Audi RS Q8 zrobił tak naprawdę spore zamieszanie za nim jeszcze oficjalnie zadebiutował. Otóż na początku listopada ubiegłego roku, Frank Stippler zamaskowanym RS Q8 wykręcił rekordowy dla SUV–ów czas na torze Nurburgring (7:42,253 min), zostawiając w tyle Mercedesa-AMG GLC 63 S. My przez 7 dni testowaliśmy już produkcyjne auto, ale ze względu na złe warunki drogowe i grypę testującego, nie pojechaliśmy nim, ani na tor, ani na pomiary trakcyjne. Żałujemy, że nie wypróbowaliśmy pełnych możliwości 600-konnego SUV-a, ale ponieważ pokonaliśmy nim w różnych warunkach 1000 km, podzieliśmy się z Wami naszymi spostrzeżeniami.

Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Audi RS Q8

Audi RS Q8 – przykuwa uwagę rasowym wyglądem

Dzięki imponującej osłonie chłodnicy Singleframe, typowemu dla modeli RS czarnemu grillowi (opcja) z oczkami w kształcie plastra miodu, RS Q8 jest natychmiast rozpoznawalne. Rasowy wygląd uzupełniają błyszczące czernią wloty powietrza po bokach, dolny spojler w kolorze matowego aluminium, 22-calowe koła (w opcji 23-cal.) oraz dwie czarne podwójne końcówki wydechu RS (opcja). Dynamiki dodaje też kształt nadwozia Q8 nawiązujący do coupe.

Choć Q8 zbudowane jest na tej samej platformie co Q7, właśnie ze względu na swój sportowy styl jest od niego mniej praktyczne. Niżej opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że z tyłu jest mniej miejsca nad głową, a bagażnik oferuje aż o 260-litrów mniejszą pojemność. Czyżby więc RS Q8 nadawało się tylko na tor lub lansowania na bulwarze?

Audi RS Q8 – „sportowiec” funkcjonalny na co dzień

Ilość miejsca dla pasażerów względem Q7 jest mniejsza, ale nadwozie Q8 sprawdzi się także w przypadku rodziny. W obu rzędach w komfortowych warunkach może podróżować cztery dorosłe osoby, a w 605-litrowym bagażniku bez trudu zmieścimy ich wakacyjny bagaż. Podróżując, właśnie we czwórkę, doceniliśmy nie tylko przestronną kabinę (z tyłu dużo miejsca na nogi), ale także takie rozwiązania jak 4-strefową klimatyzację, przesuwaną wzdłużnie kanapę z trzema oddzielnie regulowanymi oparciami (pozwoliły przetransportować w środkowej narty), a także zwiększyć przestrzeń w bagażniku. W kufrze zachwycił nas system kotwiczenia ładunku, dodatkowe miejsce na drobiazgi pod jego podłogą oraz możliwość obniżenia krawędzi załadunku podczas mocowania się z ciężkimi walizkami. We wnętrzu RS Q8 wzorowo oceniliśmy także jakość użytych materiałów, ergonomię obsługi, nagłośnienie oraz możliwości jakie oferują system multimedialny i Audi vitual cockpit.

Audi RS Q8 – łagodny jak baranek lub ostry jak brzytwa

Dzięki jednostce napędowej 4.0 biturbo, RS Q8 jest prestiżowym królem rodziny modeli RS. Dysponujący mocą 600 KM i momentem 800 Nm silnik oferuje nie tylko znakomite osiągi godne maszyny do bicia rekordów na torze (0-100/0-200 km/h w 3,8/13,7 s, V maks z pakietem Dynamic 305 km/h), ale zachwyca też w normalnym użytkowaniu. Potrafi pracować cicho i gładko, w dodatku bez zbędnych drgań. Nawet podczas zwykłej jazdy w trybach Auto czy Comfort jego osiem cylindrów ma duży apetyt na wysokooktanowe paliwo (średnio ok. 14 l/100 km), o spalaniu przy jeździe torowej wolimy nawet nie myśleć. Jednak w kwestii zużycia, to 600-konne monstrum, miło nas zaskoczyło. Gdy podczas powrotu z Bieszczad do Warszawy za jego kierownicą zasiadła żona kierowcy testowego (miał wówczas gorączkę ponad 39 stopni) na wspomnianej trasie uzyskała spalanie 8,8 l/100 km przy średniej prędkości 75 km/h (wg komputera pokładowego) . W uzyskaniu tak niskiego zużycia, ważącego 2,4 tony auta, pomocna była nowoczesna technika, m.in. system mild-hybrid bazujący na 48-woltowej instalacji elektrycznej, a także układ cylindrów odłączanych na żądanie.

Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Audi RS Q8

Poza osiągami RS Q8 zaimponowało nam dopracowaniem podwozia. Wyposażone w pneumatyczną amortyzację, bezpośredni układ kierowniczy ze skrętną tylną osią, napęd quattro z samoblokującym centralnym mechanizmem różnicowym oraz aktywną stabilizację przechyłu, posłusznie i bez żadnej zwłoki wykonywało polecenia kierowcy. Oczywiście sposób prowadzenia uzależniony był od wybranego trybu jazdy, ale przy ustawieniach Auto i Comfort RS Q8 zachowywało się łagodnie jak baranek, z kolei po wybraniu jednego z trybu RS (możliwość zaprogramowania dwóch poziomów ustawienia poszczególnych podzespołów) potrafiło reagować niezwykle głośno i brutalnie.

Audi RS Q8 – podsumowanie

Żałujemy bardzo, że nie sprawdziliśmy Audi RS Q8 na torze, ale miejmy nadzieję, że taka okazja jeszcze się nadarzy. Podczas przejechanych 1000 km, zachwyciło nas pod każdym względem: rasowym wyglądem i brzmieniem, funkcjonalnością i jakością wykonania, a także osiągami oraz sposobem prowadzenia. Owszem jest drogie w zakupie i kosztowne w eksploatacji, ale przy tak zaawansowanej technice, tak po prostu musi być!

Audi RS Q8 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory biturbo, benz. V8/32+elektryczny (miękka hybryda)
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 3996
Moc maks. (KM/obr./min) 600/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 800/2200 - 4500
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw
Rozmiar opon 295/35 R 23
Dł./szer./wys. (mm) 5012/1998/1694
Rozstaw osi (mm) 2995
Masa własna/ładowność (kg) 2390/625
Poj. bagażnika (l) 605-1755
Poj. zbiornika paliwa (l) 85

Audi RS Q8 – osiągi

Prędkość maksymalna 250 (305) km/h
Przyspieszenie 0-100/0-200 km/h 3,8/13,7 s
Spalanie faza niska/średnia 23,6/14,0 l/100 km (WLTP)
faza wysoka/b. wysoka 11,2/11,9 l/100 km (WLTP)
średnio we wszystkich fazach 13,7 l/100 km (WLTP)
Emisja CO2 311 g/km (WLTP)
Teoretyczny zasięg 620 km
Min. średnica zawracania 12,3 m

Audi RS Q8 – wyposażenie

Wersja RS Q8
6 airbagów/unikanie kolizji S/S
Klima aut. 2-stref./refl. LED Matrix S/8870 zł
System multimed./head up S/8000 zł
Pakiet stylistyczny RS 10 710 zł
Samoblok. mech. różnic., aktywna stabilizacja przechyłów, V maks. 305 km/h 42 300 zł (Pakiet RS Dynamic Plus)
Sportowy wydech RS/ceramiczne hamulce 8060/51 800 zł
Lakier metalik/22-calowe felgi 6050 zł/S
Wentylowane sportowe fotele RS 19 280 zł

Audi RS Q8 - gwarancje/ceny

Cena podst. testowanej wersji od 625 000 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata