To najtańsze Porsche, które odwiedziło naszą redakcję. Było skonfigurowane za 289 677 zł – w przypadku innych „testówek” tej marki taka kwota zwykle równa się cenie... samych opcji. Tu dodatków było za 50 207 zł, z czego najdroższe 20-calowe czarne felgi kosztowały 16 441 zł. Fanaberia – jak większość elementów, które znalazły się na pokładzie. Bowiem istota 300-konnego Caymana „bez S” to: czysta frajda z jazdy, poczucie jedności z posłuszną maszyną i możliwość skupienia się na tym, co w tym aucie jest najcudowniejsze, czyli na prowadzeniu.

„718-ka” reaguje na polecenia kierowcy w naturalny, płynny i tak przewidywalny sposób, że od pierwszych kilometrów buduje się z nim silną więź, opartą na dużym zaufaniu. Bajeczna neutralność w zakrętach wynika głównie z centralnego umieszczenia silnika, natomiast układ kierowniczy i zawieszenie wyciągają z tego potencjału maksimum. Kręta droga to oczywiście wymarzony plac zabaw dla Caymana, ale tym autem można takie odcinki dosłownie „czytać” – podzespoły przekazują tak wiele szczegółowych informacji o nawierzchni, trakcji, a jednocześnie nie męczą tym kierowcy. Komfort jest więcej niż znośny, nawet bez regulowanego zawieszenia.

Porsche 718 Cayman - tylko 4 cylindry, ale jakie!

Czterocylindrowy turbobokser 2.0 robi świetną robotę. Ale mimo niższej masy, lepszych osiągów, linearnej charakterystyki budowania mocy, żywiołowej reakcji na gaz od 2,5 tys. obrotów, kręcenia się z pasją do 7,5 tys. obrotów i niższego spalania nie pobudził moich zmysłów tak, jak wolnossący, 6-cylindrowy poprzednik. Oczywiście, że o brzmienie tu głównie chodzi. „718--ka” ryczy basowo-boksersko, przywołując na myśl Subaru STi zmiksowane z podrasowanym Garbusem. Charakteru brzmienia nie można więc odmówić, jednak przed liftingiem emocje przeszywały świadomość, a prestiż 6 cylindrów dawał przyjemne poczucie wyższości, gdy na światłach z Caymanem zadzierał hot-hatch.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Porsche 718 Cayman

Tryb Normal nie kastruje zbytnio temperamentu silnika i pozwala poza miastem osiągać spalanie poniżej 8 l/100 km, ale tryb Sport jest tak naprawdę tym właściwym Silnik się ożywia i automatycznie dozuje międzygazy przy redukcjach. Puryści będą kręcić nosem, ale ja bym tego sam lepiej nie zrobił. W Sport Plus dodatkowo utwardzają się poduszki silnika i skrzyni biegów, czuć, jak auto zbiera się w sobie i prowokuje do ostrego traktowania. W Individual można łączyć nastawy, jak się lubi, jednak i tak zaraz po uruchomieniu silnika instynktownie przekręca się pokrętło trybów jazdy na kierownicy o 90 stopni w prawo, aż podświetli się litera „S”.

Codzienność z Caymanem może być uciążliwa tylko w długich korkach, gdyż twardość pedału sprzęgła tam męczy. Małe Porsche zmieści w dwóch bagażnikach sporo zakupów, choć ostatecznie ta przyjazna torbom przestrzeń i tak będzie pobudzać planowanie wypraw ku alpejskim serpentynom...

Porsche 718 Cayman - to nam się podoba

Fantastyczne prowadzenie, jakość wykonania, ręczna skrzynia biegów, mały silnik, „łapiący się” na niższą akcyzę.

Porsche 718 Cayman - to nam się nie podoba

Wysokie ceny nawet najprostszych opcji (gaśnica za 665 zł), wzrost ceny bazowej o 15 000 zł od debiutu wersji po liftingu.

Porsche 718 Cayman - naszym zdaniem

Cayman należy do moich ulubionych aut i nawet odebranie mu dwóch cylindrów oraz ortodoksyjnego brzmienia tego nie zmieni. Bo silnik i tak jest rewelacyjny, tak samo jak cała reszta do niego przyczepiona. Ubolewam nad małą popularnością tego modelu. Klientom Porsche życzę więcej odwagi. A także rozwagi przy wyborze opcji w „718-ce”.

Porsche 718 Cayman - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./B6/16
Pojemnośc skokowa 1988 cm3
Moc maksymalna 300 KM/6500 obr./min
Maks. moment. obrotowy 380 Nm/1950 obr./min
Skrzynia biegów ręczna 6-biegowa
Napęd tylny
Prędkość maksymlana 275 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1 s
Średnie spalanie producenta 7,4 l/100 km
Pojemność bagażnika z przodu/z tyłu 150/275 l
Długość/szerokość, wysokość 4379/1801/1295 mm
Rozstaw osi 2475 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1335 kg/320 kg
Cena podstawowa testowanej wersji 239 470 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata bez ograniczeń
Przeglądy co 2 lata lub 30 tys. km
Cena testowanego auta 289 677 zł