Rynek kompaktowych SUV-ów jest od lat mocno obsadzony, a debiutujące Tonale pojawia się na nim bardzo spóźnione. Jednak premiera każdego nowego modelu Alfy Romeo zawsze wzbudza silne emocje (ostatnia miała miejsce w 2016 roku z modelem Stelvio, rok wcześniej zaprezentowano Giulię, która pojawiła się w salonach z opóźnieniem), nie inaczej było też z nowym SUV-em segmentu C. Debiutowi tego modelu towarzyszyła dodatkowo ciekawość fanów włoskiej motoryzacji, gdyż projekt o nazwie Tonale był finalizowany, gdy Alfa Romeo była już w grupie Stellantis i zarządzał nią Francuz (Jean-Philippe Imparato).
Tonale jest więc projektem włosko-francusko-amerykańsko-niemieckim i – co wiąże się z duchem czasów – pierwszym zelektryfikowanym SUV-em Alfy Romeo. Dla podkreślenia tego faktu rynkowy start Tonale odbył się symbolicznie w Tempio Voltiano – miejscu, w którym Alessandro Volta wynalazł pierwszą baterię, pierwszy generator energii elektrycznej. Przedstawiciele marki podkreślają, że tym modelem Alfa Romeo "wjechała" w erę elektryfikacji, choć pozostała jednocześnie wierna swojemu DNA. W teście Tonale sprawdzimy, na ile rzeczywiście udało się zachować tożsamość marki.
Wersja Edizione Speciale wyposażona jest w stylowe 20-calowe felgi oraz czerwone zaciski hamulcowe.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – premierowa wersja Edizione Speciale
Zwykle nie komentujemy wyglądu, bo to rzecz gustu. Ale w przypadku Tonale trudno przejść obok tego tematu obojętnie. Wąskie reflektory matrycowe z trzema soczewkami, do tego wloty powietrza o strukturze plastra miodu, podobnie jak nakładki na nadkolach i listwy progowe w czarnym kolorze, świetnie kontrastują z lakierem Alfa Rosso i nadają autu emocjonujący charakter. Piękną sylwetkę z wysoko poprowadzoną linią okien udanie dopełniają duże i stylowe 20-calowe felgi, występujące seryjnie wyłącznie dla premierowej edycji specjalnej.
Mimo opadającej ku tyłowi linii dachu drugi rząd siedzeń Alfy Romeo Tonale oferuje mnóstwo przestrzeni, zarówno nad głową, jak i na nogi.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – przestronna kanapa
Co ważne, sportowy wygląd Tonale współgra z praktycznością, której oczekujemy po kompaktowym SUV-ie. Jego wnętrze jest przestronne, wygodnie pomieści czterech dorosłych pasażerów. Osoby siedzące z tyłu będą się cieszyć nie tylko dużą ilością miejsca na nogi i nad głową, lecz także, dzięki wysoko zamocowanej kanapie, wygodną pozycją. W upały docenią też dodatkowe nawiewy klimatyzacji.
O komfort termiczny pasażerów dbają: seryjna dwustrefowa klimatyzacja automatyczna oraz podgrzewane i wentylowane fotele przednie.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Kierowca i pasażer z przodu dzięki dwustrefowej klimatyzacji (seryjna) mają zapewniony komfort termiczny, ale mogą go zwiększyć, zamawiając podgrzewane i wentylowane fotele. Skoro o fotelach mowa, to w testowanym modelu mimo braku regulacji długości siedziska cechują się świetnym podparciem bocznym i wygodą na dłuższych trasach.
Potężne aluminiowe łopatki do zmiany biegów budzą kontrowersje.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – wnętrze utrzymane w sportowym klimacie
Takich foteli nie znajdziecie w żadnym z modeli produkowanych przez grupę Stellantis, podobnie jak i innych elementów kokpitu. Deska rozdzielcza w Tonale jest zupełnie nowa i koresponduje ze sportowym charakterem marki. Wyraźnie wyprofilowane koło kierownicy daje pewny chwyt, a świetnym uzupełnieniem są potężne aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Ich zastosowanie budzi jednak sprzeczne opinie. Jedni chwalą, że są doskonałe, gdyż w czasie dynamicznej jazdy na torze można w łuku łatwiej zmieniać bieg, inni z kolei krytykują ich wielkość, gdyż ograniczają dostęp do dźwigienek wycieraczek i kierunkowskazów, poza tym, gdy ma się długie paznokcie, łatwo o nie zahaczyć. Złośliwi wręcz twierdzą, że w rodzinnym SUV-ie o niewygórowanej mocy 130 KM są zwyczajnie zbyteczne.
Funkcja sterowania głosowego (do dyspozycji osobista asystentka głosowa Alexa) pozwala poprosić o odtwarzanie muzyki, słuchanie audiobooków, uzyskiwanie wskazówek dojazdu, sprawdzanie natężenia ruchu oraz sterowanie inteligentnymi urządzeniami domowymi.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – imponujące możliwości multimediów
Tonale jest wyposażone w całkowicie nowy system informacyjno-rozrywkowy. Obejmuje on zarówno wirtualne zegary o przekątnej 12,3 cala, jak i dotykowy ekran multimediów (10,25 cala). Są to oryginalne elementy, których nie spotkacie w innych modelach koncernu, charakteryzujące się świetną grafiką, dużymi możliwościami (oparte są na Androidzie, mają sterowanie głosowe, świetnie współpracują ze smartfonami, a dzięki łączności 4G dostępne są zdalne aktualizacje) oraz intuicyjną obsługą. Jedno, co moglibyśmy zarzucić głównemu ekranowi, to słaba reakcja na dotyk – czasem konieczne było ponowne naciśnięcie palcem wybranego pola. Pochwalimy tu speców od multimediów za to, że zamontowali cztery porty USB, a skrytykujemy za potencjometr głośności, który nie tylko oddalili od ekranu, lecz wręcz ukryli za lewarkiem biegów.
Uruchamianie silnika przyciskiem na kierownicy może nie jest intuicyjne, ale nawiązuje do sportowego charakteru auta.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – przydałoby się nieco więcej mocy
Tożsamość Alfy Romeo uwidacznia się także za pośrednictwem przycisku uruchamiania silnika, znajdującego się na kierownicy, i symbolicznego znaczka z flagą Włoch. Pracujący pod maską testowego Tonale hybrydowy napęd (MHEV) to już jednak wspólny projekt w grupie Stellantis, znaleźć go można np. w Jeepie Compassie. Doładowany czterocylindrowy benzyniak 1.5 o mocy 130 KM, współpracujący z 20-konnym elektrykiem, przekazuje napęd wyłącznie na przednie koła za pośrednictwem siedmiostopniowego, dwusprzęgłowego automatu. Przyznamy, że osiągi (zmierzone 0-100 km/h w 10,1 s) nie usatysfakcjonują ani kierowców lubiących dynamiczną jazdę, ani tych, którzy planują jeździć w trasy z kompletem podróżnych. Benzyniak świetnie reaguje na gaz od niskich obrotów, jest cichy i rozsądnie gospodaruje paliwem (śr. 7,1 l/100 km), ale pod warunkiem, że jeździ się tylko w pojedynkę i nie przekracza 120 km/h. Na autostradzie, zwłaszcza z czterema osobami na pokładzie i ich bagażami, silnikowi wyraźnie brakuje tchu. Niewygórowana moc to niejedyna bolączka napędu. Największym problemem jest skrzynia DCT, która nawet w trybie jazdy Dynamic wolno reaguje podczas próby szybkiego startu i przy kick-downie. Jedynym sposobem na szybką redukcję biegów jest użycie wspomnianych już łopatek.
Alfa Romeo Tonale prowadzi się świetnie, ale duże koła i silnie wspomagany układ kierowniczy sprawiają, że trzeba pewnie trzymać kierownicę.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – bezpośredni układ kierowniczy
Producent podkreśla, że Tonale ma: "staranny rozkład masy i najbardziej bezpośredni układ kierowniczy w tym segmencie (13,6:1)". Pierwsze stwierdzenie dementujemy – w testowym aucie znacznie więcej masy przypada na przednią oś (patrz tabela). Drugą cechę potwierdzamy, ale mamy wątpliwości, czy uznać ją za właściwą. Owszem, układ kierowniczy błyskawicznie reaguje na najmniejsze ruchy kierownicą, ale z drugiej strony jest za silnie wspomagany, co wobec 20-calowych felg i niskoprofilowego ogumienia sprawia, że w koleinach, przy gwałtownym przyspieszaniu i ostrym hamowaniu trzeba naprawdę mocno trzymać kierownicę.
Alfa Romeo Tonale jest wyposażone w standardzie w stałe zaciski Brembo z 4 tłoczkami.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – skuteczne hamulce, ale...
Jeśli więc Tonale rozpatrujemy jako usportowione auto, wszystko jest OK, ale jeśli jako SUV-a do rodzinnych wojaży, to niekoniecznie, tym bardziej że duże koła słabo filtrują nierówności poprzeczne. Podczas hamowania na zimno świetnie wypadły hamulce (100-0 km/h po 33,7 m), ale po rozgrzaniu układu droga hamowania mocno się wydłużyła i trudno było uzyskać powtarzalność wyników.
Tonale nie ma okazyjnej ceny (od 157 000 zł za benzyniaka i diesla o mocach 130 KM z automatami ), za to gwarancja jest wyjątkowa – 5-letnia, z limitem aż 200 tys. km!
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – ocena
Nadwozie: oryginalna stylistyka, przestronne wnętrze, pojemny kufer, materiały o niezłej jakości. Ocena: 5
Napęd: świetna reakcja na gaz, ale z kompletem pasażerów i na autostradzie brakuje mocy. Skrzynia DCT reaguje z opóźnieniem. Ocena: 3+
Prowadzenie: precyzyjne z nutką sportowego sznytu, ale jak na rodzinnego SUV-a ze słabym silnikiem (130 KM) – zbyt nerwowe. Ocena: 5
Multimedia: czytelne wirtualne zegary z możliwością programowania wskazań. Intuicyjna obsługa, rozbudowane funkcje, ale czułość mogłaby być lepsza. Ocena: 5+
Spalanie: w mieście od 6,8 do 8,7 l/100 km, na autostradzie niemal 9 l, poza miastem do 90 km/h – 5,6 l/100 km. Średnie na pętli pomiarowej to 7,1 l/100 km. Ocena: 4
Komfort: zawieszenie jest sprężyste, ale felgi 20’’ ograniczają komfort. Ocena: 4+
Koszty: mocniejsze o 20 KM Q3 kosztuje 155 800 zł. Plus za gwarancję. Ocena: 3+
Ocena końcowa: 5
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – naszym zdaniem
Może i debiut Tonale jest spóźniony, ale jak pokazuje historia, fani włoskiej marki niejedno już wybaczali producentowi. Samochód jest bez dwóch zdań udany, tzn. jak na SUV-a oferuje przestronne i funkcjonalne wnętrze, do tego prowadzi się sportowo i co najważniejsze w czasach globalizacji – zachował indywidualny włoski charakter, który zawsze wyróżniał auta Alfy Romeo.
Alfa Romeo Tonale – wymiaryŹródło: Auto Świat
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s |
0-100 km/h | 10,1 s |
0-130 km/h | 16,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,4 s |
80-120 km/h | 7,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1598/537 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,2/12,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 33,7 m |
gorące | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Śr. zużycie w teście (95 okt.) | 7,1 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 770 km |
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1469 cm3 |
Moc maksymalna | 130 KM/5500 obr./min + 20 KM |
Maks. moment obrotowy | 240 Nm/1500 obr./min + 135 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7 (DCT)/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,6 s; 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa wg WLTP | 6,2 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 142 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 500-1500/55 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/750 kg |
Prześwit | 156 mm |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Turanza T005 |
Rozmiar opon | 235/40 R 20 |
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – wyposażenie
Wersja | Edizione Speciale |
6 airbagów/reflektory LED Matrix | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Elektr. ster. i podgrzewane fotele | 2500 zł (p. Winter)
|
Czuj. parkow. p. i t./kamera cofania | S/S |
Akt. utrzym. pasa r., as. jazdy w korku | 2500 zł (p. Autonomicznej jazdy ADAS 2) |
Lakier Alfa Rosso/alufelgi 20 cali | S/S |
Tempomat adaptacyjny/skóra | S/7500 zł (p. Premium) |
Ładowarka bezprzewodowa | S |
Alfa Romeo Tonale 1.5/130 KM aut. – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 180 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat lub 200 tys. km/8 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena testowanego auta | 192 000 zł |
Po prostu bella (z wł. piękna). Czarne wloty powietrza świetnie komponują się z czerwonym lakierem. W wersji Edizione Speciale reflektory adaptacyjne Full LED Matrix z systemem do jazdy dziennej Day Running Light.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
1,5-litrowy benzyniak (130 KM) zapewnia dobrą dynamikę, ale tylko podczas jazdy w pojedynkę.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
We wnętrzu Tonale czuć sportową atmosferę. Z uruchamianiem auta przyciskiem chwilę trzeba się oswoić. Do opóźnionych reakcji skrzyni DCT nie przyzwyczailiśmy się do końca testu.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Początkowo zdziwiła nas nachylona pod kątem podstawa ładowarki bezprzewodowej, ale potem okazało się, że to fenomenalne rozwiązanie, bo pozwala kierowcy obserwować (a raczej podglądać) ekran telefonu.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Trzy tryby jazdy (Dynamic, Natural i Advanced Efficiency) plus wyłącznik ESP. Po uruchomieniu auta zawsze domyślnie ustawiony jest tryb „n”.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Alfa Romeo Tonale może być wyposażona w najnowsze systemy wspomagające kierowcę, ale część z nich wymaga dopłaty (np. pakiet autonomicznej jazdy ADAS 2 Plus za 7000 zł).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Fotel kierowcy świetnie podpiera ciało na zakrętach. Funkcje podgrzewania i chłodzenia w opcji.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Plus za cztery gniazda USB (dwa typu A, dwa typu C).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Kufer 500 l bez trudu zmieści wakacyjne bagaże. Podłogę można ustawić w dwóch poziomach, przewóz długich przedmiotów umożliwia otwór, a załadunek ułatwia elektrycznie unoszona pokrywa sterowana gestem. Przydałyby się od strony bagażnika dźwignie zwalniające oparcia.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Układ kierowniczy jest bezpośredni, ale zbyt silnie wspomagany, co sprawia, że Tonale jeżdżące na 20-calowych felgach i nisko-profilowych oponach wymaga od kierowcy pewnej ręki.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki