• W żadnej wersji Pumy nie ma napędu 4x4. Skorzystać można tylko z programu do jazdy po bezdrożach
  • Uwaga: mimo braku zakazu wjazdu nie wszystkie drogi szutrowe są "legalne", tj. dopuszczone do ruchu – samodzielne wycieczki "w nieznane" mogą zakończyć się mandatem
  • Nasza Puma ma silnik 1.0 o mocy 155 KM; średnie zużycie paliwa to 6,8 l/100 km
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Wiele osób na hasło „offroad” ma przed oczami błoto po klamki lub piaski Sahary. Do zdobywania takich miejsc Puma z pewnością się nie nadaje. Ale teren to również dojazd do działki położonej z dala od asfaltu, wycieczka nad wodę czy po prostu jazda gruntowymi drogami – dla przyjemności lub z konieczności. W takich warunkach crossover z podniesionym zawieszeniem powinien sobie poradzić, nawet mimo braku napędu 4x4. Czy rzeczywiście tak jest w przypadku Forda Pumy?

Ford Puma 1.0 Ecoboost ST Line – na bezdrożach

Aby to sprawdzić, zabraliśmy ją na jedną z tras turystyczno-terenowych przygotowanych do magazynu „Auto Świat SUV-y i crossovery”. Poza kilkudziesięcioma km po szutrowej nawierzchni znajdziecie tam miejsca turystyczne warte uwagi. Pamiętajcie, że brak zakazu wjazdu na drogę w lesie nie oznacza, że można się nią legalnie poruszać – musi mieć status drogi publicznej lub leśnej udostępnionej do ruchu. Dlatego lepiej nie planować samodzielnych wycieczek w nieznane, bo mogą skończyć się mandatem od straży leśnej.

Drobna niedoskonałość auta dała o sobie znać w chwili… ruszania spod domu – w nawigacji nie ma takiego miejsca, jak Bajory Wielkie, a tam zaczyna się opisany szlak. Nastawiamy więc prowadzenie na Kętrzyn i ruszamy w drogę. Jazda po szlaku jest mniej problematyczna, bo korzystamy z roadbooka umieszczonego w gazecie. Jadąc w pojedynkę, lepiej postarać się o ślad GPS do wgrania do programu w telefonie (jak np. Locus Map Pro), jeśli zaś jedziecie z dziećmi, odczytywanie roadbooka będzie dla nich dodatkową przygodą. Większość trasy prowadzi malowniczymi drogami wśród pól i lasów, a pod kołami mamy głównie luźną nawierzchnię. Ruch jest minimalny, więc obcowanie z przyrodą – gwarantowane! Przy okazji poznajemy historię Kanału Mazurskiego (budowany w latach 1911-40, ale nigdy nieukończony, miał połączyć jezioro Mamry z Łyną i Bałtykiem) oraz II wojny światowej – przy trasie mijamy m.in. ogromny kompleks bunkrów w Mamerkach, które były Kwaterą Główną Niemieckich Wojsk Lądowych, oraz Wilczy Szaniec w Gierłoży.

Wróćmy jednak do Pumy. W miarę równe drogi szutrowe nie robią na niej większego wrażenia. Prześwit (164 mm) okazuje się wystarczający, nigdzie nie zahaczyliśmy podwoziem, ale na przedni zderzak trzeba uważać. Napęd 4x4 dałby większe poczucie bezpieczeństwa, ale i tak nie zabrakło przyczepności, nie sięgaliśmy nawet po program terenowy (m.in. wyłączenie ESP). Oczywiście, jechaliśmy ostrożnie, bo mimo wszystko Puma terenówką nie jest.

Ford Puma 1.0 Ecoboost ST Line – Dane techniczne:

Silnik t.benz., R3
Pojemność 999 cm3
Moc 155 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 220 Nm przy 1900-5000 obr./min
Napęd przedni/skrzynia man. 6B
dł./szer./wys. 4207/1777/1534 mm
Pojemność bagażnika 456-1216 l
Śr. spalanie 6,8 l/100 km (testowe)
V maks. 205 km/h;
0-100 km/h 9,0 s (testowe i fabryczne!
Emisja CO2 138 g/km
Cena 117 950 zł
Zainteresowała Was historia Mazur i trasa terenowa? W najnowszym wydaniu magazynu „SUV-y i crossovery” znajdziecie znacznie więcej informacji o atrakcjach turystycznych w tym regionie, a przede wszystkim – propozycję dwóch tras wiodących w dużej mierze drogami szutrowymi. Jedną właśnie w okolicach Kanału Mazurskiego, drugą – na Suwalszczyźnie (kończy się na trójstyku granic Polski, Litwy i Rosji). Są tam dokładne roadbooki prowadzące legalnymi ścieżkami, wskazaliśmy miejsca warte odwiedzenia itp. Magazyn "SUVy i crossovery" kupić można jeszcze do 17 stycznia 2022 r.  Foto: archiwum
Zainteresowała Was historia Mazur i trasa terenowa? W najnowszym wydaniu magazynu „SUV-y i crossovery” znajdziecie znacznie więcej informacji o atrakcjach turystycznych w tym regionie, a przede wszystkim – propozycję dwóch tras wiodących w dużej mierze drogami szutrowymi. Jedną właśnie w okolicach Kanału Mazurskiego, drugą – na Suwalszczyźnie (kończy się na trójstyku granic Polski, Litwy i Rosji). Są tam dokładne roadbooki prowadzące legalnymi ścieżkami, wskazaliśmy miejsca warte odwiedzenia itp. Magazyn "SUVy i crossovery" kupić można jeszcze do 17 stycznia 2022 r.