- Tym razem nie kierujemy się stereotypami, a faktami. Oto godne polecenia propozycje
- Oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, dobrą relację ceny do wieku, bogate wyposażenie i uchodzą za udane
- Które kilkuletnie kombi jest lepsze - Renault czy Peugeot?
Ani Peugeot 508, ani Renault Laguna III nie są tak mocno pożądane na rynku aut z drugiej ręki, jak np. Passat czy Avensis. Trochę to efekt renomy, którą przez lata wyrobiły sobie modele VW i Toyoty, a trochę wpadek i problemów poprzedników porównywanych aut – zwłaszcza Laguny II.
Kierujmy się jednak faktami, a nie stereotypami, i tym, co jest teraz, a nie tym, co było! Wygląda to tak: Passat z dieslem 2.0 TDI (szczególnie z PD) to często tykająca bomba na kołach (duże przebiegi, poważne problemy), także Toyota z dieslem 2.0 D-4D okazuje się dość ryzykowną wersją (problemy z uszczelkami pod głowicą). W obliczu tego zakup kilkuletniego Peugeota 508 bądź Renault Laguny wcale nie jest pozbawiony sensu. Tym bardziej że oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, lepszą relację ceny do wieku, często bogate wyposażenie i, co ważne, uchodzą za udane. Które z nich okaże się lepsze?
Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi (2007-15)
Trochę niedoceniane, cierpi z powodu złej opinii poprzedniczki, a tak naprawdę nie jest to złe auto! Laguna III nieźle wygląda, jest dość komfortowa i niedroga w zakupie. Ma też kilka solidnych silników. Z benzyniaków polecamy 2-litrówkę o mocy 140 KM (Nissan), a z diesli – porównywaną jednostkę 2.0 dCi (także kooperacja z Nissanem; moce: 130, 150, 173 i 178 KM), która uchodzi za udaną: dość cichą, całkiem oszczędną (śr. spalanie 150-konnej wersji to niecałe 7 l/100 km) i, co ważne, trwałą.
Radzimy jedynie zwrócić uwagę na to, jak często wymieniano w niej olej – producent zalecał wymianę co 30 tys. km, a to negatywnie wpływa na trwałość silnika. Przykład: panewki. Na zdjęciu poniżej pochodzą z naszej Laguny testowanej na dystansie 100 tys. km (widać przetarcia). Owszem, nie obracają się jak w przypadku silnika 1.5 dCi, ale po większym przebiegu mogą pojawić się problemy.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to ani Laguna Grandtour, ani „508-ka” SW nie są klasowymi prymusami, choć w Peugeocie znajdziecie kilka dodatkowych centymetrów w kabinie. Laguna kombi to taki średniak w klasie, z przeciętnej wielkości wnętrzem i kufrem o pojemności od 508 do 1593 l. Nie oznacza to, że rodzina z dwójką dzieci będzie narzekała na brak przestrzeni. Po prostu będzie jej nieco mniej niż u najlepszych. Na plus zaliczamy bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
Typowe usterki
Ogólna trwałość auta jest dość dobra, choć występują niedostatki jakościowe, np. lusterka skrzypią podczas składania i rozkładania, trzeszczy deska rozdzielcza, szybko przeciera się ekologiczna skóra na kole kierownicy (jeśli taka występuje). Szwankują przednie szyby, zdarzają się też awarie ksenonów i radia z CD. Diesel 2.0 dCi to całkiem udana konstrukcja, a jego potencjalne problemy wynikają z długiego interwału wymiany oleju (co 30 tys. km) – np. przetarcia na panewkach, ryzyko przeskoczenia łańcucha rozrządu o ząb.
To nam się podoba
Atrakcyjna cena, dość trwała mechanika, udany silnik 2.0 (benzyniak i turbodiesel).
To nam się nie podoba
Braki jakościowe w wykończeniu wnętrza, przeciętnej wielkości kabina i kufer.
Peugeot 508 SW 2.0 HDi (2010-18)
Jeśli Peugeot 508, to tylko z 2-litrowym dieslem pod maską – to najczęściej słyszymy podczas rozmowy z mechanikami specjalizującymi się w naprawie francuskich samochodów. Niestety, benzyniaki stosowane w tym modelu to silniki serii Prince, które zmagają się z wieloma poważnymi (i drogimi!) awariami, natomiast diesel 2.0 koncernu PSA to jeden z najlepszych silników wysokoprężnych ostatnich lat, stosowany także przez inne marki (np. Forda).
Początkowo motor ten występował w dwóch wersjach mocy 140 i 163 KM. Wiosną 2014 r. moc obu odmian wzrosła odpowiednio do 150 i 180 KM. To naprawdę dobry silnik, który – jeśli nie pokonał dużego przebiegu – rzadko zaskakuje poważnymi awariami. Pochwalić musimy też jego kulturę pracy (porównywalna z 2-litrówką Laguny). Dynamika? Nieco gorsza niż w Lagunie – trochę z powodu niższej mocy (10 KM), a trochę z racji nieco większej masy własnej, jednak do spokojnej rodzinnej jazdy 140-konna odmiana zupełnie wystarczy. Tym bardziej że spalanie nie jest wysokie.
Walory użytkowe wersji kombi są dobre – minimalnie lepsze niż Laguny, solidna średnia na tle klasowych rywali. Do tego: dobra relacja ceny do wieku (choć Laguna ma minimalnie lepszą), przyjemny design i dobry komfort jazdy.
Typowe usterki
Peugeot 508 z dieslem 2.0 to całkiem udane auto, które głównie zmaga się z drobnymi awariami. Najczęściej użytkownicy narzekają na: problemy z elektrycznym hamulcem pomocniczym, poziomowaniem ksenonów, przetwornicą reflektorów czy awarie bezkluczykowego otwierania pojazdu. W dieslu 2.0 po większych przebiegach szwankują turbo i koło dwumasowe, zapychają się filtry DPF, ale to nic nadzwyczajnego na tle współczesnych konstrukcji. Trwałość zawieszenia jest zadowalająca, natomiast zdarzają się uszkodzenia maglownicy w autach z początku produkcji. W wersji SW sprawdźcie stan tylnych amortyzatorów – mają dość niską wytrzymałość.
To nam się podoba
Niezła cena zakupu, udany diesel 2.0, rozsądne koszty napraw, dobra trwałość.
To nam się nie podoba
Drobne problemy w egzemplarzach z początku produkcji, awaryjne benzyniaki.
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - dane techniczne
Laguna | 508 | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1997 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 110/150/4000 | 103/140/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 340/2000 | 320/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni | man. 6/przedni |
Masa własna/ładowność (kg) | 1535/516 | 1681/459 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4803/1811/1445 | 4813/1853/1476 |
Rozstaw osi (mm) | 2756 | 2817 |
Pojemność bagażnika (l) | 508-1593 | 518-1556 |
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - osiągi (dane testowe)
Laguna | 508 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 10,3 |
Elastyczność 60-100 km/h (s) | 6,9 | 7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 210 |
Droga hamow. 100-0 km/h – z/g (m) | 36,3/36,7 | 37,1/36,5 |
Poziom hałasu przy 100 km/h w dB (A) | 59/66/73 | 60/66/71 |
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) | 6,8 | 6,7 |
Śr. zawracania w lewo/prawo (m) | 11,7/11,9 | 11,6/11,8 |
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - ceny części (zł)*
Filtr oleju/powietrza | 33/58 | 30/55 |
Tarcze/klocki hamulcowe (przód) | 440/176 | 460/187 |
Łącznik stabilizatora (szt.) | 68 | 52 |
Amortyzatory (kpl., przód) | 560 | 550 |
Sprzęgło (kpl. z „dwumasem”) | 3240 | 1540 |
Reflektor | 560 | 714 |
*zamienniki dobrej jakości
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - nasza ocena*
Silnik | 5 | 5 |
Osiągi i spalanie | 4,5 | 4 |
Wnętrze i bagażnik | 4 | 4,5 |
Komfort | 5 | 5 |
Design i wyposażenie | 5 | 5 |
Trwałość | 4,5 | 4,5 |
Koszty serwisu/części | 4 | 4 |
Koszt zakupu | 5,5 | 5 |
Utrata wartości | 3 | 3 |
SUMA | 40,5 | 40 |
koszt 1 km** | 0,72 zł | 0,73 zł |
*punktacja 1-6; **koszt wyliczony z 3 lat eksploatacji, z ubezpieczeniem i utratą wartości (45 tys. km przebiegu; auta z 2011 r.)
Renault Laguna kontra Peugeot 508 - naszym zdaniem
Wygrana Laguny jest minimalna. Tak naprawdę oba auta są warte uwagi i oba będą dobrym wyborem! Sam zakup uzależniłbym od stanu konkretnego egzemplarza.