- Oba auta mają zawieszenia dobrze znoszące kiepskie drogi. Fabię jednak prowadzi się zwinniej i precyzyjniej
- Choć Fabia i Tipo pochodzą z różnych klas, to jednak walczą o tego samego klienta. Szuka on pakownego i funkcjonalnego auta rodzinnego w dobrej cenie
- Zarówno Fabię, jak i Tipo można zamówić z instalacją LPG. Koszt wynosi odpowiednio 3150 i 3500 zł
- Skoda Fabia i Fiat Tipo - wyłamują się ze swoich segmentów
- Skoda Fabia i Fiat Tipo - realnie różni je 10 220 zł
- Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - wyniki testu
- Skoda Fabia traci cylinder
- Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - dane producentów
- Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - test spalania
- Fiat Tipo mniej zwarty
- Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - droga hamowania
- Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Drive kontra Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet Lounge - gwarancja/ceny
- Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - punkty i klasyfikacja
- Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - naszym zdaniem jest remis
- Opony całoroczne w najlepszych cenach - znaleźliśmy je dla Was!
Najwięcej samochodu za złotówkę oferuje Dacia – za 33 900 zł wyjeżdżamy z salonu Loganem MCV z 73-konnym silnikiem, 573-litrowym bagażnikiem i absolutnym brakiem czegokolwiek. Gwarancja daje 3 lata spokoju. Jest to jakiś pomysł na tanie auto rodzinne. Ale nie każdy chce jeździć tak topornym pojazdem z astmatycznym silnikiem. Oczekuje więcej, chce poczuć, że ma samochód z tego tysiąclecia, ale chłodno kalkuluje.
Skoda Fabia i Fiat Tipo - wyłamują się ze swoich segmentów
My byśmy mu zaproponowali Skodę Fabię Combi lub Fiata Tipo Station Wagon. Owszem, jeden reprezentuje segment B, a drugi kompakty, ale Fabia należy do największych przedstawicielek swojego gatunku i jednocześnie jest jednym z ostatnich kombi w tej klasie. Tipo z kolei to wstęp do segmentu C, auto prostsze konstrukcyjnie i mniejsze od Opla Astry czy Kii cee’d, a już na pewno nieporównywalne ze Skodą Octavią.
Zacznijmy od kluczowych kryteriów: Fabia Combi z testowanym silnikiem 1.2 TSI o mocy 110 KM kosztuje 53 380 zł. 120-konne Tipo SW 1.4 T-Jet startuje od 60 400 zł. Na pierwszy rzut oka: kusząca oferta. Płacimy o 7000 zł więcej i dostajemy mocniejsze, a przy tym większe auto. Mierząca 4,26 m długości Fabia mieści w bagażniku imponujące 530 l. Tipo jest aż o 30 cm dłuższe, ale tylko o 20 l pakowniejsze.
Skoda Fabia i Fiat Tipo - realnie różni je 10 220 zł
Ceny możemy porównać miarodajnie tylko przy identycznym wyposażeniu i z uwzględnieniem opcji, które miały wpływ na pomiary testowe.
Dlatego w tabeli cena Fabii rośnie do 63 630 zł, natomiast Tipo – do 73 850 zł. Na tym pułapie oba auta mają już m.in. system multimedialny z dotykowym ekranem, automatyczną klimatyzację, pełną elektrykę oraz tylne czujniki parkowania (lista punktowanych opcji na s. 20). Realna różnica w cenie wynosi 10 220 zł, w dodatku Tipo więcej traci na wartości.
Skoda Fabia jest mniejsza od Tipo z zewnątrz, jak i w środku. Czuć to bardziej z tyłu niż z przodu. Pozycja za kierownicą jest wygodna, kolumna i fotel mają odpowiedni zakres regulacji, nawet przy 185 cm wzrostu nie zawadza się głową o dach ani nie szturcha też łokciem pasażera. Z tyłu dorośli także się mieszczą bez nienaturalnego zginania kończyn, choć w Tipo cieszą się odczuwalnie większą przestrzenią na kolana. W obu autach kanapy umieszczono stosunkowo wysoko, ale dłuższe siedziska Tipo lepiej podpierają uda, Włosi też wygodniej wyprofilowali oparcia. Za 600 zł można mieć tylny podłokietnik, którego Skoda nie oferuje. Kabina Tipo jest szersza, ale powiedzmy szczerze: w trójkę nie będzie wygodnie w żadnym z aut, w Fiacie – mimo wszystko – znośniej. Jeśli ktoś jednak planuje często podróżować z wyrośniętymi nastolatkami, rodzicami czy teściami z tyłu, powinien wybrać Tipo.
Pod względem wykończenia wnętrza nie należy się spodziewać frykasów. W Tipo górną część deski rozdzielczej wykonano z miękkiego tworzywa, za to gdzieniegdzie jakość montażu pozostawia nieco do życzenia. Fabia jest twarda, gdziekolwiek dotknąć, ale montaż okazuje się solidny. Oba kokpity bardzo zyskują dzięki systemom multimedialnym z dotykowym ekranem. Obsługa nie sprawia problemów w żadnym z tych aut, jednak czytelność wskazań instrumentów i logika interfejsu są bardziej dopracowane w Fabii.
Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - wyniki testu
Fabia Combi | Tipo SW | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h | 9,9/16,4 s | 10,9/18,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4/5 bieg) | 9,0/12,5 s | 7,1/9,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (4/5 bieg) | 13,2/16,9 s | 9,9/12,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1155/453 kg | 1341/514 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,6/10,5 m | 11,5/11,4 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) | 37,2 m | 36,9 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące) | 38,5 m | 37,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,8 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Zasięg | 660 km | 660 km |
Skoda Fabia traci cylinder
Czterocylindrowe 1.2 TSI, które napędzało testową Fabię, jest w tym roku po cichu zastępowane trzycylindrowym 1.0 TSI, które znamy już m.in.z Seata Ibizy. Moc pozostaje bez zmian, cena rośnie o 680 zł. My wolimy jednak schodzącą konstrukcję: ma wyższą kulturę pracy, bardziej linearnie buduje moc i żwawiej reaguje na gaz. Oszczędnego spalania i tak nie należy się spodziewać po żadnym z nich. Stary silnik Skody i tak jest nowocześniejszy od 120-konnego T-Jeta Tipo – ten nie ma nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. W efekcie na pętli testowej zużył aż 7,6 l/100 km, czyli o 0,8 l więcej niż Fabia. Wydatki na paliwo można ograniczyć, zamawiając fabryczną instalację LPG za 3500 zł. W Skodzie kosztuje ona 3150 zł.
Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - dane producentów
Fabia Combi | Tipo SW | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benzynowy/R4/16 | t.benzynowy/R4/16 |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośr./pasek | wtrysk wielopunktowy./pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1368 |
Maks. moc silnika (KM/obr./min) | 110/4600 | 120/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 175/1400 | 215/2500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 199 | 200 |
Skrzynia biegów | man. 6-biegowa | man. 6-biegowa |
Napęd | przedni | przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 530-1395 | 550-1650 |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 215/45 R 16 | 205/55 R 16 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 50 |
Emisja CO2 (g/km) | 108 | 139 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4257/1732/1467 | 4571/1792/1512 |
Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - test spalania
Żadne z aut nie popisało się oszczędnym spalaniem. Lżejsza i nieco słabsza Fabia zużyła mniej od Tipo, a jej katalogowy wynik spalania jest mocno zaniżony. Fiat mniej przekłamuje dane fabryczne, jednak wyższa masa auta, większa pojemność silnika, mniej wydajny układ wtryskowy oraz krótsze przełożenie 6. biegu sprawiają, że pali o 0,8 l/100 km więcej niż Skoda.
Fiat Tipo mniej zwarty
Osiągi i dynamika jazdy nie są w przypadku tych aut decydującym kryterium. Fabia dobija do „setki” o sekundę szybciej niż Tipo, Fiat za to z racji krótszych przełożeń skrzyni szybciej się rozpędza w zakresach 60-100 i 80-120 km/h. Skodę prowadzi się poręczniej, ma też bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Tipo jest mniej zwarte w prowadzeniu, ale jego zawieszenie odrobinę lepiej filtruje nierówności niż to w Skodzie. Zestrojenie obu aut nadaje się na drogi o gorszych nawierzchniach.
W mieście trochę wygodniej jeździ się Fabią: ma znacznie mniejszą średnicę zawracania niż Tipo, zapewnia lepszą widoczność, a mniejsze gabaryty pozwalają łatwiej zaparkować.
Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - droga hamowania
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Drive kontra Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet Lounge - gwarancja/ceny
Fabia Combi | Tipo SW | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 58 580 zł | 70 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 39,1 proc. | 45,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 8 lat |
Przeglądy | co 30 ty. km lub rok | co 30 ty. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 63 630 zł | 73 850 zł |
Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Fabia | Tipo |
Przestronność z przodu | 40 | 21 | 26 |
Przestronność z tyłu | 30 | 14 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 21 |
Ładowność | 15 | 9 | 11 |
Widoczność | 20 | 18 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 23 |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 13 | 13 |
Suma punktów | 200 | 138 | 149 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Fabia | Tipo |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 16 |
Elastyczność | 25 | 14 | 18 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 29 | 32 |
Suma punktów | 200 | 152 | 151 |
Koszty i wyposażenie | Maks. pkt. | Fabia | Tipo |
Cena po doposażeniu | 50 | 45 | 41 |
Utrata wartości | 15 | 15 | 13 |
Zużycie paliwa | 30 | 15 | 12 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 20 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 16 | 16 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 7 |
Przeglądy | 20 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 144 | 134 |
Wynik końcowy | 600 | 434 | 434 |
Miejsce w teście | 1. | 1. |
Skoda Fabia Combi kontra Fiat Tipo SW - naszym zdaniem jest remis
Fabię lepiej się prowadzi i pomieści rodzinę z dwójką małych dzieci. Tipo oferuje więcej miejsca w kabinie i trochę wyższy komfort jazdy, ale nie jest w stanie pobić Fabii mimo atrakcyjnej ceny jak na kompakt. Żadne z nich nie daje podróżującym poczucia jazdy autem budżetowym, a kupujący ma spory wybór opcji wyposażenia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOpony całoroczne w najlepszych cenach - znaleźliśmy je dla Was!
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 - sprawdź cenę!
Michelin CrossClimate + - sprawdź cenę!
Continental AllSeasonContact - sprawdź cenę!
Vredestein Quatrac 5 - sprawdź cenę!
Nexen N’blue 4Season - sprawdź cenę!
Pirelli Cinturato AllSeason - sprawdź cenę!
BF Goodrich g-Grip All Season 2 - sprawdź cenę!
Hankook Kinergy 4S - sprawdź cenę!
Apollo Alnac 4G All Season - sprawdź cenę!
Kleber Quadraxer 2 - sprawdź cenę!
Kumho Solus 4S HA31 - sprawdź cenę!
Falken Euro All Season AS200 - sprawdź cenę!
Nokian Weatherproof - sprawdź cenę!
Maxxis All Season AP2 - sprawdź cenę!
Uniroyal AllSeason Expert - sprawdź cenę!
General Altimax A/S 365 - sprawdź cenę!
Aeolus 4Season Ace - sprawdź cenę!
Viking Four Tech - sprawdź cenę!
Nankang NK All Season Plus - sprawdź cenę!
Goodride All Seasons SW602 - sprawdź cenę!
Tristar Ecopower 4S - sprawdź cenę!
Syron 365 Days - sprawdź cenę!
Sailun Atrezzo 4Seasons - sprawdź cenę!
Firestone Multiseason - sprawdź cenę!
Galeria zdjęć
Oba auta mają zawieszenia dobrze znoszące kiepskie drogi. Fabię jednak prowadzi się zwinniej i precyzyjniej.
Choć Fabia i Tipo pochodzą z różnych klas, to jednak walczą o tego samego klienta. Szuka on pakownego i funkcjonalnego auta rodzinnego w dobrej cenie.
Wzorowe ergonomia i czytelność, same twarde plastiki, ale solidnie zmontowane.
Apple CarPlay dostępny za dopłatą 650 zł.
Soczewka kamery cofania ma spryskiwacz i zapewnia lepszy obraz niż w Tipo.
Fabia ma wygodne fotele, ale nie zamówimy do nich regulacji podparcia lędźwi
Przedni podłokietnik z regulacją za 500 zł.
Dorośli się mieszczą, ale swoboda ruchów – ograniczona.
Bagażnik Fabii jest węższy i płytszy, ale za to wyższy niż w Tipo. Więcej litrażu przypada tu na boczne schowki. Niski próg załadunku, solidne haczyki na torby z zakupami.
Czterocylindrowe 1.2 TSI Skoda zastępuje po cichu trzycylindrowym 1.0 TSI.
Jeśli ktoś często wozi wysokich pasażerów z tyłu, powinien wybrać Fiata.
Górna część kokpitu jest z miękkiego tworzywa, jednak jakość montażu trochę gorsza niż w Fabii.
City zwiększa siłę wspomagania – nikt tego nie potrzebuje.
Małe ikony na ekranie, gorsza jakość obrazu kamery cofania.
Skokowa regulacja oparcia to jedyny mankament. Reg. podparcia lędźwi za 600 zł.
Więcej miejsca na kolana, sama kanapa też jest wygodniejsza.
Przedni podłokietnik w serii, tylny za 600 zł.
Żeby złożyć kanapę, trzeba najpierw postawić pionowo siedzisko. Podobnie jak w Fabii, równą powierzchnię uzyskuje się po ustawieniu podłogi w górnym położeniu.
1.4 T-Jet to jednostka nieco starszej konstrukcji, ale spotykana w wielu Fiatach.
Zarówno Fabię, jak i Tipo można zamówić z instalacją LPG. Koszt wynosi odpowiednio 3150 i 3500 zł.