• Skoda ma dwusprzęgłowy automat, a Peugeot tradycyjną skrzynię hydrokinetyczną
  • Oba auta mają silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem
  • Spalanie katalogowe hybryd PHEV to nadal czysta teoria

Jeśli w piekarni wahacie się między croissantem a chlebem żytnim, to chodzi nie tylko o składniki. Dylemat dotyczy smaku. I podobnie większość klientów rozważających testowane dziś kombi będzie się kierować głosem… żołądka.

Z jednej strony mamy dynamicznie wyglądającego i awangardowego Peugeota 508. Styliści wyraźnie inspirowali się klasycznym 504 i połączyli jego cechy ze sportowymi proporcjami i modną linią coupé. Z takim wyglądem może konkurować nawet z markami premium, to francuski haute couture. Kto mógłby się oprzeć tej elegancji?

Na przykład ci, którzy bardziej cenią konkrety. Im bardziej do gustu może przypaść Škoda Superb Combi (i wcale nie jest tak, że to ona jest tym żytnim…). W wersji iV ten rodzinny okręt ma nawet zielone zabarwienie. 1,4-litrowy silnik TSI o maksymalnej mocy 156 KM i momencie obrotowym 250 Nm otrzymał do pomocy jednostkę elektryczną o maksymalnej mocy 115 KM i momencie obrotowym 330 Nm.

Obroty maksymalnych mocy i momentów obrotowych tych maszyn nie pokrywają się, dlatego moc systemowa i systemowy moment obrotowy nie stanowią sumy maksimum możliwości obu rodzajów napędu. Łącznie ten spalinowo-elektryczny duet generuje maksymalnie 218 KM.

Na francuskim lwie nie robi to wrażenia. Jako hybryda plug-in jego zespół napędowy osiąga łącznie moc systemową 225 KM – dość, by móc się zaczaić na rywala. Silnik spalinowy 1.6 turbo ma w tym przypadku maksymalną moc 180 KM oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm. Do tego dochodzi silnik elektryczny, który rozwija maksymalnie 110 KM i 320 Nm.

Foto: Auto Bild
Porównanie: Peugeot 508 i Skoda Superb

Urody też Peugeotowi nie można odmówić. Z długością 4,77 m i szerokością aż 1,91 m stanowi jeżdżącą deklarację niezależności. Jest na czym zawiesić oko: groźne spojrzenie z przodu, zgrabna sylwetka czy też tylny pas świetlny z trzema nachylonymi blokami świetlnymi, które nawiązują do starego 504 Cabrio – tego auta nie da się pomylić z żadnym innym.

Ciekawostką są tylne lampy Full LED 3D, których intensywność świecenia wyznacza czujnik nasłonecznienia. Czyli powinny być znakomicie widoczne za dnia, a w nocy nie razić w oczy kierowców z tyłu. Bardzo dobry pomysł, odciążający wzrok.

Po otwarciu bezramkowych drzwi kontynuujemy odkrywanie wnętrza. Wpada się głęboko w wygodne, szerokie fotele. Niestety, wysoka linia dolnej krawędzi okien ogranicza widoczność. Wysocy kierowcy muszą odsunąć fotel na tyle daleko, że znikają za słupkami B, które ograniczają widoczność podczas rozglądania się na boki na skrzyżowaniach i sprawdzania lewego martwego pola lusterek wstecznych.

Superb podejmuje kierowcę ze spodziewanym pragmatyzmem. W bezpośrednim porównaniu z Peugeotem wyraźnie widać 5 lat, przez które już jest w produkcji. Niewiele w tej kwestii zmienia zeszłoroczny face lifting, zauważalny w postaci napisu „Škoda” i nieco zmienionego wyglądu przodu. Przy francuskim konkurencie wygląda nawet trochę niezgrabnie, jest wyraźnie wyższy i węższy.

Faktycznie mierzy na szerokość o 5 cm mniej. Ale jeśli ktoś miałby teraz obawiać się ciasnoty, to znaczy, że nie zna Czechów. Są mistrzami ekonomii przestrzeni: nie tylko nadrabiają w kabinie brakujące 5 cm na zewnątrz, ale jeszcze udało im się wygospodarować zapas szerokości kabiny. Magia?

No prawie. Sztuka polega na sprytnie uformowanych boczkach drzwi. Przewagę 8 cm długości nadwozia Superb przekazuje bezpośrednio tylnemu rzędowi siedzeń. Jest tam tyle miejsca, ile zwykle oferują tylko przedłużane luksusowe limuzyny pokroju Mercedesa klasy S. Z kolei tylna kanapa Peugeota sprawia wręcz klaustrofobiczne wrażenie, od wysokich pasażerów oczekuje się tu niezłej gibkości. Mniej miejsca na kolana, mała odległość między podłogą a siedziskiem i niemal brak przestrzeni na stopy nie nastrajają do udania się w podróż do Francji.

Foto: Auto Bild
Porównanie: Peugeot 508 i Skoda Superb

Tyle że bagażnik Peugeota z pojemnością 530 litrów zmieści co najmniej o jedną skrzynkę czerwonego wina więcej niż 510-litrowy kufer Škody. Superb punktuje jednak większą pojemnością po złożeniu siedzeń, funkcjonalnymi schowkami pod podłogą, w których można schować np. kabel do ładowania akumulatora trakcyjnego. W Peugeocie przewidziano niewygodną torbę, która wymaga zdolności składania i zwijania – na dłuższą metę nikt nie będzie miał ochoty się z tym bawić, kabel będzie się walał po bagażniku.

Za to napęd Peugeota jest czymś dla koneserów. Pozwala cicho sobie płynąć na prądzie, a dołączenie jednostki spalinowej następuje niemal niezauważalnie. Płynne przełączanie pomiędzy trybami jazdy docenia się szczególnie w ruchu miejskim. Harmonia pracy to też zasługa zastosowanej tu klasycznej automatycznej skrzyni biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Sześciostopniowe DSG Škody, niestety, pracuje o wiele mniej delikatnie.

Subiektywnie wydaje się, że Superb częściej wykorzystuje silnik elektryczny, ale dane pomiarowe mówią w innym języku. Gdy Škoda łączy swoje siły w trybie Boost, kierowca Peugeota widzi jedynie tylne światła. Dzieje się tak przynajmniej do 130 km/h, potem Peugeot zaczyna wykorzystywać swoją przewagę mocy. Patowa sytuacja w kategorii spalania, „508-ka” zdobywa tu minimalną przewagę.

Foto: Auto Bild
Porównanie: Peugeot 508 i Skoda Superb

Odwrócone role przy zawieszeniu. Podczas gdy Škoda z regulowanym zawieszeniem oferuje raczej miękkie i nieco bujające zestrojenie, 508 reaguje odczuwalnie sztywniej i lepiej trzyma się drogi. Czyli który układ jezdny jest lepszy?

To już zależy od preferencji kupującego. Ten, kto poszukuje bardziej zwartego, dynamicznie pokonującego łuki auta, może postawić na Peugeota. Teoretycznie można powiedzieć, że Škoda oferuje wyższy komfort, bo ma mniej twarde resorowanie, jednak na ocenę w tej konkurencji wpłynęła tendencja nadwozia do bujania, które nie każdemu przypadnie do gustu.

Pod względem obsługi natomiast Peugeot dał się ponieść fantazji. Przyciski są mało czytelnie opisane i odbijają światło, niezbyt logicznie zbudowane menu kryją wiele pobocznych funkcji. Škoda tradycyjnie stawia na klarowniejszą strategię, która znakomicie się sprawdza, bo obsługa jest znacznie prostsza.

Pod względem obsługi natomiast Peugeot dał się ponieść fantazji. Przyciski są mało czytelnie opisane i odbijają światło, niezbyt logicznie zbudowane menu kryją wiele pobocznych funkcji. Škoda tradycyjnie stawia na klarowniejszą strategię, która znakomicie się sprawdza, bo obsługa jest znacznie prostsza.

A jest co obsługiwać, bo oba auta mają wiele systemów pokładowych, wymagających ustawiania poprzez ekran centralnych multimediów. To może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, bo obsługa kokpitu Škody mniej absorbuje uwagę kierowcy.

1. Peugeot 508 SW PHEV

Peugeot 508 SW to lifestylowe kombi, które trudno przeoczyć na ulicy. Trudno też będzie przeoczyć wir w portfelu, kiedy zechcemy zamówić sobie takie auto. W wersji GT hybryda ładowana z gniazdka kosztuje 201 900 zł, a po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalem (do obu aut dodajemy najbardziej przydatne opcje) 209 950 zł. Peugeot daje dwa lata gwarancji mechanicznej.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Peugeot ma mniejszą szerokość wnętrza niż jego czeska konkurentka, za to przedni fotel odsuwa się od pedału hamulca na rekordowo dużą odległość (aż 120 cm), co ucieszy wysokiego kierowcę. Niestety, za nim nie da się już usiąść. Jeżeli kierowca będzie przeciętnego wzrostu (wedle tego założenia odsuwamy fotel kierowcy od pedału hamulca od 100 cm), to z tyłu pozostanie 75,5 cm miejsca na nogi i to jest wartość godna w miarę przestronnego auta kompaktowego, a tutaj mamy do czynienia z dużym kombi klasy średniej. Najbardziej odczuwalny będize jednak deficyt miejsca nad głowami pasażerów tylych - nasz pomiar nie odzwierciedla tego wystarczająco dobrze, ponieważ wykonujemy go w pionie, a w okolicach zagłówków tylnej kanapy dach jeszcze opada. Niskie siedzisko tylnej kanapy, bardzo długie siedziska przednich foteli.

Plusy
  • niebanalny styl
  • dobre wyciszenie kabiny
  • płynnie pracujący układ napędowy
  • efektowny kokpit z dobrymi tworzywami
  • duży bagażnik
  • możliwość jazdy czysto elektrycznej na niewielkich dystansach
  • wysoka stabilność jazdy
  • bardzo skuteczne hamulce
Minusy
  • klaustrofobiczne miejsca tylne
  • resorowanie mogłoby lepiej filtrować drobne nierówności drogi
  • pozycja za kierownicą nie jest dla każdego kierowcy
  • miejscami zagmatwana obsługa instrumentów
  • brak schowka na kabel ładowania w bagażniku
Podsumowanie

Peugeot zaczyna coraz mocniej akcentować swoją indywidualność, za którą idzie również techniczne wyrafinowanie i jakość wykończenia kabiny. Trzymamy kciuki, bo to dobry kierunek, ale od strony funkcjonalnej w tym porównaniu francuskie auto zderzyło się z górą.

Ocena: 448/585 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Skoda Superb Kombi iV PHEV

Zwycięzca

Dopisek "iV" to w tym przypadku nie numer generacji modelu, tylko nowy symbol, którym Skoda określa swoje samochody hybrydowe. Superb od zawsze słynął z ponadprzeciętnej przestronności i praktyczności oraz przystępnej ceny. W tym przypadku cena jest jednak dość wysoka - za specyfikację Sportline trzeba zapłacić 165 950 zł. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalem kwota ta rośnie do 181 000 zł. To dużo, ale nadal znacznie mniej niż w przypadku Peugeota 508 SW PHEV.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Dla wysokiej załogi Skoda Superb to prawdziwy cud. Szerokość kabiny już robi swoje jeżeli chodzi o wrażenie przestronności, a kiedy popatrzymy na ilość miejsca na nogi z tyłu po odsunięciu fotela kierowcy o 100 cm od pedału hamulca, to trudno uwierzyć w wynik. 83 cm to wynik godny luksusowych limuzyn w przedłużanych wersjach. Do tego pasażerowie tylni mają znacznie więcej miejsca nad głowami, niż w Peugeocie 508 SW. Wyżej umieszczone siedzisko tylnej kanapy lepiej podpiera uda.

Plusy
  • ogromna kabina
  • znacznie niższa niż u rywala cena
  • lepsza widoczność przez duże okna
  • więcej światła w kabinie
  • ustawny i praktyczny bagażnik ze schowkami
  • schowek na kabel do ładowania
  • świetna ergonomia obsługi instrumentów
  • komunikatywny układ kierowniczy
Minusy
  • resorowanie ma skłonność do bujania
  • zdecydowanie za słabe hamulce
  • mniej płynnie działająca skrzynia biegów
  • większa średnica zawracania
Podsumowanie

Pod względem przestronności i wszechstronności Skoda Superb nie ma sobie równych nie tylko w tym porównaniu, lecz także - to bardzo prawdopodobne - w całej klasie średniej. Ilością miejsca w kabinie nokautuje rywala, ma prostsze w obsłudze instrumenty, mniej odpychającą cenę i także potrafi dawać przyjemność z jazdy.

Ocena: 465/585 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Škoda Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s 8,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 11,4 s 11,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 3,5 s 3,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 4,5 s 4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1770/521 kg 1802/488 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,5 m 11,0/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,4 m 34,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,0 m 34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 8,4 l/100 km 8,3 l/100 km
Zasięg 590 km + 41 km na prądzie 510 km + 42 km na prądzie

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Skoda Superb Peugeot 508
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1200
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1525 1465
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1000
Zakres regulacji fotela (mm) 255 255
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 830 755
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1430
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 330

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Superb 508
Silnik: typ/cylindry/zawory benz., turbo/R4/16 + elektryczny benz., turbo/R4/16 + elektryczny
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1395 1598
Moc maksymalna systemowa hybrydy (KM) 218 225
Maks. moment obrotowy systemowy hybrydy (Nm) 330 360
Prędkość maksymalna (km/h) 224 240
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 6-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 510-1800 530-1780
Poj. zb. paliwa (l)/akumulatora (kWh)/filtr cząstek stałych 50/13/S 43/11,5/S
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Potenza S001 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 235/40 R 19 235/45 R 18
Emisja CO2 (g/km) 37 30
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/750 1340/745

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Superb 508
Wersja wyjściowa Combi iV Sportline SW Hybrid 225 GT
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/S S/S/S/N
Reflektory pełne LED/aktywne LED/przeciwmgielne S/S/S S/N/N
Automatyczne światła drogowe S S
Klimatyzacja automatyczna S (dwustrefowa; 3-str. 1200 zł) S (dwustrefowa)
Składane lusterka/automatyczna klapa bagażnika S/S S/2400 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu S/S S/S
System multimedialny/nawigacja/DAB S/S/500 zł S/S/800 zł
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne S/S/S S/S/S
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna 2800 (pakiet)/1250 zł S/400 zł
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie S/S S/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica S/600 zł S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2800 zł (pakiet) S/1850 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/2800 zł (pakiet) S/S/S
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych S/2800 zł (pakiet) S/S
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania 2400 zł za obie opcje S/N
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu 4400 zł za obie opcje S/1850 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/1500 zł S/2600 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2600/2200 zł (19 cali) 2700 zł/S (18 cali)

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Superb 508
Cena wyjściowa 165 950 zł 201 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 181 000 zł 209 950 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Škoda Peugeot
Przestronność z przodu 40 36 35
Przestronność z tyłu 30 29 22
Pojemność bagażnika 25 19 20
Ładowność 15 11 10
Widoczność 20 16 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26
Ergonomia obsługi 20 16 14
Jakość wykończenia 20 16 16
Suma punktów 200 170 157
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Škoda Peugeot
Przyspieszenie 25 17 16
Elastyczność 25 23 22
Poziom hałasu 15 12 13
Skrzynia biegów 15 13 14
Zachowanie na drodze 30 25 26
Komfort jazdy 30 25 25
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 4 5
Skuteczność hamulców 40 26 33
Suma punktów 200 159 167
Koszty Maks. pkt. Škoda Peugeot
Cena po doposażeniu 50 38 32
Zużycie paliwa 30 19 19
Wyposażenie – komfort 40 27 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 27 22
Ubezpieczenia 10 8 7
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 9 9
Suma punktów 185 136 124
Wynik końcowy 585 465 448
Miejsce w teście  1. 2.

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie palia (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Test Spalania Peugeot 508 Skoda Superb

Widzicie te procenty? Wynikają one z tego, że do standaryzowanego testu WLTP stają auta w pełni naładowane, a „jazda” odbywa się na krótkim dystansie, więc głównie na prądzie. My testujemy na dystansie 155 km. Gdyby zmniejszyć go do 100 km, to Peugeot uzyskałby 4,8 l i 10,8 kWh, a Škoda – 4,9 l benzyny i 12,2 kWh prądu.

Peugeot 508 SW PHEV kontra Skoda Superb Kombi iV - podsumowanie

To są bardzo ciekawe i udane samochody, tylko... zaprojektowane dla różnych odbiorców. Oba modele świetnie sprawdzą się jako środek transportu dla aktywnych rodzin, które dużo podróżują. W roli katalizatora wizerunku lepiej wypadnie jednak Peugeot. Škoda jest bardziej kojarzona z pragmatyzmem i wcale nie musi się tego wstydzić, bo jest mistrzynią wygody, przestronności, ergonomii obsługi i prostych rozwiązań, ułatwiających użytkowanie. Zasłużone zwycięstwo.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!