Auto Świat Testy Porównania samochodów Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - Potężne i szybkie

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - Potężne i szybkie

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Porsche Panamera 4S Diesel i BMW 750d xDrive to najmocniejsze osobowe diesle na świecie. Osiągami i ceną zwalają z nóg, tak samo jak spalaniem. Który z nich jest lepszy?

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive

Ich silniki wyczarowują brutalne siły z oleju napędowego. Panamera 4S Diesel osiąga 850 Nm momentu obrotowego, 750d xDrive – 760. W Porsche moment ten rodzi się w 8 cylindrach o łącznej pojemności 4 litrów. Można wręcz rzec, że 422 KM to jedynie produkt uboczny.

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - ich diesle to potęga!

Pod maską BMW tkwi 6 cylindrów ułożonych w rzędzie i aż 4 turbosprężarki! Z 3 litrów pojemności wyciąga się tu słuszne 400 KM. Żeby przenieść to wszystko na asfalt, konstruktorzy nie mogli się obejść bez napędu 4x4. Każda ze skrzyń ma 8 przełożeń, co jest głównie podyktowane chęcią obniżenia zużycia paliwa. Osiągi tak samo wgniatają w fotel. Panamera 4S Diesel przyspiesza w 4,1 s do „setki”, czyli potrafi zostawić w tyle niejedno 911. No i BMW także, które od 0 do 100 km/h rozpędza się w nie mniej imponujące 4,5 s. W pozostałych pomiarach dynamiki Panamera też okazuje się minimalnie szybsza.

750dPanamera
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel quadturbo/R6/26diesel biturbo/V8/32
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29933956
Maks. moc silnika (KM/obr./min)400/4400422/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)760/2000850/3500
Prędkość maksymalna (km/h)250285
Skrzynia biegówaut. 8aut. 8 (dwusprżegł.)
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)515495
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)245/45 R 19275/35 R 21 | 315/30 R 21
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l)78/2390/20
Dł./szer./wys. (mm)5098/1902/14675049/1937/1423

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - wyniki testu

750dPanamera
Przyspieszenie 0-50 km/h1,7 s1,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h4,5 s4,1 s
Przyspieszenie 0-200 km/h17,0 s15,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h2,3 s (aut.)2,2 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h2,8 s (aut.)2,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2073/557 kg2141/494 kg
Rozdział masy (przód/tył)52/48 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,2/12.2 m11,4/11,3 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne)35,7 m35,3 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące)34,3 m33,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h62 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h66 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe8,1 l/100 km8,4 l/100 km
Zasięg960 km1070 km

Rzecz jasna, auta te skonstruowano według nieco innych założeń. BMW to supernowoczesna, luksusowa limuzyna zorientowana na komfort, choć nie pozbawia kierowcy przyjemności z aktywnego prowadzenia. Porsche przesunęło ciężar charakteru Panamery na sport – zarówno wygląd, jak i koncepcja wnętrza z nisko umieszczonymi, sztywniejszymi niż w BMW fotelami, a także otulającym kierowcę kokpitem pozwalają odczuć inną atmosferę niż w „siódemce”. To samo dotyczy napędu: silnik sprawia wrażenie jeszcze bardziej brutalnego i też ostrzej brzmi. Dwusprzęgłówka Panamery pracuje szybko, ale czasem nerwowo. Podczas spokojnej jazdy próbuje też na siłę dobrać przesadnie wysoki bieg. BMW pozostaje delikatniejsze w każdej sytuacji, nawet gdy włączymy tryb Sport. Skrzynia to majstersztyk.

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDriveAuto Bild

Kategorię „komfort jazdy” BMW jednoznacznie rozstrzyga na swoją korzyść. Choć Porsche także korzysta z adaptacyjnego pneumatycznego zawieszenia, to jednak przyjemność pokonywania nierówności zaburzają 21-calowe niskoprofilowe koła. Szczególnie na dziurach tłuką i przekazują nieprzyjemne wstrząsy do kabiny. „Siódemka” w trybie komfortowym łagodnie unosi się nad jezdnią, filtrując większość jej niedoskonałości. Jedynie najpodlejsze dziury są odczuwane przez pasażerów. Wyższy komfort jazdy oferuje już tylko Mercedes klasy S.

Taka charakterystyka ma bezpośrednie przełożenie na prowadzenie. Porsche Panamera jeździ zwinniej, bardziej zobowiązująco i bezpośrednio. Układ kierowniczy jest niezwykle precyzyjny, hamulce są piekielnie skuteczne: po rozgrzaniu tarcz Panamerze wystarczają 33 m na zatrzymanie się ze 100 km/h. „Siódemka” potrzebuje o 1,2 m więcej. W obu przypadkach jest to bardzo wysoki poziom samochodów sportowych.

Porsche Panamera kontra BMW serii 7 - droga hamowania
Porsche Panamera kontra BMW serii 7 - droga hamowaniaAuto Świat

BMW z racji swojego nadwozia zapewnia wygodniejszy dostęp do wnętrza, które skrywa miękkie i obszerne fotele. Niższa Panamera wymaga od pasażerów pokonania szerszych progów i schylenia głowy przy wsiadaniu. Choć według naszych pomiarów kabinę ma większą, to jednak w BMW siedzi się wygodniej i mieści się tu 5 osób.

Bawarczycy rozpieszczają też bogatszym wyposażeniem seryjnym: podstawowy pakiet asystentów, kamera cofania czy pneumatyczne zawieszenie wymagają w Porsche dopłaty, ekran przezierny w ogóle nie jest dostępny. Po zrównaniu wyposażenia okazuje się, że za Panamerę trzeba zapłacić aż o 122 600 zł więcej niż za „siódemkę”. Być może dla właściciela to atut, ale u nas to BMW dzięki temu wygrywa.

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - test spalania

Oba auta świetnie nadają się do szybkiego przemierzania kontynentu. Pozwalają podróżować szybko, wygodnie i nie wymagają częstych wizyt na stacji benzynowej. Porsche pali nieco więcej niż BMW, ale za to mniej przekłamuje dane fabryczne i dzięki zbiornikowi paliwa 90 l zapewnia 1070 km zasięgu. Podczas sportowej jazdy BMW zużywa 11 l/100 km, a Porsche – 11,3 l.

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - spalanie
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - spalanieAuto Świat

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive -punktacja

NadwozieMaks. pkt.750dPanamera
Przestronność z przodu403031
Przestronność z tyłu302021
Pojemność bagażnika252222
Ładowność151413
Widoczność201712
Fotele, pozycja kierowcy302826
Ergonomia obsługi201914
Jakość wykończenia201918
Suma punktów200169156
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.750dPanamera
Przyspieszenie252224
Elastyczność252425
Poziom hałasu151311
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302730
Komfort jazdy302925
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania535
Skuteczność hamulców402832
Suma punktów200173179
Koszty i wyposażenieMaks. pkt.750dPanamera
Cena po doposażeniu502314
Utrata wartości15915
Zużycie paliwa303029
Wyposażenie – komfort302220
Wyp. – bezpieczeństwo302123
Ubezpieczenia1064
Gwarancja1588
Przeglądy201313
Suma punktów200132126
Wynik końcowy600474461
Miejsce w teście1.2.

Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - różne charaktery

Wybór jednego z tych dwóch aut marzeń to też kwestia gustu. Ale pod kreską BMW zwycięża zasłużenie. Podczas gdy Panamera mocniej skupia się na sporcie i laserowej precyzji prowadzenia, „siódemka” jest wszechstronna, nowocześniejsza, wygodniejsza i wreszcie też tańsza. Tak czy inaczej: ich diesle to potęga!

750dPanamera
Cena podstawowa testowanej wersji515 800 zł543 540 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)49,4 proc.36,8 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu557 457 zł680 104 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński