Audi RS Q8 zrobił tak naprawdę spore zamieszanie za nim jeszcze oficjalnie zadebiutował. Otóż na początku listopada ubiegłego roku, Frank Stippler zamaskowanym RS Q8 wykręcił rekordowy dla SUV–ów czas na torze Nurburgring (7:42,253 min), zostawiając w tyle Mercedesa-AMG GLC 63 S. My przez 7 dni testowaliśmy już produkcyjne auto, ale ze względu na złe warunki drogowe i grypę testującego, nie pojechaliśmy nim, ani na tor, ani na pomiary trakcyjne. Żałujemy, że nie wypróbowaliśmy pełnych możliwości 600-konnego SUV-a, ale ponieważ pokonaliśmy nim w różnych warunkach 1000 km, podzieliśmy się z Wami naszymi spostrzeżeniami.
Audi RS Q8 – przykuwa uwagę rasowym wyglądem
Dzięki imponującej osłonie chłodnicy Singleframe, typowemu dla modeli RS czarnemu grillowi (opcja) z oczkami w kształcie plastra miodu, RS Q8 jest natychmiast rozpoznawalne. Rasowy wygląd uzupełniają błyszczące czernią wloty powietrza po bokach, dolny spojler w kolorze matowego aluminium, 22-calowe koła (w opcji 23-cal.) oraz dwie czarne podwójne końcówki wydechu RS (opcja). Dynamiki dodaje też kształt nadwozia Q8 nawiązujący do coupe.
Przeczytaj też:
- Audi Q3 Sportback – nie tylko sportowy wygląd – TEST
- Audi Q8 kontra BMW X6 - za grube, by być piękne? – TEST
Choć Q8 zbudowane jest na tej samej platformie co Q7, właśnie ze względu na swój sportowy styl jest od niego mniej praktyczne. Niżej opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że z tyłu jest mniej miejsca nad głową, a bagażnik oferuje aż o 260-litrów mniejszą pojemność. Czyżby więc RS Q8 nadawało się tylko na tor lub lansowania na bulwarze?
Audi RS Q8 – „sportowiec” funkcjonalny na co dzień
Ilość miejsca dla pasażerów względem Q7 jest mniejsza, ale nadwozie Q8 sprawdzi się także w przypadku rodziny. W obu rzędach w komfortowych warunkach może podróżować cztery dorosłe osoby, a w 605-litrowym bagażniku bez trudu zmieścimy ich wakacyjny bagaż. Podróżując, właśnie we czwórkę, doceniliśmy nie tylko przestronną kabinę (z tyłu dużo miejsca na nogi), ale także takie rozwiązania jak 4-strefową klimatyzację, przesuwaną wzdłużnie kanapę z trzema oddzielnie regulowanymi oparciami (pozwoliły przetransportować w środkowej narty), a także zwiększyć przestrzeń w bagażniku. W kufrze zachwycił nas system kotwiczenia ładunku, dodatkowe miejsce na drobiazgi pod jego podłogą oraz możliwość obniżenia krawędzi załadunku podczas mocowania się z ciężkimi walizkami. We wnętrzu RS Q8 wzorowo oceniliśmy także jakość użytych materiałów, ergonomię obsługi, nagłośnienie oraz możliwości jakie oferują system multimedialny i Audi vitual cockpit.
Audi RS Q8 – łagodny jak baranek lub ostry jak brzytwa
Dzięki jednostce napędowej 4.0 biturbo, RS Q8 jest prestiżowym królem rodziny modeli RS. Dysponujący mocą 600 KM i momentem 800 Nm silnik oferuje nie tylko znakomite osiągi godne maszyny do bicia rekordów na torze (0-100/0-200 km/h w 3,8/13,7 s, V maks z pakietem Dynamic 305 km/h), ale zachwyca też w normalnym użytkowaniu. Potrafi pracować cicho i gładko, w dodatku bez zbędnych drgań. Nawet podczas zwykłej jazdy w trybach Auto czy Comfort jego osiem cylindrów ma duży apetyt na wysokooktanowe paliwo (średnio ok. 14 l/100 km), o spalaniu przy jeździe torowej wolimy nawet nie myśleć. Jednak w kwestii zużycia, to 600-konne monstrum, miło nas zaskoczyło. Gdy podczas powrotu z Bieszczad do Warszawy za jego kierownicą zasiadła żona kierowcy testowego (miał wówczas gorączkę ponad 39 stopni) na wspomnianej trasie uzyskała spalanie 8,8 l/100 km przy średniej prędkości 75 km/h (wg komputera pokładowego) . W uzyskaniu tak niskiego zużycia, ważącego 2,4 tony auta, pomocna była nowoczesna technika, m.in. system mild-hybrid bazujący na 48-woltowej instalacji elektrycznej, a także układ cylindrów odłączanych na żądanie.
Poza osiągami RS Q8 zaimponowało nam dopracowaniem podwozia. Wyposażone w pneumatyczną amortyzację, bezpośredni układ kierowniczy ze skrętną tylną osią, napęd quattro z samoblokującym centralnym mechanizmem różnicowym oraz aktywną stabilizację przechyłu, posłusznie i bez żadnej zwłoki wykonywało polecenia kierowcy. Oczywiście sposób prowadzenia uzależniony był od wybranego trybu jazdy, ale przy ustawieniach Auto i Comfort RS Q8 zachowywało się łagodnie jak baranek, z kolei po wybraniu jednego z trybu RS (możliwość zaprogramowania dwóch poziomów ustawienia poszczególnych podzespołów) potrafiło reagować niezwykle głośno i brutalnie.
Audi RS Q8 – podsumowanie
Żałujemy bardzo, że nie sprawdziliśmy Audi RS Q8 na torze, ale miejmy nadzieję, że taka okazja jeszcze się nadarzy. Podczas przejechanych 1000 km, zachwyciło nas pod każdym względem: rasowym wyglądem i brzmieniem, funkcjonalnością i jakością wykonania, a także osiągami oraz sposobem prowadzenia. Owszem jest drogie w zakupie i kosztowne w eksploatacji, ale przy tak zaawansowanej technice, tak po prostu musi być!
Audi RS Q8 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | biturbo, benz. V8/32+elektryczny (miękka hybryda) |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 3996 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 600/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 800/2200 - 4500 |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Rozmiar opon | 295/35 R 23 |
Dł./szer./wys. (mm) | 5012/1998/1694 |
Rozstaw osi (mm) | 2995 |
Masa własna/ładowność (kg) | 2390/625 |
Poj. bagażnika (l) | 605-1755 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 85 |
Audi RS Q8 – osiągi
Prędkość maksymalna | 250 (305) km/h |
Przyspieszenie 0-100/0-200 km/h | 3,8/13,7 s |
Spalanie faza niska/średnia | 23,6/14,0 l/100 km (WLTP) |
faza wysoka/b. wysoka | 11,2/11,9 l/100 km (WLTP) |
średnio we wszystkich fazach | 13,7 l/100 km (WLTP) |
Emisja CO2 | 311 g/km (WLTP) |
Teoretyczny zasięg | 620 km |
Min. średnica zawracania | 12,3 m |
Audi RS Q8 – wyposażenie
Wersja | RS Q8 |
6 airbagów/unikanie kolizji | S/S |
Klima aut. 2-stref./refl. LED Matrix | S/8870 zł |
System multimed./head up | S/8000 zł |
Pakiet stylistyczny RS | 10 710 zł |
Samoblok. mech. różnic., aktywna stabilizacja przechyłów, V maks. 305 km/h | 42 300 zł (Pakiet RS Dynamic Plus) |
Sportowy wydech RS/ceramiczne hamulce | 8060/51 800 zł |
Lakier metalik/22-calowe felgi | 6050 zł/S |
Wentylowane sportowe fotele RS | 19 280 zł |
Audi RS Q8 - gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji | od 625 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 90 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Galeria zdjęć
Audi RS Q8 mim potężnej mocy i sportowego układu jezdnego w pełni nadaje się do codziennej eksploatacji.
Audi RS Q8 ma taki sam rozstaw osi (2995 mm) co Q7, ale jest nieco mniej praktyczne (ma m.in. mniejszy o 260 l kufer).
Jedną nowości są największe jak dotąd dostępne, akcesoryjne felgi o rozmiarze aż 23-cali. Testowy egzemplarz wyposażony był w mniejsze 22-calowe z ogumieniem zimowym. Miał także zainstalowane opcjonalne tarcz ceramiczne RS zaciski czerwone oraz tarcze 440 mm z przodu i 370 mm z tyłu.
Symfonię rasowych dźwięków zwłaszcza w sportowych trybach zapewnia opcjonalny układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur wydechowych.
Sportowe fotele są wygodne w trasie i podczas codziennego użytkowania, przy szybkiej jeździe na torze doskonale podpierają ciało kierowcy i przedniego pasażera.
Mimo sylwetki coupe dwójka dorosłych pasażerów będzie podróżowała w komfortowych warunkach.
Czterostrefowa klimatyzacja zapewnia komfortowe warunki pasażerom tylnych siedzeń.
Regulowana wzdłużnie kanapa z możliwością zmiany kąta oparć pozwala w razie potrzeby wygospodarować dodatkową przestrzeń na bagaże.
Bezramkowe szyby nadają nadwoziu RS Q8 elegancji i sportowego sznytu.
Choć bagażnik RS Q8 jest mniejszy od tego w Q7 to 605-litrowa pojemność pozwala bez trudu pomieścić wakacyjne bagaże 4-osobowej rodziny.
Bezpieczny transport małych przedmiotów w aucie, które uzyskuje „setkę” w 3,8 s ma duże znaczenie. Znakomity system mocowania ładunków. Pod podłogą jest także kilka schowków na detale.
Ze względu na wysoko położoną krawędź załadunku docenimy rozwiązanie pozwalające obniżyć wysokość nadwozia (skok o 9 cm).
600 KM i 800 Nm momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 2200 do 4500 obr./min to parametry 4-litrowego V8 biturbo wspomagane 48-voltową instalacją elektryczną.
Audi virtual cockpit imponuje grafiką i czytelnością.
Wygląd zmienia się w zależności od wybranego trybu, a wielkość ekranu nawigacji możemy zmieniać przyciskiem znajdującym się na kierownicy.
W zależności od wybranego trybu RS Q8 może być świetnym autem wyścigowym, komfortowym SUV-em lub dzielną „terenówką”.
W zależności potrzeb kierowca może zmieniać wysokość zawieszenia aż o 90 mm.
Podczas jazdy w trawersie możemy obserwować wskazania żyroskopu i uniknąć przewrócenia się auta na bok.
Elektronika pokładowa pozwala kierowcy śledzić temperaturę poszczególnych podzespołów.
Sportowe ustawienia zawsze pod ręką – przycisk RS Mode na kierownicy.
Wyświetlacz head up ma świetną grafikę.
Flagowy sportowy SUV pobił rekord Północnej Pętli w swojej kategorii uzyskując czas 7:42,253 min, pokonując dotychczasowego rekordzistę Mercedesa-AMG GLC 63 S.