- Trzecia generacja Peugeota 308 dostępna jest na rynku od 2021 roku
- Peugeot 308 jest oferowany jako 5-drziowy hatchback oraz kombi
- W teście topowa wersja wyposażenia Peugeota 308 z dieslem pod maską
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – zadziorny stylistycznie
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – zorientowany na komfort
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – naszym zdaniem
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – dane techniczne
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – osiągi
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – wyposażenie
- Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – gwarancja/ceny
Łączenie dynamicznej stylistyki nadwozia z napędem wysokoprężnym nie jest niczym nowym i jak pokazuje przykład Volkswagena Golfa GTD, może dostarczać sporo satysfakcji. Czy ubrany w sportowe szaty Peugeot 308 z turbodieslem zapewnia podobne emocje?
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – zadziorny stylistycznie
Pod względem stylistyki z pewnością tak. Akurat na temat designu aktualnej generacji francuskiego kompaktu wypowiadaliśmy się już wielokrotnie w superlatywach przy okazji testów innych wariantów silnikowych i wyposażeniowych. W przypadku wersji GT Pack wypada to tylko potwierdzić. To topowa odmiana zarówno pod względem wyglądu, jak i wyposażenia, której dodatkowe detale wykończenia nadają wyraźnie sportowy charakter. W nadwoziu to m.in. lakierowany czarny grill, z chromowanymi wstawkami, szersze listwy progowe, dodatkowe spoilery przy przednim zderzaku oraz czarne logo marki umieszczone na przednich błotnikach. Standardem w GT Pack są ponadto 18-calowe, pięcioramienne alufelgi, na które nawleczono opony Michelin Total Performance w rozmiarze 225/40 R 18.
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
We wnętrzu sportowy styl podkreślają: tapicerka z alcantary i skóry ekologicznej z charakterystycznymi zielonymi przeszyciami, chromowane wstawki na desce rozdzielczej, konsoli środkowej, podnóżku i pedałach oraz bardzo dobrze wyprofilowane przednie fotele z atestem AGR (niemieckie stowarzyszenie na rzecz zdrowych pleców). Nie tylko świetnie trzymają na boki, ale oferują bardzo szeroki zakres ustawień, co sprzyja zajęciu optymalnej pozycji.
Standardowo mają elektryczną regulację z pamięcią, są podgrzewane, a do tego wyposażono je w funkcję masażu o kilku stopniach natężenia, która doskonale sprawdza się nie tylko na długich trasach. O ile same fotele są wygodne, o tyle – tak jak w innych wersjach 308 – nie wszystkim przypadnie do gustu ustawienie kierownicy, która (choć jest spłaszczona od góry i dołu) może zawadzać o kolana. Żadnych zastrzeżeń nie budzi natomiast jakość wykończenia ani obsługa systemu multimedialnego, do której zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Pochwalić należy też system audio Focal i dostępność indukcyjnej ładowarki oraz gniazd USB-C (jedno z przodu i dwa z tyłu).
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – zorientowany na komfort
Układ jezdny modelu w przeciwieństwie do dynamicznej stylistyki ma zdecydowanie komfortowe preferencje. Oznacza to dość miękką charakterystykę tłumienia nierówności i wychylanie się nadwozia na zakrętach z delikatną tendencją do podsterowności – przód za sprawą turbodiesla jest wyraźnie cięższy niż w wersji benzynowej (benzyniak waży o ponad 100 kg mniej). Na szczęście w większości przypadków nie oznacza to utraty stabilności, a auto można łatwo kontrolować. Mała kierownica przyjemnie leży w dłoniach i układ daje dobrą informację zwrotną, choć nie tak precyzyjną, jak pamiętamy z VW Golfa.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu: Eco, Normal i Sport. Choć w ostatnim zmienia się szybkość zmiany przełożeń w automatycznej skrzyni i można odnieść wrażenie lepszej elastyczności, to tak naprawdę w każdym wciśnięcie pedału w podłogę przynosi podobny efekt. Nie rozczarowuje, ale na hot hatcha 130 KM to zdecydowanie za mało.
Zobacz też: Tak, są spalinowe. I bardzo dobrze! Ford Focus kontra Kia Ceed i Volkswagen Golf
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – naszym zdaniem
Po teście tej wersji Peugeota 308 mam pewien niedosyt. Zmysły estetyczne są jak najbardziej zaspokojone, bo auto doskonale wygląda, jest bardzo bogato wyposażone i szlachetnie wykończone, natomiast czasami wyraźnie brakuje mu sportowej dynamiki napędu. Owszem, 130-konny diesel na co dzień się sprawdza i rewanżuje niskim zużyciem paliwa, ale ani przyspieszeniem, ani elastycznością nie zachęca do agresywniejszej, wciągającej jazdy.
Ocena: 4+
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa | 1499 cm3 |
Maksymalna moc | 130 KM/3750 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/1750 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | na koła przednie |
Marka i model opon | Michelin Total Performance |
Rozmiar opon | 225/40 R 18 |
Masa własna/ładowność | 1361-1940/579 kg |
Pojemność bagażnika | 412-1323 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l |
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – osiągi
Prędkość maksymalna | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 117 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1155 km |
Min. średnica zawracania | 11,2 m |
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – wyposażenie
Wersja | GT Pack |
Reflektory Matrix LED | S |
Tapicerka z alcantary i skóry eko | S |
Peugeot i-Cockpit 3D | S |
Podgrzewane fotele z funkcją masażu | S |
Pakiet Driver Assist Plus | S |
Fotel kier. AGR z el. ster. i pamięcią ust. | S |
VisioPark 360˚ | S |
Audio Focal Premium Hi-Fi | S |
Driver Sport Pack | S |
Bezkluczykowy dostęp i uruchamianie | S |
18-calowe alufelgi | S |
Tempomat adaptacyjny | S |
Lakier specjalny | 3500 zł |
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – gwarancja/ceny
Cena podstawowej wersji silnikowej | 122 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 157 600 zł |