• Tylne światła OLED to jeden z „highlightów” face liftingu Q5 – ładna rzecz, ale niekoniecznie warta dopłaty aż 6 tys. 120 zł
  • Silnik jest wyposażony w układ miękkiej hybrydy – mimo to nie należy do szczególnie oszczędnych
  • W pakiecie S-Line seryjne jest usztywnione zawieszenie – poprawia prowadzenie, pogarsza komfort. Warto rozważyć zamówienie adaptacyjnych amortyzatorów lub inną wersję, ze standardowym zawieszeniem
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W zeszłym roku Audi Q5 było najchętniej wybieranym Audi w Polsce i z wynikiem 2 tys. 902 rejestracji zajęło 3. miejsce w rankingu modeli premium. W swojej klasie przegrywa tylko z Volvo XC60 (4 tys. 533 rejestracje, dane: IBRM Samar). Nieźle, zważywszy na to, że egzemplarze po liftingu trafiły do salonów dopiero pod koniec roku. Z drugiej strony – czy lifting rzeczywiście tak poprawił Q5?

Wizualnie najbardziej zmienił się grill: ma teraz bardziej płaski kształt i inną strukturę. Smuklejsza forma zderzaków wydłuża całą karoserię o 2 cm. Różnicę w odświeżonym Q5 czynią też nowe opcjonalne elementy, jak lakierowana na czarno galanteria nadwozia, dotąd niedostępny, a bardzo modny zielony lakier, dwukolorowe felgi, czy też tylne lampy, które mogą być wykonane z diod organicznych (OLED). Dostępne są trzy wzory, a poszczególne segmenty zapalają się w różnych konfiguracjach w zależności od trybu jazdy. Robią też show na „dzień dobry i do widzenia” oraz ostrzegają kierowców siedzących „na zderzaku” – ciekawe, ale niekoniecznie warte dopłaty 6 tys. 120 zł. Lepiej zamówić matrycowe reflektory LED za 6 tys. 480 zł, które znacząco poprawiają widoczność i bezpieczeństwo.

W konfiguratorze Audi Q5 krzyżyki można stawiać bez końca: możliwości personalizacji są bogate, wyposażenie seryjne dość ubogie, a ceny – premium. Testowane 204-konne TDI startuje od 205 tys. zł i występuje tylko z napędem 4x4 i dwusprzęgłowym „automatem”, co stanowi optymalny wybór w SUV-ie tej klasy. Wariant 50 TDI nie jest w Polsce oferowany, jeśli komuś marzy się 6 cylindrów, to zostaje tylko SQ5.

Silnik oznaczony jako „40 TDI” zdążył zadebiutować w SUV-ie Audi jeszcze przed liftingiem, ale teraz otrzymał o 20 kg lżejszą aluminiową skrzynię korbową, wał korbowy „schudł” o kolejne 2,5 kg. Spaliny są czyszczone wieloetapowo, redukcja tlenków azotu wymaga wtrysku płynu AdBlue w aż dwóch miejscach układu wydechowego.

Audi Q5 40 TDI quattro – co daje miękka hybryda?

Jednostkę wspomaga miękka hybryda z 12-woltowym akumulatorem umieszczonym w głębi schowka pod bagażnikiem. Dzięki temu rozwiązaniu po zdjęciu nogi z gazu można żeglować nawet przez 40 sekund z wyłączonym silnikiem – realnie sytuacja drogowa rzadko dopuszcza aż tak długie fazy toczenia i też nikt nie może akurat jechać blisko przed nami. Ten system nie ma wielkiego pola do popisu w Audi Q5.

Czterocylindrowy diesel spalił na naszej pętli pomiarowej 7,5 l/100 km. W mieście potrzebuje między 7,6 a 9,1 l, na autostradzie zmieszczenie się w 9 l/100 km wymaga już opanowania, za to póki się nie przekracza 120 km/h, „Q5-ce” wystarczy 6,5 l/100 km. To nie są niskie wartości jak na 2-litrowe TDI, ale Q5 swoje waży: w najuboższej specyfikacji – minimum 1805 kg bez kierowcy.

Audi Q5 40 TDI quattro – komfort jazdy zakłóca tylko odrobinę za twarde zawieszenie wersji S-Line

Przekładnia S-tronic nie ociąga się w czasie ruszania, przytomnie reaguje, silnik kulturalnie pracuje. Nawet bez opcjonalnych szyb akustycznych w kabinie jest cicho. Zawieszenie także nie wydaje z siebie nadmiernych hałasów. Wariant S-Line ma seryjnie usztywnione podwozie, które daje poczucie pewności prowadzenia na krętej drodze, jednak w codzienności przeważają sytuacje, w których chciałoby się łagodniej pokonywać nierówności. Albo więc trzeba zamówić adaptacyjne amortyzatory, albo odpuścić sobie S-Line.

W doskonale wykończonej i przestronnej kabinie z wygodnymi siedzeniami najbardziej irytuje akurat to, co zmieniło się podczas liftingu: multimedia. W miejscu ergonomicznego pokrętła wielofunkcyjnego Q5 ma teraz płytki schowek, a funkcjami steruje się przez dotykowy ekran. Choć jest on umieszczony wysoko, mocno absorbuje uwagę. Na szczęście zachowano pokrętła klimy, głośności i przełączania muzyki.

Audi Q5 40 TDI quattro – nasza opinia

Audi Q5 niezmiennie zachwyca jakością wykonania i wyrafinowaniem wielu detali – za to się niemało płaci i nawet nie trzeba szczególnie szaleć w konfiguratorze. Jednak zmiana sposobu obsługi multimediów to moim zdaniem krok w złym kierunku. Konkurencyjne BMW też oferuje teraz ekrany dotykowe, a nie rezygnuje przy tym z pokrętła, które pozwala wygodnie sterować inforozrywką. Dwulitrowy diesel zapewnia bardzo dobre osiągi, kultura pracy silnika i charakterystyka skrzyni także odpowiadają wymaganiom stawianym SUV-owi klasy premium. Dla dobra komfortu warto jednak przemyśleć kwestię zawieszenia.

OCENA: 5-

Audi Q5 40 TDI quattro – wymiary

Audi Q5 – wymiary Foto: Auto Świat
Audi Q5 – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Audi Q5 40 TDI quattro – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory turbodiesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa 1968 cm3
Maksymalna moc 204 KM/3800-4200 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750-3250 obr./min
Skrzynia biegów aut. 7b dwusprzęgłowa
Napęd 4x4
Marka i model opon Continental Winter Contact TS850P
Rozmiar opon 255/45 R 20
Masa własna/ładowność 1805/705 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2400/750 kg
Pojemność bagażnika 520-1520 l
Pojemność zbiornika paliwa 65 l (70 l w opcji)
Poj. zbiornika AdBlue 12 (24 l w opcji)

Audi Q5 40 TDI quattro – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 6,7 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość niska 8,1 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość średnia 6,5 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość wysoka 5,9 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość bardzo wysoka 7,0 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 175 g/km
Teoretyczny zasięg 970 km
Minimalna średnica zawracania 11,8 m

Audi Q5 40 TDI quattro – wyposażenie

Wersja S-Line 40 TDI quattro
Reflektory LED/matrycowe + OLED S/11 550 zł
System multim./CarPlay i Android A. S/S
Wirtualne zegary i nawigacja 11930 zł
Nagłośnienie Bang & Olufsen 3D 4210 zł
Klimatyzacja 3-strefowa, podgrzewane fotele, kluczyk zbliżeniowy 9290 zł
Kamera cofania, czujnik martwego pola, czujniki park., ostrz. przy wysiadaniu 6370 zł*
Adaptacyjny tempomat, skaner znaków, asystent pasa ruchu i omijania 9680 zł**
Lakier metalizowany 4620 zł
20-calowe alufelgi 8980 zł

Pakiet systemów asystujących: *w ruchu miejskim, **w ruchu pozamiejskim

Audi Q5 40 TDI quattro – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 215 500 zł
Cena testowanego egzemplarza 321 680 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata