Czy "zabawa" w hydropneumatykę ma sens? Gdy poruszamy się po dobrych drogach, zdawałoby się, że nie - korzyści trudno dostrzec. Jednak zmienimy zdanie, gdy auto zjedzie na powybijaną czy dziurawą podmiejską drogę. Okazuje się, że C5 pokonuje nierówności nie tylko bez żadnego uszczerbku na komforcie jazdy, ale w dodatku czyni to bezszmerowo, nie licząc odgłosów pracujących opon. Wśród innych korzyści wskazać trzeba m.in. na możliwość bezpiecznego pokonania nawet wysokiego krawężnika. W najwyższym położeniu nadwozia (wysokością zawieszenia sterujemy przyciskiem znajdującym się przy dźwigni zmiany biegów) nie powinno być z tym problemu. Do tego zresztą ono służy, - maksymalnie podniesionym autem można jechać z prędkością do 40 km/h, komfort jest przy tym bardzo ograniczony. Nie najmocniejszy, za to ekonomicznyW wersji 2.0 HDi (a także z benzynowym silnikiem 1.8/117 KM) model C5 nie ma dodatkowego przycisku Sport pozwalającego obniżyć i utwardzić zawieszenie. Czyżby motor był za słaby do tego samochodu? Nic podobnego - wprawdzie trudno spodziewać się rewelacyjnych przyspieszeń, ale w codziennej jeździe dynamika i elastyczność wystarczają w zupełności. A do tego średnie spalanie nie przekracza 6,5 l na 100 km, co wobec możliwości przewozowych auta trzeba uznać za dobry wynik. Możliwości przewozowe są bowiem naprawdę niemałe. Samochodem może wygodnie podróżować 5 dorosłych osób. Dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu zarówno siedzący z przodu, jak i z tyłu nie będą narzekać na brak miejsca nad głowami. Dzięki dużemu rozstawowi osi z tyłu sporo jest też miejsca na nogi. Fotele, jak przystało na francuskie auto, są obszerne i komfortowe. Nie ma problemów z bagażem.Nawet gdy jedzie kompletpasażerów, mamy do dyspozycji bagażnik o pojemności 563 l. Narty czy wędki można wygodnie przewieźć, rezygnując tylko ze środkowego miejsca z tyłu - pozwala na to klapka w oparciu kanapy. Gdy zaś zdecydujemy się na złożenie tylnych siedzeń, otrzymamy przestrzeń bagażową o imponującej pojemności 1658 l i całkowicie płaskiej podłodze. Skorzystać z niej jest tym łatwiej, że potężne piąte drzwi sięgają do podłogi, a na czas załadunku bagaży samochód można obniżyć (zawieszenie hydroaktywne!) jednym naciśnięciem przycisku znajdującego się w bagażniku. W oferowanych z silnikiem 2.0 HDi wersjach X i SX model C5 nie rozpieszcza poziomem wykończenia wnętrza, ale też niewiele można mu zarzucić. Stonowany, spokojny wystrój to norma w autach tej klasy. Przesadna oszczędność szybko się zemściNietypowe zawieszenie nie może być wzorem niezawodności, ale bynajmniej nie ze względu na hydropneumatykę. Podatne na zużycie są elementy jak najbardziej klasyczne - z przodu silentblocki i sworznie wahaczy (głuche dudnienie na nierównościach), z tyłu zaś łożyska stożkowe tylnej belki i uszczelniacze (piszczenie przy nachylaniu nadwozia). W zespole napędowym szybko zużywa się dwumasowe Koło pasowe osprzętu (podwyższony hałas silnika). Częstej wymiany wymagają tarcze i klocki hamulcowe. Drobne wycieki z hydrauliki wspomagania i zawieszenia nie są groźne, ale lepiej, gdy oceni je fachowiec. Przed zakupem auta używanego trzebaskontrolować je w ASO lub specjalistycznym serwisie Citroëna. Błędny wybór może kosztować krocie.Dane i faktyHistoria modelu2000 jesień: prezentacja modelu C5 w wersji limuzyna.2001 wiosna: rozpoczęcie sprzedaży, prezentacja modelu kombi, zakończenie produkcji poprzednika, modelu Xantia. W palecie silnikowej jednostki benzynowe 1.8 16V/116, 2.0 16V/136, 2.0 HPi/140 (z bezpośrednim wtryskiem benzyny), 3.0 V6/207 KM oraz turbodiesle 2.0 HDi/109 i 2.2 HDi/133 KM.2002 wycofanie silnika HPi.2004 face lifting, wprowadzenie nowych turbodiesli: 1.6 HDi 16V/110, 2.0 HDi 16V/138 KM.To się psujeUkład hamulcowy - szybko zużywają się klocki i tarcze.Silnik/układ napędowy - rozwulkanizowuje się koło pasowe napędu osprzętu, aparatura wtryskowa jest bardzo wrażliwa na jakość paliwa.Za-wie-sze-nie - wybijają się łączniki stabilizatora oraz sworznie i silentblocki wahaczy przednich, zużywają się łożyska tylnej belki.Elektryka/elektronika - nie toleruje niefachowych ingerencji.Zdaniem fachowca- C5 to auto bardzo komfortowe i funkcjonalne, ale też bezlitosne dla niedbających o przestrzeganie reguł właściwiej eksploatacji i serwisu. Na przykład znakomity skądinąd silnik HDi nie toleruje paliwa złej jakości. Cyfrowa instalacja elektryczna samochodu nie znosi ingerencji żadnych "złotych rączek", bardzo trudne są więc m.in. naprawy powypadkowe. Nasz werdyktModel C5 imponuje wyrafinowaniem rozwiązań technicznych, przyciąga urodą, funkcjonalnością i najwyższym komfortem jazdy. Polecić go można tym, których pociąga oryginalność francuskiej marki. Jeśli jednak kogoś nie stać na eksploatację samochodu klasy średniej, niech lepiej nie próbuje przygody z C5. To auto nie nadaje się do "zabawy w mechaników", serwisowania w garażach czy oszczędzania na częściach. Wymaga opieki profesjonalistów i korzystania ze specjalistycznego sprzętu serwisowego, a to niestety musi kosztować.
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi
Citroën C5 - Krawężników się nie boi