To najtańsze Porsche, które odwiedziło naszą redakcję. Było skonfigurowane za 289 677 zł – w przypadku innych „testówek” tej marki taka kwota zwykle równa się cenie... samych opcji. Tu dodatków było za 50 207 zł, z czego najdroższe 20-calowe czarne felgi kosztowały 16 441 zł. Fanaberia – jak większość elementów, które znalazły się na pokładzie. Bowiem istota 300-konnego Caymana „bez S” to: czysta frajda z jazdy, poczucie jedności z posłuszną maszyną i możliwość skupienia się na tym, co w tym aucie jest najcudowniejsze, czyli na prowadzeniu.
„718-ka” reaguje na polecenia kierowcy w naturalny, płynny i tak przewidywalny sposób, że od pierwszych kilometrów buduje się z nim silną więź, opartą na dużym zaufaniu. Bajeczna neutralność w zakrętach wynika głównie z centralnego umieszczenia silnika, natomiast układ kierowniczy i zawieszenie wyciągają z tego potencjału maksimum. Kręta droga to oczywiście wymarzony plac zabaw dla Caymana, ale tym autem można takie odcinki dosłownie „czytać” – podzespoły przekazują tak wiele szczegółowych informacji o nawierzchni, trakcji, a jednocześnie nie męczą tym kierowcy. Komfort jest więcej niż znośny, nawet bez regulowanego zawieszenia.
Porsche 718 Cayman - tylko 4 cylindry, ale jakie!
Czterocylindrowy turbobokser 2.0 robi świetną robotę. Ale mimo niższej masy, lepszych osiągów, linearnej charakterystyki budowania mocy, żywiołowej reakcji na gaz od 2,5 tys. obrotów, kręcenia się z pasją do 7,5 tys. obrotów i niższego spalania nie pobudził moich zmysłów tak, jak wolnossący, 6-cylindrowy poprzednik. Oczywiście, że o brzmienie tu głównie chodzi. „718--ka” ryczy basowo-boksersko, przywołując na myśl Subaru STi zmiksowane z podrasowanym Garbusem. Charakteru brzmienia nie można więc odmówić, jednak przed liftingiem emocje przeszywały świadomość, a prestiż 6 cylindrów dawał przyjemne poczucie wyższości, gdy na światłach z Caymanem zadzierał hot-hatch.
Tryb Normal nie kastruje zbytnio temperamentu silnika i pozwala poza miastem osiągać spalanie poniżej 8 l/100 km, ale tryb Sport jest tak naprawdę tym właściwym Silnik się ożywia i automatycznie dozuje międzygazy przy redukcjach. Puryści będą kręcić nosem, ale ja bym tego sam lepiej nie zrobił. W Sport Plus dodatkowo utwardzają się poduszki silnika i skrzyni biegów, czuć, jak auto zbiera się w sobie i prowokuje do ostrego traktowania. W Individual można łączyć nastawy, jak się lubi, jednak i tak zaraz po uruchomieniu silnika instynktownie przekręca się pokrętło trybów jazdy na kierownicy o 90 stopni w prawo, aż podświetli się litera „S”.
Codzienność z Caymanem może być uciążliwa tylko w długich korkach, gdyż twardość pedału sprzęgła tam męczy. Małe Porsche zmieści w dwóch bagażnikach sporo zakupów, choć ostatecznie ta przyjazna torbom przestrzeń i tak będzie pobudzać planowanie wypraw ku alpejskim serpentynom...
Porsche 718 Cayman - to nam się podoba
Fantastyczne prowadzenie, jakość wykonania, ręczna skrzynia biegów, mały silnik, „łapiący się” na niższą akcyzę.
Porsche 718 Cayman - to nam się nie podoba
Wysokie ceny nawet najprostszych opcji (gaśnica za 665 zł), wzrost ceny bazowej o 15 000 zł od debiutu wersji po liftingu.
Porsche 718 Cayman - naszym zdaniem
Cayman należy do moich ulubionych aut i nawet odebranie mu dwóch cylindrów oraz ortodoksyjnego brzmienia tego nie zmieni. Bo silnik i tak jest rewelacyjny, tak samo jak cała reszta do niego przyczepiona. Ubolewam nad małą popularnością tego modelu. Klientom Porsche życzę więcej odwagi. A także rozwagi przy wyborze opcji w „718-ce”.
Porsche 718 Cayman - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./B6/16 |
Pojemnośc skokowa | 1988 cm3 |
Moc maksymalna | 300 KM/6500 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 380 Nm/1950 obr./min |
Skrzynia biegów | ręczna 6-biegowa |
Napęd | tylny |
Prędkość maksymlana | 275 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Średnie spalanie producenta | 7,4 l/100 km |
Pojemność bagażnika z przodu/z tyłu | 150/275 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4379/1801/1295 mm |
Rozstaw osi | 2475 mm |
Masa rzeczywista/ładowność | 1335 kg/320 kg |
Cena podstawowa testowanej wersji | 239 470 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata bez ograniczeń |
Przeglądy | co 2 lata lub 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 289 677 zł |
Niezwykle zwinne i angażujące kierowcę prowadzenie to wizytówka Caymana. W zakrętach nie tak łatwo można go sprowokować do poślizgu
Centralne umieszczenie silnika umożliwia rozkład mas w proporcji 45:55 proc. (przód:tył)
718 Cayman to wstęp do świata Porsche i zarazem już ekstraklasa samochodów dla kierowcy
Trapezowa końcówka wydechu to wyróżnik bazowego Caymana. Lakierowany napis „718” za... 665 zł
Alcantara na lewarku i kierownicy to niewspółmiernie droga inwestycja (3353 zł), ale warto. Pozycja kierowcy i jakość – fantastyczne
„Manual” to w 718 jedyny słuszny wybór. Lewarek krótki, dokładny i z cudownym oporem
Ekran „domowy” można konfigurować według upodobań. Dotykowy wyświetlacz działa sprawnie
Więcej zaślepek niż przycisków – można to tłumaczyć redukcją masy...
Seryjne fotele (alcantara/sztuczna skóra) z ręczną regulacją są bardzo dobre
Przedni bagażnik mieści 150 l, tylny – 275 l. Przy właściwych torbach można sporo zabrać. Trzeba tylko pamiętać, co gdzie jest...
Po bokach przedziału silnikowego są schowki, np. na zapas płynów
Manualna klima ma elektroniczny panel obsługi z zadziwiająco wieloma stopniami temperatury i nawiewu