Auto Świat Testy Porównania samochodów Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar - przepis na SUV-a po francusku

Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar - przepis na SUV-a po francusku

Opel Grandland X powstał dzięki francuskiemu wsparciu. Na początek musi się zatem zmierzyć z Peugeotem 3008 i Renault Kadjarem.

Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar
Zobacz galerię (21)
Auto Bild
Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar
  • Grandland X to brat bliźniak 3008, z kolei Kadjar bazuje na Nissanie Qashqai'u
  • Renault ma silnik czterocylindrowy, a Peugeot i Opel - tylko trzycylindrowe
  • Peugeot jest zdecydowanie zbyt drogi, w najlepszej cenie jest SUV Renault

Ten rok jest dla Opla przełomowy – po wielu latach pod skrzydłami amerykańskiego General Motors został wiosną przejęty przez grupę PSA (Peugeot-Citroën). Współpraca między Niemcami a Francuzami trwa jednak już dłużej, a jej owocami są Crossland X oraz Grandland X. Ciasto, z którego ugnieciono te modele, jest wyraźnie francuskie. Niemcy wypiekli je tylko w innej formie i po swojemu ozdobili. Kompaktowy Grandland X właśnie wjeżdża na rynek i jest to auto blisko spokrewnione z Peugeotem 3008, który jest sprzedawany od roku i zebrał już wiele pochwał. Czy SUV Opla może być od niego lepszy? A może jednak lepsze owoce rodzą się w partnerstwie francusko-japońskim, jak to praktykuje Renault z Nissanem? Kadjar powstał na bazie bestsellerowego Qashqaia i z testowanej trójki jest najdłużej obecny na rynku. Wybraliśmy go do testu, bo idealnie uzupełnia francuskie towarzystwo, a Citroën jeszcze nie ma modelu w tej klasie.

Renault ma cztery cylindry, a Peugeot i Opel tylko trzy

Cała trójka ma pod maskami podstawowe silniki benzynowe o pojemności zaledwie 1,2 l i mocy 130 KM. W Peugeocie i Oplu jest to dobrze znany, skonstruowany przez Francuzów trzycylindrowy PureTech. Według danych producentów jednostka ma w obu autach palić 5,1 l/100 km. Renault stawia na 4 cylindry i tutaj fabryczne zużycie paliwa wynosi 5,7 l/100 km. A jak jest naprawdę? Opel zużył w teście 6,8 l/100 km, w Peugeocie i Renault zmierzyliśmy o 0,4 l więcej. Jak to możliwe? Testowy Grandland X był dobrze dotarty, natomiast 3008, które udostępniono nam do prób, miało na liczniku zaledwie 1700 km. „Dokręcenie” kilometrów Peugeotem też nie było możliwe, różnica wynosiła 4000 km. Staramy się o równe szanse, ale na to nie mieliśmy wpływu. Oceniamy sprawiedliwie to, co sami sprawdziliśmy.

Idźmy dalej: w Renault kierowca siedzi na kiepsko podpierającym fotelu, słabe wrażenie robi też marne prowadzenie lewarka skrzyni biegów. Nieco lepsze wrażenie robi zawieszenie Kadjara. Na pusto trochę tłucze, ale ma rezerwy, gdy pod obciążeniem pokonuje się mocne pofalowania jezdni. Silnik odznacza się wyższą kulturą pracy niż u konkurentów, choć nie wkręca się tak zawzięcie na obroty. Moc pojawia się później niż u rywali, wyraźnie wyczuwalna jest turbodziura. W pomiarach przyspieszenia i elastyczności Kadjar pozostaje z tyłu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Peugeocie witają nas mała kierownica i wysoko umieszczone wirtualne zegary. Taki układ wymaga nieco przyzwyczajenia, podobnie jak sterowanie klimatyzacją na ekranie. 3008 jest jednak urządzone ze smakiem, przytulnie i futurystycznie zarazem. Ma się wrażenie siedzenia w o wiele nowocześniejszym aucie niż w Oplu i Renault. Jakość tworzyw i wykończenia też jest tu najlepsza, za to komfort jazdy – taki sobie. Sztywne zestrojenie zawieszenia słabo nadaje się na dziurawe drogi. Poza tym jednak jazda 3008 sprawia przyjemność. Silnik jest zadziwiająco mocny i elastyczny, układ kierowniczy reaguje bezpośrednio.

Grandland X stawia na tę samą technikę, a jednak kilka rzeczy Niemcy zrobili gorzej. Podłoga bagażnika ma od strony klapy wystającą krawędź, co utrudnia wyjmowanie bagaży. Podczas zmiany biegów (w tej samej skrzyni) przeszkadza podłokietnik. Przewody elektryczne pod maską Peugeota są starannie zwinięte, w Oplu tej osłony brakuje. Silnik w Grandlandzie X bardziej wibruje i przy nieco ponad 6000 obrotów na minutę niepotrzebnie rygorystycznie odcina. Fotele Opla słabiej podtrzymują na boki. Kształt gałki od lewarka skrzyni biegów jest zdecydowanie mniej przyjemny niż w Peugeocie, ma ostre przetłoczenia. Grandland X potrzebuje minimalnie więcej drogi, żeby się zatrzymać ze 100 km/h, na co dzień bardziej przeszkadza jednak gorsza niż w 3008 widoczność. Szczególnie do tyłu widać niewiele. Poza tym Opel jeździ porządnie, choć

– podobnie jak Peugeot – dość twardo, zawieszenie dobija pod obciążeniem. Dodatkowo podczas pokonywania nierówności zawsze też coś w kokpicie skrzypnie. Pocieszające jest to, że Grandland X kosztuje mniej niż 3008 – z testowanym porównywalnym wyposażeniem aż o 15 400 zł! Z kolei od Kadjara model 3008 jest o 32 300 zł droższy. Renault ma bardzo dobrą ofertę, jednak mimo to Kadjarowi nie starcza punktów, żeby nadrobić straty z pozostałych kategorii. Zwycięża Opel z zaledwie 4-punktową przewagą nad Peugeotem.

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - wyniki pomiarów drogowych

OpelPeugeotRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,8 s3,7 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s10,3 s10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,4 s17,0 s17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4./5. biegu)7,8/10,1 s8,1/10,6 s8,7/12,0 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 5./6. biegu)10,8/14,0 s11,3/14,6 s12,9/16,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1411/519 kg1424/486 kg1377/476 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.60/40 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,9 m11,0/10,8 m11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,3 m35,5 m36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,2 m35,1 m34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,8 l/100 km7,2 l/100 km7,2 l/100 km
Zasięg770 km720 km760 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - test spalania

.
.Auto Świat

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - dane katalogowe producentów

OpelPeugeotRenault
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz. turbo/R3/12benz. turbo/R3/12benz. turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośr./łańcuchwtrysk bezpośr./łańcuchwtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)119911991197
Moc maksymalna (KM/obr./min)130/5500130/5500130/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)230/1750230/1750205/2000
Prędkość maksymalna (km/h)188188192
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)514-1652430-1585472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l)5352,555
Rozmiar opon testowanego auta225/55 R 18225/55 R 18215/60 R 17
Emisja CO2 (g/km)117117127
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1350/6701400/6601500/690

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - gwarancje/ceny

OpelPeugeotRenault
Cena podstawowa103 300 zł116 400 zł90 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)40,6 proc.43,5 proc.37,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu (punktowana)110 300 zł125 700 zł93 400 zł

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - droga hamowania

.
.Auto Świat

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.OpelPeugeotRenault
Przestronność z przodu403223231
Przestronność z tyłu30252525
Pojemność bagażnika25222221
Ładowność15131212
Widoczność20111212
Fotele, pozycja kierowcy30192018
Ergonomia obsługi20161413
Jakość wykończenia20151814
Suma punktów200153155145
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.OpelPeugeotRenault
Przyspieszenie25161616
Elastyczność25191918
Poziom hałasu15121211
Skrzynia biegów159108
Zachowanie na drodze30252523
Komfort jazdy30232322
Układ kierowniczy15111210
Średnica zawracania5554
Skuteczność hamulców40353634
Suma punktów200155158146
KosztyMaks. pkt.OpelPeugeotRenault
Cena po doposażeniu50373144
Utrata wartości15131214
Zużycie paliwa30222121
Wyposażenie – komfort35222221
Wyp. – bezpieczeństwo35181718
Ubezpieczenia109910
Gwarancja15888
Przeglądy10101010
Suma punktów200139130146
Wynik końcowy600447443437
Miejsce w teście 1.2.3.

Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar - naszym zdaniem

Nieraz ceny Peugeota 3008 wprawiały nas w osłupienie, ale 125 700 zł za kompaktowego SUV-a z 3-cylindrowym silnikiem to przesada. Gdyby nie to, Peugeot mógłby wygrać. Opel we wspomnianych detalach wypada gorzej od swojego francuskiego brata, jednak pod kreską jest dobrym autem. Renault niewiele traci do rywali i ma przede wszystkim dobrą cenę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo