- Audi e-tron Sportback 55 quattro napędzane jest elektrycznymi silnikami o mocy 408 KM
- Samochód rozpędza się do 100 km/h po 5,7 s, maksymalnie można nim jechać 200 km/h, a zasięg wynosi 446 km
- Audi e-tron Sportback 55 quattro kosztuje 353 100 zł
Już na wstępie pokazujemy Wam, jak można zaoszczędzić 7720 zł, a jednocześnie mieć więcej frajdy z jazdy Audi e-tronem Sportbackiem. Wystarczy zrezygnować z wirtualnych lusterek bocznych, czyli kamer umieszczonych przy klamkach, które pokazują sytuację poza samochodem na małych ekranach umieszczonych z boku deski rozdzielczej. Okazuje się bowiem, że to rozwiązanie jest wyjątkowo niepraktyczne w użytkowaniu. Rezygnując z tego gadżetu decydujecie się na korzystanie z wygodniejszych i bardziej przewidywalnych tradycyjnych lusterek.
Audi e-tron Sportback to elektryczny SUV z efektownym zakończeniem. Podobnie, jak praktyczniejsze rodzeństwo (e-tron w wersji SUV), także i Sportback ma nadwozie o długości 4,9 m. Sztuką było takie zaprojektowanie nadwozia, by nie wyczuwało się tak dużych rozmiarów pojazdu.
Sportback zawsze jest samochodem w gamie Audi, który ma stylistykę nawiązującą do modeli typu coupe. To oznacza dach obniżający się ku tyłowi. Tym samym ilość miejsca nad głowami jest mniejsza niż w bazowej odmianie. Jednak bez obaw – w dalszym ciągu jest go tyle żeby zapewnić jadącym wystarczającą ilość komfortu. Tak naprawdę w przypadku e-trona oznacza to zmniejszenie ilości miejsca nad głową o zaledwie 2 cm.
Także pod względem transportowym nie ma tragedii. To prawda, że kufer jest mniejszy, ale tylko o 45 l. W efekcie bagażnik testowanego modelu ma 615 l, podczas gdy w standarowym SUV-ie na walizki przewidziano przestrzeń o pojemności 660 l. Z kolei po złożeniu tylnej kanapy w Sportbacku do dyspozycji pozostaje 1655 l wobec 1725 l w przypadku SUV-a. Jednak z racji znacznie ładniejszego nadwozia jesteśmy gotowi na tę stratę.
Audi e-tron Sportback w najlepszej kondycji
Testowany przez nas egzemplarz to wersja 55 quattro - to mocniejsza odmiana spośród dwóch Sportbacków, Do napędu przewidziano elektryczną jednostkę generującą 408 KM. Słabszy e-tron ma silnik o mocy 313 KM. Niezależnie od wybranej wersji napęd zawsze przekazywany jest na wszystkie koła, bowiem samochód ma dwa niezależne silniki na każdej osi.
Podczas jazdy uderzający jest niesamowity spokój – i to nawet wtedy, gdy dynamicznie przyspieszamy. Dźwignię wyboru trybu jazdy ustawiamy w pozycji S, jak sport, pedał gazu do podłogi i od razu, bez najmniejszej chwili zwłoki czujesz uderzenie 664 Nm. W efekcie już po 5,7 s na liczniku mamy "setkę". A najlepsze jest to, że takiemu zwiększaniu prędkości nie towarzyszy nawet najmniejszy odgłos. Nie ma mowy o tym, żeby przeszkadzać komukolwiek w okolicznych domach. Nic tu nie hałasuje, nie ma żadnego nieprzyjemnego odgłosu, żeby jeszcze nie było tych kamerek zamiast lusterek…
Audi e-tron Sportback – świetne prowadzenie
Zaletą e-trona okazuje się również dobra jakość wykonania oraz wysoka jakość wykończenia wnętrza. Żadnych zastrzeżeń nie budzi również układ kierowniczy, który okazuje się wyjątkowo precyzyjny. Ponadto samochód zachwyca stabilnym zachowaniem – nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów nie odczuwa się nadmiernych przechyłów karoserii. Auto zawsze pozostaje na obranym kierunku jazdy, a oprócz tego zawieszenie dobrze tłumi nierówności nawierzchni. Pracy, którą wykonuje układ jezdny, nie psują nawet 20-calowe alufelgi (maksymalnie możliwe są koła o średnicy 22 cali).
Kierowca ma do wyboru aż siedem profili jazdy – od ekologicznego po sportowy. Na autostradzie zawieszenie obniża się o 8 cm, tym samym poprawia się aerodynamika i zmniejsza zapotrzebowanie na energię, a zatem udaje się zwiększyć zasięg pojazdu. I to jest istotny temat w przypadku auta z elektrycznym napędem. Masa oraz zasięg. Audi e-tron Sportback 55 quattro waży 2480 kg, a sam akumulator o pojemności 95 kWh, z odporną na zderzenia ramą ochronną i systemem chłodzenia, ma masę aż 700 kg. Zużycie energii wystarczy na pokonanie 446 km – to o 10 km więcej niż w przypadku klasycznego e-trona.
Co jeszcze przemawia za Sportbackiem? Możliwość podróżowania na dalekich trasach. Wówczas można korzystać ze stacji szybkiego ładowania o mocy 150 kW, a dzięki temu wystarczy około pół godziny żeby akumulator dało się napełnić w 80 proc.
Audi e-tron Sportback jest już dostępne w Polsce. Ceny samochodu zaczynają się od 318 000 zł za wersję 50 quattro z napędem o mocy 313 KM. Z kolei topowa odmiana 55 quattro to wydatek minimum 353 100 zł.
Audi e-tron Sportback – nasza opinia
To, że Audi potrafi robić elektryczne auta wiedzieliśmy już wcześniej. Jednak teraz przekonaliśmy się dodatkowo, że tego typu auto potrafi być również piękne, a przy tym nadal wystarczająco praktyczne i przestronne. Audi e-tron Sportback jest obecnie najciekawszym SUV-em z elektrycznym napędem. Nie polecamy tylko kamer zastępujących tradycyjne lusterka.
Audi e-tron Sportback – dane techniczne
Rodzaj silnika | elektryczny |
Moc | 408 KM |
Moment obrotowy | 664 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 1 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Średnie zużycie energii | 26,0-21,9 kWh/100 km |
Zasięg | 446 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4901/1935/ 1616 mm mm |
Masa własna | 2480 kg |
Pojemność bagażnika | 615-1655 l |
Cena | 353 100 zł |
Miejsce na kabel wygospodarowano pod maską
Podczas korzystania z ładowarki o mocy 150 kW akumulatory można napełnić w 80 proc. już po około pół godziny