Auto Świat Testy Porównania samochodów Pikapy jednak nie są dla każdego. Ford Ranger kontra Isuzu D-Max, Nissan Navara i Toyota Hilux

Pikapy jednak nie są dla każdego. Ford Ranger kontra Isuzu D-Max, Nissan Navara i Toyota Hilux

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Chociaż bywają kupowane dla lansu lub finansowego pragmatyzmu, to te samochody nadają się do naprawdę ciężkiej pracy. Pod maskami mają turbodiesle, które starają się być mocne i oszczędne. Zobaczmy, co jeszcze potrafią poza dowozem brygady remontowej na budowę!

Porównanie pikapów: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Toyota Hilux
Zobacz galerię (31)
Auto Bild
Porównanie pikapów: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Toyota Hilux
  • Na zdjęciu galopuje łącznie 770 mechanicznych rumaków, a łączny moment obrotowy tej czwórki to aż 1810 Nm. Razem pociągnęłyby skład wagonów!
  • Chociaż wszystkie te pikapy mają choć trochę gadżeciarskich detali, to tylko jeden z nich jest nowością. Reszta to weterani szos po wielu liftingach
  • Dwa spośród testowanych pikapów wykazały się wyjątkowo wstydliwą skutecznością układu hamulcowego
  • Pod maskami turbodiesle o mocach od 163 do 213 koni mechanicznych i najwyższa moc wcale nie oznacza największej pojemności silnika
  • O komforcie resorowania typowego dużego SUV-a nie ma co marzyć w samochodach z nadwoziami typu pick-up. To konstrukcje do ciężkiej pracy, gdzie wiodącym kryterium jest wytrzymałość
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nie sposób ich nie zauważyć: wobec wysokości dochodzącej do 1,8 m i długości solidnie przekraczającej 5 m mamy tutaj do czynienia z kolosami. Oczywiście, można takie samochody kupić do ciężkiej pracy w trudnym terenie i dzięki pancernym układom napędowym świetnie dadzą sobie radę. Można też potraktować je jako wspomagacze wizerunku właściciela i wtedy też wypadną znakomicie.

Pikapy jednak na pewno nie są dla każdego. A już na pewno nie dla wymagającego kierowcy, przyzwyczajonego do komfortu współczesnych SUV-ów. Pikap to jednak odrębny gatunek: ciężki i nieporęczny sprzęt osadzony na solidnej ramie, ze specyficznym zawieszeniem. Jeśli komuś zależy tylko na stylu takiego auta bądź po prostu podoba mu się stosunek ilości metalu do ceny, to może się szybko rozczarować.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Te auta z tyłu (poza Nissanem) mają zawieszenie z resorami piórowymi, które często funkcjonują w parze ze zbyt ambitnymi amortyzatorami. Te luksusowo wyposażone drabiniaste wozy wpadają przez to na asfaltowych fugach w stan ciągłego drżenia. Na nierównym asfalcie we wszystkich czuć tę dysharmonię między chętną przednią osią a buntowniczą tylną, której sprężyny i amortyzatory dostosowano do maksymalnego obciążenia, więc bez kilku worków z piaskiem na pace tylne resorowanie jest twarde.

Wszyscy kandydaci w tym teście oferują niemal tonę ładowności, więc siłą rzeczy tył musi być usztywniony. Wszyscy mają typowe dla pikapów drgawki – Ford mniej, Nissan bardziej. Trzeba się też liczyć z tym, że na niskich cenach bazowych się nie skończy.

Wanienka ochronna przestrzeni ładunkowej, pokrywa za kilka tysięcy złotych czy kilkanaście tysięcy złotych za hardtop – w zależności od przeznaczenia samochodu takie dodatki wypada brać pod uwagę, bo pozwalają dostosować pikapa do codziennych zadań. Rzadko jednak hardtopy tego typu są perfekcyjnie wykonane i dopasowane do nadwozia; także popularne rolety, jak ta firmy Mountain Top, raz działają, raz nie – najwyraźniej części tego typu są wrażliwe np. na to, czy auto stoi na równej drodze.

Isuzu i Toyota mają tak słabe hamulce, że równie dobrze mogłyby być wyprodukowane 10-15 lat temu. Nowoczesne auta nie powinny notować takich wpadek...

Do wrażeń z jazdy pikapem należy zaliczyć też mało bezpośredni układ kierowniczy, który dostarcza bardzo niewielką informację zwrotną o dynamice jazdy. Można się do tego przyzwyczaić, ale podczas prowadzenia i oceny rezerw układu jezdnego bardziej polega się na intuicji i doświadczeniu niż na odpowiedzi układu kierowniczego. To kolejna typowa przypadłość pikapów – o precyzji prowadzenia dużych SUV-ów nie ma co marzyć.

Ale ostatnio przynajmniej pikapy stały się stabilniejsze na drodze, a szczególnie wtedy, gdy przesadzimy z prędkością lub kątem i szybkością skrętu kierownicy. W próbie omijania przeszkody żaden z porównywanych pojazdów nie daje się wybić ze swoich rezerw. Tymi samochodami można przy 70 km/h wykonać manewr nagłego omijania przeszkody bez obaw, że wyląduje się na dachu. 20 lat temu nie było to takie oczywiste – przecież środek ciężkości tych aut położony jest wysoko.

Porównanie pikapów: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Toyota Hilux
Porównanie pikapów: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Toyota HiluxAuto Bild

Mimo że Ford Ranger jest najstarszą konstrukcją w tym towarzystwie (produkcja od 2013 r.), zdobywa szereg wysokich not. I z każdą ocenianą kategorią powiększa swoją przewagę. Najwięcej miejsca dla kierowcy, najprzestronniejsza tylna kanapa, najlepsze fotele i pozycja kierowcy, przyjazna ergonomia obsługi, najwyższa jakość wykończenia kabiny – krok po kroku Ranger zadaje rywalom kolejne celne ciosy.

Potężnie turbodoładowany, zaledwie dwulitrowy silnik Forda zapewnia mu osiągi lepsze niż diesle o większej pojemności skokowej jego rywalom. Jeżeli chodzi o zachowanie na drodze – stabilność jazdy i dynamikę prowadzenia – to Ranger wykazuje się największą harmonią z testowanej czwórki i przypieczętowuje przewagę najwyższym komfortem jazdy. Układ kierowniczy także działa najlepiej. I chociaż gdybyśmy przesiedli się ze współczesnego SUV-a do Rangera, to z pewnością mielibyśmy na co narzekać, to jednak w tym porównaniu Ford bardzo mocno odjechał rywalom w większości konkurencji. Można tutaj pomarudzić na krótką gwarancję albo na to, że auta japońskie budzą większe zaufanie co do dzielności w codziennym użytkowaniu, ale biorąc pod uwagę wyniki pomiarów drogowych i wrażenia z testu, mamy tutaj bardzo pewnego lidera.

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - wyniki pomiarów drogowych oraz wymiary skrzyni ładunkowej (oceniane)

Wyniki testuFordIsuzuNissanToyota
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,5 s3,4 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s12,9 s10,7 s10,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,3 s25,6 s18,7 s17,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)5,5 s8,1 s6,1 s6,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)7,6 s11,8 s8,1 s7,7 s
Masa rzeczywista/ładowność2365/905 kg2185/915 kg2285/965 kg2215/995 kg
Przybliżona objętość skrzyni ładunkowej*1,12 m31,16 m31,03 m31,10 m3
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.56/44 proc.56/44 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)13,5/14,6 m12,9/13,2 m13,5/13,4 m13,9/13,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)38,2 m42,7 m37,0 m39,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)40,5 m41,4 m38,2 m43,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)56 dB (A)56 dB (A)55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe10,1 l/100 km9,2 l/100 km10,1 l/100 km10,3 l/100 km
Zasięg790 km820 km720 km770 km

*pomijając wpływ nadkoli.

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaFord RangerIsuzu D-MaxNissan NavaraToyota HiLux
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1115109511001100
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1525149014851460
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)101510109951010
Zakres regulacji fotela(mm)225225215270
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)750720715680
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1480146514801450
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970940940935
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355310300345

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - dane katalogowe (nieoceniane)

Dane producentaRangerD-MaxNavaraHilux
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa1996 cm31898 cm32299 cm32755 cm3
Moc maksymalna213 KM/3750 obr./min163 KM/3600 obr./min190 KM/3750 obr./min204 KM/3000 obr./min
Maks. moment obrotowy 500 Nm/1500 obr./min360 Nm/2000 obr./min450 Nm/1500 obr./min500 Nm/1600 obr./min
Prędkość maksymalna180 km/h180 km/h180 km/h180 km/h
Skrzynia biegów/napędaut. 10b/tylny + przedni dołączanyaut. 6b/tylny + przedni dołączanyaut. 7b/tylny + przedni dołączanyaut. 6b/tylny + przedni dołączany
Hamulce (przód/tył)tw/btw/btw/ttw/b
Pojemność zbiornika płynu AdBlue20 l13 l18,4 l13,8 l
Pojemność zbiornika paliwa80 l76 l73 l80 l
Marka i model opon testowanego autaContinental CrossContact LXGoodyear Ultra Grip SUVContinental CrossContact LX2Bridgestone Dueler H/T
Rozmiar opon testowanego auta265/60 R 18265/60 R 18255/60 R 18265/60 R 18
Emisja CO2; katalizator SCR244 g/km; S241 g/km; S249 g/km; S249 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez3500/750 kg3500/750 kg3500/750 kg3500/750 kg

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieRangerD-MaxNavaraHilux
Wersja2.0 EcoBlue Wildtrak1.9 TD LSE2.3 dCi N-Guard2.8 D-4D Invincible
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowyS/S/S/SS/S/S/SS/S/S/SS/S/S/S
Aut. przełączanie świateł (drogowe/mijania)2550 zł (pakiet)SNN
Światła przeciwmgielne/LEDS/S (pełne)S/S (pełne)S/S (pełne)S/S (pełne)
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa)S (2-strefowa)S (2-strefowa)S (1-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/NS/SS/N
Elektrochromatyczne lusterko/elektr. reg. foteliS/SN/SS/NN/S
System multimedialny/nawigacja/radio DABS/S/350 złS/N/SS/S/SS/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android AutoS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy/skóraS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Gniazdo 230 V/ładowarka indukcyjnaS/NN/NN/NS/N
Podgrzewane fotele/kierownica/szybaS/N/SS/N/NS/N/NS/N/N
Elektryczne szyby przednie/tylneS/SS/SS/SS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/2550 zł (pakiet)S/SS/NS/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/SS/S/NS/N/S (360 stopni)S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/NS/SS/NS/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/SN/NS/S
Wykr. zmęczenia kierowcy/ruchu z tyłu przy cofaniu2550 zł (pakiet)/NS/NN/NS/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2500 zł/S (18 cali)3150-3950 zł/S (18 cali)3900-4300 zł/S (18 cali)3200 zł/S (18 cali)

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyRangerD-MaxNavaraHilux
Cena wyjściowa164 709 zł181 979 zł185 700 zł224 106 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat lub 100 tys. km5 lat lub 160 tys. km3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat6 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu167 909 zł181 979 zł185 700 zł224 106 zł

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.FORDISUZUNISSANTOYOTA
Przestronność z przodu4028262627
Przestronność z tyłu3023191917
Obj. skrzyni ładunkowej2516171516
Ładowność1514141515
Widoczność2016141414
Fotele, pozycja kierowcy3025242224
Ergonomia obsługi2016161415
Jakość wykończenia2015141414
Suma punktów200153144139142
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.FORDISUZUNISSANTOYOTA
Przyspieszenie2518151717
Elastyczność2522192222
Poziom hałasu1511121212
Skrzynia biegów1511898
Zachowanie na drodze3025232222
Komfort jazdy3019171617
Układ kierowniczy1514131111
Średnica zawracania52432
Skuteczność hamulców4029253227
Suma punktów200151136144138
KosztyMaks. pkt.FORDISUZUNISSANTOYOTA
Cena po doposażeniu5035333227
Zużycie paliwa3021232121
Wyposażenie – komfort5027212124
Wyp. – bezpieczeństwo4023251821
Ubezpieczenia107776
Gwarancja15814149
Przeglądy1077105
Suma punktów205128130123113
Wynik końcowy605432410406393
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Ranger 2.0 EcoBlue, Isuzu D-Max 1.9 TD, Nissan Navara 2.3 dCi, Toyota Hilux 2.8 D-4D - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Porównanie pikapów: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Toyota Hilux
Porównanie pikapów: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Toyota HiluxAuto Bild

To wygląda bardzo dobrze! Mamy tutaj wielkie pikapy, ważące „na pusto” od 2185 do 2365 kg, których długość przekracza pięć metrów. Spalanie może nie jest jakoś specjalnie niskie, ale na tle obietnic producentów wyniki naszych pomiarów testowych wyglądają bardzo przyzwoicie. Trudno byłoby osiągnąć takie rezultaty przy wykorzystaniu innej technologii napędowej, np. downsizingowych silników benzynowych z układami mikrohybrydowymi.

Podsumowanie

Toyota na końcu? Tak, bowiem za wizerunek "niezniszczalnej" u nas nie ma punktów. Może w porównaniu „wołów roboczych” miałoby to jednak sens? Tak czy inaczej, mamy cztery podobnie okazałe, wielkie samochody, które wcale nie jeżdżą tak samo i nawet w zakresie ergonomii miejsca kierowcy, wygody siedzeń i komfortu jazdy udało się znaleźć wyraźne różnice. Jeżeli chcecie pikapa, który najmniej przypomina wóz drabiniasty, wybierzcie Forda.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski