Cupra jako osobna marka z sukcesem buduje swoją pozycję na rynku od czterech lat i rozbudowuje paletę modeli. O ile jednak takie auta, jak Formentor czy elektryczny Born, zostały zaprojektowane specjalnie dla niej, o tyle Leon u wielu osób może jeszcze uchodzić za bardziej ekskluzywną wersję Seata. I nic w tym złego.

Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive: Nadwozie

Hiszpańskie kombi zwraca uwagę, a matowy lakier i miedziane detale wykończenia dodają mu ekskluzywności. Sportowy styl uzupełniają: 19-calowe miedziano-czarne alufelgi, spoiler dachowy, dyfuzor i dwie podwójne końcówki wydechu. Wnętrze za sprawą tapicerki z perforowanej skóry nappa w kolorze Petrol Blue (opcja za 6979 zł), kubełkowych foteli z elektryczną regulacją i obitej skórą deski rozdzielczej wyraźnie podkreśla aspiracje modelu do klasy premium. Wirtualne zegary wraz z 10-calowym ekranem dotykowym tworzą czytelne centrum informacyjne auta. System multimedialny działa szybko, ale obsługa wybranych funkcji, np. dezaktywacji systemu start-stop, wymaga przeklikania się przez menu. Fizyczne przyciski znajdują się za to na ramionach kierownicy, jest też osobny do zmiany trybu jazdy. Żadnych zastrzeżeń nie mamy do przestronności. Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach Leon oferuje wyróżniającą się w klasie ilość miejsca, tak samo w bagażniku.

Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive: Silnik

Jednostka 2.0 TSI to właściwie ta sama konstrukcja, którą znajdziecie np. w Audi S3. Generuje 310 KM i moment 400 Nm, dostępny w zakresie od 2000 do 5450 obr./min. Takie parametry oczywiście przekładają się na doskonałą dynamikę, w tym przyspieszenie do setki w mniej niż 5 s. Skrzynia DSG działa bezbłędnie i tylko w torowym trybie Cupra większą frajdę sprawia zabawa łopatkami do zmiany przełożeń przy kierownicy. Spalanie? Średnia z testu to akceptowalne 10,3 l/100 km.

Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive: Prowadzenie

Adaptacyjne zawieszenie, progresywny układ kierowniczy, elektroniczna blokada dyferencjału, napęd na obie osie (haldex) i rozsądni elektroniczni asystenci pozwalają na czerpanie przyjemności pełnymi garściami z potencjału auta. Sportstourer jest zwinny, popisuje się świetną trakcją i przyczepnością na zakrętach, a do pełni szczęścia brakuje chyba tylko trybu driftowania, znanego np. z Focusa ST czy Golfa R. Gdy trzeba, zapewnia komfort.

Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive: Koszty

Cena, zwłaszcza po doposażeniu, nie jest niska, ale za to niewiele wyższa niż w przypadku kuzyna z Wolfsburga, za którego trzeba zapłacić minimum 215 600 zł.

To nam się podoba

Design, jakość wykończenia i wyposażenie, świetna trakcja, dynamiczny napęd, pięć lat gwarancji

To nam się nie podoba

Brak przycisków przypisanych do obsługi wybranych funkcji wymaga przeklikiwania się przez menu.

Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive: Naszym zdaniem

Spośród kompaktowych sportowców kombi Grupy VW Cupra Leon najbardziej przypadła mi do gustu. Hiszpanie zapewnili temu modelowi dużą dawkę indywidualności, zadbali o bardzo dobre wykończenie i w pełni wykorzystali potencjał napędu, dzięki czemu jazda tym autem to przyjemność.

Ocena: 5

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Zużycie (WLTP) średnie 8,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 185 g/km
Teoretyczny zasięg 490 km
DANE TECHNICZNE
Silnik turbobenz./R4
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 310 KM/5450 obr./min
Maks. moment obrotowy  400 Nm/2000-5450 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/7b. DSG
Dł./szer./wysokość 4657/1799/1463 mm
Rozstaw osi 2681 mm
Poj. bagażnika 620-1600 l
Masa własna/ładowność 1565/575 kg
Poj. zbiornika paliwa 40 l
Rozmiar opon 235/35 R 19
Cena od/testowanego auta 181 500/224 500 zł