Auto Świat Testy Skoda Octavia 1.4 TSI DSG - Nowy wygląd, większy komfort

Skoda Octavia 1.4 TSI DSG - Nowy wygląd, większy komfort

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Odświeżony bestseller Skody trafił niedawno do salonów. Testujemy wersję ze 150-konnym benzyniakiem i dwusprzęgłowym „automatem”.Sprawdzimy, czy poliftingowe zmiany zwiększają atrakcyjność popularnego modelu.

Skoda Octavia FL 1.4 TSI DSG
Zobacz galerię (15)
Adam Mikuła / Auto Świat
Skoda Octavia FL 1.4 TSI DSG

Octavia od lat jest najlepiej sprzedającym się autem w Polsce, a zainteresowanie nią nadal rośnie. W ubiegłym roku sprzedano prawie 17 tys. sztuk kompaktowej Skody, czyli o ponad 19 proc. więcej niż w 2015 roku. Czeski producent, żeby utrzymać pozycję lidera, przeprowadził niedawno modernizację swojego bestsellera. To co najbardziej rzuca się w oczy, to nowy przód. Złośliwi twierdzą, że nie jest zbyt udany, i porównują go z podwójnymi reflektorami, które miał Mercedes kl. E (W212) – równie chłodno przyjęty przez fanów niemieckiej marki.

Nas od wyglądu o wiele bardziej interesuje technika. Nowe reflektory wykonano w technice Full LED. Mają funkcje adaptacji (dostosowują wiązkę do różnych warunków ruchu) oraz automatycznej zmiany świateł z drogowych na mijania. Co ciekawe, reflektory są oferowane w dobrej cenie (w pakiecie Amazing za 1800 zł).

Skoda Octavia - mnóstwo nowych systemów

Skoda chwali się, że Octavia, mimo iż jest kompaktem, bliżej ma do klasy średniej. Świadczyć mogą o tym nie tylko duże gabaryty auta, znakomita przestronność czy największy w klasie bagażnik, lecz przede wszystkim rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort jazdy. I to właśnie na te elementy inżynierowie Skody położyli nacisk podczas modernizacji modelu. Na liście wyposażenia znalazły się nowe systemy: wykrywanie pojazdów w martwym polu, wspomaganie wyjazdu tyłem z miejsca parkowania, wspomaganie cofania z przyczepą, nadzór odstępu oraz ochrona jadących z przodu. Adaptacyjny tempomat działa teraz aż do 210 km/h, a asystent pasa ruchu w razie potrzeby samoczynnie koryguje tor jazdy.

Pod względem komfortu także wiele się zmieniło. Nas najbardziej ucieszył system aktywnych amortyzatorów DCC (4200 zł). Pięć trybów jazdy zmienia ich twardość i co za tym idzie – auto staje się bardziej komfortowe lub lepiej prowadzi się je na szybko pokonywanych zakrętach. Oczywiście, wraz z innym stopniem twardości amortyzatorów zmienia się także charakterystyka pozostałych podzespołów, m.in. silnika, skrzyni biegów, klimatyzacji, układu kierowniczego czy też adaptacyjnego tempomatu.

W testowym egzemplarzu nie do końca jednak byliśmy zadowoleni z prowadzenia. Samochód podczas hamowania i szybkiej jazdy po łuku okazał się nie tak stabilny, jak poprzednik. Podejrzewamy, że na takie zachowanie wpływ miało ogumienie zimowe, na którym jeździliśmy w temperaturze blisko 20 stopni Celsjusza.

Skoda Octavia - 1.4 TSI plus DSG to udany duet

W samych superlatywach możemy wypowiadać się o napędzie. 150-konny benzyniak z doładowaniem, współpracujący z 7-biegową skrzynią, sprawnie napędzał ważącą 1,3 tony Skodę. Na dobrą reakcję na gaz można było liczyć już od niskich obrotów oraz podczas szybkiej jazdy autostradą. Poza dynamiką zaletami jednostki 1.4 TSI są także niski poziom hałasu oraz umiarkowane spalanie. Na pętli pomiarowej testowa Octavia zużyła 6,7 l/100 km, czyli dokładnie tyle, ile wskazał komputer pokładowy.

Przekładnia DSG dobrze odczytywała potrzeby kierowcy i zmieniała biegi w momencie, gdy tego oczekiwał. Czynność ta odbywała się szybko i bez zbędnych szarpnięć. Niestety, w testowym egzemplarzu była jednak uszkodzona, gdyż redukcji z 3. na 2. bieg (w czasie dojazdu do skrzyżowań) towarzyszył nieprzyjemny zgrzyt.

Skoda Octavia FL 1.4 TSI DSG
Skoda Octavia FL 1.4 TSI DSGŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Skoda Octavia - multimedia robią wrażenie

Przy okazji liftingu mocno zmieniono ofertę systemów audio. W testowym egzemplarzu znalazł się odtwarzacz Columbus (w pakiecie z systemami asystującymi za 7950 zł) z 9,2-calowym ekranem dotykowym, nawigacją oraz szerokimi możliwościami współpracy ze smartfonami (m.in. z systemami CarPlay, Android Auto, MirrorLink). Za sprawą pakietu GSM (3200 zł) można także korzystać z hotspotu WLAN oraz modułu LTE. Takie rozwiązania, choć kosztowne, pozwalają na komfortową podróż z dziećmi, które dzięki temu mogą używać laptopów, tabletów czy smartfonów. W przypadku dalszych podróży pasażerowie z tyłu doładują swoje urządzenia w jednym z dwóch portów USB lub w gnieździe z napięciem 230 V (650 zł). Mniejszy telefon można zamocować w wygodnym uchwycie, należącym do pakietu Simply Clever (300 zł).

Skoda Octavia - to nam się podoba

1.4 TSI ma optymalną moc i dogaduje się ze skrzynią DSG, dużo przestrzeni dla pasażerów i na bagaż, intuicyjna obsługa, nowoczesne multimedia i sys. bezpiecz.

Skoda Octavia - to nam się nie podoba

Mało wyszukana stylistyka, niestabilne zachowanie na zimówkach, skrzynia wydawała dziwne dźwięki, dopłata za wycieraczkę tylnej szyby.

Skoda Octavia - naszym zdaniem: pechowy debiut lidera

Choć byliśmy pod wrażeniem możliwości nowych multimediów i systemów bezpieczeństwa, to dobre wrażenie zakłóciły ślizgające się zimówki i hałasujący „automat”. Uważamy jednak, że poliftingowy model ma wiele atutów, żeby pozostać liderem.

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Pojemność skokowa1395 cm3
Moc maksymalna150 KM/5000 obr./min.
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500-3500 obr./min
Przyspieszenie 0-50 km/h/0-100 km/h3,2 s/8,4 s
Prędkość maksymalna219 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (z/g)45,3 m/45,6 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h58 dB/63 dB/70 dB
Średnie spalanie testowe6,7 l/100 km
Skrzynia biegów/napędaut. 7b/przedni
Pojemność bagażnika590-1580 l
Długość/szerokość/wysokość4670/1814/1461 mm
Rozstaw osi2686 mm
Masa rzeczywista/ładowność1326 kg/493 kg
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km
Cena podst. testowanej wersji95 500 zł
Cena egz. po doposażeniu144 850 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków