Jeśli szukasz SUV-a klasy średniej wśród marek premium, pewnie zastanawiasz się, czy wybrać Audi, BMW, czy może Mercedesa, ewentualnie Lexusa. To dość oczywiste wybory, my podsuwamy ci oryginalne rozwiązanie – dość świeżą (od 2014 roku) na rynku premium markę DS, mającą w ofercie model DS 7 Crossback. Choć występuje w wersjach benzynowych (130 i 180 KM), wysokoprężnej (130 KM) i hybrydowej (225 KM), my proponujemy rozważyć zakup – najdroższej (od 250 000 zł) – 300-konnej hybrydy plug-in z 4x4.
Linia nadwozia DS 7 Crossbacka jest oryginalna, a jej charakterystycznym elementem jest potężna osłona chłodnicy, na której widnieje logo „DS”. Wyjątkowe jest również wnętrze, które cechuje się materiałami o dobrej jakości, oryginalnymi wzornictwem i rozwiązaniami. Klasyczna elegancja (np. analogowy zegarek) doskonale współgra z cyfrowymi zegarami, choć te ostatnie nie zawsze dają czytelne wskazania. Złego słowa nie powiemy o rozbudowanych funkcjach systemu multimedialnego, choć byli użytkownicy, którzy narzekali, że klimatyzację trzeba obsługiwać przez ekran dotykowy, a przyciski sterowania szybami są umieszczone w mało intuicyjnym miejscu (na konsoli centralnej). Wysoki komfort podróżowania zapewniają z przodu duże fotele z funkcjami wentylacji i masażu, a z tyłu – przestronna kanapa. Mimo dodatkowego akumulatora kufer jest pojemny, bo oferuje ponad 550 l.
DS 7 Crossback – silnik
200-konny doładowany benzyniak i dwa silniki elektryczne tworzą nie tylko niezwykle udane mocne trio (300 KM), lecz także napęd 4x4. Dzięki temu, że każda jednostka może pracować niezależnie, ten hybrydowy układ potrafi być także oszczędny. Średnio w teście spalanie wyniosło 7,9 l/100 km, co wobec 300-konnego napędu jest dobrym wynikiem. Gdy będziecie konsekwentnie doładowywać DS 7 prądem ze źródeł zewnętrznych, to jazda po mieście (realny zasięg 53 km) okaże się nie tylko tania, lecz także ekonomiczna.
DS 7 Crossback – prowadzenie
Zawieszenie i układ kierowniczy nie do końca dobrze się spisują, gdy kierowca wykorzystuje cały zapas mocy. W spokojnej jeździe DS 7 Crossback lepiej się sprawdza. Wówczas docenia się wysoki komfort resorowania, choć na dziurach zawieszenie powinno ciszej pracować.
DS 7 Crossback – koszty
DS to marka premium, więc i cena jest premium. O ok. 15 000 zł mniej kosztuje Q5 50 TFSI e quattro S tronic (299 KM). DS 7 Crossback – moim zdaniem. Jazda DS 7 Crossbackiem jest relaksująca. Nie tylko ze względu na komfort jazdy, lecz także z racji podróżowania w luksusowym i przestronnym wnętrzu. Spodobała się mi uniwersalność napędu, który ma duży zapas mocy, a do tego dzięki elektrycznym silnikom pozwala oszczędzać i jeździć w trybie 4x4.
DS 7 Crossback – to nam się podoba
-
dobre osiągi,
-
niezły zasięg EV,
-
wysoki komfort,
-
świetne materiały,
-
przestronne wnętrze
DS 7 Crossback – to nam się nie podoba
-
wysoka cena,
-
mały zbiornik paliwa,
-
niezbyt komunikatywny układ kierowniczy,
-
nerwowe zachowanie tylnej osi na nierównościach
-
słabe hamulce „na zimno”
DS 7 Crossback – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h
|
2,3 s
|
0-100/0-160 km/h
|
5,6/13,4 s
|
Elastyczność 60-100 km/h
|
2,8 s
|
80-120 km/h
|
3,3 s
|
Masa własna/ładowność
|
1964/436 kg
|
Rozdział masy przód/tył
|
53/47 proc.
|
Średnie spalanie (95 okt.)
|
7,9 l/100 km
|
Hałas 50/100/130 km/h
|
57/64/68 dB (A)
|
Zasięg benz.+ elektr.
|
540 + 53 km
|
100-0 km/h (zimne/rozgrz.)
|
37,2/35,8 m
|
DS 7 Crossback – dane producenta
Silnik
|
t.benz./R4/16
|
Pojemność skokowa
|
1598 cm3
|
Całkowita moc systemu
|
300 KM
|
Całkowity moment obrotowy
|
520 Nm
|
Napęd/skrzynia biegów
|
4x4/aut. 8
|
Prędkość maks.
|
235 km/h
|
Dł./szer./wys.
|
4573/1906/1621 mm
|
Poj. bagażnika/zbior. paliwa
|
555-1750/43 l
|
Rozmiar opon (testowe)
|
235/45 R 20
|
Cena std. Rivoli/po doposaż.
|
257 900/285 200 zł
|