Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi A8 Hybrid: limuzyna dla ekologa

Audi A8 Hybrid: limuzyna dla ekologa

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Hybrydowe Audi A8 nie imponuje osiągami ani praktycznością, jest jednak na tyle ekologiczne, że żadne miasto nie zamknie przed nim swych bram

Audi A8 Hybrid: limuzyna dla ekologa
Auto Świat
Audi A8 Hybrid: limuzyna dla ekologa

Do sprzedaży trafia właśnie hybrydowa wersja Audi A8, bazująca na napędzie zastosowanym w Audi Q5 Hybrid. Jego podstawą jest benzyniak 2.0 TFSI/211 KM, sprzęgnięty równolegle z silnikiem elektrycznym – łączna moc wynosi 245 KM, a moment obrotowy 480 Nm. W A3 może robiłoby to wrażenie, ale nie w A8. Co prawda, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 7,7 s, ale to i tak najsłabszy napęd w tym modelu. Jednak nie o osiągi tym razem chodziło, lecz o ekologię i prawo wjazdu do zielonych stref dużych miast, coraz częściej wytyczanych w europejskich aglomeracjach.

Tak się nim jeździ - Producent chwali się, że Audi A8 Hybrid spala średnio tylko 6,3 l/100 km. Jak to osiągnąć? Nie mamy pojęcia. Podczas jazdy testowej komputer pokładowy nieubłaganie pokazywał wartość ok. 10 l/100 km, co w sumie nie jest złym rezultatem biorąc pod uwagę dobre osiągi i masę auta (1870 kg). Wyłącznie na silniku elektrycznym A8 może rozpędzić się nawet do 100 km/h, ale nie pojedzie długo – przy 60 km/h energia baterii starczy na przejechanie tylko 3 km. Ładują się one podczas każdego hamowania, a także jazdy z ustabilizowaną prędkością. Moment przejścia z napędu elektrycznego na spalinowy jest tak subtelny, że kierowca właściwie go nie zauważa.

Czy warto kupić? - Niestety, polskiego biznesmena, o ile nie jest wyczulony na ekologię, wersja hybrydowa Audi A8 raczej niczym nie zachwyci. Zwłaszcza że np. A8 3.0 TDI/250 KM kosztuje niemal tyle samo, ma lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa, napęd na wszystkie koła (A8 Hybrid dysponuje napędem tylko na przód) i pełnowymiarowy bagażnik – kufer wersji hybrydowej z powodu litowo-jonowych baterii zmniejszył się z 510 do 400 l i co gorsza, stracił też regularny kształt. Za 325 tys. zł można kupić bardziej fascynujące auto.

Pierwsze wrażenie - Bardzo cichy napęd, precyzyjna i szybka skrzynia biegów, wysoki komfort jazdy.Napęd na jedną oś, przeciętne jak na A8 osiągi, mniejszy niż w klasycznej wersji kufer.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: