- Dacia Sandero Stepway z trzycylindrowym, doładowanym silnikiem o mocy 100 KM i z fabryczną instalacją LPG, której cena wynosi zaledwie 1000 zł
- Według producenta samochód przyspiesza do setki w 11,5 s, ale subiektywnie ma się odczucie znacznie lepszej dynamiki
- Cena pojazdu zaczyna się od 49 800 zł, a wraz z instalacją gazową – 50 800 zł
Korzystana cena zakupu, instalacja LPG obniżająca koszty utrzymania, a do tego 100-konny silnik, i terenowy wygląd. Testowana Dacia Sandero Stepway to budżetowy model z cechami zarezerwowanymi dla aut o offroadowym postrzeganiu.
Dacia Sandero Stepway terenową stylistykę karoserii zyskała za sprawą plastikowych nakładek na nadkolach, osłon pod zderzakami oraz prześwitu powiększonego względem Sandero o 26 mm (173 mm wobec – 147 mm). Wnętrze pojazdu okazuje się wystarczająco przestronne w obu rzędach siedzeń, ale trudno tu o przytulną atmosferę. To przede wszystkim wina materiałów wykończeniowych niskiej jakości.
Przeczytaj też:
- Volkswagen T-Roc 1.5 TSI – alternatywa dla Golfa
- Honda HR-V Sport - najbardziej praktyczny mały SUV?
- Kia XCeed 1.4 T-GDI – crossover bez kompleksów
Niedogodnością są także niewygodne fotele ze słabym, bocznym podparciem oraz niewygodna pozycja za kierownicą. Tę ostatnią niedogodność dałoby się wyeliminować, gdyby w aucie była regulacja kierownicy na długość, ale takiej opcji nie ma nawet na liście wyposażenia dodatkowego (regulacja na wysokość to standard). Pochwały należą się za to dużemu bagażnikowi (320-1200 l). Hyundai i20 Active o podobnych wymiarach oraz charakterze ma kufer o pojemności 301-1017 l.
Dacia Sandero Stepway w testowanej odmianie waży tylko 1037 kg, a pod maską pracuje całkiem mocny, 3-cylindrowy benzyniak generujący 100 KM. Mogłoby się wydawać, że przy takim stosunku masy do mocy dynamika będzie bez zarzutu. Tymczasem według producenta sprint do setki trwa 11,5 s.
Dacia Sandero Stepway – dynamiczniejszy niż myślisz
Na szczęście silnik sprawnie wkręca się na wysokie obroty i subiektywnie ma się wrażenie lepszej dynamiki. Za to ocena działania skrzyni biegów jest jednoznaczna – jej mechanizm działa z oporem, a precyzja przełączania pozostawia wiele do życzenia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMiękkie zawieszenie świetnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a dzięki powiększonemu prześwitowi nawet duże wyboje nie są poważną przeszkodą. Nie radzimy natomiast zbyt dynamicznie atakować zakrętów – nadwozie przechyla się na nich mocno, a w opanowaniu pojazdu przeszkadza nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Największą zaletą auta są niskie koszty zakupu i użytkowania. Nawet po doliczeniu opcji cena wynosi 55 350 zł (wraz z instalacją LPG kosztującą tylko 1000 zł). Tymczasem za Hyundia i20 Active ze 100-konnym silnikiem zapłacimy minimum 75 400 zł (cena wyprzedażowa dotycząca pojazdu z 2020 roku).
Dacia Sandero Stepway – to nam się podoba
Wysoki komfort resorowania, niska cena instalacji LPG, nieduże spalanie, pojemny bagażnik.
Dacia Sandero Stepway – to nam się nie podoba
Niewygodne fotele ze słabym, bocznym podparciem, niska jakość materiałów wykończeniowych.
Dacia Sandero Stepway – naszym zdaniem
Dacia Sandero Stepway ma wprawdzie ciekawą stylistykę nadwozia, ale kłóci się one ze słabymi materiałami we wnętrzu. Ważniejsza jest jednak przestronna część pasażerska i pojemny kufer. Najistotniejsza cecha auta to niska cena i obniżone koszty eksploatacji dzięki instlacji LPG. Aż grzech jej nie wziąć przy kosztach zakupu na poziomie 1000 zł.
Dacia Sandero Stepway – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 999, t.benz./R3/12 |
Moc | 100 KM przy 5000 obr./min |
Moment obrotowy | 170 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów | man. 5 |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 5,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 113 g/km |
Teoretyczny zasięg | 980 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4089/1492/1555 mm |
Rozstaw osi | 2589 mm |
Masa własna/ładowność | 1037/558 kg |
Pojemność bagażnika | 320-1200 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Cena od/testowanego egzemplarza | 49 800/55 350 zł |
Galeria zdjęć
Zawieszenie samochodu dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni
W porównaniu z Sandero wersja Stepway ma prześwit powiększony o 26 mm
Materiały wykończeniowe nie są dobrej jakości, a pozycja za kierownicą powinna być wygodniejsza
Miękkie siedzenia nie dają należytego komfortu jazdy i słabo podpierają z boku
Z tyłu wygospodarowano dużo miejsca nad głowami
Bagażnik ma pojemność aż 320-1200 l. Niestety, po powiększeniu go powstaje wysoki próg
Zbiornik na LPG umieszczono pod podłogą kufra w miejscu wgłębienia na koło zapasowe
Miękkie zawieszenie sprawia, że samochód mocno przechyla się na boki podczas pokonywania zakrętów
O terenowy wygląd dbają m.in. czarne, plastikowe nakładki na nadkolach oraz osłony pod zderzakami
Skrzynia biegów nie działa, niestety zbyt precyzyjnie
Na pokładzie auta znalazła się automatyczna klimatyzacja kosztująca 1000 zł
Przełączanie z gazu na benzynę odbywa się na tyle delikatnie, że pasażerowie nie odczuwają momentu zmiany zasilania
W dotarciu do celu pomaga nawigacja satelitarna
Pod maską 100-konny benzyniak, dzięki któremu auto osiąga setkę po 11,5 s, ale subiektywnie pojazd sprawia wrażenie dynamiczniejszego
Na pokładzie nie zabrakło relingów dachowych
Podczas parkowania pomocą służy kamera cofania
W tej postaci Sandero kończy rynkową karierę. Następca pojawi się na początku 2021 roku
Zgrabny samochód świetnie nadaje się do jazdy po mieście