Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Elektryczny kombivan, który spełni oczekiwania dość wąskiego grona odbiorców

Elektryczny kombivan, który spełni oczekiwania dość wąskiego grona odbiorców

Czy elektryczne auto z maksymalnym zasięgiem ok. 280 km ma sens? Zdaniem projektantów Citroëna jak najbardziej, bo właśnie takie są oczekiwania klientów. Ale mowa o klientach zainteresowanych niewielkim autem dostawczym lub jego osobową odmianą. Sprawdziliśmy, jak w codziennym użytkowaniu spisuje się najnowsze Berlingo w elektrycznej wersji ë-Berlingo.

Citroën ë-Berlingo M Shine 100 kW akumulator 50kWh
Zobacz galerię (14)
Mariusz Kamiński / Auto Świat
Citroën ë-Berlingo M Shine 100 kW akumulator 50kWh
  • Citroën ë-Berlingo zgodnie z założeniami projektantów ma mocno ograniczony zasięg, co ma odzwierciedlać potrzeby klientów wybierających tego typu auta
  • Atutem auta jest przestronne wnętrze, które udało się wygospodarować mimo stosunkowo niedużego nadwozia
  • ë-Berlingo oferuje wiele funkcjonalnych rozwiązań, które sprawdzą się w przypadku korzystania z samochodu także przez rodziny z małymi dziećmi
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

CITROËN ë-Berlingo — dla kogo?

Opracowując elektryczną wersję najnowszego Berlingo Citroën nie ukrywał, że z zamysłem zastosował baterię o pojemności 50 kWh, co wystarcza na pokonanie niecałych 300 km. Dlaczego tak mało? Bo z przeprowadzonych badań wynika, że klienci tego typu niewielkich aut dostawczych pokonują dziennie zazwyczaj maksymalnie ok. 200 km. A to oznacza, że także kombi van ë-Berlingo teoretycznie kierowany jest do grona osób, które nie zakładają wybierania się w dłuższą podróż, a głównym atutem pojazdu ma być przestronna kabina i możliwość przetransportowania stosunkowo dużej ilości bagażu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

CITROËN ë-Berlingo — opis modelu

Citroën ë-Berlingo jest elektryczną wersją modelu Berlingo trzeciej generacji. Auto dostępne jest z nadwoziem w dwóch długościach: standardowej M i przedłużonej oraz minimalnie dłuższej XL. W obu wersjach możemy zastosować trzeci rząd siedzeń, na który składają się dwa indywidualne fotele. Wyróżnikiem wersji osobowej są dwa pasy świetlne, jeden skrywający wąskie Reflektory LED i umieszczone poniżej duże klosze lamp.

CITROËN ë-Berlingo — wrażenia z jazdy

Citroën ë-Berlingo bardzo szybko przekonuje do siebie komfortem podczas jazdy. Zawieszenie jest sprężyście zestrojone i w miarę skutecznie niweluje wszelkie nierówności. Trudno cokolwiek zarzucić również pracy układu napędowego. Z racji zastosowania silnika elektrycznego ë-Berlingo jest dynamiczne, a dostosowanie do własnych preferencji ułatwiają trzy tryby pracy, tj. Eco, Normal i Power, różniące się od siebie dostępną mocą (maksymalną uzyskujemy tylko w tym ostatnim). Niewątpliwą zaletą płynącą z zastosowania elektrycznego silnika jest również cisza podczas jazdy — do wnętrza dociera ledwie szum, i to nawet wtedy, gdy jedziemy z prędkością ok. 120 km/h. W codziennym użytkowaniu nieco zastrzeżeń może budzić umiejscowienie przycisków do obsługi klimatyzacji. Chociaż projektanci pozostawili fizyczne przełączniki, to z racji tego, że umieszczone są pod konsolą centralną, wymagają nieco uwagi przy ich obsłudze. Dobre wrażenie psują również dość grube słupki przednie, bowiem znacząco ograniczają one widoczność na boki.

CITROËN ë-Berlingo — wnętrze

Chociaż ë-Berlingo ma kompaktowe nadwozie (długość 4403 mm), to z racji dużej szerokości (1848 mm) i wysokości (1844 mm) sprawia wrażenie bardzo przestronnego. Efekt ten uzyskano, montując dość wysoko fotele, co ma swoje dobre i złe strony. Do plusów należy dobra widoczność do przodu i na boki oraz w miarę zrelaksowana pozycja. Do minusów nieodparte wrażenie, jakbyśmy cały czas siedzieli na stołku. Ale to przypadłość wielu podobnych konstrukcji. Same fotele są komfortowe i chociaż nie zapewniają takiego trzymania bocznego jak siedzenia w autach sportowych, to trudno uznać to za istotną wadę, bo ë-Berlingo nie został stworzony do tego, aby jak najszybciej przemierzać trasę z punktu A do B.

Niewątpliwym atutem, na który wpływ ma większa niż w wielu autach szerokość nadwozia, jest umieszczenie w drugim rzędzie trzech niezależnych foteli. Dzięki temu nawet trzy osoby mogą spokojnie podróżować obok siebie i z łatwością wytrzymałyby kilkusetkilometrową podróży, gdyby tylko pozwalała na to bateria. Ponadto obecność trzech siedzeń docenią rodziny z małymi dziećmi, bo zwiększa to komfort podróży na w drugim rzędzie siedzeń nawet przy zamontowanym foteliku dziecięcym. Co więcej, każde z siedzeń jest niezależnie składane, a to zwiększa wszechstronność auta. Dostęp do tylnej części kabiny zapewniają przesuwne drzwi, które nie tylko ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, ale też doskonale sprawdzają się w miejskich warunkach, gdzie czasami przydaje się dostęp do pełnej szerokości otworu wejściowego, nawet na ciasno zastawionych parkingach.

CITROËN ë-Berlingo — pojemność i ustawność bagażnika

Kufer ë-Berlingo to obok przestronnej kabiny kolejny atut francuskiego auta. Ten bez konieczności zdejmowania półki osłaniającej bagażnik mieści niemal 600 l, a przy tym jest bardzo ustawny. To niemal kostka, do której łatwo wstawić nawet duże gabarytowo przedmioty. Korzyści przynoszą również wspomniane już niezależnie składane tylne fotele. Dzięki nim łatwiej przewieziemy długie elementy, często wystarczy złożyć tylko jedno z siedzeń. Warto pamiętać, że ze względu na kompaktową długość auta przy podniesionych siedzeniach kufer nie imponuje długością przestrzeni bagażowej.

CITROËN ë-Berlingo — zużycie energii i koszty eksploatacji

Pod względem zużycia energii i dostępnego zasięgu ë-Berlingo nie spełni oczekiwań wymagających użytkowników, którzy oczekiwaliby dużego zasięgu. Chociaż uzyskany średni wynik zapotrzebowania na energię wyniósł ok. 18 kWh w miejskich warunkach, co można uznać za akceptowalny wynik, to już przy odcinkach uwzględniających przeloty szybszymi odcinkami z łatwością rośnie do nawet 22 kWh. A to w połączeniu z baterią o pojemności 50 kWh w wielu przypadkach oznacza konieczność nawet codziennego doładowywania akumulatora. Oczywiście, osoby, które pokonują dziennie mniejsze odległości, mogą robić to, co dwa dni, ale trzeba mieć świadomość, że w ten sposób znacząco zmniejszamy sobie komfort psychiczny — przy nagłej konieczności wyjazdu może okazać, się, że zapas energii okaże się wtedy zbyt mały na dojazd do celu i z powrotem.

CITROËN ë-Berlingo — finansowanie i gwarancja

Oprócz tradycyjnego zakupu Citroën oferuje również opcję finansowania w programie Free2Move Lease. Przy wpłacie początkowej sięgającej 10 proc. oraz ograniczeniu rocznego przebiegu do 48 tys. km przy leasingu na 48 miesięcy raty zaczynają się od 1638 zł netto.

CITROËN ë-Berlingo — czy warto kupić?

Bez wątpienia Citroën ë-Berlingo jest ciekawą propozycją, o ile wpasuje się w nasze sprecyzowane wymagania i oczekiwania. Z jednej strony łączy przestronną kabinę z cichym i dynamicznym napędem elektrycznym, dzięki któremu będziemy mogli korzystać z uprawnień zarezerwowanych dla aut "zeroemisyjnych". Z drugiej strony mamy mocno ograniczony zasięg i konieczność częstego ładowania baterii. Dodając do tego wysoką cenę, ë-Berlingo możemy z czystym sumieniem polecić tylko tym osobom, które potrzebują dużego i praktycznego auta miejskiego, a przy tym zwracają szczególną uwagę na kwestie ekologii.

NASZA OCENA:
OCENY SZCZEGÓŁOWE:
Pojemność akumulatorów50 kWh
Maksymalna moc100/136 kW/KM
Maksymalny moment obrotowy260 Nm
Skrzynia biegówPojedyncza przekładnia automatyczna
NapędPrzedni
Przyspieszenie 0-100km/h11.7 s
Prędkość maksymalna130 km/h
Średnie zużycie energii elektrycznej17.5 WLTP kWh/100km
Moc ładowania AC0 kW
Czas ładowania AC0 min
Moc ładowania DC0 kW
Czas ładowania DC0 min
Zasięg samochodu245 km
Długość / Szerokość / Wysokość4403/1848/1844 cm
Pojemność bagażnika min-max597 l
Cena od163 890 zł
Rata leasingu od1638 zł/miesiąc
Koszt wynajmu od0 zł/doba
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków