- Choć Dacia Sandero jest dłuższe od rywali, z tyłu oferuje mniej miejsca na kolana
- Kia Picanto jest najwęższa w porównaniu – łatwo się nią parkuje, ale z tyłu mimo trzech pasów bezpieczeństwa realnie zmieszczą się dwie osoby
- Reflektory przeciwmgielne w Mitsubishi Space Star występują tylko w topowej odmianie wyposażenia Intense
Rynek nowych samochodów zaczyna się od Dacii Sandero. Za 29 900 zł dostajemy rumuńskiego hatchbacka z podstawowym silnikiem benzynowym 1.0 o mocy 73 KM, w bazowej wersji wyposażenia Access. Dokładnie takie auto Dacia przysłała do porównania (napatrzcie się, bo rzadko można takie cudo spotkać): szare zderzaki, kołpaki, szyby na korbki (zamiast klimatyzacji...), brak radia i centralnego zamka.
Cennik przewiduje tylko jedną opcję w tej odmianie: dojazdowe koło zapasowe za 400 zł. ESP oczywiście jest w standardzie (to wymóg homologacyjny), podobnie 4 poduszki powietrzne i system start-stop. Maska jest nawet podnoszona na sprężynie gazowej! Dużą zaletą tak ascetycznego auta okazuje się też brak piszczenia, mrugania i innego denerwowania kierowcy nie wiadomo czym, gdy rozpoczyna podróż. Jeśli ktoś jednak zamierza wybredzać w kwestii wyposażenia, musi wybrać którąś z wyższych wersji i wtedy szybko dochodzimy do 40 000 zł – to rewir, w którym grają Kia Picanto i Mitsubishi Space Star, konkurenci Dacii w tym porównaniu.
Kia Picanto, choć jest aż o 46 cm krótsza od Dacii Sandero, oferuje w kabinie tyle samo przestrzeni. Z przodu ilość miejsca wydaje się dobra, z tyłu – jeszcze sensowna. Do tego małe koreańskie auto ma dobrze wyprofilowane i podbite porządną pianką fotele, przyjazny, jak i funkcjonalny kokpit oraz cechuje się najlepszą jakością wykonania. Subiektywnie sprawia wrażenie auta pozycjonowanego o pół klasy wyżej niż Dacia i Mitsubishi, które w ogóle nie ukrywają swojej budżetowości.
Najwięcej niespodzianek kryje Mitsubishi Space Star – niestety, nie są to wyłącznie przyjemne zaskoczenia. Z długością nadwozia 3,8 m plasuje się między Picanto a Sandero, jednak kabinę ma ciaśniejszą od rywali. Do regulacji wysokości fotela kierowcy służy mało wygodne pokrętło, ale nawet w najniższym położeniu siedzi się za wysoko i w każdym wypadku kiepsko podpartym.
Z tyłu dorośli szybko nawiązują kontakt z podsufitką, bagażnik jest najmniejszy (235-912 l). Dacia, z racji swojego formatu, bije rywali na łeb pojemnością 320-1200 l, ale jako jedyna kandydatka w tym starciu denerwuje progiem powstałym po złożeniu kanapy. I tak dobrze, że ten praktyczny element jest seryjny w całej trójce. Dla porządku: bagażnik Picanto mieści od 255 do 1010 litrów.
Pod względem funkcjonalności żadne z testowanych aut nas do końca nie przekonuje. W Kii Picanto i Mitsubishi Space Starze otwierany ze środka wlew paliwa znalazł się po lewej stronie nadwozia. Dacia ma go z prawej, a za klapką tkwi korek z zamkiem (jak to często dawniej bywało). Na (małe) pocieszenie: w Kii Picanto solidne klamki w formie rączki (powszechne we współczesnych samochodach) umożliwiają po wypadku bezpieczne szarpnięcie i otwarcie pogiętych drzwi. Kasetowe klamki w Dacii i Mitsubishi niestety nie mają takiej możliwości, są delikatniejsze i dają mniej pewny chwyt.
Dynamika? Nie w tej klasie i nie za te pieniądze
Trudno oczekiwać od wolnossących litrowych silników dobrych osiągów. Moc w okolicach 70 KM wystarcza, żeby płynąć z ruchem. Każdy dynamiczniejszy manewr wymaga wkręcania silnika na wysokie obroty – dobre i to! Mitsubishi Space Star wykazał się w naszych pomiarach najlepszym przyspieszeniem, za to elastyczność ma najgorszą. Winę ponosi niski i późno osiągany maksymalny moment obrotowy: zaledwie 88 Nm przy 5000 obr./min.
Podczas jazdy Kią Picanto szybko można się przekonać o jego wyższości nad rywalami, prowadzi się je znacznie pewniej. Układ kierowniczy w Dacii przypomina swoją charakterystyką działania luźną gumę, natomiast w Mitsubishi kierownica opornie przekazuje polecenia do kół. Tymczasem w Picanto kierowca przyjemnie czuje, co się dzieje na przedniej osi.
Również mechanizm zmiany biegów funkcjonuje w Kii gładko, skrzynia przekonuje też dobrze dobranymi przełożeniami. Sandero po zmianie biegu traci czasem wigor, podobnie Space Star przez bardzo długie przełożenie główne często musi się wygrzebywać z „piwnicy momentu obrotowego”.
Kia Picanto jeździ jak dojrzałe auto
Zdumiewające jest też to, że mimo najkrótszego rozstawu osi (2,4 m) Picanto najpewniej zachowuje się na nierównościach. Pomimo dość sztywnych nastawów zawieszenia koreański maluch rzadko potyka się o wyboje na drodze, najczęściej zachowuje spokój i unika nadmiernego bujania czy kołysania się. Nadwozia Sandero i Space Stara o wiele intensywniej pracują na pofalowaniach jezdni, dziury i uskoki asfaltu dobitniej przenikają do kabiny i pasażerów. Komfort podróżowania, nawet na miejskich dystansach, jest w nich wyraźnie niższy. Picanto zachowuje się w każdej sytuacji dojrzalej i bezpieczniej. Niezależnie, czy siedzimy z przodu, czy z tyłu, to w nim z tej trójki najchętniej byśmy podróżowali.
Cena zakupu to nie wszystko
Na koniec znów wracamy do punktu wyjścia: koszty. Dacia nie tylko jest najtańsza w zakupie – ma też najniższą prognozowaną utratę wartości. Trzyletnia gwarancja wydaje się sensowna, jednak w porównaniu z 5-letnim okresem ochrony w Mitsubishi i 7 bezstresowymi latami w Kii traci blask i punkty. W kategorii kosztów Sandero obrywa się też za najwyższe spalanie i najuboższe wyposażenie. Rundę „koszty” na swoją korzyść rozstrzyga Mitsubishi, ale to nie wystarcza, żeby wyprzedzić rywali. Ze znaczną przewagą wygrywa Kia, co tylko potwierdza, że ten maluch gra w lidze, która jest poza zasięgiem typowo budżetowych aut, nawet jeśli mają bardzo kuszącą cenę.
Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - wyniki testu
Wyniki testu | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s | 4,5 s | 4,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,6 s | 13,9 s | 13,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 25,0 s | 27,3 s | 23,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4./5. bieg) | 13,7/20,0 s | 12,4/19,6 s | 16,3/23,8 s |
Elastyczność 80-120 km/h (5. bieg) | 22,1 s | 22,7 s | 29,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 935/465 kg | 994/493 kg | 866/424 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 60/40 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 9,9/9,9 m | 11,1/11,1 m | 9,8/9,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,8 m | 36,6 m | 38,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,7 m | 36,0 m | 37,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 63 dB (A) | 62 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 68 dB (A) | 71 dB (A) | 70 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 72 dB (A) | 76 dB (A) | 75 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,4 l/100 km | 6,2 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Zasięg | 650 km | 800 km | 680 km |
Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - dane techniczne
Dane producenta | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R3/6 | benzynowy/R3/6 | benzynowy/R3/6 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielopunktowy/łańcuch | wtrysk wielopunktowy/łańcuch | wtrysk wielopunktowy/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 67/5500 | 73/6300 | 71/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 96/3500 | 95/3500 | 88/5000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 161 | 158 | 172 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/b | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 255-1010 | 320-1200 | 235-912 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 50 | 35 |
Marka i model opon testowanego auta | Kumho 1 Ecowing ES01 | Continental PremiumContact 5 | Dunlop Enasave EC300 |
Rozmiar opon testowanego auta | 175/65 R 14 | 185/65 R 15 | 165/65 R 14 |
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) | 126 | 140 | 116 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | brak możliwości holowania | 1090/520 | brak możliwości holowania |
Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - wyposażenie
Wyposażenie | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Wersja wyjściowa | M | Access | Inform |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/N | S/S/N/N | S/S/S/N |
Reflektory przeciwmgielne | N (S od wersji L) | N (S od wersji Open) | N (S od wersji Intense) |
Klimatyzacja manualna | S | N (1500 zł od wersji Open) | S |
Elektrycznie sterowane szyby z przodu/z tyłu | S/N (S od wersji L) | N (S od wersji Open)/N (310 zł od Laureate) | S/N (S od Invite) |
Elektrycznie sterowane lusterka/podgrzewane | N/N (S od wersji L) | N/N (S od wersji Laureate) | S/N (S od Invite) |
Centralny zamek z pilotem | S | N (S od wersji Open) | S |
Alarm/immobiliser | S/S | N/N | 2000 zł*/N |
Radio/złącze USB/AUX | S/S/S | N (S od wersji Open)/N/N | S/S/S |
Kierownica wielofunkcyjna | S | N (S od wersji Open) | N (S od Invite) |
Zestaw głośnomówiący Bluetooth | S | N (S od wersji Open) | N (S od Invite) |
Komputer pokładowy | S | N | S |
Regulacja kolumny kierowniczej na wysokość/głębokość | S/N | N (900 zł od wersji Open)/N | S/N |
Regulacja wysokości fotela kierowcy | S | N (900 zł od wersji Open) | S |
Czujnik światła/deszczu | S/N | N/N | N/N (oba S od Invite) |
Czujniki parkowania tylne/przednie | 1000 zł/N | N (750 zł od Laureate)/N | 2000 zł* (za komplet przód + tył) |
Składane oparcie kanapy/dzielone | S/S | S/S | S/S |
System unikania kolizji/wspomaganie ruszania na wzniesieniu | 1500 zł/S | N/N | N/S |
Lakier metalizowany/alufelgi | 1700 zł/N (w pakiecie 2500 zł od L) | N (1800 zł od wersji Open)/N (1010 zł od Laureate) | 1900 zł/N (S od Intense) |
Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - Gwarancja i ceny
Gwarancja i ceny | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Cena wyjściowa | 39 990 zł | 29 900 zł | 39 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 45 tys. km) | 43,8 proc. | 37,3 proc. | 42,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km | 3 lata lub 100 tys. km | 5 lat lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 6 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 39 990 zł | 29 900 zł | 39 990 zł |
Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 31 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 24 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 24 | 19 |
Ładowność | 15 | 13 | 14 | 12 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 22 | 16 | 18 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 14 | 11 | 12 |
Suma punktów | 200 | 158 | 149 | 143 |
Napęd i zawieszenie | . | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 19 | 20 | 15 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 8 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 10 | 8 |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 16 | 15 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 20 | 20 |
Układ kierowniczy | 15 | 10 | 8 | 6 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 35 | 31 |
Suma punktów | 200 | 155 | 137 | 127 |
Koszty | . | Kia Picanto | Dacia Sandero | Mitsubishi Space Star |
Cena po doposażeniu | 50 | 30 | 50 | 30 |
Utrata wartości | 15 | 7 | 10 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 26 | 23 | 27 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 11 | 0 | 10 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 12 | 8 | 12 |
Ubezpieczenia | 10 | 9 | 9 | 9 |
Gwarancja | 20 | 20 | 10 | 15 |
Przeglądy | 15 | 10 | 13 | 13 |
Su-ma punktów | 200 | 125 | 123 | 124 |
Wynik końcowy | 600 | 438 | 409 | 394 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Dacia Sandero kontra Mitsubishi Space Star i Kia Picanto - naszym zdaniem
Auto dla ludu musi być atrakcyjnie wycenione, ale nie powinno dawać właścicielowi poczucia posiadania taniego wyrobu. Ten szpagat pomiędzy wysokimi wymaganiami najlepiej wykonuje Kia Picanto. To mały samochód, który został zrobiony z równie dużą starannością, co wyżej pozycjonowane modele koreańskiego producenta, i dzięki temu pokonał większych od siebie konkurentów. Dacia jest rekordowo tania i w żadnej sytuacji, niestety, nie pozwala o tym zapomnieć. Mitsubishi kosztuje tyle, co Kia, ale reprezentuje raczej niższy poziom – dlatego też przegrywa.
Auto dla ludu musi być atrakcyjnie wycenione, ale nie powinno dawać właścicielowi poczucia posiadania taniego wyrobu. Ten szpagat pomiędzy wysokimi wymaganiami najlepiej wykonuje Kia Picanto. To mały samochód, który został zrobiony z równie dużą starannością, co wyżej pozycjonowane modele koreańskiego producenta, i dzięki temu pokonał większych od siebie konkurentów. Dacia jest rekordowo tania i w żadnej sytuacji, niestety, nie pozwala o tym zapomnieć. Mitsubishi kosztuje tyle, co Kia, ale reprezentuje raczej niższy poziom – dlatego też przegrywa.