• Ceny DS 3 Crossbacka zaczynają się od 98 900 zł. Tyle kosztuje wariant PureTech 100
  • Testowany DS 3 Crossback imponuje bogatym wyposażeniem i świetnymi materiałami
  • Trzycylindrowiec o mocy 130 KM zapewnia niezłe osiągi. Słabo pasuje do auta premium

Wobec samochodu marki premium klienci mają wysokie oczekiwania. W końcu płacą za niego dużo, choć samą ceną prestiżu się nie zbuduje. Konieczne są więc wysoka jakość wykończenia, bogate wyposażenie, ale także ponadprzeciętna wygoda podróżowania. Sprawdzamy, czy 130-konne DS 3 Crossback Grand Chic spełnia te kryteria.

Bez wątpienia jego koszt zakupu (w bazowej wersji Chic od 116 100 zł, testowej od 146 500 zł) potwierdza przynależność do aut klasy premium. Cena konkurencyjnego Mini Countrymana Coopera ze 136-konnym benzyniakiem (również 3-cylindrowym) i dwusprzęgłowym automatem zaczyna się od 128 000 zł.

DS 3 Crossback – luksusowe wnętrze

Pod względem jakości użytych materiałów czy wyposażenia także trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Górna część deski rozdzielczej wykonana jest z miękkich tworzyw, deska rozdzielcza, kierownica i fotele pokryte są białą (podatną na zabrudzenia) skórzaną tapicerką. W DS 3 Crossbacku znajdziecie rzadko spotykane w tej klasie auta elementy wyposażenia, takie jak elektryczna regulacja fotela kierowcy z masażem (całkiem przyjemny), wyświetlacz head-up (niezła jakość mimo projekcji na szybce) czy nagłośnienie Focal Electra (o ciekawej barwie). Za wszystkie te elementy (nawet w topowej wersji) trzeba dopłacić. Nie oznacza to jednak wcale niskiego standardu wyposażenia. W tej kategorii DS 3 Crossback stoi całkiem dobrze. W wyposażeniu seryjnym znajdziecie m.in. LED-y Matrix, dostęp bezkluczykowy czy klimatyzację automatyczną. Ostatni z elementów trochę nas rozczarował, gdyż po wywołaniu ekranu do obsługi klimy z jego lewej i prawej strony wyświetla się wartość temperatury, co mogłoby sugerować regulację dwóch stref. W rzeczywistości klimatyzacja jest jednostrefowa.

DS 3 Crossback – wymiary Foto: Auto Świat
DS 3 Crossback – wymiary

Z przodu przestrzeni nikomu nie zabraknie, tylne miejsca jednak nie należą do wygodnych. Głównie z powodu małej przestrzeni na wysokości kolan, ale także niewielkiej nad głową i na szerokość. Do tego podczas wysiadania trzeba się nagimnastykować, manewrując głową i stopami.

Nie zachwyca także bagażnik. Jego pojemność (350 l) jest o 100 l mniejsza od kufra konkurencyjnego Countrymana, ale nie to jest problemem. Dostęp do bagażnika umożliwia przycisk znajdujący się w zderzaku, tuż nad tablicą rejestracyjną. W mniej pogodne dni to jedno z najbrudniejszych miejsc auta. Ratunkiem w takich warunkach może okazać się skorzystanie z otwierania kufra kluczykiem.

DS 3 Crossback – potrafi dużo spalić

Dynamika 130-konnego trzycylindrowca jest zadowalająca i pozwala na sprawną jazdę. Gorzej z dźwiękiem silnika i wibracjami dochodzącymi spod maski, które nie kojarzą się z prestiżem. W kwestii spalania też mamy mieszane uczucia: w czasie delikatnej jazdy PureTech zużywa nieco ponad 5 l/100 km, podczas dynamicznej w trasie i w dużych miejskich korkach potrafi przekroczyć 8 l/100 km.

W mieście docenia się: seryjną skrzynię automatyczną, kamerę cofania, łatwość zajmowania miejsca za kierownicą i dobrą zwrotność auta, a poza miastem – dobre wyciszenie i stabilne zachowanie przy dużych prędkościach. Mniej powodów do zadowolenia dają syntetycznie działający układ kierowniczy i zachowanie tylnej osi, zwłaszcza gdy koło z 18-calową felgą wpadnie na nierówność. Do wnętrza dociera silny wstrząs, a auto mocno się kołysze.

DS 3 Crossback – moim zdaniem

Kto chce mieć w garażu oryginalnego miejskiego crossovera, nie mógł chyba lepiej trafić. DS 3 Crossback zwraca uwagę odważnym wzronictwem nie tylko na zewnątrz. Podróżując nim (ale tylko z przodu), otrzymacie sporą dawkę komfortu, płynącą choćby z masażu i wygody fotela, dużej swobody ruchów, łatwości zajmowania miejsc czy świetnego nagłośnienia. Dynamika prowadzenia jest jednak przeciętna. Owszem, reakcja na gaz jest dobra, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,6 s nie powala, podobnie reakcja skrzyni automatycznej na konieczność szybkiej redukcji. Może nie jest sportowo, ale za to bezpiecznie!

DS 3 Crossback – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s
0-100 km/h 10,6 s
0-130 km/h 18,2 s
Czasy rozpędzania 60-100 km/h 5,9 s (aut.)
80-120 km/h 8,0 (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1289/411 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,0/11,0 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 37,6 m
                                             gorące  36,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,9 l/100 km
Zasięg 630 km

DS 3 Crossback – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz. R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/na przednie koła
0-100 km/h; prędkość maks. 9,2 s; 196 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 6,7 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 152 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 350-1050/44 l
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 4
Rozmiar opon 215/55 R18
Maks. masa przyczepy z hamulc. 1200 kg

DS 3 Crossback – wyposażenie

Wersja PureTech 130 Grand Chic
6 airbagów/reflektory LED Matrix S/S
Klima aut. 1-stref./dostęp bezkl. S/S
El. reg. foteli, podgrzew. fotele 4100 zł
Alum. pedał./ładow. bezprzewod. 300/600 zł
Lakier 2-kolor./alufelgi 18 cali 4700 zł/S
Czuj. park. p. i t./kamera cofania S/S
Multimed. z navi/nagl. Focal Electra S/4100 zł

DS 3 Crossback – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 146 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata b.o./12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 163 000 zł