Auto Świat Testy Porównania samochodów Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - porównujemy najtańsze nowe auta na rynku

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - porównujemy najtańsze nowe auta na rynku

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Są małe, mają oszczędne proste silniki i zaspokajają podstawowe potrzeby motoryzacyjne. W naszym porównaniu: najtańsze samochody dostępne na rynku, w bazowych wersjach. Który oferuje najwięcej - Dacia Sandero, Mitsubishi Space star czy Kia Picanto?

Dacia Duster kontra Dacia Sandero i Kia Picanto
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Dacia Duster kontra Dacia Sandero i Kia Picanto
  • Choć Dacia Sandero jest dłuższe od rywali, z tyłu oferuje mniej miejsca na kolana
  • Kia Picanto jest najwęższa w porównaniu – łatwo się nią parkuje, ale z tyłu mimo trzech pasów bezpieczeństwa realnie zmieszczą się dwie osoby
  • Reflektory przeciwmgielne w Mitsubishi Space Star występują tylko w topowej odmianie wyposażenia Intense

Rynek nowych samochodów zaczyna się od Dacii Sandero. Za 29 900 zł dostajemy rumuńskiego hatchbacka z podstawowym silnikiem benzynowym 1.0 o mocy 73 KM, w bazowej wersji wyposażenia Access. Dokładnie takie auto Dacia przysłała do porównania (napatrzcie się, bo rzadko można takie cudo spotkać): szare zderzaki, kołpaki, szyby na korbki (zamiast klimatyzacji...), brak radia i centralnego zamka.

Cennik przewiduje tylko jedną opcję w tej odmianie: dojazdowe koło zapasowe za 400 zł. ESP oczywiście jest w standardzie (to wymóg homologacyjny), podobnie 4 poduszki powietrzne i system start-stop. Maska jest nawet podnoszona na sprężynie gazowej! Dużą zaletą tak ascetycznego auta okazuje się też brak piszczenia, mrugania i innego denerwowania kierowcy nie wiadomo czym, gdy rozpoczyna podróż. Jeśli ktoś jednak zamierza wybredzać w kwestii wyposażenia, musi wybrać którąś z wyższych wersji i wtedy szybko dochodzimy do 40 000 zł – to rewir, w którym grają Kia Picanto i Mitsubishi Space Star, konkurenci Dacii w tym porównaniu.

Kia Picanto, choć jest aż o 46 cm krótsza od Dacii Sandero, oferuje w kabinie tyle samo przestrzeni. Z przodu ilość miejsca wydaje się dobra, z tyłu – jeszcze sensowna. Do tego małe koreańskie auto ma dobrze wyprofilowane i podbite porządną pianką fotele, przyjazny, jak i funkcjonalny kokpit oraz cechuje się najlepszą jakością wykonania. Subiektywnie sprawia wrażenie auta pozycjonowanego o pół klasy wyżej niż Dacia i Mitsubishi, które w ogóle nie ukrywają swojej budżetowości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najwięcej niespodzianek kryje Mitsubishi Space Star – niestety, nie są to wyłącznie przyjemne zaskoczenia. Z długością nadwozia 3,8 m plasuje się między Picanto a Sandero, jednak kabinę ma ciaśniejszą od rywali. Do regulacji wysokości fotela kierowcy służy mało wygodne pokrętło, ale nawet w najniższym położeniu siedzi się za wysoko i w każdym wypadku kiepsko podpartym.

Z tyłu dorośli szybko nawiązują kontakt z podsufitką, bagażnik jest najmniejszy (235-912 l). Dacia, z racji swojego formatu, bije rywali na łeb pojemnością 320-1200 l, ale jako jedyna kandydatka w tym starciu denerwuje progiem powstałym po złożeniu kanapy. I tak dobrze, że ten praktyczny element jest seryjny w całej trójce. Dla porządku: bagażnik Picanto mieści od 255 do 1010 litrów.

Pod względem funkcjonalności żadne z testowanych aut nas do końca nie przekonuje. W Kii Picanto i Mitsubishi Space Starze otwierany ze środka wlew paliwa znalazł się po lewej stronie nadwozia. Dacia ma go z prawej, a za klapką tkwi korek z zamkiem (jak to często dawniej bywało). Na (małe) pocieszenie: w Kii Picanto solidne klamki w formie rączki (powszechne we współczesnych samochodach) umożliwiają po wypadku bezpieczne szarpnięcie i otwarcie pogiętych drzwi. Kasetowe klamki w Dacii i Mitsubishi niestety nie mają takiej możliwości, są delikatniejsze i dają mniej pewny chwyt.

Dynamika? Nie w tej klasie i nie za te pieniądze

Trudno oczekiwać od wolnossących litrowych silników dobrych osiągów. Moc w okolicach 70 KM wystarcza, żeby płynąć z ruchem. Każdy dynamiczniejszy manewr wymaga wkręcania silnika na wysokie obroty – dobre i to! Mitsubishi Space Star wykazał się w naszych pomiarach najlepszym przyspieszeniem, za to elastyczność ma najgorszą. Winę ponosi niski i późno osiągany maksymalny moment obrotowy: zaledwie 88 Nm przy 5000 obr./min. 

Podczas jazdy Kią Picanto szybko można się przekonać o jego wyższości nad rywalami, prowadzi się je znacznie pewniej. Układ kierowniczy w Dacii przypomina swoją charakterystyką działania luźną gumę, natomiast w Mitsubishi kierownica opornie przekazuje polecenia do kół. Tymczasem w Picanto kierowca przyjemnie czuje, co się dzieje na przedniej osi.

Również mechanizm zmiany biegów funkcjonuje w Kii gładko, skrzynia przekonuje też dobrze dobranymi przełożeniami. Sandero po zmianie biegu traci czasem wigor, podobnie Space Star przez bardzo długie przełożenie główne często musi się wygrzebywać z „piwnicy momentu obrotowego”.

Kia Picanto jeździ jak dojrzałe auto

Zdumiewające jest też to, że mimo najkrótszego rozstawu osi (2,4 m) Picanto najpewniej zachowuje się na nierównościach. Pomimo dość sztywnych nastawów zawieszenia koreański maluch rzadko potyka się o wyboje na drodze, najczęściej zachowuje spokój i unika nadmiernego bujania czy kołysania się. Nadwozia Sandero i Space Stara o wiele intensywniej pracują na pofalowaniach jezdni, dziury i uskoki asfaltu dobitniej przenikają do kabiny i pasażerów. Komfort podróżowania, nawet na miejskich dystansach, jest w nich wyraźnie niższy. Picanto zachowuje się w każdej sytuacji dojrzalej i bezpieczniej. Niezależnie, czy siedzimy z przodu, czy z tyłu, to w nim z tej trójki najchętniej byśmy podróżowali.

Cena zakupu to nie wszystko

Na koniec znów wracamy do punktu wyjścia: koszty. Dacia nie tylko jest najtańsza w zakupie – ma też najniższą prognozowaną utratę wartości. Trzyletnia gwarancja wydaje się sensowna, jednak w porównaniu z 5-letnim okresem ochrony w Mitsubishi i 7 bezstresowymi latami w Kii traci blask i punkty. W kategorii kosztów Sandero obrywa się też za najwyższe spalanie i najuboższe wyposażenie. Rundę „koszty” na swoją korzyść rozstrzyga Mitsubishi, ale to nie wystarcza, żeby wyprzedzić rywali. Ze znaczną przewagą wygrywa Kia, co tylko potwierdza, że ten maluch gra w lidze, która jest poza zasięgiem typowo budżetowych aut, nawet jeśli mają bardzo kuszącą cenę.

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - wyniki testu

Wyniki testuKia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Przyspieszenie 0-50 km/h4,0 s4,5 s4,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s13,9 s13,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h25,0 s27,3 s23,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (4./5. bieg)13,7/20,0 s12,4/19,6 s16,3/23,8 s
Elastyczność 80-120 km/h (5. bieg)22,1 s22,7 s29,2 s
Masa rzeczywista/ładowność935/465 kg994/493 kg866/424 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.60/40 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)9,9/9,9 m11,1/11,1 m9,8/9,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,8 m36,6 m38,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,7 m36,0 m37,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)63 dB (A)62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h68 dB (A)71 dB (A)70 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h72 dB (A)76 dB (A)75 dB (A)
Spalanie testowe5,4 l/100 km6,2 l/100 km5,1 l/100 km
Zasięg650 km800 km680 km

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - dane techniczne

Dane producentaKia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R3/6benzynowy/R3/6benzynowy/R3/6
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk wielopunktowy/łańcuchwtrysk wielopunktowy/łańcuchwtrysk wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999999999
Moc maksymalna (KM/obr./min)67/550073/630071/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)96/350095/350088/5000
Prędkość maksymalna (km/h)161158172
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/btw/btw/b
Pojemność bagażnika (l)255-1010320-1200235-912
Pojemność zbiornika paliwa (l)355035
Marka i model opon testowanego autaKumho 1 Ecowing ES01Continental PremiumContact 5Dunlop Enasave EC300
Rozmiar opon testowanego auta175/65 R 14185/65 R 15165/65 R 14
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km)126140116
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)brak możliwości holowania1090/520brak możliwości holowania

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - wyposażenie

WyposażenieKia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Wersja wyjściowaMAccessInform
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/NS/S/N/NS/S/S/N
Reflektory przeciwmgielneN (S od wersji L)N (S od wersji Open)N (S od wersji Intense)
Klimatyzacja manualnaSN (1500 zł od wersji Open)S
Elektrycznie sterowane szyby z przodu/z tyłuS/N (S od wersji L)N (S od wersji Open)/N (310 zł od Laureate)S/N (S od Invite)
Elektrycznie sterowane lusterka/podgrzewaneN/N (S od wersji L)N/N (S od wersji Laureate)S/N (S od Invite)
Centralny zamek z pilotemSN (S od wersji Open)S
Alarm/immobiliserS/SN/N2000 zł*/N
Radio/złącze USB/AUXS/S/SN (S od wersji Open)/N/NS/S/S
Kierownica wielofunkcyjnaSN (S od wersji Open)N (S od Invite)
Zestaw głośnomówiący BluetoothSN (S od wersji Open)N (S od Invite)
Komputer pokładowySNS
Regulacja kolumny kierowniczej na wysokość/głębokośćS/NN (900 zł od wersji Open)/NS/N
Regulacja wysokości fotela kierowcySN (900 zł od wersji Open)S
Czujnik światła/deszczuS/NN/NN/N (oba S od Invite)
Czujniki parkowania tylne/przednie1000 zł/NN (750 zł od Laureate)/N2000 zł* (za komplet przód + tył)
Składane oparcie kanapy/dzieloneS/SS/SS/S
System unikania kolizji/wspomaganie ruszania na wzniesieniu1500 zł/SN/NN/S
Lakier metalizowany/alufelgi1700 zł/N (w pakiecie 2500 zł od L)N (1800 zł od wersji Open)/N (1010 zł od Laureate)1900 zł/N (S od Intense)

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - Gwarancja i ceny

Gwarancja i cenyKia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Cena wyjściowa39 990 zł 29 900 zł 39 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 45 tys. km)43,8 proc.37,3 proc.42,0 proc.
Gwarancja mechaniczna7 lat lub 150 tys. km3 lata lub 100 tys. km5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat6 lat12 lat
Przeglądyco 15 tys. km lub rokco 20 tys. km lub rokco 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu39 990 zł 29 900 zł 39 990 zł

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - punktacja

NadwozieMaks. punktówKia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Przestronność z przodu40333129
Przestronność z tyłu30252424
Pojemność bagażnika25202419
Ładowność15131412
Widoczność20151515
Fotele, pozycja kierowcy30221618
Ergonomia obsługi20161414
Jakość wykończenia20141112
Suma punktów200158149143
Napęd i zawieszenie.Kia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Przyspieszenie25161617
Elastyczność25192015
Poziom hałasu1513810
Skrzynia biegów1512108
Zachowanie na drodze30241615
Komfort jazdy30222020
Układ kierowniczy151086
Średnica zawracania5545
Skuteczność hamulców40343531
Suma punktów200155137127
Koszty.Kia PicantoDacia SanderoMitsubishi Space Star
Cena po doposażeniu50305030
Utrata wartości157108
Zużycie paliwa30262327
Wyposażenie – komfort3011010
Wyp. – bezpieczeństwo3012812
Ubezpieczenia10999
Gwarancja20201015
Przeglądy15101313
Su-ma punktów200125123124
Wynik końcowy600438409394
Miejsce w teście 1.2.3.

Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - naszym zdaniem

Auto dla ludu musi być atrakcyjnie wycenione, ale nie powinno dawać właścicielowi poczucia posiadania taniego wyrobu. Ten szpagat pomiędzy wysokimi wymaganiami najlepiej wykonuje Kia Picanto. To mały samochód, który został zrobiony z równie dużą starannością, co wyżej pozycjonowane modele koreańskiego producenta, i dzięki temu pokonał większych od siebie konkurentów. Dacia jest rekordowo tania i w żadnej sytuacji, niestety, nie pozwala o tym zapomnieć. Mitsubishi kosztuje tyle, co Kia, ale reprezentuje raczej niższy poziom – dlatego też przegrywa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków