Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie: Volkswagen T6 2.0 BiTDI droższy od Mercedesa V 250 d

Porównanie: Volkswagen T6 2.0 BiTDI droższy od Mercedesa V 250 d

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Volkswagen Bus to legenda. Do niedawna miał komfortową pozycję rynkową, ale obecna generacja mocno odczuwa presję rywala ze Stuttgartu. VW dokonał niemożliwego i przegrał z Mercedesem w kategorii kosztów!

Porównanie: Volkswagen T6 2.0 BiTDI droższy od Mercedesa V 250 d
Zobacz galerię (11)
Auto Bild
Porównanie: Volkswagen T6 2.0 BiTDI droższy od Mercedesa V 250 d

Sukces potrafi rozleniwić. Najwyraźniej kultowy bus VW też padł tego ofiarą i spoczął na laurach. Żeby się o tym przekonać, wystarczy popatrzeć na nowego Multivana T6, który jest raczej efektem liftingu niż gruntownej modernizacji T5, a już na pewno nie zmiany pokoleniowej. Czy to wystarczy do stoczenia wyrównanej walki z Mercedesem?

Do porównania stanęły krótkie T6 (4,9 m długości) i długi Mercedes klasy V (5,14 m). To nie do końca sprawiedliwe, ale Volkswagen nie oferuje jeszcze długiego Multivana w specyfikacji Generation Six (5,3 m długości), a inne warianty klasy V (kompaktowy 4,9 m/ekstradługi 5,37 m) nie były dostępne w chwili testu. Wzięliśmy więc auta takie, jakie były. Zaczniemy od drugiego rzędu foteli w kabinie.

W Mercedesie wygospodarowano tam wyraźnie więcej przestrzeni (maksymalna szerokość wnętrza w tym rzędzie jest o 7 cm większa niż u rywala, więcej jest też miejsca nad głowami jadących, a siedziska lepiej podpierają nogi), choć i w Volkswagenie jej nie brakuje. Drzwi Multivana są po prostu nieco grubsze, ale za to podróżujący może na „parapecie” szyby wygodnie oprzeć rękę.

W ostatnim rzędzie – remis. W T6 po maksymalnym odsunięciu kanap do tyłu znajdziecie nieco więcej przestrzeni na nogi, za to klasa V jest w tym miejscu szersza i wyższa. Podczas urlopu Mercedes zabierze o dwie małe walizki więcej niż VW, a osobno otwierana szyba na tylnej klapie klasy V ułatwia chowanie drobiazgów do bagażnika.

Auto spod znaku gwiazdy rozpieszcza szlachetniejszym wnętrzem, lepszym wykonaniem i nowocześniejszą techniką. Mimo że VW zmodernizował swoje multimedia (opcjonalnie hotspot oraz łączność ze smartfonami zgodnie ze standardami Apple CarPlay, Android Auto i Mirror Link), to Mercedes ma bardziej rozbudowaną telematykę i komplet systemów bezpieczeństwa (w T6 trzeba dopłacić za kurtyny, a asystent utrzymania pasa ruchu jest niedostępny).

Multivan zebrał od nas wiele pochwał za fotele. Łatwiej przesuwa się je na szynach, a pociągnięcie cięgna powoduje obrót wokół ich osi. W Mercedesie, żeby zmienić kierunek ustawienia fotela, trzeba go zdemontować i włożyć w szynę drugą stroną. Ponadto w VW z tyłu seryjna jest 3-osobowa kanapa, na której można się przespać, a w Mercedesie – dwa osobne fotele.

Czy Mercedes da się ograć, czy też gwiazda pozostanie symbolem prestiżu i luksusu?

Minusem Multivana okazuje się wysokie umieszczenie fotela kierowcy – siedzi on aż o 12 cm wyżej niż w klasie V, przez co musi się na niego niemal wdrapywać. Za to VW lepiej się sprawdza w zadaniach piknikowych (choć trudno to racjonalnie uzasadnić) – zrobił na nas wrażenie auta, którego mniej delikatna stylistyka lepiej pasuje do turystycznego bałaganu. Kiedy jednak trzeba pozbyć się foteli z wnętrz obu pojazdów, więcej napracujecie się w... VW.

Mercedes harmonijniej resoruje. Być może jest to efekt rozstawu osi albo po prostu lepszego zestrojenia podwozia, niemniej w klasie V odczuwa się wyższy komfort jazdy. Zawieszenie ma dłuższy skok, dzięki czemu filtruje także perfidne nierówności w jezdni, a przy tym auto nie wpada w zbytnie kołysanie i bardzo rzadko drobiazgowo przekazuje pasażerom informacje o stanie nawierzchni.

Cztery cylindry i moc jak z V6 - downsizing dosięgnął już dostawczaki

Inaczej jest w T6. Choć dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu auto resoruje znacznie lepiej niż poprzednik, to i tak bardziej bezpośrednio niż rywal przenosi do kabiny pokonywane progi i uskoki w nawierzchni. Szczególnie przednia oś wydaje się zbyt sztywno zestrojona i na pofałdowanej jezdni staje się niespokojna, tym samym przekazuje drgania na kierownicę, co także jest źródłem hałasu. Najwyraźniej Multivana tak zestrojono z uwagi na ładowność 670 kg. Nawet po pełnym obciążeniu zawieszenie T6 nie dobija, podczas gdy w klasie V, która może zabrać tylko 600 kg, czuć na wybojach, że kres skoku zawieszenia zbliża się wielkimi krokami.

Za napęd odpowiadają w obu przypadkach 4-cylindrowe diesle, które dzięki układowi oczyszczania spalin z wykorzystaniem mocznika spełniają normę emisji Euro 6. Mercedes rozwija moc 190 KM, która jednak przez chwilę może wzrosnąć do 204 KM – to „zupełnie przypadkowo” tyle, ile osiąga motor VW. Ponieważ różnica w masie wynosi zaledwie 40 kg, sprint do „setki” kończy się remisem.

Oba auta osiągają maksymalnie ponad 200 km/h. To – jak na tak duże samochody – więcej niż wystarczająco. VW jest nieco lepiej wygłuszony, a jego silnik – mniej mrukliwy, za to skrzynia biegów okazuje się lepsza w Mercedesie. Siedmiobiegowe DSG Volkswagena potrafi ospale reagować podczas ruszania i manewrowania. Oba napędy zadowalają się średnio nieco ponad 8 l ON na 100 km.

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - dane producentów

MercedesVolkswagen
Silnik: typ/cylindry/zaworybiturbodiesel/R4/16biturbodiesel/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)21431968
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3800204/3250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)440/1400450/1400
Prędkość maksymalna (km/h)206202
Skrzynia biegówaut. 7aut. 7
Napędtylnyprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)maksymalnie 4630maksymalnie 4300
Opony testowanego auta245/45 R 18255/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)7280
Emisja CO2 (g/km)158164
Dł./szer./wys. (mm)5140/1928/18804904/1904/1970
Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy V
Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy VAuto Bild

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyniki pomiarów drogowych: test spalania, przyspieszenie, hałas i droga hamowania, ładowność, hamulce

V 250 dT6 Multivan
Przyspieszenie0-50 km/h3,7 s3,7 s
0-100 km/h10,7 s10,7 s
0-130 km/h18,3 s17,7 s
Elastyczność60-100 km/h6,1 s5,8 s
80-120 km/h8,2 s7,6 s
Masa rzeczywista/ładowność2450/600 kg2410/670 kg
Rozdział masy (przód/tył)52/48 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,0/12,0 m12,0/12,0 m
Hamowanie                      ze 100 km/h (zimne)37,8 m36,9 m
ze 100 km/h (gorące)36,2 m36,0 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h60 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe8,4 l/100 km8,3 l/100 km
Zasięg850 km960 km

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wymiary kabin (w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń)

Jednostka miaryMercedesVW
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11151130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15901520
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10001015
Zakres regulacji fotela(mm)190200
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)800800
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)16651595
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1020985
Wysokość siedziska z tyłu(mm)395410

*przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy V
Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy VAuto Bild

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyposażenie i opcje

V 250 dT6 Multivan
WersjaAvantgarde, długi2.0 BiTDI, Generation Six
Airbagi czołowe/boczne/kurtynoweS/S/SS/S/1607 zł
Reflektory p.mgielne/ksenonowe lub LEDN/S (LED)S/S (LED)
Klimatyzacja man./aut./czujnik deszczuS/2349 zł/SN/S/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterkaS/SS/S
Radioodtwarzacz CD/USB/Bluetooth788/S/1564 złS/S/S
Ster. radiem na kierownicy/nawigacja/skóraS/2955 zł1)/SS/S/S
Tempomat/podgrzewane fotele/alufelgiS/1490 zł/S (17 cali)S/S/S (17 cali)
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą4729 zł2)S
Monitor. martwego pola/reg. amortyzatory4729 zł2)/SS/S
Asyst. utrzymania pasa ruchu/aut. skrzynia4729 zł2)/SN/S
Asystent parkowania/zmęczenia/lakier met.2916/S/4362 złS/S/3694 zł

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - gwarancja, ceny, utrata wartości, przeglądy

V 250 dT6 Multivan
Cena podstawowa testowanej wersji222 261 zł264 457 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)42,5 proc.43,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu249 775 zł3)270 652 zł4)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)zawarte w Comand Online, doliczonym do ceny bazowej; 2)pakiet asystenta jazdy; 3)zawiera 72-litrowy bak za 314 zł, 18-calowe koła za 1737 zł, Comand Online za 11 627 zł; 4)zawiera 18-calowe koła za 4588 zł.

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - spalanie fabryczne kontra testowe

Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy V - test spalania
Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy V - test spalaniaŻródło: Auto Świat

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - procentowa różnica spalania testowego i fabrycznego

Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy V - test spalania
Porównanie: Volkswagen T6 droższy od Mercedesa klasy V - test spalaniaŻródło: Auto Świat

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. Pkt.V 250 dMultivan
Przestronność z przodu402727
Przestronność z tyłu302925
Pojemność bagażnika252219
Ładowność151013
Widoczność201718
Fotele, pozycja kierowcy302224
Ergonomia obsługi201717
Jakość wykończenia201816
Suma punktów200162159
Napęd i zawieszenieMaks. Pkt.V 250 dMultivan
Przyspieszenie252222
Elastyczność252324
Poziom hałasu151213
Skrzynia biegów151514
Zachowanie na drodze302525
Komfort jazdy302623
Układ kierowniczy151312
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców403236
Suma punktów200172173
KosztyMaks. Pkt.V 250 dMultivan
Cena po doposażeniu502217
Utrata wart. (3 lata/90 tys. km)151212
Zużycie paliwa302121
Wyposażenie – komfort302525
Wyposażenie – bezpieczeństwo302321
Ubezpieczenia1068
Gwarancja1598
Przeglądy201313
Suma punktów200131125
Wynik końcowy600465457
Miejsce w teście1.2.

Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - podsumowanie

Volkswagen dokonał niemal niewyobrażalnej rzeczy: podłożył się Mercedesowi – marce bądź co bądź luksusowej – w kategorii kosztów. Gdyby nie luki w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa i ekstremalnie wysoki koszt zakupu nowego Multivana, być może byłby remis. A tak jest... przeszacowanie marketingowe.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków