Auto Świat Testy Porównania samochodów Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - rodzinne SUV-y z prawdziwego zdarzenia

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - rodzinne SUV-y z prawdziwego zdarzenia

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Pachnąca jeszcze świeżością Skoda Kodiaq ma wielki apetyt na rynkowy sukces, ale na karku ma wielu groźnych rywali, którzy nie zamierzają poddać się bez walki. Jednym z nich jest Hyundai Santa Fe, który pod względem gabarytów nadwozia, wymiarów wnętrza, wielkości bagażnika i parametrów napędu jest najbliższym rywalem SUV-a Skody.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe

Ledwo Kodiaq pojawił się w sprzedaży, a już poważnie utrudnia życie konkurentom. W ciągu zaledwie kilku pierwszych tygodni tego roku sprzedano w Polsce ponad tysiąc egzemplarzy. Dla porównania: w całym zeszłym roku na Hyundaia Santa Fe zdecydowało się w naszym kraju 343 klientów. W tej lidze gabarytowo-cenowej grają jeszcze m.in. Kia Sorento, Mitsubishi Outlander i Nissan X-Trail, a niebawem dołączą także Peugeot 5008 i VW Tiguan Allspace. Wówczas postaramy się zrobić porównanie w znacznie szerszym gronie.

Tymczasem zestawiamy Kodiaqa z Santa Fe, ponieważ są one identyczne pod względem wymiarów. Oba auta mierzą po 4,7 m długości, 1,88 m szerokości i 1,67 m wysokości. Do testu dobraliśmy też apetyczne wersje: Skodę napędza topowy 2-litrowy turbodiesel, rozwijający 190 KM i 400 Nm. Moc standardowo trafia na obie osie, a za zmianę biegów odpowiada także seryjne 7-stopniowe DSG. Taka kombinacja kosztuje co najmniej 140 350 zł w wersji Ambition, jednak ceny odmiany Style są o 9350 zł wyższe.

Hyundai stawił się do porównania z mocniejszym silnikiem. Jego 2,2-litrowe CRDi osiąga 200 KM i 440 Nm. Także w tym wypadku napęd 4x4 jest standardem, ale 6-stopniowa przekładnia automatyczna kosztuje 9500 zł ekstra. To winduje cenę wyjściową do 183 300 zł, a z wyposażeniem Executive (drugim od góry) – aż do 211 800 zł. Różnica w kwocie zakupu robi się całkiem spora i nawet po zrównaniu wyposażenia – o tyle, o ile jest to możliwe – Kodiaq okazuje się o prawie 36 000 zł tańszy, a także bogatszy o kilka nowoczesnych opcji, jak system unikania kolizji, ledowe reflektory, adaptacyjne zawieszenie i tempomat czy nawigacja z wbudowaną kartą SIM i dostępem do sieci. Porównując zatem same cenniki, trudno się dziwić, że Kodiaq z miejsca stał się tak pożądany. A jak jest w pozostałych dziedzinach?

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - hamowanie
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - hamowanieAuto Świat

Skoda Kodiaq ma świetne zawieszenie

Kodiaq ma świetnie zestrojone zawieszenie. Nierówności wygładza komfortowo, cicho i nigdy nie staje się nerwowy. Mimo masy 1,8 t dobrze trzyma się drogi i nie przechyla też zbytnio na zakrętach. Silnik energicznie pracuje, jest dobrze wyciszony i zawsze gotowy, żeby żwawo nabrać obrotów i oddać moc. Układ napędowy ma też jednak swoje wady, dość typowe dla kombinacji 2.0 TDI + DSG. Ruszanie spod świateł zwykle odbywa się z szarpnięciem, tak samo niezgrabnie Kodiaq porusza się podczas manewrowania. Czasem też skrzynia biegów ociąga się z redukcją po dociśnięciu pedału gazu do oporu. I jest jeszcze jedna rzecz, która do tej pory w innych autach Grupy VW z tym silnikiem nie występowała: poniżej 1500 obr./min jednostka bardzo nieprzyjemnie buczała.

Hyundai Santa Fe jest bardziej leniwy

2,2-litrowe CRDi Hyundaia jest głośne w każdym zakresie obrotów. Klekocze, warczy, buczy, terkocze... I okazuje się też trochę bardziej spragnione niż silnik Skody – na naszej pętli testowej zużyło o 0,4 l więcej paliwa na 100 km od czeskiego konkurenta. Pomiary osiągów też wypadają na niekorzyść Santa Fe. W sprincie do „setki” traci sekundę do lżejszego o 122 kg Kodiaqa, w zakresach 60-100 i 80-120 km/h różnice są mniejsze, ale odczuwalne.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - wyniki testu (oceniane)

SkodaHyundai
Przyspieszenie 0-50 km/h2,5 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s9,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,4 s15,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,7 s5,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,9 s6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1850/502 kg1972/628 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,8 m11,5/11,6 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne)43,6 m43,6 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące)44,8 m45,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,4 l/100 km7,8 l/100 km
Zasięg810 km820 km
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - test spalania
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - test spalaniaAuto Świat

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

KodiaqSanta Fe
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)19682199
Maks. moc silnika (KM/obr./min)190/3500200/3800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750440/1750
Prędkość maksymalna (km/h)210203
Skrzynia biegówaut. 7 DSGaut. 6
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)650-2065585-1860
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)235/55 R 18235/55 R 19
Pojemność zbiornika paliwa60 l64 l
Dł./szer./wys. (mm)4697/1882/16764700/1880/1685

Jednak automatyczna skrzynia biegów Hyundaia bardziej przypadła nam do gustu niż DSG Skody. Hydrokinetyczna przekładnia pozwala płynnie ruszać, spokojnie przełącza biegi, niespiesznie reaguje na kick-down, aczkolwiek tutaj mniej to denerwuje niż w Kodiaqu. W ogóle Hyundai porusza się miękko i zaraża tym kierowcę, któremu przechodzi ochota na wykonywanie gwałtownych manewrów. Układ kierowniczy ma odczuwalnie leniwsze przełożenie niż w Kodiaqu, przez co Santa Fe prowadzi się mniej poręcznie. Nie dostaniecie tu też adaptacyjnego zawieszenia jak w Skodzie, za to można regulować siłę wspomagania układu kierowniczego w trzech stopniach. Żaden jednak z nich nie przypadł nam do gustu.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa FeAuto Bild

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - ogrom przestrzeni

W obu autach dorośli wygodnie zajmują wszystkie miejsca. Kanapy są obszerne i regulowane, siedziska umieszczono na tyle wysoko, że nawet wyrośnięte osoby nie będą miały niewygodnie zgiętych kolan. W Hyundaiu z pomiarów wyszło, że z tyłu jest o 2,5 cm więcej na szerokość, jednak to, co się bardziej odczuwa, to większa ilość miejsca na nogi w Skodzie. Miarka wyraźnie pokazała, że w Kodiaqu mamy do dyspozycji o 8 cm więcej.

W opcji można dokupić trzeci rząd siedzeń. W Kodiaqu kosztuje on 3400 zł, w Hyundaiu – 5000 zł. W żadnym wypadku jednak nie polecamy tam sadzać dorosłych, dodatkowe fotele skonstruowano raczej z myślą o dzieciach. Lepiej wykorzystać tę przestrzeń na bagaż i tu znowu wygrywa Kodiaq, czym pieczętuje swój triumf nad Hyundaiem. 43 punkty przewagi wynikają, jak widzicie, nie tylko z ceny.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - ceny, gwarancja (oceniane)

KodiaqSanta Fe
Cena podstawowa testowanej wersji149 700 zł211 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)42,0 proc.55,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub 2 lata
Cena po doposażeniu175 900 zł211 800 zł

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.KodiaqSanta Fe
Przestronność z przodu403331
Przestronność z tyłu303025
Pojemność bagażnika252523
Ładowność151214
Widoczność201712
Fotele, pozycja kierowcy302725
Ergonomia obsługi201816
Jakość wykończenia201815
Suma punktów200180161
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.KodiaqSanta Fe
Przyspieszenie252018
Elastyczność252221
Poziom hałasu151312
Skrzynia biegów151113
Zachowanie na drodze302623
Komfort jazdy302726
Układ kierowniczy151311
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców402321
Suma punktów200159149
Koszty i wyposażenieMaks. pkt.KodiaqSanta Fe
Cena po doposażeniu503922
Utrata wartości151410
Zużycie paliwa302120
Wyposażenie – komfort302926
Wyp. – bezpieczeństwo302118
Ubezpieczenia1076
Gwarancja15814
Przeglądy202020
Suma punktów200150136
Wynik końcowy600489446
Miejsce w teście1.2.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - naszym zdaniem: oba świetne, ale jeden wyraźnie lepszy

Kodiaq zwycięża we wszystkich kategoriach. Ma niezwykle przestronną kabinę, mimo sporych gabarytów poręcznie się go prowadzi, lista wyposażenia jest bogata, a ceny opcji – uczciwe. Hyundai poza głośnym silnikiem nie ma poważnych wad, jednak Skodę przyćmił tylko dłuższą gwarancją.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków