Automatyczna skrzynia biegów w stylowym miejskim aucie to pożądane udogodnienie. Sprawdziliśmy, jak spisuje się 110-konny Citroen C3 1.2 PureTech z przekładnią EAT6.
Korki, gęsty ruch, manewrowanie na parkingu, ruszanie pod górkę – w mieście „automat” potrafi być dużym ułatwieniem. Pod warunkiem że sprawnie działa, czyli przełącza biegi choć trochę lepiej niż początkujący kierowca. Czy skrzynia EAT6 w Citroenie C3 jest dość dobra, żeby dopłacić 5600 zł?
Citroen C3 - nadwozie
Citroen C3 swój charakter ma wypisany na bokach drzwi – listwy z poduszkami powietrznymi podkreślają wszechobecną miękkość tego oryginalnego malucha. Zostały jednak umieszczone trochę za nisko, by chronić nadwozie np. przed uderzeniem drzwiami innego auta. W kabinie z przodu czekają miękkie, obszerne fotele. Na krótkich trasach relaksują, ale na dłuższych przydałoby się już nieco mocniejsze podparcie ciała. Dość proste i twarde plastiki kokpitu równoważą kolorowe wstawki z plastikowej skóry i ładna tkanina foteli. Z tyłu z kolei cieszą opuszczane szyby (których nie ma np. C4 Cactus), ale na kanapie dorosłym będzie ciasno. 300-litrowy bagażnik mieści się w klasowej średniej – starczy nie tylko na miejskie bagaże.
Citroen C3 - silnik
Mimo 110 koni i 10 sekund od zera do „setki” jest to auto dla spokojnych kierowców. Frajdę z jazdy najbardziej jednak tłumi skrzynia biegów. Nawet podczas delikatnego przyspieszania i spowalniania zmianom 1., 2. i 3. biegu towarzyszą szarpnięcia. Z kolei, kiedy mocniej wciśniemy gaz i zapędzimy silnik na wysokie obroty, zmiana biegu opóźnia się i wydłuża. Skrzynia EAT6 nie lubi też korków, bo gdy podjeżdża się kilka metrów, czuć w kabinie wibracje, natomiast parkowanie i precyzyjne manewrowanie utrudnia skokowe pełzanie. W mieście trudno zbić spalanie poniżej 10 l/100 km.
Citroen C3 - prowadzenie
Miękkość zawieszenia Citroena C3 daje się odczuć nawet w korku – podjeżdżasz, lekko hamujesz, przód „się kłania”. Nierówności Citroen C3 pokonuje z kołysaniem nadwozia i pasażerów – tak wyraźną miękkość trzeba lubić. Delikatności i rozwagi wymaga też operowanie kierownicą. Nastawy układu jezdnego zostały przygotowane wyraźnie pod spokojną jazdę. Jeśli ktoś lubi bardziej zwarty, angażujący charakter prowadzenia – zły adres.
Citroen C3 - koszty
Automatyczna skrzynia biegów jest dostępna tylko ze 110-konnym silnikiem i wymaga 5600 zł dopłaty. Ceny C3 z „automatem” startują od 59 600 zł (wersja Feel). Jeszcze tańsze auto segmentu B z taką skrzynią dostaniecie np. w Kii (Rio), Oplu (Corsa), Škodzie (Fabia) i Suzuki (Swift).
Citroen C3 - nasza opinia
Kochasz miękkość i cenisz oryginalny styl? Citroëe C3 jest dla ciebie. Warto jednak dwa razy zastanowić się nad wyborem automatycznej skrzyni – EAT6 nie działa przekonywająco, są na rynku maluchy z lepszymi „automatami”. Citroena stać na więcej, liczę na to, że po face liftingu przekładnia się poprawi.
Citroen C3 - to nam się podoba
Stylowe wnętrze
Cicha praca silnika przy jednostajnej prędkości
Obszerne fotele
Citroen C3 - to nam się nie podoba
Wysokie spalanie w mieście
Szarpiący „automat”
Zbyt rozmiękczony układ jezdny
Ciasny tył kabiny
Citroen C3 - dane techniczne
Silnik (typ/cylindry/zawory)
t.benz./R3/12
Pojemność skokowa (cm3)
1199
Moc maks. (KM/obr./min)
110/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
205/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut. 6
Dł./szer./wysokość (mm)
3996/1749/1474
Rozstaw osi (mm)
2540
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)
300-922/45
Masa własna/ładowność (kg)
1090/550
Cena wersji od (zł)
67 400
Cena testowanego egzemplarza (zł)
82 000
Citroen C3 - osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,0 s
Prędkość maksymalna
191 km/h
Spalanie wg WLTP
prędkość niska
8,7 l/100 km
prędk. umiarkowana
7,0 l/100 km
prędk. wysoka
6,2 l/100 km
prędk. bardzo wysoka
7,7 l/100 km
wartość uśredniona
7,2 l/100 km
Emisja CO2
163 g/km
Teoretyczny zasięg
625 km
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.