- Tylne światła OLED to jeden z „highlightów” face liftingu Q5 – ładna rzecz, ale niekoniecznie warta dopłaty aż 6 tys. 120 zł
- Silnik jest wyposażony w układ miękkiej hybrydy – mimo to nie należy do szczególnie oszczędnych
- W pakiecie S-Line seryjne jest usztywnione zawieszenie – poprawia prowadzenie, pogarsza komfort. Warto rozważyć zamówienie adaptacyjnych amortyzatorów lub inną wersję, ze standardowym zawieszeniem
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W zeszłym roku Audi Q5 było najchętniej wybieranym Audi w Polsce i z wynikiem 2 tys. 902 rejestracji zajęło 3. miejsce w rankingu modeli premium. W swojej klasie przegrywa tylko z Volvo XC60 (4 tys. 533 rejestracje, dane: IBRM Samar). Nieźle, zważywszy na to, że egzemplarze po liftingu trafiły do salonów dopiero pod koniec roku. Z drugiej strony – czy lifting rzeczywiście tak poprawił Q5?
Wizualnie najbardziej zmienił się grill: ma teraz bardziej płaski kształt i inną strukturę. Smuklejsza forma zderzaków wydłuża całą karoserię o 2 cm. Różnicę w odświeżonym Q5 czynią też nowe opcjonalne elementy, jak lakierowana na czarno galanteria nadwozia, dotąd niedostępny, a bardzo modny zielony lakier, dwukolorowe felgi, czy też tylne lampy, które mogą być wykonane z diod organicznych (OLED). Dostępne są trzy wzory, a poszczególne segmenty zapalają się w różnych konfiguracjach w zależności od trybu jazdy. Robią też show na „dzień dobry i do widzenia” oraz ostrzegają kierowców siedzących „na zderzaku” – ciekawe, ale niekoniecznie warte dopłaty 6 tys. 120 zł. Lepiej zamówić matrycowe Reflektory LED za 6 tys. 480 zł, które znacząco poprawiają widoczność i bezpieczeństwo.
W konfiguratorze Audi Q5 krzyżyki można stawiać bez końca: możliwości personalizacji są bogate, wyposażenie seryjne dość ubogie, a ceny – premium. Testowane 204-konne TDI startuje od 205 tys. zł i występuje tylko z napędem 4x4 i dwusprzęgłowym „automatem”, co stanowi optymalny wybór w SUV-ie tej klasy. Wariant 50 TDI nie jest w Polsce oferowany, jeśli komuś marzy się 6 cylindrów, to zostaje tylko SQ5.
Silnik oznaczony jako „40 TDI” zdążył zadebiutować w SUV-ie Audi jeszcze przed liftingiem, ale teraz otrzymał o 20 kg lżejszą aluminiową skrzynię korbową, wał korbowy „schudł” o kolejne 2,5 kg. Spaliny są czyszczone wieloetapowo, redukcja tlenków azotu wymaga wtrysku płynu AdBlue w aż dwóch miejscach układu wydechowego.
Audi Q5 40 TDI quattro – co daje miękka hybryda?
Jednostkę wspomaga miękka hybryda z 12-woltowym akumulatorem umieszczonym w głębi schowka pod bagażnikiem. Dzięki temu rozwiązaniu po zdjęciu nogi z gazu można żeglować nawet przez 40 sekund z wyłączonym silnikiem – realnie sytuacja drogowa rzadko dopuszcza aż tak długie fazy toczenia i też nikt nie może akurat jechać blisko przed nami. Ten system nie ma wielkiego pola do popisu w Audi Q5.
Czterocylindrowy diesel spalił na naszej pętli pomiarowej 7,5 l/100 km. W mieście potrzebuje między 7,6 a 9,1 l, na autostradzie zmieszczenie się w 9 l/100 km wymaga już opanowania, za to póki się nie przekracza 120 km/h, „Q5-ce” wystarczy 6,5 l/100 km. To nie są niskie wartości jak na 2-litrowe TDI, ale Q5 swoje waży: w najuboższej specyfikacji – minimum 1805 kg bez kierowcy.
Audi Q5 40 TDI quattro – komfort jazdy zakłóca tylko odrobinę za twarde zawieszenie wersji S-Line
Przekładnia S-tronic nie ociąga się w czasie ruszania, przytomnie reaguje, silnik kulturalnie pracuje. Nawet bez opcjonalnych szyb akustycznych w kabinie jest cicho. Zawieszenie także nie wydaje z siebie nadmiernych hałasów. Wariant S-Line ma seryjnie usztywnione podwozie, które daje poczucie pewności prowadzenia na krętej drodze, jednak w codzienności przeważają sytuacje, w których chciałoby się łagodniej pokonywać nierówności. Albo więc trzeba zamówić adaptacyjne amortyzatory, albo odpuścić sobie S-Line.
W doskonale wykończonej i przestronnej kabinie z wygodnymi siedzeniami najbardziej irytuje akurat to, co zmieniło się podczas liftingu: multimedia. W miejscu ergonomicznego pokrętła wielofunkcyjnego Q5 ma teraz płytki schowek, a funkcjami steruje się przez dotykowy ekran. Choć jest on umieszczony wysoko, mocno absorbuje uwagę. Na szczęście zachowano pokrętła klimy, głośności i przełączania muzyki.
Audi Q5 40 TDI quattro – nasza opinia
Audi Q5 niezmiennie zachwyca jakością wykonania i wyrafinowaniem wielu detali – za to się niemało płaci i nawet nie trzeba szczególnie szaleć w konfiguratorze. Jednak zmiana sposobu obsługi multimediów to moim zdaniem krok w złym kierunku. Konkurencyjne BMW też oferuje teraz ekrany dotykowe, a nie rezygnuje przy tym z pokrętła, które pozwala wygodnie sterować inforozrywką. Dwulitrowy diesel zapewnia bardzo dobre osiągi, kultura pracy silnika i charakterystyka skrzyni także odpowiadają wymaganiom stawianym SUV-owi klasy premium. Dla dobra komfortu warto jednak przemyśleć kwestię zawieszenia.
OCENA: 5-
Audi Q5 40 TDI quattro – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Audi Q5 40 TDI quattro – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Maksymalna moc | 204 KM/3800-4200 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750-3250 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 7b dwusprzęgłowa |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon | Continental Winter Contact TS850P |
Rozmiar opon | 255/45 R 20 |
Masa własna/ładowność | 1805/705 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg |
Pojemność bagażnika | 520-1520 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 65 l (70 l w opcji) |
Poj. zbiornika AdBlue | 12 (24 l w opcji) |
Audi Q5 40 TDI quattro – osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna | 222 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 6,7 l/100 km |
Spalanie wg WLTP, prędkość niska | 8,1 l/100 km |
Spalanie wg WLTP, prędkość średnia | 6,5 l/100 km |
Spalanie wg WLTP, prędkość wysoka | 5,9 l/100 km |
Spalanie wg WLTP, prędkość bardzo wysoka | 7,0 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 175 g/km |
Teoretyczny zasięg | 970 km |
Minimalna średnica zawracania | 11,8 m |
Audi Q5 40 TDI quattro – wyposażenie
Wersja | S-Line 40 TDI quattro |
Reflektory LED/matrycowe + OLED | S/11 550 zł |
System multim./CarPlay i Android A. | S/S |
Wirtualne zegary i nawigacja | 11930 zł |
Nagłośnienie Bang & Olufsen 3D | 4210 zł |
Klimatyzacja 3-strefowa, podgrzewane fotele, kluczyk zbliżeniowy | 9290 zł |
Kamera cofania, czujnik martwego pola, czujniki park., ostrz. przy wysiadaniu | 6370 zł* |
Adaptacyjny tempomat, skaner znaków, asystent pasa ruchu i omijania | 9680 zł** |
Lakier metalizowany | 4620 zł |
20-calowe alufelgi | 8980 zł |
Pakiet systemów asystujących: *w ruchu miejskim, **w ruchu pozamiejskim
Audi Q5 40 TDI quattro – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 215 500 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 321 680 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 90 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |