Frajda z jazdy odkrytym autem warta jest wielu wyrzeczeń, a wiosna to dobry czas na zakup takiego samochodu – rynek kabrioletów ożywa. Co prawda, ich ceny są trochę wyższe niż jesienią, ale za to wybór okazuje się naprawdę duży. Jakie wersje aut otwartych na słońce najczęściej trafiają do sprzedaży? Którymi warto się zainteresować?
Wiele zależy od waszych preferencji i upodobań, ale pamiętajcie, że przed zakupem kabrioletu musicie zadać sobie kilka ważnych pytań.
Po pierwsze: czy macie gdzie parkować? Trzymanie kabrioletu z miękkim dachem przez cały rok pod chmurką to kiepski pomysł. Rozwiązaniem jest wyposażenie auta w hardtop lub wybór modelu typu coupé-cabrio.
Po drugie: czy takie auto spełni wasze potrzeby? Nawet jeśli zostało opracowane na bazie praktycznego hatchbacka czy dużego sedana, ma mankamenty funkcjonalne. Wiele modeli oferuje tylko dwa miejsca, a jeśli nawet zamontowano tylną kanapę, to zazwyczaj i tak jest ona mało praktyczna. Znacznie mniej przestrzeni znajdziecie też w bagażniku – w wielu przypadkach, jeśli złożycie dach, pozostanie symboliczna ilość miejsca.
Kabriolet jest mało wygodny w codziennej eksploatacji: miękki dach to ułatwienie dla złodziei, podczas szybkiej jazdy daje o sobie znać podwyższony hałas. Ostatnia sprawa to wydatki na eksploatację. Niskie ceny zakupu kuszą, ale koszty np. paliwa bywają wysokie.
Przykład: w większości konstrukcji są mocne benzyniaki – w końcu do zakupu skłaniać ma radość z jazdy – a montaż instalacji gazowej nie zawsze się powiedzie (np. brak miejsca). Jeśli koszty są istotnym czynnikiem, wybierzcie model czy wersję z mniejszym silnikiem i lepszą dostępnością części (np. Opla Astrę zamiast Chryslera Sebringa).
Wiele elementów mechanicznych (zawieszenie, silnik) można dopasować z popularnych wersji i bez kłopotów uda się sięgnąć po zamienniki. Gorzej z częściami blacharskimi – poza przednimi błotnikami i maską są drogie i bywają kłopoty z ich dostępnością. Sam dach to także spory wydatek. Do ASO raczej nie ma po co iść, gdyż kompletne elementy kosztują krocie.
Najmniejszy problem dotyczy materiałowego poszycia – właściwie do każdego modelu można takie zamówić w profesjonalnym zakładzie. Nie oszczędzajcie na materiale (polecamy np. Sonnenland), gdyż tańsze nie wytrzymują dłuższego starcia ze słońcem i deszczem. Dach w kolorze czarnym kosztuje ok. 1800 zł, kolorowy – o 500 zł więcej (bez montażu).
Tylna szyba „miękka” z PVC (z wymianą) to wydatek 900 zł. Uszczelki dostaniecie w ASO i będą drogie. Kolejny problem (oczywiście, nie wszystkie zaatakują was tuż po kupnie) to wadliwe elementy składania dachu: elektryka sterująca, linki napinające, hydrauliczne siłowniki w rozwiązaniach coupé-cabrio.
Jeśli powyższe wady nie zniechęciły was do zakupu (wspomnieliśmy o nich ku przestrodze!), czas przystąpić do wyboru modelu. Ofertę podzieliliśmy na trzy grupy. Najbardziej ekscytująca to roadstery i samochody sportowe (budowane najczęściej jako coupé). Praktycznym zakupem są kabriolety wywodzące się z osobówek – sedanów lub hatchbacków. W tym przypadku macie szeroką ofertę części zamiennych (używane, zamienniki) i bardziej praktyczne rozwiązania, ale nie wszystkie silniki i podwozia spełnią wasze oczekiwania. Ostatnia grupa to konstrukcje typu coupé-cabrio – ze sztywnym, składanym dachem.
Zakup używanego kabrioletu to znacznietrudniejsza sprawa niż w przypadku auta z klasycznym nadwoziem. Zaczynamy od części typowych dla aut otwartych na słońce, czyli od szczelności dachu i kondycji mechanizmu jego otwierania.
Jeśli wszystkie elementy zostaną zweryfikowane pozytywnie, przechodzimy do sprawdzenia pozostałych podzespołów: zawieszenia, silnika. Ważne, żeby nie skupić się tylko na składanym dachu, bo wtedy możecie stać się posiadaczami egzemplarza kilka razy rozbitego, z luzami w podwoziu.
Nierówne Szczeliny w nadwoziu nigdy nie wróżą nic dobrego. Mogą oznaczać powypadkową przeszłość lub – szczególnie w przypadku mocnych silników i sztywnego zawieszenia – trwałe zwichrowanie karoserii.
Wizyta w myjni i kontrola szczelności to bardzo pożądany etap sprawdzenia przed zakupem. Większości aut nie można zabrać do myjni automatycznych, w przypadku ciśnieniowych też trzeba uważać z kierowaniem silnego strumienia na poszycie.
Szczegółowe oględziny wnętrza pozwolą wykryć obecne lub wcześniejsze nieszczelności. Szukamy korozji na elementach metalowych (np. mocowanie foteli), nieświeżej tapicerki itp. Problemy dotyczą nie tylko korozji, w zalanym aucie mogą też być kłopoty np. z elektroniką.
Przetarte poszycie zazwyczaj wymaga wymiany. Najczęściej to nie problem, ale kolejny wydatek i powód do negocjacji ceny.
Intensywna eksploatacja? Spytajcie sprzedającego, czy nie ma przypadkiem hardtopu – przyda się zimą, podczas deszczowych dni, do parkowania pod chmurką lub jako ochrona przed złodziejami.
Używane kabriolety to kuszące propozycje. Wiele tanich egzemplarzy jest co prawda w kiepskim stanie, dlatego radzę uzbroić się w cierpliwość i poszukać zadbanego auta – w ogłoszeniach można wyszperać prawdziwe perełki. Warto je kupić, nawet gdy cena przekracza wartość rynkową.
Galeria zdjęć
Peugeot 307 CC Atrakcyjny design to istotna zaleta Peugeota, kolejną jest wysoka niezawodność składanego dachu. Niestety, musicie liczyć się z typowymi usterkami, np. awarią modułu BSI, sterującego elektroniką 307. Lata: 2003-08 Cena: od 17 000 zł
BMW serii 3 (E36) Podstawowe zalety BMW serii 3 to dobre własności jezdne, dynamiczne silniki (tylko benzynowe, wybierzcie R6 2.8/193 KM) i doskonała dostępność części. Niestety, trudno o dobry egzemplarz. Lata: 1992-99 Cena: od 7000 zł
Fiat Barchetta Technicznie auto bazuje na Punto I, co może ułatwić zdobycie niektórych części. Niezły silnik 1.7/131 KM, przedni napęd. Wybierzcie jak najmłodszy egzemplarz – jest szansa na mniejszą liczbę awarii. Lata: 1995-2005 Cena: od 6000 zł
Ford Focus II Otwarta wersja popularnego Focusa oferowana była z silnikami 1.6 (100 KM), 2.0 (145 KM) lub 2.0 TDCi (136 KM) – wszystkie są godne polecenia. Bagażnik ma pojemność 250 l (po rozłożeniu dachu 535 l). Lata: 2006-10 Cena: od 30 000 zł
Audi Cabriolet (1991-2000) Model Cabriolet to odpowiedź na sprzedające się bardzo dobrze otwarte BMW E30. Wyglądem auto nawiązuje do Audi 80, ale konstrukcyjnie nieco bliżej mu do Coupé, choć wiele podzespołów jest wspólnych dla wszystkich tych modeli (np. elementy zawieszenia). Dobry wybór to 140-konna dwulitrówka, można też znaleźć odmianę 1.9 TDI (90 KM). W Cabriolecie nigdy nie było napędu quattro. Dach jest składany i rozkładany elektrycznie, wcześniej jednak trzeba ręcznie odblokować zatrzask. Wysoka odporność na korozję, należy spodziewać się raczej defektów mechanicznych (dobry dostęp do części zamiennych z 80/A4). Cena: od 7000 zł
Renault Mégane II Mégane I było klasycznym kabrioletem, w II generacji zdecydowano się na rozwiązanie CC. Kabriolet oferuje miejsca dla 4 osób i bagażnik 190-490 l. Niestety, auto borykało się z kłopotami. Lata: 2003-10 Cena: od 15 000 zł
Jaguar XK Ekskluzywny „brytyjczyk” występował jako coupé lub cabrio. Uważaj: zakup to początek wydatków! Części są drogie, a stare auta mało trwałe. Silniki V8 (4.0/284-363, 4.2/298-395 KM) sporo palą. Lata: 1996-2005 Cena: od 23 000 zł
Mercedes SL (1989-2001) Przepustką do wysokiej jakości i trwałości, a także dużego prestiżu jest kod R129. Kryje się pod nim IV generacja Mercedesa SL-a. Nie jest to klasyczny roadster, ale auto ma podobny charakter. Wnętrze oferuje układ siedzeń 2+2, bagażnik ma pojemność 260 l. Radzimy szukać wersji z przyjemnie pracującym silnikiem 5.0 V8 (spalanie 12-18 l/100 km). To dobry kompromis pomiędzy trochę słabymi odmianami V6 a ciężkim, bardziej paliwożernym i awaryjnym motorem 6.0 V12. Jeśli auto nie zostało zajeżdżone i serwisowano je regularnie, można liczyć na zaskakująco tanią eksploatację – to naprawdę długowieczna konstrukcja! Cena: od 20 000 zł
Honda S2000 Dwuosobowe, mało praktyczne nadwozie, ale frajda z jazdy jest niezapomniana. W ofercie wolnossące silniki (2.0/240 KM albo – z USA lub Japonii – 2.2/242 KM), które chętnie osiągają 8000 obr./min! Lata: 1999-2009 Cena: od 33 000 zł
Chrysler Sebring II Typowo amerykańska konstrukcja: mimo dość mocnych jednostek (w 2.7 V6 ponad 200 KM) nie nastawiajcie się na ostrą jazdę – nie pozwoli na to miękkie zawieszenie. Słaba jakość wykończenia. Lata: 2001-06 Cena: od 11 000 zł
Alfa Romeo Spider Kultowe włoskie auto dla pasjonatów. Start produkcji w 1966 r., ostatnia seria pojawiła się w 1990 r. – miała lakierowane zderzaki i silnik 2.0 z wtryskiem (120 KM) lub 1.6/ 109 KM. Uważajcie na korozję! Lata: 1990-93 Cena: od 20 000 zł
Volkswagen Golf III Cabrio opracowane na bazie Golfa III w sprzedaży było do końca IV generacji modelu. Sylwetkę burzy centralny pałąk. Bagażnik ma sporą pojemność – 270 l. Wybierzcie wersję 1.8/90 KM lub 1.9 TDI. Lata: 1993-2003 Cena: od 4000 zł
Opel Tigra II - Dwumiejscowe, ciasne coupé-cabrio Opla przegrało z własną konkurencją – 4-osobowa Astra TwinTop okazała się bardziej popularna. Nowoczesne silniki 1.4/90, 1.8/125 oraz 1.3 CDTI/70 KM. Lata: 2004-09 Cena: od 16 000 zł
Mercedes SLK (1996-2004) Roadster Mercedesa dla wielu osób będzie doskonałą propozycją. Musicie pogodzić się z dwumiejscowym wnętrzem oraz niezbyt dużym bagażnikiem (145-350 l). Na listę wad wpiszemy też tylko przeciętne prowadzenie (mało precyzyjny układ kierowniczy) – typowe dla sedana klasy średniej, a nie auta sportowego. Zagadka jest łatwa do rozwiązania: konstrukcję SLK w dużej mierze oparto na klasie C, co z kolei gwarantuje komfort jazdy oraz doskonałą dostępność wielu części zamiennych. Z jednostek napędowych radzimy wybrać wersję 2.3 z kompresorem (193 KM). Kolejny plus SLK to dość wysoka trwałość. Cena: od 12 000 zł
Saab 900/9-3 (1993-2003) Lata 90. XX w. to dla Saaba zderzenie marzeń z rzeczywistością. Takim modelem była „dziewięćsetka” – ma sporo elementów z Opla Vectry A (np. płyta podłogowa, silnik 2.5 V6), ale „przyprawionych” w szwedzkim stylu – z ciekawym wnętrzem i mocnymi silnikami (często z turbosprężarką). Szukajcie zadbanych aut z trwałym i dynamicznym silnikiem 2.0 (najlepiej z doładowaniem o niewielkim ciśnieniu) lub 2.3, unikajcie motoru 2.5 V6. W 1998 r. przeprowadzono obszerny lifting (zmiana nazwy na 9-3). Cena: od 6000 zł
Volvo C70 I Prestiż, wysoka jakość wykończenia, mocne silniki benzynowe z doładowaniem – to niewątpliwe zalety. Niestety, musicie nastawić się na spore koszty utrzymania auta (paliwo, kosztowne awarie). Lata: 1997-2006 Cena: od 9500 zł
Mazda MX-5 (1998-2005) Roadster Mazdy nie kosztuje wiele (eksploatacja również!), za to ma dobrze dopracowane podwozie i niebanalną stylistykę. Pomimo małych silników (1.6/110 KM, 1.8/140 KM) osiągi okazują się wystarczające (niska masa), wielu kierowców docenia też tylny napęd. Przeszkadza mało praktyczne dwudrzwiowe nadwozie (bagażnik ma 145 l). Najlepiej wybierzcie auta po liftingu – mają mocniejszą, bardziej odporną na korozję karoserię i silnik 1.8 ze zmiennymi fazami rozrządu (146 KM). Cena: od 11 000 zł
Opel Astra II Jeśli szukasz praktycznego, w miarę taniego w eksploatacji kabrioletu, to dobrze trafiłeś! Zaletami Astry cabrio są duży wybór silników (od 1.6 po 2.0 turbo i diesla 2.2) i spory bagażnik (330 l). Lata: 2001-05 Cena: od 9900 zł
Peugeot 206 CC (2000-08) Model 206 CC nie był pierwszym ze sztywnym, składanym dachem, ale rozpowszechnił to rozwiązanie. Przystępna cena przyciąga też na rynku wtórnym, ale pamiętajcie: nawet stara seryjna „206-ka” jest uciążliwa w eksploatacji (usterki zawieszenia, drobne kłopoty) – w CC naprawy dachu nie należą do rzadkości i mogą być kosztowne. Silnik wybierajcie według własnych preferencji, wszystkie (1.6/109, 2.0/136 lub 1.6 HDi/110 KM) są sprawdzone. Dodatkowe miejsca (układ 2+2) okazują się symboliczne. Cena: od 8000 zł
Porsche Boxster Centralny silnik i dobre zawieszenie zagwarantują przyjemność z jazdy. Wszystkie silniki to boksery, podstawowy ma 2,5 l i 204 KM. Jeśli lubisz ostro przyspieszać, wybierz wersję S (3.2/252-260 KM). Lata: 1996-2004 Cena: od 27 000 zł
Volkswagen Eos Eos ma nietypowe rozwiązanie: po zamknięciu dachu możemy otworzyć… szyberdach. Efektem są jednak nieszczelności, dlatego podczas kontroli musicie zachować czujność. Bogata paleta wersji. Lata: 2005-11 Cena: od 30 000 zł