Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie kompaktowych kombi - Ford Focus kontra Kia Ceed i Seat Leon

Porównanie kompaktowych kombi - Ford Focus kontra Kia Ceed i Seat Leon

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Na scenie kompaktowych kombi od jakiegoś czasu o Fordzie Focusie nie było specjalnie głośno. Teraz ma się to zmienić, ale łatwo nie będzie: w blokach startowych czekają już Kia Ceed i Seat Leon

Porównanie kompaktowych kombi
Zobacz galerię (15)
Auto Bild
Porównanie kompaktowych kombi
  • Dawno nie było tak wyrównanego porównania!
  • Czy trzy cylindry Forda Focusa dadzą mu przewagę nad czterocylindrowcami rywali?
  • Po podniesieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia te auta nie chcą być tanie

W tym przypadku jedynie fani SUV-ów widzą wszystko jednakowo – ot, trzy czerwone kombi. Wszyscy inni nie są bynajmniej daltonistami. Wręcz przeciwnie. Potrafią spojrzeć głębiej, pod lakier naszych testowych kandydatów. I odkrywają w kompaktowych kombi prawdziwych bohaterów rodzin i wolnego czasu. Są oszczędniejsze, często tańsze i bardziej poręczne niż SUV-y z porównywalnymi bagażnikami, za to dają nieco gorszy punkt obserwacji drogi i nie pozwalają aż tak wygodnie wsiadać. Ale które kompaktowe kombi będzie lepszym wyborem - Ford Focus, Kia Ceed czy Seat Leon?

Cała testowana trójka błyszczy jednak złotą proporcją między przyjemnością a rozsądkiem. O frajdę z jazdy dbają silniki osiągające 140-150 KM, połączone z manualnymi skrzyniami biegów i napędem na przednią oś. Nowy Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost musi stawić czoła dwóm mocnym rywalom. Kia Ceed SW 1.4 T-GDI jako hatchback już ma na koncie zwycięskie potyczki z rywalami, a w wersji kombi jest równie głodna zwycięstwa.

W przypadku Seata Leona ST 1.5 TSI mamy de facto do czynienia z Golfem, bo ten hiszpański matador wolnego czasu korzysta, rzecz jasna, z modułowej techniki bestsellera z Wolfsburga. Szykuje się więc ognisty taniec wokół nowego Forda Focusa.

To jest tak naprawdę międzykoncernowe starcie: Ford kontra grupa VAG i koncern Kia/Hyundai. W klasie kompakt to mocni gracze.

W żadnym z tych kombi nikt nie będzie narzekał na ciasnotę. Z tyłu dorośli siadają bez protestowania, z przodu najwięcej przestrzeni zapewnia Seat Leon. Ilość miejsca po maksymalnym odsunięciu fotela kierowcy do tyłu to jednak – podobnie jak u rywali i praktycznie w każdym samochodzie kompaktowym – jedynie barwna obietnica, ponieważ przy takiej pozycji fotela nie sposób sięgnąć do kierownicy.

Ford Focus oferuje najniższą pozycję do siedzenia (siedzisko fotela jest 520 mm nad jezdnią). W Kii Ceed i Seacie Leonie siedzi się odrobinę wyżej (540 mm nad jezdnią), ale na pewno nie za wysoko. Opcjonalne ergonomiczne fotele w Fordzie Focusie (1300 zł dopłaty w wersji Titanium) mają wiele możliwości regulacji i są certyfikowane przez AGR (Aktion Gesunder Rücken – Ruch na Rzecz Zdrowych Pleców), ale wcale nie czuć tego całego ich zaawansowania, tyle że to wcale nie znaczy, że źle się w nich siedzi. Sportowe fotele w Seacie Leonie – jak zwykle – mają dość twarde oparcie, które skutecznie podpiera plecy i nie pozwala kręgosłupowi na niezdrowe wygięcie.

Najlepiej siedzi się jednak w Kii Ceed. Jej sportowe fotele rozpieszczają dobrze podpierającymi obiciami i pewnym trzymaniem ciała. Tu czuć klasę – Kia nie pozwala stylistom projektować foteli tak, żeby tylko dobrze wyglądały, za wyglądem musi iść odpowiednia wartość ortopedyczna. Podobnie jest też z możliwościami transportu i aranżacji przestrzeni.

Po wykupieniu pakietu za 4500 zł (który obejmuje również skórzano-zamszową tapicerkę i elektrycznie otwieraną/zamykaną klapę bagażnika) oparcia kanapy składają się w proporcji 40:20:40 (Ford Focus i Seat Leon mają dzielenie 60:40), bagażnik mieści maksymalnie blisko 1700 l (Ford: 1653, Seat: tylko 1470 l), a pod podłogą wygospodarowano miejsce na odłożenie rolety. Ten schowek oferują teraz już wszyscy, jednak Focus nie ma bocznych prowadnic rolety.

Nowoczesny trzycylindrowy silnik nie chce dać przewagi Fordowi Focusowi - czterocylindrowi rywale z Kii Ceed i Seata Leona ST nie wykazują wobec niego słabości.

Ford Focus ma trzy cylindry - i co z tego wynika? Niestety, niewiele. Nowoczesna trzycylindrowa konstrukcja jest równie dynamiczna, jak czterocylindrowe napędy rywali, ale nie dorównuje im poziomem eliminacji drgań. Półtoralitrowe turbo bierze się energicznie do roboty od samego dołu i słabnie dopiero tuż przed ogranicznikiem. Silnik równomiernie rozwija moc, ale robi przy tym więcej hałasu i też mocniej się trzęsie niż jego 4-cylindrowi rywale.

Jednak silnik Forda Focusa ma cylindry o optymalnej pojemności – każdy po pół litra – i powinien efektywniej spalać benzynę ze względu na specyfikę termodynamiczną silnika trzycylindrowego. Niestety, tak się nie dzieje, a szkoda, bo to byłby dobry argument na korzyść Focusa.

Jednostki Seata Leona i Kii Ceed pracują spokojniej i powodują mniej wibracji. 1.5 w Seacie Leonie sprawia przy niskich i wysokich obrotach wrażenie bardziej opornego niż lekko pracujące 1.4 w Kii Ceed. Tym sposobem „koreańczyk” nie pozwala odjechać konkurentom, choć brakuje mu do nich 10 KM.

Niestety, Kia Ceed musi uznać wyższość Leona i Focusa w kwestii komfortu amortyzacji. Szczególnie na miejskich wybojach i dziurach podmiejskich szos twarde amortyzatory telepią karoserią. Ich niechęć do gładkiego sprężania zanika dopiero przy bardziej dynamicznym stylu jazdy. Tyle że wówczas przeszkadza zbyt mocno wspomagany układ kierowniczy.

W Fordzie Focusie za to sprawia on wrażenie aż nazbyt gorliwego. W środkowej pozycji bardzo bezpośrednio reaguje, później staje się już nawet nieco nerwowy. Zawieszenie pracuje za to uspokajająco. W porównaniu z konkurentami okazuje się najlepiej wyważone. Małe nierówności daje odczuć, ale poza tym sumiennie filtruje niedoskonałości jezdni. Dopiero na naprawdę perfidnych dziurach nadwozie ogarnia nerwowy niepokój.

Kii Ceed i Seatowi Leonowi przydałoby się bardziej jędrne wspomaganie kierownicy.

Seat Leon pokonuje kiepskie asfalty z drżącą przednią osią, tył natomiast trochę się kołysze. Za to układ kierowniczy reaguje w wyważony sposób, chociaż i tutaj – tak jak w Kii Ceed – przydałaby się inna charakterystyka wspomagania, dająca bardziej naturalne, „mechaniczne” wrażenie kierowania autem, do którego nikt się nie wtrąca.

Odkąd elektryczne wspomaganie układów kierowniczych stało się powszechne, trudno znaleźć popularne auta zapewniające pełną integrację wrażeń kierowcy z tym, co dzieje się z samochodem.

Tymczasem, skoro mamy do czynienia z kombi świetnie nadającymi się na długie trasy i wycieczki, powiedzmy coś o wyciszeniu kabin. Wszystkie te auta są subiektywnie ciut głośniejsze od hatchbacków, ponieważ zamiast wygłuszającej bagażnik tylnej półki znajdują się w nich cienkie rolety, a większa objętość karoserii obniża częstotliwość rezonansową kabiny. Odczują to szczególnie tylni pasażerowie.

W Kii Ceed przy niskich prędkościach wyraźniej niż u rywali słychać odgłos toczących się opon, jednak przy prędkościach autostradowych różnice w hałasie między całą trójką okazują się minimalne. Dzięki turbodoładowaniu podczas jazdy na najwyższym biegu silniki pracują na przyjemnie niskich obrotach. Zanim wybierzecie swoje nowe kombi, zwróćcie także uwagę na gwarancję. Ford daje dwa lata, Seat pięć, a Kia – tradycyjnie – siedem lat.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuFordKiaSeat
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s3,3 s3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s9,0 s9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,6 s14,7 s14,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)7,3 s6,8 s7,7 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)13,5 s12,1 s12,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1426/524 kg1367/483 kg1315/525 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.56/44 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/10,9 m11,0/11,1 m10,8/10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m35,1 m35,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,2 m33,3 m34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)60 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km7,3 l/100 km7,0 l/100 km
Zasięg710 km680 km710 km

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)

WymiarJednostkaFord Focus KombiKia Ceed SWSeat Leon ST
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116511651190
Szerokość wnętrza z przodu(mm)146014901470
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)99010151025
Zakres regulacji fotela(mm)240225240
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)755725750
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)144014801455
Wysokość nad głową z tyłu(mm)975945955
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330355340

*indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producentaFocusCeedLeon
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)149813531498
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/6000140/6000150/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)240/1600242/1500250/1500
Prędkość maksymalna (km/h)208210215
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)608-1653625-1694587-1470
Pojemność zbiornika paliwa (l)525050
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 5Michelin Pilot Sport 4Bridgestone Potenza S001
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 17225/45 R 17225/40 R 18
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km)143141137
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1500/7001410/6001500/640

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieFocusCeedLeon
Wersja wyjściowaKombi 1.5 EcoBoost TitaniumSW 1.4 T-GDI GT LineST 1.5 TSI FR
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/NS/S/S/NS/S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LEDS/2200 zł (statyczne)S/S (statyczne)S/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/S
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składaneS/S/SS/S/SS/S/S
System multimedialny/nawigacjaS/1450 złS/SS/4952 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/800 złS/S/SS/S/990 zł
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary1750 zł/NN/NN/1702 zł
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika1 900 zł4500 zł (pakiet)N
Elektrycznie sterowane szyby p/t/kluczyk zbliżeniowyS/S/SS/S/SS/S/1520 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/2000 zł (pakiet)S/N (tylko ze skrzynią automatyczną)S/3173 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie2500 zł za obie opcje (pakiet)S/N2423 zł za obie opcje
Kamera cofania/system automatycznego parkowania2500 zł za obie opcje (pakiet)S/N1435 zł/N
Podgrzewane przednie fotele/kierownica1750 zł za obie opcje1400 zł za obie opcje2128 zł/N
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne/skórzana tapicerkaS/5400 zł (częściowo skórzana)S/4500 zł (pakiet, skórzano-zamszowa)S/S (tkanina i skóra ekologiczna)
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcyS/2000 zł (pakiet)S/S3173 (pakiet)/644 zł
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu2000 zł (pakiet)/SS/S3173 zł (pakiet, za obie opcje)
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania1500 zł za obie opcje3000 zł za obie opcjeN/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2200/2150 zł (17 cali)2300/S (17 cali)2779/1636 zł (17 cali)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

gwarancja/cenyFocusCeedLeon
Cena wyjściowa95 100 zł98 940 zł96 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,2 proc.42,7 proc.49,9 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata7 lat5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu111 350 zł106 440 zł117 744 zł*

*cena Seata zawiera dodatkowo adaptacyjne zawieszenie z progresywnym wspomaganiem układu kierowniczego za 3271 zł oraz ergonomiczny fotel kierowcy za 1300 zł.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.FordKiaSeat
Przestronność z przodu40323334
Przestronność z tyłu30232323
Pojemność bagażnika25242523
Ładowność15121112
Widoczność20171717
Fotele, pozycja kierowcy30252625
Ergonomia obsługi20181818
Jakość wykończenia20171717
Suma punktów200168170169
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.FordKiaSeat
Przyspieszenie25191918
Elastyczność25171817
Poziom hałasu15121112
Skrzynia biegów15141414
Zachowanie na drodze30282626
Komfort jazdy30252324
Układ kierowniczy15141314
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40373735
Suma punktów200170165164
KosztyMaks. pkt.FordKiaSeat
Cena po doposażeniu50313230
Utrata wartości1512129
Zużycie paliwa30242425
Wyposażenie – komfort40282528
Wyp. – bezpieczeństwo30232324
Ubezpieczenia10776
Gwarancja1581514
Przeglądy10969
Suma punktów200142144145
Wynik końcowy600480479478
Miejsce w teście 1.2.3.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Porownanie Ford Focus Kia Ceed Seat Leon Test Spalania
Porownanie Ford Focus Kia Ceed Seat Leon Test SpalaniaŻródło: Auto Świat

Czy jeździmy tak ofensywnie, że nowy cykl spalania WLTP nie bierze pod uwagę dynamiki naszej jazdy? Cykl ten symuluje znacznie mniej dynamiczną jazdę niż w przypadku większości kierowców. To martwi, bowiem tworząc nową procedurę, można to było załatwić od ręki. Nie ma jednak dramatu, wszystkie testowane auta spaliły o 14-18 proc. więcej paliwa, niż producenci deklarują w katalogach. Jak to w benzynowych turbo, spalanie jest bardzo czułe na mocniejsze dodawanie gazu.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - podsumowanie

Bierz, co chcesz: wobec tak znikomej różnicy w punktacji na podium wybór pozostaje kwestią gustu. Nie są to tanie samochody i kupując je, wypada mieć wysokie wymagania, których Ford, Kia i Seat wcale się nie obawiają.

Mają dynamiczne silniki, wykazują wzorową stabilność jazdy, nie zawodzą pod względem możliwości transportowych. Na autostradzie będą palić odczuwalnie mniej od SUV-ów z racji mniejszej powierzchni czołowej karoserii, warto o tym pamiętać.

A które auto według Was powinno wygrać? Zapraszamy do komentowania.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski