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. przy cofaniu 4210*/4210 zł* 2208*/3313 zł* 2000*/2000 zł* 3357*/3357 zł*
Asystent pasa ruchu pasywny/aktywny/skaner znaków 1550*/4210*/4210 zł* S/S/S S/S/2000 zł* S/S/S
Lakier metalizowany/alufelgi 2300/1980 zł (17-calowe) 2896-9079/3926 zł (18-cal.) 1450-2450/2600 zł 3133-5372 zł/S (17-cal.)
Gwarancja i ceny Volkswagen Golf Mercedes klasa A Ford Focus BMW serii 1
Cena wyjściowa 107 790 zł 140 700 zł 103 500 zł 150 024 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 52,2 proc. 48,2 proc. 49,4 proc. 53,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 25 tys. km lub rok co 20 tys. km lub rok wg wskazań lub co 2 lata
Cena po doposażeniu 134 020 zł1) 161 165 zł2) 122 400 zł 165 780 zł3)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *pakiet1) cena Volkswagena zawiera także zawieszenie DCC za 4570 zł i fotele ergo Active za 1380 zł; 2)cena Mercedesa zawiera także pakiet wyposażenia z linią Progressive 2 za 736 zł; 3)cena BMW zawiera także adaptacyjne zawieszenie za 671 zł;