• Dacia Sandero Stepway z trzycylindrowym, doładowanym silnikiem o mocy 100 KM i z fabryczną instalacją LPG, której cena wynosi zaledwie 1000 zł
  • Według producenta samochód przyspiesza do setki w 11,5 s, ale subiektywnie ma się odczucie znacznie lepszej dynamiki
  • Cena pojazdu zaczyna się od 49 800 zł, a wraz z instalacją gazową – 50 800 zł

Korzystana cena zakupu, instalacja LPG obniżająca koszty utrzymania, a do tego 100-konny silnik, i terenowy wygląd. Testowana Dacia Sandero Stepway to budżetowy model z cechami zarezerwowanymi dla aut o offroadowym postrzeganiu.

Dacia Sandero Stepway terenową stylistykę karoserii zyskała za sprawą plastikowych nakładek na nadkolach, osłon pod zderzakami oraz prześwitu powiększonego względem Sandero o 26 mm (173 mm wobec – 147 mm). Wnętrze pojazdu okazuje się wystarczająco przestronne w obu rzędach siedzeń, ale trudno tu o przytulną atmosferę. To przede wszystkim wina materiałów wykończeniowych niskiej jakości.

Niedogodnością są także niewygodne fotele ze słabym, bocznym podparciem oraz niewygodna pozycja za kierownicą. Tę ostatnią niedogodność dałoby się wyeliminować, gdyby w aucie była regulacja kierownicy na długość, ale takiej opcji nie ma nawet na liście wyposażenia dodatkowego (regulacja na wysokość to standard). Pochwały należą się za to dużemu bagażnikowi (320-1200 l). Hyundai i20 Active o podobnych wymiarach oraz charakterze ma kufer o pojemności 301-1017 l.

Dacia Sandero Stepway w testowanej odmianie waży tylko 1037 kg, a pod maską pracuje całkiem mocny, 3-cylindrowy benzyniak generujący 100 KM. Mogłoby się wydawać, że przy takim stosunku masy do mocy dynamika będzie bez zarzutu. Tymczasem według producenta sprint do setki trwa 11,5 s.

Dacia Sandero Stepway – dynamiczniejszy niż myślisz

Na szczęście silnik sprawnie wkręca się na wysokie obroty i subiektywnie ma się wrażenie lepszej dynamiki. Za to ocena działania skrzyni biegów jest jednoznaczna – jej mechanizm działa z oporem, a precyzja przełączania pozostawia wiele do życzenia.

Miękkie zawieszenie świetnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a dzięki powiększonemu prześwitowi nawet duże wyboje nie są poważną przeszkodą. Nie radzimy natomiast zbyt dynamicznie atakować zakrętów – nadwozie przechyla się na nich mocno, a w opanowaniu pojazdu przeszkadza nieprecyzyjny układ kierowniczy.

Największą zaletą auta są niskie koszty zakupu i użytkowania. Nawet po doliczeniu opcji cena wynosi 55 350 zł (wraz z instalacją LPG kosztującą tylko 1000 zł). Tymczasem za Hyundia i20 Active ze 100-konnym silnikiem zapłacimy minimum 75 400 zł (cena wyprzedażowa dotycząca pojazdu z 2020 roku).

Dacia Sandero Stepway – to nam się podoba

Wysoki komfort resorowania, niska cena instalacji LPG, nieduże spalanie, pojemny bagażnik.

Dacia Sandero Stepway – to nam się nie podoba

Niewygodne fotele ze słabym, bocznym podparciem, niska jakość materiałów wykończeniowych.

Dacia Sandero Stepway – naszym zdaniem

Dacia Sandero Stepway ma wprawdzie ciekawą stylistykę nadwozia, ale kłóci się one ze słabymi materiałami we wnętrzu. Ważniejsza jest jednak przestronna część pasażerska i pojemny kufer. Najistotniejsza cecha auta to niska cena i obniżone koszty eksploatacji dzięki instlacji LPG. Aż grzech jej nie wziąć przy kosztach zakupu na poziomie 1000 zł.

Dacia Sandero Stepway – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 999, t.benz./R3/12
Moc 100 KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy 170 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów man. 5
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Średnie spalanie (wg WLTP) 5,1 l/100 km
Emisja CO2 113 g/km
Teoretyczny zasięg 980 km
Długość/szerokość/wysokość 4089/1492/1555 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna/ładowność 1037/558 kg
Pojemność bagażnika 320-1200 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
Cena od/testowanego egzemplarza 49 800/55 350 zł