• Niestety, nawet przy 190 KM przednie koła zbyt łatwo tracą trakcję – warto wybrać wersję quattro
  • Nasz testowy egzemplarz toczył się na pięknych, ale niezbyt komfortowych kołach z oponami w rozmiarze 265/30 R 20
  • A5 po liftingu nie ma już pokrętła MMI, pojawił się za to dotykowy ekran – szkoda, przecież jedno nie musi wykluczać drugiego

Stawiacie sobie takie A5 Sportback na podjeździe i nawet z salonu będziecie słyszeć cmokanie sąsiadów. Wizualnie lifting tego modelu bardzo się Audi udał i też możliwości personalizacji wciąż są bogate – nawet do podstawowych wersji silnikowych możecie dobrać doskonale skrojony „garnitur” S Line, np. w modnej szarości „Quantum”, zaczernić znaczki, kratki, lusterka i zwieńczyć to wszystko 20-calowymi alufelgami. A te reflektory to mogą mieć lasery, mili Państwo! Wow. A jak to jeździ?

190 koni z 2-litrowej benzyny ma wystarczać tu na 7,5-sekundowy sprint od 0 do 100 km/h, co w sportowo wyglądającym 4-drzwiowym coupé już wstydu nie przynosi. Ale w Audi A5 pędzone są koła przednie i jeśli na starcie za mocno wciśniecie pedał przyspieszenia, skutkuje to niezgrabnym buksowaniem kół. Warto więc postawić ten krzyżyk przy opcji „quattro”, choć nie gwarantujemy, że to zniweluje też odczuwalny „torque steer”, czyli szarpanie kierownicy przy mocniejszym wciśnięciu gazu, np. na wyjściu z zakrętu.

Kulturalnie pracujący i prężny silnik ma różne narzędzia pomagające mu pobierać ze zbiornika paliwa jak najmniej benzyny, np. dwusprzęgłowa skrzynia biegów w domyślnym trybie szybko wskakuje na możliwie najwyższe przełożenie. Dzięki układowi miękkiej hybrydy potrafi po zdjęciu nogi z gazu przejść w tryb „żeglowania” przy wyłączonym silniku. Kiedy ponownie naciśnie się gaz, układ napędowy bez zwłoki i szarpnięcia się załącza. Funkcja nie działa, kiedy lewarkiem „automatu” wybierzemy tryb S – i to ma sens. Czy faktycznie przynosi to spodziewane oszczędności?

Audi A5 Sportback 40 TFSI – a ile pali?

W mieście trzeba się liczyć z 12-13 l/100 km, natomiast spokojny ruch podmiejski, kiedy miękka hybryda najczęściej może się wykazać, pozwala zejść nawet poniżej 6 litrów. Na autostradzie kalkulujcie 7,7-8,3 l na sto, na ekspresówce – bliżej 7.

Na pofalowaniach asfaltu standardowe zawieszenie sobie radzi, ale uskoki jezdni, zapadnięte studzienki i dziury obnażają już wyraźnie wady opon w rozmiarze 265/30 R 20. Lepiej więc nie szaleć z calami.

Naszego zachwytu nie budzi też dziura, która została po module pokrętła MMI – to efekt liftingu Audi A5 i pozornej modernizacji multimediów. Funkcjami steruje się teraz dotykowo, bezpośrednio na ekranie, który stoi wysoko, w zasięgu ręki i wzroku, dzięki czemu też pięknie widać na nim odciski palców. W przeciwieństwie do A6, A7 i A8 nie ma jednak reakcji haptycznej i nie działa też tak superprecyzyjnie. Chwała, że w A5 zachowały się estetyczny, szlachetnie klikający i wygodny panel sterowania klimą oraz pokrętło głośności ze zintegrowanym przełącznikiem ścieżki – za nie lubimy Audi.

Jeśli skusicie się na sportową, podciętą kierownicę, to zamówcie też układ ze zmiennym przełożeniem. Ten standardowy jest precyzyjny, ale wieńcem o nieregularnym kształcie wygodniej się kręci, kiedy potrzeba mniej ruchów od oporu do oporu.

Audi A5 Sportback 40 TFSI – to nam się podoba

  • Wysoka jakość wykonania i materiałów
  • Rozbudowane możliwości personalizacji
  • Spory i funkcjonalny bagażnik
  • Sprawna dwusprzęgłówka

Audi A5 Sportback 40 TFSI – to nam się nie podoba

  • Ubogie wyposażenie seryjne
  • Wysokie ceny opcji
  • Kłopoty z trakcją
  • Brak pokrętła MMI
  • „20-ki” istotnie pogarszają komfort

Audi A5 Sportback 40 TFSI – nasza opinia

Konfigurator Audi A5 pozwala się wyszaleć, lecz nie wszystkie opcje są warte swojej ceny. A pewne elementy, które wymagają dopłaty... powinny być seryjne. Jak uniknąć drożyzny i zarazem usłyszeć cmokanie sąsiadów? Poszukać w bazie Audi aut dostępnych od ręki – są miłe dla oka konfiguracje i imponujące rabaty (nawet 60 000 zł).

Audi A5 Sportback 40 TFSI – wymiary

{ "uuid": "fdf6eeb9-0826-4369-93a1-a7e8c3836e0b", "caption": "Audi A5 Sportback - wymiary", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/M2U7MDA_/c0782e18794d3a107a81d8b99c539342.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-11-15 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c0782e18794d3a107a81d8b99c539342", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 1168, "width": 2448, "bytes": 1827470 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/c0782e18794d3a107a81d8b99c539342.png", "caption": { "main": "Audi A5 Sportback - wymiary" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Audi A5 Sportback - wymiary Foto: Auto Świat
Audi A5 Sportback - wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Audi A5 Sportback 40 TFSI – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 1984 cm3
Maks. moc 190 KM przy 4200-6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 320 Nm przy 1450-4200 obr/min
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 6b
Napęd przedni
Rozmiar opon 265/30 R 20
Masa własna/ładowność 1515/570 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1700/750 kg
Pojemność bagażnika 465-1280 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l

Audi A5 Sportback 40 TFSI – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 210 km/h
0-100 km/h 7,5 s
Średnie spalanie wg WLTP 6,7 l/100 km
Emisja CO2 153 g/km
Teoretyczny zasięg 805 km
Min. średnica zawracania 11,7 m

Audi A5 Sportback 40 TFSI – wyposażenie

Wersja 40 TFSI S Line
Reflektory matrycowe LED-laser 9970 zł
Klimatyzacja aut. 3-strefowa 3490 zł
Nawigacja MMI Plus 12 510 zł
Wirtualne zegary 3010 zł
10 głośników 1610 zł
CarPlay, Android Auto i ładowarka indukcyjna 5770 zł
Kluczyk zbliżeniowy 2950 zł
Czujniki parkowania (przód + tył) i kamera cofania 4560 zł
Podgrzewane fotele (z przodu) 1910 zł
Tapicerka ze sztucznej skóry 5370 zł
Lakier metalizowany 4510 zł
Alufelgi 20-calowe 12 030 zł

Audi A5 Sportback 40 TFSI – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 202 100 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 288 500 zł*

*ceny na bazie obecnego cennika i wariantu 40 TFSI o mocy 204 KM. 40 TFSI o mocy 190 KM jest dostępne już tylko w ofercie wyprzedażowej dilerów