- Skoda ma dwusprzęgłowy automat, a Peugeot tradycyjną skrzynię hydrokinetyczną
- Oba auta mają silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem
- Spalanie katalogowe hybryd PHEV to nadal czysta teoria
Jeśli w piekarni wahacie się między croissantem a chlebem żytnim, to chodzi nie tylko o składniki. Dylemat dotyczy smaku. I podobnie większość klientów rozważających testowane dziś kombi będzie się kierować głosem… żołądka.
Z jednej strony mamy dynamicznie wyglądającego i awangardowego Peugeota 508. Styliści wyraźnie inspirowali się klasycznym 504 i połączyli jego cechy ze sportowymi proporcjami i modną linią coupé. Z takim wyglądem może konkurować nawet z markami premium, to francuski haute couture. Kto mógłby się oprzeć tej elegancji?
Na przykład ci, którzy bardziej cenią konkrety. Im bardziej do gustu może przypaść Škoda Superb Combi (i wcale nie jest tak, że to ona jest tym żytnim…). W wersji iV ten rodzinny okręt ma nawet zielone zabarwienie. 1,4-litrowy silnik TSI o maksymalnej mocy 156 KM i momencie obrotowym 250 Nm otrzymał do pomocy jednostkę elektryczną o maksymalnej mocy 115 KM i momencie obrotowym 330 Nm.
Obroty maksymalnych mocy i momentów obrotowych tych maszyn nie pokrywają się, dlatego moc systemowa i systemowy moment obrotowy nie stanowią sumy maksimum możliwości obu rodzajów napędu. Łącznie ten spalinowo-elektryczny duet generuje maksymalnie 218 KM.
Na francuskim lwie nie robi to wrażenia. Jako hybryda plug-in jego zespół napędowy osiąga łącznie moc systemową 225 KM – dość, by móc się zaczaić na rywala. Silnik spalinowy 1.6 turbo ma w tym przypadku maksymalną moc 180 KM oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm. Do tego dochodzi silnik elektryczny, który rozwija maksymalnie 110 KM i 320 Nm.
Urody też Peugeotowi nie można odmówić. Z długością 4,77 m i szerokością aż 1,91 m stanowi jeżdżącą deklarację niezależności. Jest na czym zawiesić oko: groźne spojrzenie z przodu, zgrabna sylwetka czy też tylny pas świetlny z trzema nachylonymi blokami świetlnymi, które nawiązują do starego 504 Cabrio – tego auta nie da się pomylić z żadnym innym.
Ciekawostką są tylne lampy Full LED 3D, których intensywność świecenia wyznacza czujnik nasłonecznienia. Czyli powinny być znakomicie widoczne za dnia, a w nocy nie razić w oczy kierowców z tyłu. Bardzo dobry pomysł, odciążający wzrok.
Po otwarciu bezramkowych drzwi kontynuujemy odkrywanie wnętrza. Wpada się głęboko w wygodne, szerokie fotele. Niestety, wysoka linia dolnej krawędzi okien ogranicza widoczność. Wysocy kierowcy muszą odsunąć fotel na tyle daleko, że znikają za słupkami B, które ograniczają widoczność podczas rozglądania się na boki na skrzyżowaniach i sprawdzania lewego martwego pola lusterek wstecznych.
Superb podejmuje kierowcę ze spodziewanym pragmatyzmem. W bezpośrednim porównaniu z Peugeotem wyraźnie widać 5 lat, przez które już jest w produkcji. Niewiele w tej kwestii zmienia zeszłoroczny face lifting, zauważalny w postaci napisu „Škoda” i nieco zmienionego wyglądu przodu. Przy francuskim konkurencie wygląda nawet trochę niezgrabnie, jest wyraźnie wyższy i węższy.
Faktycznie mierzy na szerokość o 5 cm mniej. Ale jeśli ktoś miałby teraz obawiać się ciasnoty, to znaczy, że nie zna Czechów. Są mistrzami ekonomii przestrzeni: nie tylko nadrabiają w kabinie brakujące 5 cm na zewnątrz, ale jeszcze udało im się wygospodarować zapas szerokości kabiny. Magia?
No prawie. Sztuka polega na sprytnie uformowanych boczkach drzwi. Przewagę 8 cm długości nadwozia Superb przekazuje bezpośrednio tylnemu rzędowi siedzeń. Jest tam tyle miejsca, ile zwykle oferują tylko przedłużane luksusowe limuzyny pokroju Mercedesa klasy S. Z kolei tylna kanapa Peugeota sprawia wręcz klaustrofobiczne wrażenie, od wysokich pasażerów oczekuje się tu niezłej gibkości. Mniej miejsca na kolana, mała odległość między podłogą a siedziskiem i niemal brak przestrzeni na stopy nie nastrajają do udania się w podróż do Francji.
Tyle że bagażnik Peugeota z pojemnością 530 litrów zmieści co najmniej o jedną skrzynkę czerwonego wina więcej niż 510-litrowy kufer Škody. Superb punktuje jednak większą pojemnością po złożeniu siedzeń, funkcjonalnymi schowkami pod podłogą, w których można schować np. kabel do ładowania akumulatora trakcyjnego. W Peugeocie przewidziano niewygodną torbę, która wymaga zdolności składania i zwijania – na dłuższą metę nikt nie będzie miał ochoty się z tym bawić, kabel będzie się walał po bagażniku.
Za to napęd Peugeota jest czymś dla koneserów. Pozwala cicho sobie płynąć na prądzie, a dołączenie jednostki spalinowej następuje niemal niezauważalnie. Płynne przełączanie pomiędzy trybami jazdy docenia się szczególnie w ruchu miejskim. Harmonia pracy to też zasługa zastosowanej tu klasycznej automatycznej skrzyni biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Sześciostopniowe DSG Škody, niestety, pracuje o wiele mniej delikatnie.
Subiektywnie wydaje się, że Superb częściej wykorzystuje silnik elektryczny, ale dane pomiarowe mówią w innym języku. Gdy Škoda łączy swoje siły w trybie Boost, kierowca Peugeota widzi jedynie tylne światła. Dzieje się tak przynajmniej do 130 km/h, potem Peugeot zaczyna wykorzystywać swoją przewagę mocy. Patowa sytuacja w kategorii spalania, „508-ka” zdobywa tu minimalną przewagę.
Odwrócone role przy zawieszeniu. Podczas gdy Škoda z regulowanym zawieszeniem oferuje raczej miękkie i nieco bujające zestrojenie, 508 reaguje odczuwalnie sztywniej i lepiej trzyma się drogi. Czyli który układ jezdny jest lepszy?
To już zależy od preferencji kupującego. Ten, kto poszukuje bardziej zwartego, dynamicznie pokonującego łuki auta, może postawić na Peugeota. Teoretycznie można powiedzieć, że Škoda oferuje wyższy komfort, bo ma mniej twarde resorowanie, jednak na ocenę w tej konkurencji wpłynęła tendencja nadwozia do bujania, które nie każdemu przypadnie do gustu.
Pod względem obsługi natomiast Peugeot dał się ponieść fantazji. Przyciski są mało czytelnie opisane i odbijają światło, niezbyt logicznie zbudowane menu kryją wiele pobocznych funkcji. Škoda tradycyjnie stawia na klarowniejszą strategię, która znakomicie się sprawdza, bo obsługa jest znacznie prostsza.
Pod względem obsługi natomiast Peugeot dał się ponieść fantazji. Przyciski są mało czytelnie opisane i odbijają światło, niezbyt logicznie zbudowane menu kryją wiele pobocznych funkcji. Škoda tradycyjnie stawia na klarowniejszą strategię, która znakomicie się sprawdza, bo obsługa jest znacznie prostsza.
A jest co obsługiwać, bo oba auta mają wiele systemów pokładowych, wymagających ustawiania poprzez ekran centralnych multimediów. To może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, bo obsługa kokpitu Škody mniej absorbuje uwagę kierowcy.
1. Peugeot 508 SW PHEV
Peugeot 508 SW to lifestylowe kombi, które trudno przeoczyć na ulicy. Trudno też będzie przeoczyć wir w portfelu, kiedy zechcemy zamówić sobie takie auto. W wersji GT hybryda ładowana z gniazdka kosztuje 201 900 zł, a po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalem (do obu aut dodajemy najbardziej przydatne opcje) 209 950 zł. Peugeot daje dwa lata gwarancji mechanicznej.
Peugeot ma mniejszą szerokość wnętrza niż jego czeska konkurentka, za to przedni fotel odsuwa się od pedału hamulca na rekordowo dużą odległość (aż 120 cm), co ucieszy wysokiego kierowcę. Niestety, za nim nie da się już usiąść. Jeżeli kierowca będzie przeciętnego wzrostu (wedle tego założenia odsuwamy fotel kierowcy od pedału hamulca od 100 cm), to z tyłu pozostanie 75,5 cm miejsca na nogi i to jest wartość godna w miarę przestronnego auta kompaktowego, a tutaj mamy do czynienia z dużym kombi klasy średniej. Najbardziej odczuwalny będize jednak deficyt miejsca nad głowami pasażerów tylych - nasz pomiar nie odzwierciedla tego wystarczająco dobrze, ponieważ wykonujemy go w pionie, a w okolicach zagłówków tylnej kanapy dach jeszcze opada. Niskie siedzisko tylnej kanapy, bardzo długie siedziska przednich foteli.
- niebanalny styl
- dobre wyciszenie kabiny
- płynnie pracujący układ napędowy
- efektowny kokpit z dobrymi tworzywami
- duży bagażnik
- możliwość jazdy czysto elektrycznej na niewielkich dystansach
- wysoka stabilność jazdy
- bardzo skuteczne hamulce
- klaustrofobiczne miejsca tylne
- resorowanie mogłoby lepiej filtrować drobne nierówności drogi
- pozycja za kierownicą nie jest dla każdego kierowcy
- miejscami zagmatwana obsługa instrumentów
- brak schowka na kabel ładowania w bagażniku
Peugeot zaczyna coraz mocniej akcentować swoją indywidualność, za którą idzie również techniczne wyrafinowanie i jakość wykończenia kabiny. Trzymamy kciuki, bo to dobry kierunek, ale od strony funkcjonalnej w tym porównaniu francuskie auto zderzyło się z górą.
Ocena: 448/585 punktów (szczegóły w tabelach)
2. Skoda Superb Kombi iV PHEV
Dopisek "iV" to w tym przypadku nie numer generacji modelu, tylko nowy symbol, którym Skoda określa swoje samochody hybrydowe. Superb od zawsze słynął z ponadprzeciętnej przestronności i praktyczności oraz przystępnej ceny. W tym przypadku cena jest jednak dość wysoka - za specyfikację Sportline trzeba zapłacić 165 950 zł. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalem kwota ta rośnie do 181 000 zł. To dużo, ale nadal znacznie mniej niż w przypadku Peugeota 508 SW PHEV.
Dla wysokiej załogi Skoda Superb to prawdziwy cud. Szerokość kabiny już robi swoje jeżeli chodzi o wrażenie przestronności, a kiedy popatrzymy na ilość miejsca na nogi z tyłu po odsunięciu fotela kierowcy o 100 cm od pedału hamulca, to trudno uwierzyć w wynik. 83 cm to wynik godny luksusowych limuzyn w przedłużanych wersjach. Do tego pasażerowie tylni mają znacznie więcej miejsca nad głowami, niż w Peugeocie 508 SW. Wyżej umieszczone siedzisko tylnej kanapy lepiej podpiera uda.
- ogromna kabina
- znacznie niższa niż u rywala cena
- lepsza widoczność przez duże okna
- więcej światła w kabinie
- ustawny i praktyczny bagażnik ze schowkami
- schowek na kabel do ładowania
- świetna ergonomia obsługi instrumentów
- komunikatywny układ kierowniczy
- resorowanie ma skłonność do bujania
- zdecydowanie za słabe hamulce
- mniej płynnie działająca skrzynia biegów
- większa średnica zawracania
Pod względem przestronności i wszechstronności Skoda Superb nie ma sobie równych nie tylko w tym porównaniu, lecz także - to bardzo prawdopodobne - w całej klasie średniej. Ilością miejsca w kabinie nokautuje rywala, ma prostsze w obsłudze instrumenty, mniej odpychającą cenę i także potrafi dawać przyjemność z jazdy.
Ocena: 465/585 punktów (szczegóły w tabelach)
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Škoda | Peugeot |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 8,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 11,4 s | 11,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 3,5 s | 3,9 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 4,5 s | 4,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1770/521 kg | 1802/488 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,5 m | 11,0/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,4 m | 34,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,0 m | 34,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,4 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 590 km + 41 km na prądzie | 510 km + 42 km na prądzie |
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Skoda Superb | Peugeot 508 |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1180 | 1200 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1525 | 1465 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1000 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 255 | 255 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 830 | 755 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1430 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 330 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Superb | 508 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz., turbo/R4/16 + elektryczny | benz., turbo/R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1395 | 1598 |
Moc maksymalna systemowa hybrydy (KM) | 218 | 225 |
Maks. moment obrotowy systemowy hybrydy (Nm) | 330 | 360 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 240 |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 6-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 510-1800 | 530-1780 |
Poj. zb. paliwa (l)/akumulatora (kWh)/filtr cząstek stałych | 50/13/S | 43/11,5/S |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Potenza S001 | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/40 R 19 | 235/45 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 37 | 30 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1600/750 | 1340/745 |
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Superb | 508 |
Wersja wyjściowa | Combi iV Sportline | SW Hybrid 225 GT |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory pełne LED/aktywne LED/przeciwmgielne | S/S/S | S/N/N |
Automatyczne światła drogowe | S | S |
Klimatyzacja automatyczna | S (dwustrefowa; 3-str. 1200 zł) | S (dwustrefowa) |
Składane lusterka/automatyczna klapa bagażnika | S/S | S/2400 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja/DAB | S/S/500 zł | S/S/800 zł |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna | 2800 (pakiet)/1250 zł | S/400 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie | S/S | S/S |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | S/600 zł | S/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/2800 zł (pakiet) | S/1850 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/2800 zł (pakiet) | S/S/S |
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych | S/2800 zł (pakiet) | S/S |
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 2400 zł za obie opcje | S/N |
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu | 4400 zł za obie opcje | S/1850 zł (pakiet) |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/1500 zł | S/2600 zł |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2600/2200 zł (19 cali) | 2700 zł/S (18 cali) |
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Superb | 508 |
Cena wyjściowa | 165 950 zł | 201 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 181 000 zł | 209 950 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Škoda | Peugeot |
Przestronność z przodu | 40 | 36 | 35 |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 19 | 20 |
Ładowność | 15 | 11 | 10 |
Widoczność | 20 | 16 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 170 | 157 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Škoda | Peugeot |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 16 |
Elastyczność | 25 | 23 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 26 | 33 |
Suma punktów | 200 | 159 | 167 |
Koszty | Maks. pkt. | Škoda | Peugeot |
Cena po doposażeniu | 50 | 38 | 32 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 27 | 27 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 27 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 7 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 |
Suma punktów | 185 | 136 | 124 |
Wynik końcowy | 585 | 465 | 448 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie palia (różnica nie jest oceniana)
Widzicie te procenty? Wynikają one z tego, że do standaryzowanego testu WLTP stają auta w pełni naładowane, a „jazda” odbywa się na krótkim dystansie, więc głównie na prądzie. My testujemy na dystansie 155 km. Gdyby zmniejszyć go do 100 km, to Peugeot uzyskałby 4,8 l i 10,8 kWh, a Škoda – 4,9 l benzyny i 12,2 kWh prądu.
Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - podsumowanie
To są bardzo ciekawe i udane samochody, tylko... zaprojektowane dla różnych odbiorców. Oba modele świetnie sprawdzą się jako środek transportu dla aktywnych rodzin, które dużo podróżują. W roli katalizatora wizerunku lepiej wypadnie jednak Peugeot. Škoda jest bardziej kojarzona z pragmatyzmem i wcale nie musi się tego wstydzić, bo jest mistrzynią wygody, przestronności, ergonomii obsługi i prostych rozwiązań, ułatwiających użytkowanie. Zasłużone zwycięstwo.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!