Dacia Duster, zbudowana z wykorzystaniem podzespołów Renault, jest najlepiej sprzedającym się modelem Dacii w Polsce. Zatem producent musi dbać, żeby jego oferta była cały czas atrakcyjna. W 2013 roku auto zostało odnowione, a w tym pojawiła się kolejna nowość w gamie - 6-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia.
Dacia Duster to typowy kompaktowy SUV, który występuje z napędem na przód lub na obie osie. Do wyboru są silniki benzynowe oraz diesle. Ze statystyk sprzedaży wynika, że najchętniej wybierane są wersje z napędem na przednie koła oraz z silnikami Diesla. A skoro tak, to Dacia wyszła na przeciw temu trendowi i nową przekładnię oferuje wyłącznie w modelu z napędem na dwa koła i z wysokoprężną jednostką o mocy 109 KM.
Dacia Duster z automatyczną skrzynią już przy pierwszym kontakcie sprawia pozytywne wrażenie. I to wcale nie ze względu na sposób działania przekładni, lecz z racji wygodnej pozycji za kierownicą. W przypadku wersji z manualną skrzynią zawsze coś jest nie tak. Jak do pedału sprzęgła sięga się wygodnie, to do kierownicy jest za blisko. Z kolei po odsunięciu fotela jest na odwrót.
Tymczasem w przypadku nowej wersji wszystko jest w porządku. Fotel można bez problemu ustawić tak żeby wygodnie sięgać do wszystkich urządzeń niezbędnych podczas prowadzenia. I to pomimo tego, że kierownica jest ustawiana wyłącznie w pionowej płaszczyźnie.
Szkoda tylko, że nadal pozostały wady w postaci niezbyt wygodnych foteli (za krótkie siedziska), nielogicznie umieszczonego pokrętła do ustawiania zewnętrznych lusterko (pod dźwignią hamulca ręcznego) czy słabych jakościowo materiałów wykończeniowych. No cóż, to jednak budżetowy SUV i trudno oczekiwać lepszych rozwiązań za auto, którego ceny zaczynają się od 39 900 zł.
Dacia Duster z automatem...
...nie stała się luksusowym autem, ale jazda nią potrafi sprawić sporo przyjemności. Silnik pracuje na tyle cicho, że dopiero podczas jazdy z autostradowymi prędkościami jego dźwięk dociera do jadących. Jednak bez obaw wówczas auto też nie jest przesadnie głośne. Co istotne prowadzący może liczyć na dobrą dynamikę.
Oczywiście duża w tym zasługa nowej przekładni. Po mocnym wciśnięcie pedału gazu zmienia biegi sprawnie i bez szarpnięć. Także w trakcie spokojnego podróżowania poszczególne przełożenia włączane są niemal niezauważalnie dla pasażerów.
Dacia Duster z dwusprzęgłową skrzynią oferowana będzie od stycznia 2017 roku. Wówczas poznamy ceny tej wersji rumuńskiego SUV-a.
Dacia Duster - nasza opinia
Wprowadzenie automatycznej skrzyni do gamy Dustera to bardzo dobre posunięcie. Tak skonfigurowanym samochodem jeździ się bardziej komfortowo nie tylko dlatego, że mechanizm zmienia biegi za kierowcę, lecz także z racji wygodniejszej pozycji za kierownicą. Miejmy tylko nadzieję, że cena nie odstraszy klientów od tej odmiany.