• Dawno nie było tak wyrównanego porównania!
  • Czy trzy cylindry Forda Focusa dadzą mu przewagę nad czterocylindrowcami rywali?
  • Po podniesieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia te auta nie chcą być tanie

W tym przypadku jedynie fani SUV-ów widzą wszystko jednakowo – ot, trzy czerwone kombi. Wszyscy inni nie są bynajmniej daltonistami. Wręcz przeciwnie. Potrafią spojrzeć głębiej, pod lakier naszych testowych kandydatów. I odkrywają w kompaktowych kombi prawdziwych bohaterów rodzin i wolnego czasu. Są oszczędniejsze, często tańsze i bardziej poręczne niż SUV-y z porównywalnymi bagażnikami, za to dają nieco gorszy punkt obserwacji drogi i nie pozwalają aż tak wygodnie wsiadać. Ale które kompaktowe kombi będzie lepszym wyborem - Ford Focus, Kia Ceed czy Seat Leon?

Cała testowana trójka błyszczy jednak złotą proporcją między przyjemnością a rozsądkiem. O frajdę z jazdy dbają silniki osiągające 140-150 KM, połączone z manualnymi skrzyniami biegów i napędem na przednią oś. Nowy Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost musi stawić czoła dwóm mocnym rywalom. Kia Ceed SW 1.4 T-GDI jako hatchback już ma na koncie zwycięskie potyczki z rywalami, a w wersji kombi jest równie głodna zwycięstwa.

W przypadku Seata Leona ST 1.5 TSI mamy de facto do czynienia z Golfem, bo ten hiszpański matador wolnego czasu korzysta, rzecz jasna, z modułowej techniki bestsellera z Wolfsburga. Szykuje się więc ognisty taniec wokół nowego Forda Focusa.

W żadnym z tych kombi nikt nie będzie narzekał na ciasnotę. Z tyłu dorośli siadają bez protestowania, z przodu najwięcej przestrzeni zapewnia Seat Leon. Ilość miejsca po maksymalnym odsunięciu fotela kierowcy do tyłu to jednak – podobnie jak u rywali i praktycznie w każdym samochodzie kompaktowym – jedynie barwna obietnica, ponieważ przy takiej pozycji fotela nie sposób sięgnąć do kierownicy.

Ford Focus oferuje najniższą pozycję do siedzenia (siedzisko fotela jest 520 mm nad jezdnią). W Kii Ceed i Seacie Leonie siedzi się odrobinę wyżej (540 mm nad jezdnią), ale na pewno nie za wysoko. Opcjonalne ergonomiczne fotele w Fordzie Focusie (1300 zł dopłaty w wersji Titanium) mają wiele możliwości regulacji i są certyfikowane przez AGR (Aktion Gesunder Rücken – Ruch na Rzecz Zdrowych Pleców), ale wcale nie czuć tego całego ich zaawansowania, tyle że to wcale nie znaczy, że źle się w nich siedzi. Sportowe fotele w Seacie Leonie – jak zwykle – mają dość twarde oparcie, które skutecznie podpiera plecy i nie pozwala kręgosłupowi na niezdrowe wygięcie.

Najlepiej siedzi się jednak w Kii Ceed. Jej sportowe fotele rozpieszczają dobrze podpierającymi obiciami i pewnym trzymaniem ciała. Tu czuć klasę – Kia nie pozwala stylistom projektować foteli tak, żeby tylko dobrze wyglądały, za wyglądem musi iść odpowiednia wartość ortopedyczna. Podobnie jest też z możliwościami transportu i aranżacji przestrzeni.

Po wykupieniu pakietu za 4500 zł (który obejmuje również skórzano-zamszową tapicerkę i elektrycznie otwieraną/zamykaną klapę bagażnika) oparcia kanapy składają się w proporcji 40:20:40 (Ford Focus i Seat Leon mają dzielenie 60:40), bagażnik mieści maksymalnie blisko 1700 l (Ford: 1653, Seat: tylko 1470 l), a pod podłogą wygospodarowano miejsce na odłożenie rolety. Ten schowek oferują teraz już wszyscy, jednak Focus nie ma bocznych prowadnic rolety.

Ford Focus ma trzy cylindry - i co z tego wynika? Niestety, niewiele. Nowoczesna trzycylindrowa konstrukcja jest równie dynamiczna, jak czterocylindrowe napędy rywali, ale nie dorównuje im poziomem eliminacji drgań. Półtoralitrowe turbo bierze się energicznie do roboty od samego dołu i słabnie dopiero tuż przed ogranicznikiem. Silnik równomiernie rozwija moc, ale robi przy tym więcej hałasu i też mocniej się trzęsie niż jego 4-cylindrowi rywale.

Jednak silnik Forda Focusa ma cylindry o optymalnej pojemności – każdy po pół litra – i powinien efektywniej spalać benzynę ze względu na specyfikę termodynamiczną silnika trzycylindrowego. Niestety, tak się nie dzieje, a szkoda, bo to byłby dobry argument na korzyść Focusa.

Jednostki Seata Leona i Kii Ceed pracują spokojniej i powodują mniej wibracji. 1.5 w Seacie Leonie sprawia przy niskich i wysokich obrotach wrażenie bardziej opornego niż lekko pracujące 1.4 w Kii Ceed. Tym sposobem „koreańczyk” nie pozwala odjechać konkurentom, choć brakuje mu do nich 10 KM.

Niestety, Kia Ceed musi uznać wyższość Leona i Focusa w kwestii komfortu amortyzacji. Szczególnie na miejskich wybojach i dziurach podmiejskich szos twarde amortyzatory telepią karoserią. Ich niechęć do gładkiego sprężania zanika dopiero przy bardziej dynamicznym stylu jazdy. Tyle że wówczas przeszkadza zbyt mocno wspomagany układ kierowniczy.

W Fordzie Focusie za to sprawia on wrażenie aż nazbyt gorliwego. W środkowej pozycji bardzo bezpośrednio reaguje, później staje się już nawet nieco nerwowy. Zawieszenie pracuje za to uspokajająco. W porównaniu z konkurentami okazuje się najlepiej wyważone. Małe nierówności daje odczuć, ale poza tym sumiennie filtruje niedoskonałości jezdni. Dopiero na naprawdę perfidnych dziurach nadwozie ogarnia nerwowy niepokój.

Seat Leon pokonuje kiepskie asfalty z drżącą przednią osią, tył natomiast trochę się kołysze. Za to układ kierowniczy reaguje w wyważony sposób, chociaż i tutaj – tak jak w Kii Ceed – przydałaby się inna charakterystyka wspomagania, dająca bardziej naturalne, „mechaniczne” wrażenie kierowania autem, do którego nikt się nie wtrąca.

Odkąd elektryczne wspomaganie układów kierowniczych stało się powszechne, trudno znaleźć popularne auta zapewniające pełną integrację wrażeń kierowcy z tym, co dzieje się z samochodem.

Tymczasem, skoro mamy do czynienia z kombi świetnie nadającymi się na długie trasy i wycieczki, powiedzmy coś o wyciszeniu kabin. Wszystkie te auta są subiektywnie ciut głośniejsze od hatchbacków, ponieważ zamiast wygłuszającej bagażnik tylnej półki znajdują się w nich cienkie rolety, a większa objętość karoserii obniża częstotliwość rezonansową kabiny. Odczują to szczególnie tylni pasażerowie.

W Kii Ceed przy niskich prędkościach wyraźniej niż u rywali słychać odgłos toczących się opon, jednak przy prędkościach autostradowych różnice w hałasie między całą trójką okazują się minimalne. Dzięki turbodoładowaniu podczas jazdy na najwyższym biegu silniki pracują na przyjemnie niskich obrotach. Zanim wybierzecie swoje nowe kombi, zwróćcie także uwagę na gwarancję. Ford daje dwa lata, Seat pięć, a Kia – tradycyjnie – siedem lat.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Ford Kia Seat
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 3,3 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 9,0 s 9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,6 s 14,7 s 14,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,3 s 6,8 s 7,7 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 13,5 s 12,1 s 12,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1426/524 kg 1367/483 kg 1315/525 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 56/44 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/10,9 m 11,0/11,1 m 10,8/10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 35,1 m 35,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,2 m 33,3 m 34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 60 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 7,3 l/100 km 7,0 l/100 km
Zasięg 710 km 680 km 710 km

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)

Wymiar Jednostka Ford Focus Kombi Kia Ceed SW Seat Leon ST
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1165 1190
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1490 1470
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 990 1015 1025
Zakres regulacji fotela (mm) 240 225 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 755 725 750
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1480 1455
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 945 955
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 355 340

*indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producenta Focus Ceed Leon
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1353 1498
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/6000 140/6000 150/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 240/1600 242/1500 250/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 208 210 215
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 608-1653 625-1694 587-1470
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 50 50
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 5 Michelin Pilot Sport 4 Bridgestone Potenza S001
Rozmiar opon testowanego auta 215/50 R 17 225/45 R 17 225/40 R 18
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) 143 141 137
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1500/700 1410/600 1500/640

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Focus Ceed Leon
Wersja wyjściowa Kombi 1.5 EcoBoost Titanium SW 1.4 T-GDI GT Line ST 1.5 TSI FR
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy S/S/S/N S/S/S/N S/S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LED S/2200 zł (statyczne) S/S (statyczne) S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składane S/S/S S/S/S S/S/S
System multimedialny/nawigacja S/1450 zł S/S S/4952 zł
Bluetooth/USB/DAB S/S/800 zł S/S/S S/S/990 zł
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary 1750 zł/N N/N N/1702 zł
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika 1 900 zł 4500 zł (pakiet) N
Elektrycznie sterowane szyby p/t/kluczyk zbliżeniowy S/S/S S/S/S S/S/1520 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2000 zł (pakiet) S/N (tylko ze skrzynią automatyczną) S/3173 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie 2500 zł za obie opcje (pakiet) S/N 2423 zł za obie opcje
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 2500 zł za obie opcje (pakiet) S/N 1435 zł/N
Podgrzewane przednie fotele/kierownica 1750 zł za obie opcje 1400 zł za obie opcje 2128 zł/N
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne/skórzana tapicerka S/5400 zł (częściowo skórzana) S/4500 zł (pakiet, skórzano-zamszowa) S/S (tkanina i skóra ekologiczna)
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcy S/2000 zł (pakiet) S/S 3173 (pakiet)/644 zł
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu 2000 zł (pakiet)/S S/S 3173 zł (pakiet, za obie opcje)
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania 1500 zł za obie opcje 3000 zł za obie opcje N/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2200/2150 zł (17 cali) 2300/S (17 cali) 2779/1636 zł (17 cali)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

gwarancja/ceny Focus Ceed Leon
Cena wyjściowa 95 100 zł 98 940 zł 96 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 42,2 proc. 42,7 proc. 49,9 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 7 lat 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 111 350 zł 106 440 zł 117 744 zł*

*cena Seata zawiera dodatkowo adaptacyjne zawieszenie z progresywnym wspomaganiem układu kierowniczego za 3271 zł oraz ergonomiczny fotel kierowcy za 1300 zł.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Ford Kia Seat
Przestronność z przodu 40 32 33 34
Przestronność z tyłu 30 23 23 23
Pojemność bagażnika 25 24 25 23
Ładowność 15 12 11 12
Widoczność 20 17 17 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 26 25
Ergonomia obsługi 20 18 18 18
Jakość wykończenia 20 17 17 17
Suma punktów 200 168 170 169
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Ford Kia Seat
Przyspieszenie 25 19 19 18
Elastyczność 25 17 18 17
Poziom hałasu 15 12 11 12
Skrzynia biegów 15 14 14 14
Zachowanie na drodze 30 28 26 26
Komfort jazdy 30 25 23 24
Układ kierowniczy 15 14 13 14
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 37 37 35
Suma punktów 200 170 165 164
Koszty Maks. pkt. Ford Kia Seat
Cena po doposażeniu 50 31 32 30
Utrata wartości 15 12 12 9
Zużycie paliwa 30 24 24 25
Wyposażenie – komfort 40 28 25 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 23 23 24
Ubezpieczenia 10 7 7 6
Gwarancja 15 8 15 14
Przeglądy 10 9 6 9
Suma punktów 200 142 144 145
Wynik końcowy 600 480 479 478
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Porownanie Ford Focus Kia Ceed Seat Leon Test Spalania

Czy jeździmy tak ofensywnie, że nowy cykl spalania WLTP nie bierze pod uwagę dynamiki naszej jazdy? Cykl ten symuluje znacznie mniej dynamiczną jazdę niż w przypadku większości kierowców. To martwi, bowiem tworząc nową procedurę, można to było załatwić od ręki. Nie ma jednak dramatu, wszystkie testowane auta spaliły o 14-18 proc. więcej paliwa, niż producenci deklarują w katalogach. Jak to w benzynowych turbo, spalanie jest bardzo czułe na mocniejsze dodawanie gazu.

Porównanie kompaktowych kombi: Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI i Seat Leon 1.5 TSI - podsumowanie

Bierz, co chcesz: wobec tak znikomej różnicy w punktacji na podium wybór pozostaje kwestią gustu. Nie są to tanie samochody i kupując je, wypada mieć wysokie wymagania, których Ford, Kia i Seat wcale się nie obawiają.

Mają dynamiczne silniki, wykazują wzorową stabilność jazdy, nie zawodzą pod względem możliwości transportowych. Na autostradzie będą palić odczuwalnie mniej od SUV-ów z racji mniejszej powierzchni czołowej karoserii, warto o tym pamiętać.

A które auto według Was powinno wygrać? Zapraszamy do komentowania.