Praktyczne kombi nie tylko dla rodziny. Jak wypada Fiat za ponad 100 tys. zł? [Test]

Auto Świat
Fiat Tipo 1.6 MultiJet Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Fiat Tipo 1.6 MultiJet
Zwykłe, ale bardzo pakowne kombi wciąż występują na rynku. Takie znajdziemy w salonach Fiata. Mimo upływu lat kompaktowy Fiat Tipo wciąż jest ciekawą propozycją dla każdego, kto poszukuje relatywnie niedrogiego i obszernego auta. A czy wersja z dieslem wciąż jest warta uwagi? W teście wysokoprężne Tipo z silnikiem o mocy 130 KM.
  • Kompaktowe kombi Fiata to jeden z najkrótszych samochodów w klasie. Mimo tego wyróżnia się przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem
  • Samochód nie jest produkowany we Włoszech. Auto powstaje w tureckich zakładach Fiat Tofas. Na rynku tureckim oferowane jest jako Egea
  • Tipo dostępne jest w Polsce tylko z jednym dieslem. To najnowsza odmiana 1,6 o mocy 130 KM (w gamie od 2020 r.)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Fiat Tipo — dla kogo?

Mimo dominacji SUV kompaktowe kombi jak Fiat Tipo wciąż mają sporo atutów. Przydadzą się nie tylko na wakacyjny wyjazd, ale i także na duże zakupy. Bez trudu zmieścimy nawet większe paczki z meblami, rowery czy zmywarkę albo spory telewizor w fabrycznym kartonie. Tipo sprawdzi się w roli praktycznego i oszczędnego środka transportu. Diesel to wciąż doskonała propozycja dla tych, którzy często ruszają w trasę. I co dla niektórych ważne: kombi ze znaczkiem Fiata nie będzie drażnić sąsiadów. Nawet w bogatej wersji Life trudno ocenić, że samochód kosztuje już ponad 100 tys. zł (a ściślej 105,5 tys. zł).

Fiat Tipo — opis modelu

Tipo to kompaktowy model, który po długiej przerwie wrócił na rynek. Pierwsza generacja uhonorowana tytułem samochodu roku zniknęła z rynku w 1995 r. Fiat potrzebował aż 10 lat, by wprowadzić następcę. Testowana wersja to już model po lifitngu, który trafia na rynek z tureckich zakładów Tofas w Bursie. To już bardzo bogata wersja z cyfrowym kokpitem, najnowszym zestawem multimedialnym Uconnect, opcjonalnymi felgami 17" i ogumieniem całorocznym. W najnowszym cenniku rocznika modelowego 2022 oznacza to odmianę City Life (wcześniej zaś można było wybierać pomiędzy Life a City Sport jako najdroższymi wersjami wyposażenia).

Fiat Tipo — wrażenia z jazdy

Tipo przyjemnie zaskakuje dobrym wyciszeniem wnętrza i komfortowym zawieszeniem, które świetnie radzi sobie nie tylko z dziurami czy pofałdowaną nawierzchnią, ale także progami zwalniającymi. Nawet tak kiepska nawierzchnia, jak tzw. kocie łby nie powoduje dyskomfortu. Najsłabszą stroną okazało się całoroczne ogumienie, przez które łatwo narzekać na trakcję samochodu. Nietrudno zerwać przyczepność przy relatywnie mocnym silniku i dobrej reakcji na gaz.

W testowym egzemplarzu dokuczało szarpanie na drugim, trzecim i czwartym biegu, które najłatwiej odczuwało się wtedy, gdy ekonomizer wskazywał przełączenie na wyższy bieg. Trzeba było także przywyknąć do dość charakterystycznej pracy na niskich obrotach (przez specyficzną grafikę obrotomierza trudno jednak ocenić, z jaką prędkością obrotową pracuje silnik).

Fiat Tipo — wnętrze

O niewygodnych fotelach tanich włoskich aut i pozycji jak na stołku barowym można już zapomnieć. Fotele i kanapa w Tipo są dość wygodne. Kierowca powinien jednak przyłożyć się do dokładnego ustawienia fotela, by uniknąć delikatnego przykurczu.

W Tipo doceniam nie tylko siedzenia czy pozycję za kierownicą (niezły podłokietnik z regulacją wysokości), ale i dość solidnie zmontowane wnętrze (nic nie trzeszczy na gorszych drogach). Tworzywa są twarde (za wyjątkiem górnej części deski rozdzielczej), ale na pewno nie tandetne (całkiem przyjemna faktura wykończenia, za co należy pochwalić Fiata). Po doświadczeniach z paskiem dotykowym w autach grupy Volkswagena łatwo docenić tradycyjne i wygodne sterowanie klimatyzacją w Tipo. Gorzej z multimediami. Choć Fiat zadbał o dobrą matrycę i system Android, to sprzęt rozczarowuje zawieszeniem, wolnym uruchamianiem. Dziwi także umiejscowienie charakterystycznego sterowania głośnością w tunelu w konsoli. Nieco do życzenia pozostawia także ładowarka indukcyjna o przeciętnej wydajności.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Fiat Tipo — pojemność i ustawność bagażnika

Fiat Tipo wyróżnia się ustawnym i bardzo pakownym i dobrze wykończonym bagażnikiem. Przestrzeni może pozazdrościć nawet właściciel niejednego SUV-a czy samochodu klasy średniej. Włosi udowodnili, że w kompaktowym nadwoziu można stworzyć wciąż sporą jamę na bagaże. Pod podłogą jest miejsce na dojazdowe koło zapasowe (w testowym egzemplarzu brak). Cieszy, że wygospodarowano także miejsce przy nadkolach na drobiazgi takie jak choćby papierowe ręczniki, gaśnicę czy opakowanie płynu do spryskiwacza.

Fiat Tipo — spalanie i koszty eksploatacji

Żwawy diesel okazuje się bardzo oszczędny. Pakowne kombi spali niewiele. Średnie spalanie poniżej 5 l nie jest żadnym wyzwaniem (znamienne, że różnica pomiędzy delikatną a dość dynamiczną jazdą nie jest duża). A to oznacza, że na wakacje nad morze dojedziemy z drugiego końca Polski na jednym zbiorniku i zostanie nam jeszcze sporo paliwa. Zasięg powyżej 900 km to standard w wysokoprężnym Tipo. Do jazdy w miejskich korkach trzeba doliczyć co najmniej litr. Wciąż dobrze.

Fiat Tipo — prowadzenie

Pewnie, precyzyjnie i nieco sztywno, ale bez uszczerbku na komforcie (nasz egzemplarz wyposażono w koła 17-calowe). Trzeba jednak przywyknąć do pracy dźwigni zmiany biegów o relatywnie długim skoku lewarka. Znamienne, że przy dozwolonych prędkościach jazdy samochód wiele wybacza – także wtedy, gdy załadujemy go pod sam dach i zabierzemy komplet pasażerów.

Fiat Tipo — finansowanie i gwarancja

Do wyboru dwie opcje finansowania zakupu: kredyt "Niska Rata" oraz wynajem długoterminowy "Smart Renting". Pierwszy z nich oznacza umowę na okres od dwóch do czterech lat. W tym drugim przypadku umowa trwa do 12 do 60 miesięcy. W obu przypadkach pierwsza wpłata lub czynsz od 0 proc.

Wraz z samochodem można wybrać jeden z pakietów serwisowych Easy Care. Długość kontraktu od 3 do 5 lat oraz od 45 tys. km do 200 tys. km przebiegu. Znamienne, że koszt obsługi dla diesla jest tańszy od wariantu benzynowego.

Czytaj więcej o TIPO

Fiat Tipo - galeria

Fiat Tipo — czy warto kupić?

Zdecydowanie tak. Fiat Tipo to bardzo porządne i oszczędne kombi, które łatwo docenić w codziennym użytkowaniu. Dobrze wykonany, świetnie wyposażony i nadzwyczaj oszczędnie obchodzący się z paliwem. Otwartą kwestią pozostaje, czy zaakceptujemy znaczek Fiata, wydając ponad 100 tys. zł.

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 3750 obr./min
Maks. moment obrotowy 320 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na przednie koła
0-100 km/h; prędkość maks. 10,1 s; 207 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 4,7 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 124 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 550-1650/50 l
Marka i model opon test. auta Goodyear Vector 4Seasons
Rozmiar opon 225/45 R 17
Marka Fiat
Model Tipo
Google News
Autor poleca:
Tematy: Fiat, Fiat Tipo, Diesel, Kombi

Katalog Samochodów Auto Świat