- To prawdziwa rakieta — ma 530 KM i przyspiesza w 3,7 s do "setki"
- Układ M xDrive dał BMW M4 zupełnie nowe możliwości, niczego nie ujmując
- Auto jest efektywne i efektowne, bo nadal może łatwo "latać" bokiem
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
Sporej wielkości kabriolet od BMW M nie maskuje swoich sportowych zdolności. Przysadzista sylwetka, duże pionowe "nerki", wielkie srebrno-czarne felgi (19 cali z przodu, 20 z tyłu), poszerzone progi, muskularne nadkola, dyfuzor i oczywiście dwa podwójne wydechy – to najważniejsze wyróżniki M4, których trudno nie zauważyć. Swoje robi też fioletowy kolor lakieru z oferty BMW Individual.
Najnowsze BMW serii 4 Cabrio (model G20 produkowany jest od 2020 r.) ma miękki, a nie twardy dach jak poprzednik. Wielu producentów wraca do klasyki. To dobry trend – kabriolet wygląda jak kabriolet, a cała konstrukcja jest lżejsza. Oczywiście dach składa się i rozkłada elektrycznie, również podczas jazdy, jeśli nie przekroczysz 50 km/h – procedura zajmuje tylko ok. 15 sekund.
Bez dachu nad głową najprzyjemniej podróżuje się z prędkością 70-80 km/h, wtedy do kabiny dociera przyjemny wiaterek. Testowany egzemplarz nie miał windshota, został za to wyposażony w opcjonalne nawiewy ogrzewające kark. BMW M4 Ompetition potrafi być łagodne, jednak nie o to w nim chodzi. Warto poznać drugą "osobowość" tego auta, bo w kabriolecie doznania są jeszcze mocniejsze.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – specjalność zakładu i coś nowego
Pod maską pracuje sześciocylindrowy silnik 3.0 z podwójnym turbodoładowaniem, który w wersji Competition modelu po liftingu generuje aż 530 KM oraz 650 Nm. To już niemal wyczynowa jednostka przystosowana do intensywnego użytkowania (służy również jako baza w wyścigowym BMW M4 GT3).
Do tej pory wszystko się zgadza, jednak przy nazwie modelu można zobaczyć dopisek xDrive. To nie pomyłka, obecnie najmocniejsza wersja silnikowa jest połączona z inteligentnym napędem na wszystkie koła. To jednak układ M xDrive, który dał M4 zupełnie nowe możliwości, niczego nie ujmując.
Oczywiście poprawie uległa trakcja, więc nawet cięższe M4 Cabrio w wydaniu Competition przyspiesza do 100 km/h w czasie znacznie krótszym niż 4 s (dokładnie 3,7)! To prawdziwa rakieta, silnik liniowo oddaje moc i z opcjonalnym pakietem M Driver może rozpędzić auto do 280 km/h (w coupe do 290 km/h). To bardzo szybki wóz, który powinno się wykorzystać na torze wyścigowym. Moje średnie spalanie wyniosło 15 l/100 km, górna granica zależy od ciebie.
Napęd wszystkich kół to również wyższe bezpieczeństwo na co dzień, jednak wcale nie oznacza, że "M-czwórka" straciła swój narowisty charakter. Moment obrotowy nadal w większym stopniu może trafiać na tylne koła, wystarczy wybrać tryb 4WD Sport (sportowy dyferencjał jest oczywiście seryjny), żeby czuć lekką nadsterowność po wyjściu z zakrętu i jednocześnie nie rezygnować z opieki systemów bezpieczeństwa.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – "milion" ustawień
Na tym nie koniec, bo kierowca może aktywować jeszcze tryb 2WD. W tym celu należy wcześniej wyłączyć DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności) i otrzymujesz w pełni tylnonapędowe M4, które bez stabilizacji można bez trudu wprowadzić w kontrolowany poślizg. Jest nawet pokładowa aplikacja do analizy driftu, która mierzy czas, kąt i długość jazdy bokiem.
Na kierownicy umieszczono dwa przyciski-skróty M1 i M2 (znajdują się przed karbonowymi łopatkami do manualnej zmiany biegów). Do każdego można przypisać inne ustawienia i w ten sposób natychmiast diametralnie zmieniać charakter M4. To bardzo wygodne. Opcji jest cała masa, można zmieniać: rozdział napędu, reakcję silnika, siłę wspomagania układu kierowniczego, pracę aktywnego podwozia, szybkość zmiany biegów 8-stopniowej skrzyni M Steptronic, pracę kontroli trakcji (1 z 10 poziomów) czy charakterystykę hamowania (w opcji tarcze węglowo-ceramiczne).
Żeby wyłączyć ostrzeganie przed zmianą pasa ruchu i ograniczeniami prędkości, wystarczy wybrać tryb jazdy Track (są jeszcze Normal i Sport). Wtedy robi się bardzo sportowo — skrzynia przechodzi w tryb manualny, a wydech staje się donośniejszy (również dzięki głośnikom). Żeby to wszystko "ogarnąć", należy spędzić popołudnie na parkingu i wszystko sobie na spokojnie przeklikać.
M4 Cabrio jest o 150 kg cięższe (masa z kierowcą wynosi ponad dwie tony), ma dodatkowe usztywnienia nadwozia, jednak w bezpośrednim porównaniu odmiana coupe na pewno jeździ lepiej. Wrażenia ze złożony dachem są po prostu inne, pobawione "filtra". Zza kierownicy na pewno nie ma się wrażenia, że jest to kosztem czegokolwiek.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – sportowo i luksusowo
Można też toczyć się i nie reagować na zaczepki innych kierowców, korzystając z ładnej pogody. Swoją drogą, BMW M4 Cabrio to całkiem praktyczny i przyjemny środek transportu na co dzień. W trybie Comfort zawieszenie nie jest męczące, a kabina faktycznie jest czteromiejscowa. Bagażnik ma pojemność 385 l (więcej przy rozłożonym dachu) jak w kompaktowym hatchbacku, jedynie dostęp nie jest tak wygodny.
Fotele standardowe okazują się wygodne nawet podczas dłuższej jazdy (można wybrać karbonowe "kubły", jednak warto to przemyśleć). Na początku 2024 r. seria 4 i M4 przeszły modernizację, którą najłatwiej zauważyć właśnie we wnętrzu. Pod jedną taflą szkła, lekko zakrzywioną w stronę kierowcy, znajdują się dwa wyświetlacze – zestaw wskaźników (12,3 cala) oraz centralny, dotykowy (14,9 cala). Nowy jest też system operacyjny. Ponadto zmieniono kierownicę, która ma teraz spłaszczoną obręcz u dołu i czerwony pasek na godzinie dwunastej. Po raz pierwszy może być obszyta Alcantarą.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – moim zdaniem
To wyczynowa maszyna w przyjemnym wydaniu. Nowe BMW M4 Compettion M xDrive jest niezwykle efektywne, a także efektowne – świetnie przyspiesza, sprawdzi się na torze i nadal może "latać" bokiem. Do tego wszystkiego dokłada urok kabrioletu. Ideał? Dla wielu na pewno tak.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – dane techniczne
Silnik | benz. R6, 2993 cm3, biturbo |
Moc maksymalna | 530 KM/6250 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 650 Nm/2750-5730 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8b./4x4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 10,3 l/100 km (WLTP) |
Długośc/szerokość/wysokość | 4801/1887/1399/2857 mm |
Masa własna/ładowność | 1925 kg/420 kg |
Pojemność bagażnika | 385 l |
Cena | od 535 000 zł (egz. testowy: 642 600 zł) |