• Ford Focus ma zasięg nawet 800 km — auta elektryczne o takim wyniku mogą jedynie pomarzyć, nawet jeżeli zapłacicie za nie dwa razy więcej
  • Wszystkie trzy testowane kompakty spaliły bardzo rozsądne ilości benzyny — nieco ponad 6 l/100 km. A to dziś bardzo ceniony atut.
  • Współczesne kompakty mają całkiem pakowne bagażniki — możliwości przewozowe sięgają niemal 400 litrów przy sporej ładowności
  • Ford ma litrowy silnik trzycylindrowy i miękką hybrydę, a Kia i VW czterocylindrowe silniki 1.5. To zestawienie musi być ciekawe!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Benzynowe kompakty, w których trzeba ręcznie zmieniać biegi i wciskać sprzęgło? Zaraz przekonacie się, że takie samochody nadal mają sens. I choć nie są one już zgodne z trendami lansowanymi przez możnych tego świata – czyli nie są elektryczne – to gwarantujemy wam, że jazda bez ciągłego martwienia się o rozładowanie akumulatora jest bardzo relaksującym doznaniem. A błyskawiczne tankowanie na stacjach paliw na długich trasach pozostaje tak samo sprawne, przyjemne i oszczędzające czas, jak kiedyś.

Ford Focus może się pochwalić najbardziej dynamicznym prowadzeniem, testowana wersja ma sportowe zawieszenie. Foto: Auto Bild
Ford Focus może się pochwalić najbardziej dynamicznym prowadzeniem, testowana wersja ma sportowe zawieszenie.

W dodatku te trzy samochody są pojemne, wygodne i jak na 150-konne silniki tak oszczędne, jak niegdyś potrafiły być tylko diesle. Są po prostu znakomite. I to, że auta elektryczne potrafią już przyspieszać do setki w absurdalnie zbędne 2,5 sekundy, nie odbiera spalinowym kompaktom ani krzty praktyczności, za którą są tak cenione przez klientów. A teraz – do testu!

Ford Focus - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Ford Focus - schemat wymiarów

Odświeżony Focus z unowocześnionym systemem inforozrywki i dużym ekranem dotykowym padł ofiarą trendu redukowania liczby fizycznych przycisków i pokręteł zapewniających wygodny, szybki i bezpieczny dostęp do najważniejszych funkcji w kokpicie. Niestety, klimatyzację też regulujemy dotykowo, a to nie jest ani mądre, ani praktyczne, ani wygodne. I tutaj Focus nie jest wyjątkiem.

Kia Ceed nadal gra w lidze najlepszych kompaktów. Foto: Auto Bild
Kia Ceed nadal gra w lidze najlepszych kompaktów.

W odróżnieniu od Golfa najważniejsze parametry, jak temperatura, bieg dmuchawy czy ogrzewanie siedzeń, wyświetlane są stale na dolnym pasku informacyjnym. Klasyczną drogą poszła Kia, która oferuje to, co najlepsze z obu światów: tego, w którym wszystko jest "jak w smartfonie", i tego, w którym mamy jeszcze genialnie praktyczne pokrętła i przyciski do obsługi najważniejszych funkcji auta. Producenci aut z "wszystkodotykowymi" kokpitami powinni się mocno zastanowić i zawrócić z obranej drogi, bo lepsze potrafi być wrogiem dobrego.

Kia Ceed - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Kia Ceed - schemat wymiarów

"OK, Ford" – czas sprawdzić, jak działa sterowanie głosowe. I niestety, ten test nie wypadł najlepiej dla Focusa. Jedne adresy interpretuje od razu prawidłowo, za to innych system nie jest w stanie zrozumieć za pierwszym razem i wymaga powtarzania. A jak to wygląda u konkurencji? Golf pod tym względem bardzo się poprawił. Zarówno zrozumienie mowy, jak i czas reakcji systemu uległy poprawie.

Volkswagen Golf jako jedyny w stawce ma regulowane amortyzatory. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf jako jedyny w stawce ma regulowane amortyzatory.

Do tego asystenci funkcjonują wyjątkowo harmonijnie. Na przykład rozpoznawanie znaków drogowych – działa super, tuż przed tablicą początku miejscowości prędkość zostaje dopasowana do określonej przepisami ruchu drogowego. Także w Focusie tempomat przejmuje kontrolę nad prędkością po odczytaniu znaku jej ograniczenia, dzieje się to jednak z takim opóźnieniem, że sensowność używania tego systemu staje pod znakiem zapytania.

Volkswagen Golf - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf - schemat wymiarów

W ocenie jakości w kabinie Ford pozostaje w tyle za rywalami. Materiały są prostsze, nawet w bagażniku. To jednak nie dla każdego będzie istotne, natomiast miękkie fotele – już tak. Boczne profilowanie, utworzone za pomocą pianki wypełniającej obicie, poddaje się pod naporem pleców kierowcy, ale poza tym fotel jest wygodny.

Kokpit Forda Focusa po liftingu: ogromny ekran dotykowy nie jest obrócony w stronę kierowcy, a liczba przycisków i pokręteł w kokpicie została niepotrzebnie zredukowana. Foto: Auto Bild
Kokpit Forda Focusa po liftingu: ogromny ekran dotykowy nie jest obrócony w stronę kierowcy, a liczba przycisków i pokręteł w kokpicie została niepotrzebnie zredukowana.

Masywniejszy fotel w Kii zapewnia lepsze podparcie, ale i tak nie osiąga poziomu ergonomii zapewnianej przez znakomite siedzenia Golfa. W połączeniu z optymalną pozycją kierowcy Volkswagen jest tutaj naturalnym i zdecydowanym wyborem na długie trasy.

Zadowalająca jakość wykończenia i montażu w kokpicie Kii Ceed, a oprócz ekranu dotykowego pozostawiono dużo bardzo przydatnych przycisków i pokręteł w kokpicie. Brawo za rozsądek na przekór trendom! Foto: Auto Bild
Zadowalająca jakość wykończenia i montażu w kokpicie Kii Ceed, a oprócz ekranu dotykowego pozostawiono dużo bardzo przydatnych przycisków i pokręteł w kokpicie. Brawo za rozsądek na przekór trendom!

Silniki? Mimo zróżnicowanej pojemności czują się świetnie pod maskami testowanych kompaktów. Nawet w Fordzie, w którym ze 155 koni mechanicznych aż 19 dostarcza silnik elektryczny miękkiej hybrydy, a motor spalinowy ma zaledwie litr pojemności skokowej, nie mamy wrażenia braku mocy.

Nie tak dawno kokpit VW Golfa wydawał się futurystyczny, a ekrany ogromne, no i proszę: teraz wszystko wygląda tutaj na mniejsze niż u rywali. Trochę za szeroki tunel centralny, bardzo nieroztropna ergonomicznie dotykowa obsługa prawie wszystkiego, co jest na pokładzie. Foto: Auto Bild
Nie tak dawno kokpit VW Golfa wydawał się futurystyczny, a ekrany ogromne, no i proszę: teraz wszystko wygląda tutaj na mniejsze niż u rywali. Trochę za szeroki tunel centralny, bardzo nieroztropna ergonomicznie dotykowa obsługa prawie wszystkiego, co jest na pokładzie.

Co zaskakuje i jednocześnie dowodzi wysokich kompetencji technicznych Forda, trzycylindrowy napęd Focusa jest dobrze wyciszony i słuchanie go nie stanowi żadnego dyskomfortu na tle czterocylindrowych rywali. Jednak wypada zadać zasadnicze pytanie: po co tak wysilać litrowy silnik, skoro jego półtoralitrowi, czterocylindrowi konkurenci palą w realnej jeździe niemal tyle samo? I nawet delikatne, oszczędne traktowanie silnika nie daje mu ekonomicznej przewagi?

Najwyższy w porównaniu próg załadunku należy do Forda Focusa i znajduje się na wysokości 71 cm nad jezdnią. Po złożeniu kanapy nie powstaje płaska podłoga, za to jest tu dużo miejsca (392-1354 l) przy ładowności 575 kg. Foto: Auto Bild
Najwyższy w porównaniu próg załadunku należy do Forda Focusa i znajduje się na wysokości 71 cm nad jezdnią. Po złożeniu kanapy nie powstaje płaska podłoga, za to jest tu dużo miejsca (392-1354 l) przy ładowności 575 kg.

Da się to wytłumaczyć. Silnik trzycylindrowy ma mniej części niż czterocylindrowy i jest tym samym tańszy w produkcji. A to oznacza większy zarobek dla producenta. Plus silniki 1.0 EcoBoost tradycyjnie palą mniej w standaryzowanym teście WLTP (Ford: 5,2, Kia 5,8, VW 5,8 l/100 km), więc wobec drakońskich kar za przekroczenie emisji CO2 przez flotę wyprodukowanych aut nawet niewielka różnica w zużyciu paliwa może mieć sens.

Najniższy w porównaniu próg załadunku należy z kolei do Kii Ceed i znajdziecie go 65 cm nad jezdnią. Pojemność bagażowa (395-1291 l) – gdzieś pomiędzy Fordem a Volkswagenem. Najniższa ładowność wynosi 488 kg. Foto: Auto Bild
Najniższy w porównaniu próg załadunku należy z kolei do Kii Ceed i znajdziecie go 65 cm nad jezdnią. Pojemność bagażowa (395-1291 l) – gdzieś pomiędzy Fordem a Volkswagenem. Najniższa ładowność wynosi 488 kg.

Ford ma mniejszą pojemność silnika, miękką hybrydę i to powinno mu dawać przewagę w oszczędzaniu paliwa. Kropka. A nie daje, więc nie wyszło to najzręczniej. Do tego Focus denerwuje dziwnym zachowaniem napędu po zdjęciu nogi z pedału gazu, jakby ktoś na moment próbował zaciągnąć hamulec postojowy. Stąd główna zaleta "hybrydowości" Forda pozostaje jedna, ale istotna: aksamitnie cichy i pozbawiony wibracji start silnika po automatycznym wyłączeniu go na skrzyżowaniu. Odpowiada za to alternator-rozrusznik napędzany paskiem.

Próg załadunku bagażnika Volkswagena Golfa znajduje się 66,5 cm nad jezdnią, a bagażnik jest nieco mniejszy niż u rywali i pomieści 381-1237 litrów. Ładowność jest trochę większa niż w Kii i wynosi 504 kg – Ford jest lepszy. Foto: Auto Bild
Próg załadunku bagażnika Volkswagena Golfa znajduje się 66,5 cm nad jezdnią, a bagażnik jest nieco mniejszy niż u rywali i pomieści 381-1237 litrów. Ładowność jest trochę większa niż w Kii i wynosi 504 kg – Ford jest lepszy.

Kręte drogi przynoszą najwięcej frajdy kierowcy Focusa, również za sprawą sportowego zawieszenia testowanej wersji samochodu. Ale trzeba przyznać, że również zdecydowanie mniej radykalnie resorujący Volkswagen ze swoim układem kierowniczym zapewniającym kierowcy znakomitą informację zwrotną może się podobać. Tym bardziej że Golf ma regulowaną twardość amortyzatorów. Ceed też jeździ stabilnie, ale z nieco większym opóźnieniem reaguje na skręt kierownicy. A teraz pora na twarde dowody — tabele.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu VOLKSWAGEN KIA FORD
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,2 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 8,8 s 9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,0 s 13,8 s 16,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4. bieg) 7,0 s 6,9 s 7,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (6. bieg) 15,4 s 11,1 s 13,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1326/504 kg 1332/488 kg 1320/575 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 61/39 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,0 m 11,1/11,3 m 11,1/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,6 m 35,4 m 34,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,5 m 34,9 m 33,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,5 l/100 km 6,6 l/100 km 6,4 l/100 km
Zasięg 690 km 755 km 810 km
Ford Focus ma litrowy silnik trzycylindrowy i miękką hybrydę. Moc: 155 KM. Foto: Auto Bild
Ford Focus ma litrowy silnik trzycylindrowy i miękką hybrydę. Moc: 155 KM.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta GOLF CEED FOCUS
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa 1498 cm3 1482 cm3 999 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5000 obr./min 160 KM/5500 obr./min 155 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 obr./min 253 Nm/1500 obr./min 240 Nm/2500 obr./min
Prędkość maksymalna 224 km/h 210 km/h 211 km/h
Skrzynia biegów/napęd manualna 6-bieg./przedni manualna 6-bieg./przedni manualna 6-bieg./przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 381-1237/45 l 395-1291/50 l 392-1354/52 l
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Potenza S 005 Michelin Pilot Sport 4 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 18 225/45 R 17 215/50 R 17
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 131 g/km; S 132 g/km; S 118 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1500/660 kg 1410/600 kg 1100/670 kg
Czterocylindrowy silnik 1.5 Kii Ceed ma 160 KM. Foto: Auto Bild
Czterocylindrowy silnik 1.5 Kii Ceed ma 160 KM.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf— wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie GOLF CEED FOCUS
Wersja 1.5 TSI Style 1.5 T-GDI GT-Line 1.0 EB Hybrid ST Line X
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S + centralny S/S/S S/S/S
Automatyczne światła drogowe/mijania 680 zł S 2000 zł (pakiet)
Światła przeciwmgielne/LED S (na złą pogodę)/S S/S S/S
Klimatyzacja aut./elektrochromatyczne lusterko S (3-strefowa)/S S (2-strefowa)/S S (2-strefowa)/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3160 zł (pakiet) S/S S/S
Elektrycznie sterowane fotele/skóra S/N (tylko alcantara) N/N N/N
System multim./nawigacja/radio DAB S/5360 zł (pakiet)/S S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S S/S/S
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/1940 zł S/S S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna 3070 zł/S/2040 zł N/S/S 1800 zł/S/S
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba 1970 zł za 2 opcje/N S/S/S 1750 zł za 3 opcje
Adaptacyjne zawieszenie/automat parkujący 4570/940 zł N/S N/1200 zł
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S S/S 2000 zł (pakiet)/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/1420 zł S/S/S S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/3160 zł (pakiet) S/3000 zł (pakiet) S/2000 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/5360 zł (pakiet) S/S S/2000 zł (pakiet)
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu 3160 zł (pakiet) 3000 zł (pakiet) 2000 zł (pakiet)
Wentylowane fotele przednie/dach panoramiczny N/4730 zł N/3500 zł N/6200 zł
Monitoring zmęczenia kierowcy S S 2000 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2670/2870 zł (18 cali) 2500 zł/S (17 cali) 2200 zł/S (17 cali)
150-konne 1.5 TSI pod maską Volkswagena Golfa. Foto: Auto Bild
150-konne 1.5 TSI pod maską Volkswagena Golfa.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf— cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny GOLF CEED FOCUS
Cena wyjściowa 117 790 zł 120 900 zł 119 650 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 7 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 142 740 zł 123 900 zł 126 500 zł*

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Forda zawiera fotel AGR za 1900 zł.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf - porównanie. Foto: Auto Bild
Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf - porównanie.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf— punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volkswagen Kia Ford
Przestronność z przodu 40 34 34 34
Przestronność z tyłu 30 19 19 19
Pojemność bagażnika 25 15 15 15
Ładowność 15 12 12 14
Widoczność 20 14 12 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25 25
Ergonomia obsługi 20 14 16 14
Jakość wykończenia 20 16 16 15
Suma punktów 200 150 149 150
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volkswagen Kia Ford
Przyspieszenie 25 17 18 16
Elastyczność 25 14 17 15
Poziom hałasu 15 12 12 11
Skrzynia biegów 15 12 12 12
Zachowanie na drodze 30 26 26 27
Komfort jazdy 30 26 23 23
Układ kierowniczy 15 14 13 13
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 37 32 36
Suma punktów 200 162 157 157
Koszty Maks. pkt. Volkswagen Kia Ford
Cena po doposażeniu 50 21 25 25
Zużycie paliwa 30 23 23 23
Wyposażenie – komfort 50 36 28 26
Wyp. – bezpieczeństwo 40 33 32 30
Ubezpieczenia 10 6 7 7
Gwarancja 15 8 15 8
Przeglądy 10 9 6 9
Suma punktów 205 136 136 128
Wynik końcowy 605 448 442 435
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf— spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Ford Focus vs Kia Ceed i VW Golf - test spalania Foto: Auto Bild
Ford Focus vs Kia Ceed i VW Golf - test spalania

Teoretycznie to nie miało prawa się zdarzyć. Przecież silniki Kii i VW mają półtora raza większą pojemność przy podobnej mocy jak Ford. Powinny palić więcej! A jednak – nie pierwszy raz w naszych porównaniach widać, że ekstremalny downsizing nie przynosi spodziewanych efektów ekonomicznych.

Podsumowanie

Są poręczne, wygodne, przyspieszają całkiem ochoczo i palą niewiele ponad sześć litrów benzyny na setkę. Kompaktowe elektryki może i byłyby szybsze, ale też droższe, a realny zasięg nawet 800 km (Focus) byłby dla nich nieosiągalny. Dlatego mimo wysokich cen warto kupować nowoczesne benzynowe auta kompaktowe, bo ich praktyczność i wszechstronność nadal pozostają bardzo konkurencyjne. Szkoda, że miękka hybryda nie przyniosła Fordowi korzyści.