Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jeździmy czterema edycjami specjalnymi Forda Rangera – wszystkie dzielne, każdy szczególny

Jeździmy czterema edycjami specjalnymi Forda Rangera – wszystkie dzielne, każdy szczególny

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Tuż przed końcem produkcji czwartej generacji Rangera Ford wypuszcza cztery wersje specjalne swojego bestsellerowego pikapa: Wolftrak, Stormtrak, MS-RT i Raptor Special Edition. Sprawdziliśmy, co potrafią, w centrum off-roadowym przy Hungaroringu.

Ford Ranger (2021 r., 4. generacja)
Zobacz galerię (25)
Ford / Ford
Ford Ranger (2021 r., 4. generacja)
  • Ranger to najlepiej sprzedający się pikap w Polsce i w Europie – i to z dużą przewagą
  • Z czterech edycji specjalnych w Polsce dostępne będą tylko trzy – na MS-RT jest zbyt duży popyt na innych rynkach, a moce produkcyjne są zbyt małe
  • Do Raptora pasowałby silnik V6 – i właśnie taki ma być w nowej generacji
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nowy Ford Ranger został właśnie odsłonięty. Zanim jednak pojawi się w salonach, minie jeszcze rok. Tymczasem produkowana od 2010 r. czwarta generacja pikapa Forda sprzedaje się świetnie: zarówno w Polsce, jak i w Europie osiągnęła w tym roku 46 proc. udziału w rynku (odpowiednio 1477 i 45 tys. 16 sprzedanych aut)! W nagrodę i na pożegnanie Ranger otrzymał cztery wersje specjalne: Wolftrak, Stormtrak, MS-RT i Raptor Special Edition. Są bogato wyposażone, dzielne w terenie i każda z nich ma nieco inny styl.

Spec-Rangerami mogliśmy się wyszaleć w centrum off-roadowym przy Hungaroringu. Na powierzchni 30 ha przygotowano różnego rodzaju trasy i przeszkody terenowe. Pierwsza przygoda: Ranger Wolftrak w wąwozach. Mimo że z tej czwórki to jemu przypadła rola terenowego wołu roboczego, z szarym lakierem i matowymi czarnymi detalami prezentuje się dość elegancko. Nie wstyd pokazać się w takim aucie na mieście.

Przeczytaj też:

Pakę wykończoną wykładziną ochronną ozdabia czarne orurowanie, które dodaje mu surowości. Na oponach AT i z załączonymi reduktorem oraz blokadą tylnego dyferencjału Wolftrak dzielnie przeciska się przez błotnisty wąwóz. Mimo długości 5,28 m manewrowanie między zboczami i drzewami nie sprawia większych trudności. 170 KM i 420 Nm z dwulitrowego diesla wystarczają. Automat, choć w terenie generalnie pomocny, potrafi, niestety, w mało odpowiednim momencie (na stromym podjeździe przy stałym gazie) nagle przełączyć bieg na wyższy. Jego 10 przełożeń może jednak pomóc, gdy ciągnie się przyczepę (nawet do 3,5 t) albo trzeba się przedrzeć przez teren z ładunkiem 1 tony.

Charakter Stormtraka jest nieco bardziej lifestylowy. Tu przestrzeń ładunkową z ruchomą przegrodą zakrywa elektrycznie sterowana roleta (można ją obsługiwać także z kokpitu), a kabinę optycznie wydłuża plastikowy spoiler-pałąk. Lakier Rapid Red jest dostępny tylko w tej wersji, ponadto nadwozie zdobią naklejki i czerwone wloty na grillu. W środku – skóra i hafty na fotelach. Dwie turbiny wyciskają z dwóch litrów 213 KM i 500 Nm, Stormtrak bez wysiłku rozprawia się ze spreparowanymi przeszkodami terenowego toru – muldami wykrzyżowymi, basenem, trawersem czy błotnistymi podjazdami. Na stromych zjazdach można liczyć na wsparcie asystenta, który dohamowuje każde z kół. W razie, gdyby 232-milimetrowy prześwit niespodziewanie „nie wydał”, podwozie chronią panele.

Ford Ranger Wolftrak, Stormtrak, MS-RT i Raptor Special Edition – frajda na szutrze i torze motocrossowym

Ranger MS-RT to dzieło tuningowej dywizji zespołu rajdowego M-Sport, specjalizującej się dotąd w Transitach. Poszerzony pikap z atrakcyjnie przeprojektowanym przodem, toczący się na 5-ramiennych felgach „20-kach” firmy OZ wygląda sportowo, muskularnie i zada szyku, np. jako ciągnik lawety z wyczynowym autem. W trybie napędu na tył i z blokadą dyfra pozwala też bardzo przyjemnie zamiatać tyłem na szutrowych drogach – czego sobie oczywiście nie odmówiliśmy podczas jazd testowych.

Deska rozdzielcza MS-RT jest wykończona niemal równie szlachetnie, jak w Raptorze – największym draniu w tym kwartecie, który najlepiej czuje się na piaszczystych pagórkach bądź... torze motocrossowym. Niezależne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami marki Fox znosi najgorsze wstrząsy i pomaga zachować kontrolę nad 2,5-tonową półciężarówką, gdy gna się „stówą” po wybojach. Ładowność jest tu może niższa niż u pozostałych, ale frajda – największa. Silnik czterocylindrowy odnajduje się przy mocnym duszeniu gazu, ale aż chciałoby się słyszeć ryk V6 albo V8...

Ford Ranger Wolftrak, Stormtrak, MS-RT i Raptor Special Edition – nasza opinia

Wiek Rangera widać co najwyżej w pewnych detalach kokpitu. To solidny wóz do trudnej roboty lub ciężkiej zabawy. Drugiego takiego jak Raptor nie ma! Szkoda, że MS-RT nie trafi do nas.

Ford Ranger Wolftrak, Stormtrak, MS-RT i Raptor Special Edition – dane techniczne

Dane/modelWolftrakStormtrakMS-RTRaptor Special Edition
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Pojemność skokowa1996 cm31996 cm31996 cm31996 cm3
Moc maksymalna 170 KM przy 3500 obr./min213 KM przy 3500 obr./min213 KM przy 3500 obr./min213 KM przy 3750  obr./min 
Maksymalny moment obrotowy420 Nm przy 1750 obr./min500 Nm przy 1750 obr./min500 Nm przy 1750 obr./min500 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegówman. 6 lub aut. 10aut. 10aut. 10aut. 10
Napęd4x4 z elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą, reduktorem i blokadą tylnego mostu
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,0 s9,0 s10,5 s
Prędkość maksymalna180 km/h180 km/h180 km/h170 km/h
Średnie spalanie wg WLTP8,9 l/100 km9,2 l/100 km9,4 l/100 km10,6 l/100 km
Emisja CO2233 g/km241 g/km246 g/km278 g/km
Masa własna/ładowność2150/1100 kg2246/1024 kg2211/1059 kg2510/620 kg
Masa przyczepy3500 kg3500 kg3500 kg2500 kg
Długość/szerokość/wysokość5282/1867/1848 mm5282/1867/1848 mm5335/1924/1848 mm5363/2028/1873 mm
Kąty natarcia/zejścia/rampowy28/27/24-25°32,5/27/25 °
Prześwit/głębokość brodzenia232-237/800 mm283/850 mm
Rozmiar opon265/65 R 17265/60 R 18255/60 R 20285/70 R 17
Cena netto/brutto106 803/131 368 zł118 034/145 182 złnieoferowany w Polsce209 190/257 304 zł

Wszystkie dane dla wersji Double Cab. Wolftrak i MS-RT występują także z nadwoziem Super Cab

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków