Logo

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - rodzinne SUV-y z prawdziwego zdarzenia

Błażej Buliński
Błażej Buliński

Ledwo Kodiaq pojawił się w sprzedaży, a już poważnie utrudnia życie konkurentom. W ciągu zaledwie kilku pierwszych tygodni tego roku sprzedano w Polsce ponad tysiąc egzemplarzy. Dla porównania: w całym zeszłym roku na Hyundaia Santa Fe zdecydowało się w naszym kraju 343 klientów. W tej lidze gabarytowo-cenowej grają jeszcze m.in. Kia Sorento, Mitsubishi Outlander i Nissan X-Trail, a niebawem dołączą także Peugeot 5008 i VW Tiguan Allspace. Wówczas postaramy się zrobić porównanie w znacznie szerszym gronie.

Tymczasem zestawiamy Kodiaqa z Santa Fe, ponieważ są one identyczne pod względem wymiarów. Oba auta mierzą po 4,7 m długości, 1,88 m szerokości i 1,67 m wysokości. Do testu dobraliśmy też apetyczne wersje: Skodę napędza topowy 2-litrowy turbodiesel, rozwijający 190 KM i 400 Nm. Moc standardowo trafia na obie osie, a za zmianę biegów odpowiada także seryjne 7-stopniowe DSG. Taka kombinacja kosztuje co najmniej 140 350 zł w wersji Ambition, jednak ceny odmiany Style są o 9350 zł wyższe.

Hyundai stawił się do porównania z mocniejszym silnikiem. Jego 2,2-litrowe CRDi osiąga 200 KM i 440 Nm. Także w tym wypadku napęd 4x4 jest standardem, ale 6-stopniowa przekładnia automatyczna kosztuje 9500 zł ekstra. To winduje cenę wyjściową do 183 300 zł, a z wyposażeniem Executive (drugim od góry) – aż do 211 800 zł. Różnica w kwocie zakupu robi się całkiem spora i nawet po zrównaniu wyposażenia – o tyle, o ile jest to możliwe – Kodiaq okazuje się o prawie 36 000 zł tańszy, a także bogatszy o kilka nowoczesnych opcji, jak system unikania kolizji, ledowe reflektory, adaptacyjne zawieszenie i tempomat czy nawigacja z wbudowaną kartą SIM i dostępem do sieci. Porównując zatem same cenniki, trudno się dziwić, że Kodiaq z miejsca stał się tak pożądany. A jak jest w pozostałych dziedzinach?

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - hamowanie
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - hamowanieAuto Świat

Skoda Kodiaq ma świetne zawieszenie

Kodiaq ma świetnie zestrojone zawieszenie. Nierówności wygładza komfortowo, cicho i nigdy nie staje się nerwowy. Mimo masy 1,8 t dobrze trzyma się drogi i nie przechyla też zbytnio na zakrętach. Silnik energicznie pracuje, jest dobrze wyciszony i zawsze gotowy, żeby żwawo nabrać obrotów i oddać moc. Układ napędowy ma też jednak swoje wady, dość typowe dla kombinacji 2.0 TDI + DSG. Ruszanie spod świateł zwykle odbywa się z szarpnięciem, tak samo niezgrabnie Kodiaq porusza się podczas manewrowania. Czasem też skrzynia biegów ociąga się z redukcją po dociśnięciu pedału gazu do oporu. I jest jeszcze jedna rzecz, która do tej pory w innych autach Grupy VW z tym silnikiem nie występowała: poniżej 1500 obr./min jednostka bardzo nieprzyjemnie buczała.

Hyundai Santa Fe jest bardziej leniwy

2,2-litrowe CRDi Hyundaia jest głośne w każdym zakresie obrotów. Klekocze, warczy, buczy, terkocze... I okazuje się też trochę bardziej spragnione niż silnik Skody – na naszej pętli testowej zużyło o 0,4 l więcej paliwa na 100 km od czeskiego konkurenta. Pomiary osiągów też wypadają na niekorzyść Santa Fe. W sprincie do „setki” traci sekundę do lżejszego o 122 kg Kodiaqa, w zakresach 60-100 i 80-120 km/h różnice są mniejsze, ale odczuwalne.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - wyniki testu (oceniane)

SkodaHyundai
Przyspieszenie 0-50 km/h2,5 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s9,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,4 s15,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,7 s5,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,9 s6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1850/502 kg1972/628 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,8 m11,5/11,6 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne)43,6 m43,6 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące)44,8 m45,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,4 l/100 km7,8 l/100 km
Zasięg810 km820 km
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - test spalania
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - test spalaniaAuto Świat

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

KodiaqSanta Fe
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)19682199
Maks. moc silnika (KM/obr./min)190/3500200/3800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750440/1750
Prędkość maksymalna (km/h)210203
Skrzynia biegówaut. 7 DSGaut. 6
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)650-2065585-1860
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)235/55 R 18235/55 R 19
Pojemność zbiornika paliwa60 l64 l
Dł./szer./wys. (mm)4697/1882/16764700/1880/1685

Jednak automatyczna skrzynia biegów Hyundaia bardziej przypadła nam do gustu niż DSG Skody. Hydrokinetyczna przekładnia pozwala płynnie ruszać, spokojnie przełącza biegi, niespiesznie reaguje na kick-down, aczkolwiek tutaj mniej to denerwuje niż w Kodiaqu. W ogóle Hyundai porusza się miękko i zaraża tym kierowcę, któremu przechodzi ochota na wykonywanie gwałtownych manewrów. Układ kierowniczy ma odczuwalnie leniwsze przełożenie niż w Kodiaqu, przez co Santa Fe prowadzi się mniej poręcznie. Nie dostaniecie tu też adaptacyjnego zawieszenia jak w Skodzie, za to można regulować siłę wspomagania układu kierowniczego w trzech stopniach. Żaden jednak z nich nie przypadł nam do gustu.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe
Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa FeAuto Bild

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - ogrom przestrzeni

W obu autach dorośli wygodnie zajmują wszystkie miejsca. Kanapy są obszerne i regulowane, siedziska umieszczono na tyle wysoko, że nawet wyrośnięte osoby nie będą miały niewygodnie zgiętych kolan. W Hyundaiu z pomiarów wyszło, że z tyłu jest o 2,5 cm więcej na szerokość, jednak to, co się bardziej odczuwa, to większa ilość miejsca na nogi w Skodzie. Miarka wyraźnie pokazała, że w Kodiaqu mamy do dyspozycji o 8 cm więcej.

W opcji można dokupić trzeci rząd siedzeń. W Kodiaqu kosztuje on 3400 zł, w Hyundaiu – 5000 zł. W żadnym wypadku jednak nie polecamy tam sadzać dorosłych, dodatkowe fotele skonstruowano raczej z myślą o dzieciach. Lepiej wykorzystać tę przestrzeń na bagaż i tu znowu wygrywa Kodiaq, czym pieczętuje swój triumf nad Hyundaiem. 43 punkty przewagi wynikają, jak widzicie, nie tylko z ceny.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - ceny, gwarancja (oceniane)

KodiaqSanta Fe
Cena podstawowa testowanej wersji149 700 zł211 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)42,0 proc.55,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub 2 lata
Cena po doposażeniu175 900 zł211 800 zł

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.KodiaqSanta Fe
Przestronność z przodu403331
Przestronność z tyłu303025
Pojemność bagażnika252523
Ładowność151214
Widoczność201712
Fotele, pozycja kierowcy302725
Ergonomia obsługi201816
Jakość wykończenia201815
Suma punktów200180161
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.KodiaqSanta Fe
Przyspieszenie252018
Elastyczność252221
Poziom hałasu151312
Skrzynia biegów151113
Zachowanie na drodze302623
Komfort jazdy302726
Układ kierowniczy151311
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców402321
Suma punktów200159149
Koszty i wyposażenieMaks. pkt.KodiaqSanta Fe
Cena po doposażeniu503922
Utrata wartości151410
Zużycie paliwa302120
Wyposażenie – komfort302926
Wyp. – bezpieczeństwo302118
Ubezpieczenia1076
Gwarancja15814
Przeglądy202020
Suma punktów200150136
Wynik końcowy600489446
Miejsce w teście1.2.

Skoda Kodiaq kontra Hyundai Santa Fe - naszym zdaniem: oba świetne, ale jeden wyraźnie lepszy

Kodiaq zwycięża we wszystkich kategoriach. Ma niezwykle przestronną kabinę, mimo sporych gabarytów poręcznie się go prowadzi, lista wyposażenia jest bogata, a ceny opcji – uczciwe. Hyundai poza głośnym silnikiem nie ma poważnych wad, jednak Skodę przyćmił tylko dłuższą gwarancją.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu