- Ceny DS 3 Crossbacka zaczynają się od 98 900 zł. Tyle kosztuje wariant PureTech 100
- Testowany DS 3 Crossback imponuje bogatym wyposażeniem i świetnymi materiałami
- Trzycylindrowiec o mocy 130 KM zapewnia niezłe osiągi. Słabo pasuje do auta premium
Wobec samochodu marki premium klienci mają wysokie oczekiwania. W końcu płacą za niego dużo, choć samą ceną prestiżu się nie zbuduje. Konieczne są więc wysoka jakość wykończenia, bogate wyposażenie, ale także ponadprzeciętna wygoda podróżowania. Sprawdzamy, czy 130-konne DS 3 Crossback Grand Chic spełnia te kryteria.
Bez wątpienia jego koszt zakupu (w bazowej wersji Chic od 116 100 zł, testowej od 146 500 zł) potwierdza przynależność do aut klasy premium. Cena konkurencyjnego Mini Countrymana Coopera ze 136-konnym benzyniakiem (również 3-cylindrowym) i dwusprzęgłowym automatem zaczyna się od 128 000 zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDS 3 Crossback – luksusowe wnętrze
Przeczytaj też:
Pod względem jakości użytych materiałów czy wyposażenia także trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Górna część deski rozdzielczej wykonana jest z miękkich tworzyw, deska rozdzielcza, kierownica i fotele pokryte są białą (podatną na zabrudzenia) skórzaną tapicerką. W DS 3 Crossbacku znajdziecie rzadko spotykane w tej klasie auta elementy wyposażenia, takie jak elektryczna regulacja fotela kierowcy z masażem (całkiem przyjemny), wyświetlacz head-up (niezła jakość mimo projekcji na szybce) czy nagłośnienie Focal Electra (o ciekawej barwie). Za wszystkie te elementy (nawet w topowej wersji) trzeba dopłacić. Nie oznacza to jednak wcale niskiego standardu wyposażenia. W tej kategorii DS 3 Crossback stoi całkiem dobrze. W wyposażeniu seryjnym znajdziecie m.in. LED-y Matrix, dostęp bezkluczykowy czy klimatyzację automatyczną. Ostatni z elementów trochę nas rozczarował, gdyż po wywołaniu ekranu do obsługi klimy z jego lewej i prawej strony wyświetla się wartość temperatury, co mogłoby sugerować regulację dwóch stref. W rzeczywistości klimatyzacja jest jednostrefowa.
Z przodu przestrzeni nikomu nie zabraknie, tylne miejsca jednak nie należą do wygodnych. Głównie z powodu małej przestrzeni na wysokości kolan, ale także niewielkiej nad głową i na szerokość. Do tego podczas wysiadania trzeba się nagimnastykować, manewrując głową i stopami.
Nie zachwyca także bagażnik. Jego pojemność (350 l) jest o 100 l mniejsza od kufra konkurencyjnego Countrymana, ale nie to jest problemem. Dostęp do bagażnika umożliwia przycisk znajdujący się w zderzaku, tuż nad tablicą rejestracyjną. W mniej pogodne dni to jedno z najbrudniejszych miejsc auta. Ratunkiem w takich warunkach może okazać się skorzystanie z otwierania kufra kluczykiem.
DS 3 Crossback – potrafi dużo spalić
Dynamika 130-konnego trzycylindrowca jest zadowalająca i pozwala na sprawną jazdę. Gorzej z dźwiękiem silnika i wibracjami dochodzącymi spod maski, które nie kojarzą się z prestiżem. W kwestii spalania też mamy mieszane uczucia: w czasie delikatnej jazdy PureTech zużywa nieco ponad 5 l/100 km, podczas dynamicznej w trasie i w dużych miejskich korkach potrafi przekroczyć 8 l/100 km.
W mieście docenia się: seryjną skrzynię automatyczną, kamerę cofania, łatwość zajmowania miejsca za kierownicą i dobrą zwrotność auta, a poza miastem – dobre wyciszenie i stabilne zachowanie przy dużych prędkościach. Mniej powodów do zadowolenia dają syntetycznie działający układ kierowniczy i zachowanie tylnej osi, zwłaszcza gdy koło z 18-calową felgą wpadnie na nierówność. Do wnętrza dociera silny wstrząs, a auto mocno się kołysze.
DS 3 Crossback – moim zdaniem
Kto chce mieć w garażu oryginalnego miejskiego crossovera, nie mógł chyba lepiej trafić. DS 3 Crossback zwraca uwagę odważnym wzronictwem nie tylko na zewnątrz. Podróżując nim (ale tylko z przodu), otrzymacie sporą dawkę komfortu, płynącą choćby z masażu i wygody fotela, dużej swobody ruchów, łatwości zajmowania miejsc czy świetnego nagłośnienia. Dynamika prowadzenia jest jednak przeciętna. Owszem, reakcja na gaz jest dobra, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,6 s nie powala, podobnie reakcja skrzyni automatycznej na konieczność szybkiej redukcji. Może nie jest sportowo, ale za to bezpiecznie!
DS 3 Crossback – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s |
0-100 km/h | 10,6 s |
0-130 km/h | 18,2 s |
Czasy rozpędzania 60-100 km/h | 5,9 s (aut.) |
80-120 km/h | 8,0 (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1289/411 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,0/11,0 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,6 m |
gorące | 36,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,9 l/100 km |
Zasięg | 630 km |
DS 3 Crossback – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz. R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130 KM przy 5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/na przednie koła |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,2 s; 196 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 6,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 152 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 350-1050/44 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon | 215/55 R18 |
Maks. masa przyczepy z hamulc. | 1200 kg |
DS 3 Crossback – wyposażenie
Wersja | PureTech 130 Grand Chic |
6 airbagów/reflektory LED Matrix | S/S |
Klima aut. 1-stref./dostęp bezkl. | S/S |
El. reg. foteli, podgrzew. fotele | 4100 zł |
Alum. pedał./ładow. bezprzewod. | 300/600 zł |
Lakier 2-kolor./alufelgi 18 cali | 4700 zł/S |
Czuj. park. p. i t./kamera cofania | S/S |
Multimed. z navi/nagl. Focal Electra | S/4100 zł |
DS 3 Crossback – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 146 500 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata b.o./12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 163 000 zł |
Galeria zdjęć
Miejski crossover DS-a prowadzi się poprawnie. Nam nie spodobała się jednak precyzja układu kierowniczego.
Designerski kształt drugiej pary drzwi. Szyby w tylnych drzwiach nie opuszczają się do końca.
Po otwarciu zamków lub drzwi od środka klamki wysuwają się automatycznie. W innym przypadku by je chwycić trzeba najpierw na chwile wcisnąć je do środka.
Doładowany benzyniak z trzema cylindrami to nie jest wymarzona jednostka do auta klasy premium.
Miękkie i dobre jakościowo tworzywa wraz z oryginalnym wzornictwem tworzą wyjątkową atmosferę.
Cyfrowe zegary w ostrym słońcu są słabo czytelne. Nie porywają też grafiką ani możliwościami projekcji. Szkoda, że wskazania o spalaniu znikają po chwili.
Nie przepadamy za wyświetlaczami przeziernymi z projekcją na wysuwanej szybce, ale ten w DS 3 Crossback oferuje dobrą czytelność.
Przyciski szyb przy lewarku skrzyni nie są wygodne w obsłudze, podobnie jak sterowanie klimą przez ekran.
Ośmiostopniowy automat w trybie normalnym potrafi zaspać i zredukować z opóźnieniem. Wyraźnie przyspiesza reakcje w trybie jazdy Sport lub manualnym.
Fotele są przyjemnie tapicerowane. Zapewniają optymalne podparcie (przydałoby się dłuższe siedzisko) i komfort (zwłaszcza f. masażu).
Dla dorosłych mało przestrzeni na nogi. Ilość miejsca nad głową też nie zachwyca, podobnie jak wąska kabina. Oparcia siedzeń kończą się na wysokości ramion.
Pojemność 350 l jest do zaakceptowania, gorzej, że kufer ma wysoką krawędź załadunku, schodek po złożeniu oparć foteli i nieregularne kształty.
Ze względu na nagłośnienie Focal Electra w testowym modelu nie było miejsca na koło zapasowe.
Designerski majstersztyk, ale i praktyczne rozwiązanie – do często używanych funkcji przypisane są przyciski. Poniżej nich przycisk uruchamiania silnika
Imponuje liczba systemów asystujących, ale ich działanie – nie zawsze. Drażnił nadwrażliwy układ utrzymania pasa ruchu.
Mimo dwóch wskazań temperatury na ekranie klimatyzacja jest tylko 1-strefowa.
Od auta klasy premium oczekujemy dobrego nagłośnienia. Takowe możemy mieć, dopłacając 4100 zł. System Hi-Fi Focal Electra składa się z 12 głośników o łącznej mocy 515 W.
W trybie Sport głośniki emitują rasowe brzmienie silnika. Wobec osiągów wersji PureTech 130) rzeczywiste 0-100 km/h w 106 s) taka opcja jest zbędna.