- Dawno nie było tak wyrównanego porównania!
- Czy trzy cylindry Forda Focusa dadzą mu przewagę nad czterocylindrowcami rywali?
- Po podniesieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia te auta nie chcą być tanie
W tym przypadku jedynie fani SUV-ów widzą wszystko jednakowo – ot, trzy czerwone kombi. Wszyscy inni nie są bynajmniej daltonistami. Wręcz przeciwnie. Potrafią spojrzeć głębiej, pod lakier naszych testowych kandydatów. I odkrywają w kompaktowych kombi prawdziwych bohaterów rodzin i wolnego czasu. Są oszczędniejsze, często tańsze i bardziej poręczne niż SUV-y z porównywalnymi bagażnikami, za to dają nieco gorszy punkt obserwacji drogi i nie pozwalają aż tak wygodnie wsiadać. Ale które kompaktowe kombi będzie lepszym wyborem - Ford Focus, Kia Ceed czy Seat Leon?
Cała testowana trójka błyszczy jednak złotą proporcją między przyjemnością a rozsądkiem. O frajdę z jazdy dbają silniki osiągające 140-150 KM, połączone z manualnymi skrzyniami biegów i napędem na przednią oś. Nowy Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost musi stawić czoła dwóm mocnym rywalom. Kia Ceed SW 1.4 T-GDI jako hatchback już ma na koncie zwycięskie potyczki z rywalami, a w wersji kombi jest równie głodna zwycięstwa.
W przypadku Seata Leona ST 1.5 TSI mamy de facto do czynienia z Golfem, bo ten hiszpański matador wolnego czasu korzysta, rzecz jasna, z modułowej techniki bestsellera z Wolfsburga. Szykuje się więc ognisty taniec wokół nowego Forda Focusa.
W żadnym z tych kombi nikt nie będzie narzekał na ciasnotę. Z tyłu dorośli siadają bez protestowania, z przodu najwięcej przestrzeni zapewnia Seat Leon. Ilość miejsca po maksymalnym odsunięciu fotela kierowcy do tyłu to jednak – podobnie jak u rywali i praktycznie w każdym samochodzie kompaktowym – jedynie barwna obietnica, ponieważ przy takiej pozycji fotela nie sposób sięgnąć do kierownicy.
Ford Focus oferuje najniższą pozycję do siedzenia (siedzisko fotela jest 520 mm nad jezdnią). W Kii Ceed i Seacie Leonie siedzi się odrobinę wyżej (540 mm nad jezdnią), ale na pewno nie za wysoko. Opcjonalne ergonomiczne fotele w Fordzie Focusie (1300 zł dopłaty w wersji Titanium) mają wiele możliwości regulacji i są certyfikowane przez AGR (Aktion Gesunder Rücken – Ruch na Rzecz Zdrowych Pleców), ale wcale nie czuć tego całego ich zaawansowania, tyle że to wcale nie znaczy, że źle się w nich siedzi. Sportowe fotele w Seacie Leonie – jak zwykle – mają dość twarde oparcie, które skutecznie podpiera plecy i nie pozwala kręgosłupowi na niezdrowe wygięcie.
Najlepiej siedzi się jednak w Kii Ceed. Jej sportowe fotele rozpieszczają dobrze podpierającymi obiciami i pewnym trzymaniem ciała. Tu czuć klasę – Kia nie pozwala stylistom projektować foteli tak, żeby tylko dobrze wyglądały, za wyglądem musi iść odpowiednia wartość ortopedyczna. Podobnie jest też z możliwościami transportu i aranżacji przestrzeni.
Po wykupieniu pakietu za 4500 zł (który obejmuje również skórzano-zamszową tapicerkę i elektrycznie otwieraną/zamykaną klapę bagażnika) oparcia kanapy składają się w proporcji 40:20:40 (Ford Focus i Seat Leon mają dzielenie 60:40), bagażnik mieści maksymalnie blisko 1700 l (Ford: 1653, Seat: tylko 1470 l), a pod podłogą wygospodarowano miejsce na odłożenie rolety. Ten schowek oferują teraz już wszyscy, jednak Focus nie ma bocznych prowadnic rolety.
Ford Focus ma trzy cylindry - i co z tego wynika? Niestety, niewiele. Nowoczesna trzycylindrowa konstrukcja jest równie dynamiczna, jak czterocylindrowe napędy rywali, ale nie dorównuje im poziomem eliminacji drgań. Półtoralitrowe turbo bierze się energicznie do roboty od samego dołu i słabnie dopiero tuż przed ogranicznikiem. Silnik równomiernie rozwija moc, ale robi przy tym więcej hałasu i też mocniej się trzęsie niż jego 4-cylindrowi rywale.
Jednak silnik Forda Focusa ma cylindry o optymalnej pojemności – każdy po pół litra – i powinien efektywniej spalać benzynę ze względu na specyfikę termodynamiczną silnika trzycylindrowego. Niestety, tak się nie dzieje, a szkoda, bo to byłby dobry argument na korzyść Focusa.
Jednostki Seata Leona i Kii Ceed pracują spokojniej i powodują mniej wibracji. 1.5 w Seacie Leonie sprawia przy niskich i wysokich obrotach wrażenie bardziej opornego niż lekko pracujące 1.4 w Kii Ceed. Tym sposobem „koreańczyk” nie pozwala odjechać konkurentom, choć brakuje mu do nich 10 KM.
Niestety, Kia Ceed musi uznać wyższość Leona i Focusa w kwestii komfortu amortyzacji. Szczególnie na miejskich wybojach i dziurach podmiejskich szos twarde amortyzatory telepią karoserią. Ich niechęć do gładkiego sprężania zanika dopiero przy bardziej dynamicznym stylu jazdy. Tyle że wówczas przeszkadza zbyt mocno wspomagany układ kierowniczy.
W Fordzie Focusie za to sprawia on wrażenie aż nazbyt gorliwego. W środkowej pozycji bardzo bezpośrednio reaguje, później staje się już nawet nieco nerwowy. Zawieszenie pracuje za to uspokajająco. W porównaniu z konkurentami okazuje się najlepiej wyważone. Małe nierówności daje odczuć, ale poza tym sumiennie filtruje niedoskonałości jezdni. Dopiero na naprawdę perfidnych dziurach nadwozie ogarnia nerwowy niepokój.
Seat Leon pokonuje kiepskie asfalty z drżącą przednią osią, tył natomiast trochę się kołysze. Za to układ kierowniczy reaguje w wyważony sposób, chociaż i tutaj – tak jak w Kii Ceed – przydałaby się inna charakterystyka wspomagania, dająca bardziej naturalne, „mechaniczne” wrażenie kierowania autem, do którego nikt się nie wtrąca.
Odkąd elektryczne wspomaganie układów kierowniczych stało się powszechne, trudno znaleźć popularne auta zapewniające pełną integrację wrażeń kierowcy z tym, co dzieje się z samochodem.
Tymczasem, skoro mamy do czynienia z kombi świetnie nadającymi się na długie trasy i wycieczki, powiedzmy coś o wyciszeniu kabin. Wszystkie te auta są subiektywnie ciut głośniejsze od hatchbacków, ponieważ zamiast wygłuszającej bagażnik tylnej półki znajdują się w nich cienkie rolety, a większa objętość karoserii obniża częstotliwość rezonansową kabiny. Odczują to szczególnie tylni pasażerowie.
W Kii Ceed przy niskich prędkościach wyraźniej niż u rywali słychać odgłos toczących się opon, jednak przy prędkościach autostradowych różnice w hałasie między całą trójką okazują się minimalne. Dzięki turbodoładowaniu podczas jazdy na najwyższym biegu silniki pracują na przyjemnie niskich obrotach. Zanim wybierzecie swoje nowe kombi, zwróćcie także uwagę na gwarancję. Ford daje dwa lata, Seat pięć, a Kia – tradycyjnie – siedem lat.
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Ford | Kia | Seat |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,3 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 9,0 s | 9,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,6 s | 14,7 s | 14,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,3 s | 6,8 s | 7,7 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 13,5 s | 12,1 s | 12,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1426/524 kg | 1367/483 kg | 1315/525 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 56/44 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/10,9 m | 11,0/11,1 m | 10,8/10,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,1 m | 35,1 m | 35,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,2 m | 33,3 m | 34,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 60 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,2 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zasięg | 710 km | 680 km | 710 km |
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Ford Focus Kombi | Kia Ceed SW | Seat Leon ST |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1165 | 1190 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1490 | 1470 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 990 | 1015 | 1025 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 225 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 755 | 725 | 750 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1480 | 1455 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 945 | 955 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 355 | 340 |
*indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)
Dane producenta | Focus | Ceed | Leon |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1353 | 1498 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/6000 | 140/6000 | 150/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 240/1600 | 242/1500 | 250/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 210 | 215 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 608-1653 | 625-1694 | 587-1470 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 52 | 50 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental SportContact 5 | Michelin Pilot Sport 4 | Bridgestone Potenza S001 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/50 R 17 | 225/45 R 17 | 225/40 R 18 |
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) | 143 | 141 | 137 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/700 | 1410/600 | 1500/640 |
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Focus | Ceed | Leon |
Wersja wyjściowa | Kombi 1.5 EcoBoost Titanium | SW 1.4 T-GDI GT Line | ST 1.5 TSI FR |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/N | S/S/S/N | S/S/S/S |
Światła dzienne LED/pełne LED | S/2200 zł (statyczne) | S/S (statyczne) | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S |
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składane | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/1450 zł | S/S | S/4952 zł |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/800 zł | S/S/S | S/S/990 zł |
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary | 1750 zł/N | N/N | N/1702 zł |
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika | 1 900 zł | 4500 zł (pakiet) | N |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/kluczyk zbliżeniowy | S/S/S | S/S/S | S/S/1520 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/2000 zł (pakiet) | S/N (tylko ze skrzynią automatyczną) | S/3173 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania tylne/przednie | 2500 zł za obie opcje (pakiet) | S/N | 2423 zł za obie opcje |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 2500 zł za obie opcje (pakiet) | S/N | 1435 zł/N |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | 1750 zł za obie opcje | 1400 zł za obie opcje | 2128 zł/N |
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne/skórzana tapicerka | S/5400 zł (częściowo skórzana) | S/4500 zł (pakiet, skórzano-zamszowa) | S/S (tkanina i skóra ekologiczna) |
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcy | S/2000 zł (pakiet) | S/S | 3173 (pakiet)/644 zł |
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu | 2000 zł (pakiet)/S | S/S | 3173 zł (pakiet, za obie opcje) |
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania | 1500 zł za obie opcje | 3000 zł za obie opcje | N/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2200/2150 zł (17 cali) | 2300/S (17 cali) | 2779/1636 zł (17 cali) |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
gwarancja/ceny | Focus | Ceed | Leon |
Cena wyjściowa | 95 100 zł | 98 940 zł | 96 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 42,2 proc. | 42,7 proc. | 49,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 7 lat | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 15 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 111 350 zł | 106 440 zł | 117 744 zł* |
*cena Seata zawiera dodatkowo adaptacyjne zawieszenie z progresywnym wspomaganiem układu kierowniczego za 3271 zł oraz ergonomiczny fotel kierowcy za 1300 zł.
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Ford | Kia | Seat |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 33 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 23 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 25 | 23 |
Ładowność | 15 | 12 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 26 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 168 | 170 | 169 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Ford | Kia | Seat |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 19 | 18 |
Elastyczność | 25 | 17 | 18 | 17 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 26 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 23 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 37 | 35 |
Suma punktów | 200 | 170 | 165 | 164 |
Koszty | Maks. pkt. | Ford | Kia | Seat |
Cena po doposażeniu | 50 | 31 | 32 | 30 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 12 | 9 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 24 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 28 | 25 | 28 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 23 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 6 |
Gwarancja | 15 | 8 | 15 | 14 |
Przeglądy | 10 | 9 | 6 | 9 |
Suma punktów | 200 | 142 | 144 | 145 |
Wynik końcowy | 600 | 480 | 479 | 478 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy jeździmy tak ofensywnie, że nowy cykl spalania WLTP nie bierze pod uwagę dynamiki naszej jazdy? Cykl ten symuluje znacznie mniej dynamiczną jazdę niż w przypadku większości kierowców. To martwi, bowiem tworząc nową procedurę, można to było załatwić od ręki. Nie ma jednak dramatu, wszystkie testowane auta spaliły o 14-18 proc. więcej paliwa, niż producenci deklarują w katalogach. Jak to w benzynowych turbo, spalanie jest bardzo czułe na mocniejsze dodawanie gazu.
Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - podsumowanie
Bierz, co chcesz: wobec tak znikomej różnicy w punktacji na podium wybór pozostaje kwestią gustu. Nie są to tanie samochody i kupując je, wypada mieć wysokie wymagania, których Ford, Kia i Seat wcale się nie obawiają.
Mają dynamiczne silniki, wykazują wzorową stabilność jazdy, nie zawodzą pod względem możliwości transportowych. Na autostradzie będą palić odczuwalnie mniej od SUV-ów z racji mniejszej powierzchni czołowej karoserii, warto o tym pamiętać.
A które auto według Was powinno wygrać? Zapraszamy do komentowania.