• Trzecia generacja Peugeota 308 dostępna jest na rynku od 2021 roku
  • Peugeot 308 jest oferowany jako 5-drziowy hatchback oraz kombi
  • W teście topowa wersja wyposażenia Peugeota 308 z dieslem pod maską

Łączenie dynamicznej stylistyki nadwozia z napędem wysokoprężnym nie jest niczym nowym i jak pokazuje przykład Volkswagena Golfa GTD, może dostarczać sporo satysfakcji. Czy ubrany w sportowe szaty Peugeot 308 z turbodieslem zapewnia podobne emocje?

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – zadziorny stylistycznie

Zadziorny i dynamiczny styl wersji GT Pack przykuwa uwagę i sugeruje duży potencjał napędu Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Zadziorny i dynamiczny styl wersji GT Pack przykuwa uwagę i sugeruje duży potencjał napędu

Pod względem stylistyki z pewnością tak. Akurat na temat designu aktualnej generacji francuskiego kompaktu wypowiadaliśmy się już wielokrotnie w superlatywach przy okazji testów innych wariantów silnikowych i wyposażeniowych. W przypadku wersji GT Pack wypada to tylko potwierdzić. To topowa odmiana zarówno pod względem wyglądu, jak i wyposażenia, której dodatkowe detale wykończenia nadają wyraźnie sportowy charakter. W nadwoziu to m.in. lakierowany czarny grill, z chromowanymi wstawkami, szersze listwy progowe, dodatkowe spoilery przy przednim zderzaku oraz czarne logo marki umieszczone na przednich błotnikach. Standardem w GT Pack są ponadto 18-calowe, pięcioramienne alufelgi, na które nawleczono opony Michelin Total Performance w rozmiarze 225/40 R 18.

We wnętrzu sportowy styl podkreślają: tapicerka z alcantary i skóry ekologicznej z charakterystycznymi zielonymi przeszyciami, chromowane wstawki na desce rozdzielczej, konsoli środkowej, podnóżku i pedałach oraz bardzo dobrze wyprofilowane przednie fotele z atestem AGR (niemieckie stowarzyszenie na rzecz zdrowych pleców). Nie tylko świetnie trzymają na boki, ale oferują bardzo szeroki zakres ustawień, co sprzyja zajęciu optymalnej pozycji.

Standardowo mają elektryczną regulację z pamięcią, są podgrzewane, a do tego wyposażono je w funkcję masażu o kilku stopniach natężenia, która doskonale sprawdza się nie tylko na długich trasach. O ile same fotele są wygodne, o tyle – tak jak w innych wersjach 308 – nie wszystkim przypadnie do gustu ustawienie kierownicy, która (choć jest spłaszczona od góry i dołu) może zawadzać o kolana. Żadnych zastrzeżeń nie budzi natomiast jakość wykończenia ani obsługa systemu multimedialnego, do której zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Pochwalić należy też system audio Focal i dostępność indukcyjnej ładowarki oraz gniazd USB-C (jedno z przodu i dwa z tyłu).

Seryjny w GT Pack system VisioPark 360 wykorzystuje kamery z przodu, z tyłu i w lusterkach, ułatwiając manewrowanie Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Seryjny w GT Pack system VisioPark 360 wykorzystuje kamery z przodu, z tyłu i w lusterkach, ułatwiając manewrowanie

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – zorientowany na komfort

Układ jezdny modelu w przeciwieństwie do dynamicznej stylistyki ma zdecydowanie komfortowe preferencje. Oznacza to dość miękką charakterystykę tłumienia nierówności i wychylanie się nadwozia na zakrętach z delikatną tendencją do podsterowności – przód za sprawą turbodiesla jest wyraźnie cięższy niż w wersji benzynowej (benzyniak waży o ponad 100 kg mniej). Na szczęście w większości przypadków nie oznacza to utraty stabilności, a auto można łatwo kontrolować. Mała kierownica przyjemnie leży w dłoniach i układ daje dobrą informację zwrotną, choć nie tak precyzyjną, jak pamiętamy z VW Golfa.

Dwie chromowane końcówki wydechu i duży spoiler dachowy wzmacniają sportowy image 308 GT Pack Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Dwie chromowane końcówki wydechu i duży spoiler dachowy wzmacniają sportowy image 308 GT Pack

Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu: Eco, Normal i Sport. Choć w ostatnim zmienia się szybkość zmiany przełożeń w automatycznej skrzyni i można odnieść wrażenie lepszej elastyczności, to tak naprawdę w każdym wciśnięcie pedału w podłogę przynosi podobny efekt. Nie rozczarowuje, ale na hot hatcha 130 KM to zdecydowanie za mało.

Zobacz też: Tak, są spalinowe. I bardzo dobrze! Ford Focus kontra Kia Ceed i Volkswagen Golf

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – naszym zdaniem

Po teście tej wersji Peugeota 308 mam pewien niedosyt. Zmysły estetyczne są jak najbardziej zaspokojone, bo auto doskonale wygląda, jest bardzo bogato wyposażone i szlachetnie wykończone, natomiast czasami wyraźnie brakuje mu sportowej dynamiki napędu. Owszem, 130-konny diesel na co dzień się sprawdza i rewanżuje niskim zużyciem paliwa, ale ani przyspieszeniem, ani elastycznością nie zachęca do agresywniejszej, wciągającej jazdy.

Czytaj więcej o PEUGEOT 308

Ocena: 4+

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa 1499 cm3
Maksymalna moc 130 KM/3750 obr./min
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1750 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd na koła przednie
Marka i model opon Michelin Total Performance
Rozmiar opon 225/40 R 18
Masa własna/ładowność 1361-1940/579 kg
Pojemność bagażnika 412-1323 l
Pojemność zbiornika paliwa 52 l

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – osiągi

Prędkość maksymalna 207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 4,5 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 117 g/km
Teoretyczny zasięg 1155 km
Min. średnica zawracania 11,2 m

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – wyposażenie

Wersja GT Pack
Reflektory Matrix LED S
Tapicerka z alcantary i skóry eko S
Peugeot i-Cockpit 3D S
Podgrzewane fotele z funkcją masażu S
Pakiet Driver Assist Plus  S
Fotel kier. AGR z el. ster. i pamięcią ust. S
VisioPark 360˚ S
Audio Focal Premium Hi-Fi S
Driver Sport Pack S
Bezkluczykowy dostęp i uruchamianie S
18-calowe alufelgi S
Tempomat adaptacyjny S
Lakier specjalny 3500 zł

Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi – gwarancja/ceny

Cena podstawowej wersji silnikowej 122 000 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 157 600 zł
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Diesel 1.5 zapewnia niezłe, ale raczej nie sportowe osiągi. Podczas testu na dystansie ponad 1000 km spalił średnio tylko 5 l/100 km Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Diesel 1.5 zapewnia niezłe, ale raczej nie sportowe osiągi. Podczas testu na dystansie ponad 1000 km spalił średnio tylko 5 l/100 km
Przycisk na konsoli środkowej pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy napędu: Eco, Normal lub Sport. Ostatni wzmacnia też brzmienie wydechu Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Przycisk na konsoli środkowej pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy napędu: Eco, Normal lub Sport. Ostatni wzmacnia też brzmienie wydechu
W podłokietniku tylnej kanapy przydatne uchwyty na kubki Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
W podłokietniku tylnej kanapy przydatne uchwyty na kubki
Tryb Sport zmienia wygląd cyfrowych zegarów i zakres prezentowanych informacji Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Tryb Sport zmienia wygląd cyfrowych zegarów i zakres prezentowanych informacji
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDi
Bagażnik ma przyzwoitą pojemność od 412 do 1323 l (ale bez płaskiej podłogi) Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Bagażnik ma przyzwoitą pojemność od 412 do 1323 l (ale bez płaskiej podłogi)